مقالات آموزشی

آموزش راه‌اندازی مشاغل خانگی ، چطور و از کجا باید شروع کنم؟

ایجاد کسب و کار خانگی | وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

راه‌اندازی مشاغل خانگی: امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می گردند. قابلیت انجام این نوع کسب و کار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آن ها می شود، که از جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده و… اشاره نمود.

چگونگی آغاز کسب و کارهای خانگی 0 تا 100

متقاضیان راه‌اندازی مشاغل خانگی می‌توانند متناسب با ایده، توانایی و طرح خود، تقاضای دریافت مجوز مشاغل خانگی را ارائه دهند.

برخی از اطلاعات عمومی و مهمی که در هنگام ثبت نام حتما باید وارد شوند:

  • نام و نام خانوادگی بر اساس شناسنامه
  • تاریخ تولد
  • کد ملی ۱۰ رقمی
  • شماره شناسنامه
  • نام پدر
  • آدرس پست الکترونیکی معتبر
  • وضعیت تأهل
  • جنسیت
  • استان محل سکونت
  • شهرستان
  • کد پستی ۱۰ رقمی
  • تلفن منزل و موبایل
  • استان محل سکونت شما؛
  • عنوان شغل؛
  • تعریف شغل؛
  • فهرست توانایی‌های شغلی موردنیاز؛
  • نیازمندی یا بی‌نیازی از گذراندن دوره آموزشی برای این شغل؛
  • مواد اولیه و ابزار کار موردنیاز شغل؛
  • حداقل فضای موردنیاز برحسب مترمربع؛
  • استان‌ها و شهرستان‌های مناسب برای این شغل؛
  • محل مناسب برای انجام فعالیت؛
  • نوع منزل مناسب برای انجام فعالیت‌ های مربوط به این شغل.

گام اول: ثبت نام در سامانه مشاغل خانگی

متقاضیان راه‌اندازی مشاغل خانگی باید در مرحله اول تقاضای خود را در سامانه مشاغل خانگی وزارت کار به نشانی mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir ثبت کنند.

افراد حتماً به فهرست مشاغل خانگی مراجعه کنند و متناسب با مهارت و طرح خود نسبت به ثبت نام اقدام کنند. همچنین متقاضیان هر یک از رشته‌ها می‌توانند جزئیات اطلاعات، شرایط، ابزار مورد نیاز و ویژگی‌های سکونت برای هر یک از رشته‌های مدنظر در کسب و کارهای خانگی را از طریق فرم اطلاعات مشاغل خانگی مطالعه کنند.

گام دوم: تعیین نوع شیوه فعالیت

در مشاغل خانگی متقاضیان به سه شیوه مستقل، تحت پوشش و پشتیبان می‌توانند فعالیت کنند که باید یکی از این روش‌ها را در فرایند ثبت نام انتخاب کنند.

1. نخست اینکه متقاضی به صورت خویش فرما و مستقل تمایل به فعالیت در مشاغل خانگی دارد که تحت عنوان «متقاضیان مستقل» شناخته می‌شود و باید فرم ثبت نام مربوط به این نوع فعالیت را تکمیل کند.

2. شیوه دیگر شیوه‌ای است که فرد دارای مهارت است اما در فرایند فعالیت این مشاغل از جمله تأمین مواد اولیه یا ورود به بازار ممکن است با مشکلاتی مواجه باشد و نیاز داشته باشد تحت پوشش فرد دیگری فعالیت کند. این گروه از متقاضیان باید فرم ثبت نام در مشاغل خانگی به شیوه «تحت پوشش» را تکمیل کنند.

گروه سوم نیز افرادی هستند که توان و قدرت مدیریت و اجرای فرایند تولید و راه اندازی مشاغل خانگی را دارند و می‌توانند در شغل مورد نظر چند نفر را تحت حمایت و مدیریت مشغول به کار کنند. در واقع این افراد توانایی راه اندازی کسب و کارهای خانگی به عنوان کارفرما را دارند. این گروه از افراد تحت عنوان «پشتیبان» باید تقاضای خود را در سامانه مشاغل خانگی ثبت کنند.

گام سوم: تکمیل فرم ثبت نام و دریافت پیامک

در فرم ثبت نام علاوه بر تکمیل مشخصات فردی افراد، متقاضیان باید خلاصه‌ای از طرح مورد نظر را ارائه دهند. نکته‌ای که حتماً باید متقاضیان توجه کنند این است که ثبت نام متقاضی زمانی به پایان می‌رسد که پیامک «ثبت نام شما تکمیل شد» را دریافت کنند.

با توجه به زمان بر بودن فرایند ثبت نام و فراهم شدن امکان ثبت اطلاعات در چند روز، از همان ابتدا کد رهگیری به متقاضیان داده می‌شود تا در هر زمان که ادامه ثبت نام را به زمان دیگری موکول کردند امکان طی ادامه ثبت نام برای آنها وجود داشته باشد، اما بسیاری از افراد پس از دریافت کد رهگیری، آن را به منزله پایان ثبت نام تلقی می‌کنند در صورتی که کد رهگیری فقط به منظور ورود مجدد به سامانه و طی فرایند تکمیل ثبت نام است. بنابراین زمانی فرایند ثبت نام نهایی می‌شود که پیامکی مبنی بر تکمیل ثبت نام را دریافت کنند.

گام چهارم: بررسی طرح متقاضی

پس از تکمیل ثبت نام، طرح مربوطه به دستگاه اجرایی مرتبط با طرح متقاضی ارسال می‌شود و پس از بررسی، نتیجه‌ی رد، اصلاح یا تأیید طرح به متقاضی از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌شود.

گاهی ایرادات طرح متقاضیان قابل اصلاح نیست و طرح رد می‌شود اما در مواقعی که طرح نیاز به اصلاح داشته باشد در صورت دریافت پیامک، اشخاص با کد رهگیری که دریافت کردند، می‌توانند وارد سامانه شوند و اصلاحات لازم را انجام دهند.

پس از تأیید طرح متقاضی در دستگاه اجرایی، طرح به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان محل سکونت متقاضی ارسال می‌شود و در صورت تأیید نهایی در اداره کل مربوطه برای صدور مجوز به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه خواهد شد.

البته برخی از رشته‌ها ستاره دار هستند که به دلیل حساسیت نیازمند به تاییدیه‌های دستگاه دیگری هستند؛ به عنوان مثال در حوزه مشاغل مربوط به مواد غذایی که تحت عنوان رشته‌های ستاره دار از آنها یاد می‌شوند، علاوه بر بررسی طرح در دستگاه اجرایی، از دانشگاه علوم پزشکی یا ادارات کل استان نیز استعلام صورت می‌گیرد و پس از تأیید استعلام طرح به اداره کل کار استان و پس از آن برای صدور مجوز به وزارت کار ارائه می‌شود.

سوالات متداول در زمینه راه‌اندازی مشاغل خانگی

مشاغل خانگی چیست و شامل چه رشته هایی می گردد؟

مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد. بر اساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، رشته های مشاغل خانگی در حوزه های صنایع دستی، فرش کشاورزی ، دامپروری ، شیلات ، خدمات ، تولیدی صنعت و فناوری اطلاعات (IT ) می باشد و بر همین اساس انواع مشاغل خانگی در هریک از زیر بخش ها ارائه گردیده که فهرست و همچنین اطلاعات هر یک از مشاغل مذکور در سایت وزارت کار و امور اجتماعی (به نشانی www.irimlsa.ir ) قسمت مشاغل خانگی موجود می باشد.

برای پیشنهاد عنوان شغلی جدید چه باید کرد؟

در صورت عدم وجود شغل مورد نظر متقاضی در فهرست مشاغل خانگی، متقاضی می تواند در فرم ثبت نام شغل مد نظر خود را پیشنهاد نماید. مشاغل پیشنهادی متعاقباً بررسی و در صورت تصویب، به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهند شد.

نحوه فعالیت در مشاغل خانگی چگونه است؟

فعالیت در حوزه مشاغل خانگی به 3 صورت امکان پذیر می باشد:
الف) انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی (متقاضی تحت پوشش)
ب) انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی (متقاضی مستقل)
ج) انجام فعالیت به صورت تعاونی ، و یا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای ( پشتیبان)

نحوه ثبت نام برای مشاغل خانگی به چه صورت است؟

به منظور تسریع در ثبت نام متقاضیان مشاغل خانگی (تا پیش از تکمیل و راه اندازی سامانه ثبت نام) متقاضیان می توانند به صورت حضوری ثبت نام نمایند. بدیهی است پس از تکمیل و راه اندازی سامانه مذکور ، ثبت نام فقط از طریق سامانه انجام خواهد شد. متقاضیان مشاغل خانگی می توانند فرم ثبت نام (متناسب با شرایط خود به تفکیک مستقل – تحت پوشش –  پشتیبان) را از سایت  وزارت کار و امور اجتماعی  به نشانی www.irimlsa.ir قسمت مشاغل خانگی دریافت و چاپ نموده و فرم ها را پس از تکمیل به ادارات کل تعاون یا دستگاه اجرایی ذیربط ارائه نمایند. متقاضیان مشاغل خانگی باید از مهارت و تخصص کافی جهت انجام شغل خانگی مورد نظر برخوردار باشند.

آیا برای شروع فعالیت در مشاغل خانگی نیاز به مجوز می باشد؟

کلیه متقاضیان مستقل و پشتیبان برای انجام فعالیت در حوزه مشاغل خانگی نیاز به دریافت مجوز دارند.

شرایط لازم و مراحل دریافت مجوز چیست؟

شرایط لازم برای دریافت مجوز راه‌اندازی مشاغل خانگی شامل شرایط عمومی و اختصاصی می باشد.
متقاضیان واجد شرایط، فرم تکمیل شده ثبت نام و مدارک لازم را به دستگاه اجرائی ذیربط ارائه می نمایند. پس از انجام بررسی های لازم و در صورت تائید طرح در دستگاه اجرائی، مجوز مربوطه توسط اداره کل کار و امور اجتماعی استان صادر خواهد گردید.
جهت اطلاع از ضوابط صدور مجوز(شرایط عمومی و اختصاصی ، مدارک مورد نیاز و مراحل صدور مجوز) به سایت وزارت کار و امور اجتماعی (به نشانی www.irimlsa.ir) قسمت مشاغل خانگی مراجعه شود.

آیا متقاضیان مشاغل خانگی وام و تسهیلات دریافت می نمایند؟

متقاضیان دارای مجوز کسب و کار خانگی که مورد تایید دستگاه اجرائی ذیربط می باشند ، می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

آیا شاغلین کسب و کار خانگی مشمول حمایت بیمه ای می گردند؟

مشمولین قانون ، با ارائه مجوز کسب و کار خانگی میتوانند نزد صندوق تامین اجتماعی بیمه و از مزایای آن برخوردار گردند. مشمولین صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر تابع قوانین و مقررات مربوطه خواهند بود.

از شاغلین خانگی چه حمایت هایی بعمل خواهد آمد؟

متقاضیان مشاغل خانگی در صورت واجد شرایط بودن از انواع گوناگون حمایت ها نظیر حق بیمه خویش فرما ، تسهیلات و  بازار های محلی جهت عرضه محصولات خانگی وغیره به برخوردار خواهند شد.

عرضه و فروش محصولات خانگی به چه صورت است؟

مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، عرضه محصول تنها در بازار خارج از محیط مسکونی صورت گرفته و عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات) در منزل مسکونی ممنوع می باشد. به همین منظور بازارهای محلی موقت به تناسب جهت عرضه محصولات خانگی اختصاص داده می شوند.

شیوه نظارت بر مشاغل خانگی به چه صورت است؟

نظارت در حوزه مشاغل خانگی به 3 مرحله قبل از پرداخت ، حین پرداخت و پس از پرداخت تسهیلات تقسیم بندی می گردد.جهت اطلاع از چگونگی نظارت،  به سایت وزارت کار و امور اجتماعی (به نشانی www.irimlsa.ir) قسمت مشاغل خانگی مراجعه شود.

آیا امکان فعالیت همزمان در چند رشته وجود دارد؟

انجام فعالیت همزمان در چند شغل خانگی در صورت تائید دستگاه اجرایی ذیربط و چنانچه مجموع ساعات کار خانگی توسط هر یک از شاغلین خانگی از 44 ساعت کار در هفته بیشتر نگردد ، بلامانع است.

شرایط و استاندارد های لازم برای مشاغل خانگی کدام است؟

فهرست رشته های مشاغل خانگی و نیز اطلاعات مربوط به تعدادی از رشته های مشاغل خانگی در سایت وزارت کار و امور اجتماعی (به نشانی www.irimlsa.ir) قسمت مشاغل خانگی موجود و قابل مشاهده می باشد.

شرایط انجام کسب و کار خانگی چه می باشد؟

برای راه‌اندازی مشاغل خانگی و انجام کسب و کار خانگی لازم است کار صرفاً توسط عضو یا اعضاء خانواده در واحد مسکونی انجام شود.حجم تولید با شرایط و فضای واحد مسکونی تناسب داشته باشد.آلودگی های زیست محیطی ، صوتی و بصری ایجاد نکند. حقوق همسایگان به طور کامل رعایت گردد. عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات) در خارج از واحد مسکونی صورت گیرد. تردد غیرمتناسب با فضای محل سکونت به ویژه در مجتمع های مسکونی انجام نشود. شغل مجاز باشد و  با محیط مسکونی تناسب داشته باشد.

 فهرست رشته های مشاغل خانگی

جمع کلی رشته ها دستگاه اجرایی نوع فعالیت
 57 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صنایع دستی
 12 وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز ملی فرش ایران) فرش دستباف و رشته های مرتبط به صنایع
 61 وزارت صنعت، معدن و تجارت تولیدی (صنعت و خدمات )
 66 وزارت جهاد کشاورزی امور تولیدات دامی، شیلات،  صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی
 134 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت های فرهنگی و هنری
 330 جمع

مراحل ثبت برند برای مشاغل خانگی

ثبت برند مشاغل خانگی از طریق سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می شود. با تکمیل فرم های اظهارنامه از طریق این سامانه، برند خود را ثبت نمایید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند مشاغل خانگی

شخصیت حقوقی:

  • کپی تمامی مدارک شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • آگهی و روزنامه تاسیس شرکت و تغییرات آن
  • ارائه پروانه بهره برداری
  • در صورت استفاده از حروف لاتین در علامت تجاری، ارائه کارت بازرگانی
  • نمونه برند طراحی شده در ابعاد 6 در 6
  • ارائه پروانه اشتغال به کار رییس هیئت مدیره یا مدیرعامل

شخصیت حقیقی:

  • کپی شناسنامه، کارت ملی و پروانه کسب
  • در صورت استفاده از حروف لاتین در علامت تجاری، ارائه کارت بازرگانی
  • نمونه برند طراحی شده در ابعاد 6 در 6

در چه حالتی طرح راه‌اندازی مشاغل خانگی تأیید نمی‌شود؟

اگر کار شما شاخص‌ های یک طرح خانگی را نداشته باشد. مهم‌ ترین شاخص یک کسب‌ و کار خانگی آن است که هیچ ضرر و آسیبی به خانه و آرامش اعضای خانه و همسایه‌ ها نزند. بنابراین، تعمیر ژنراتور و اره‌ب رقی و لوازم برقی یا هر کالایی که ساخت و تعمیر آن، با صدا و آلودگی صوتی همراه است، در زمره کسب‌ و کار خانگی نیست. شما نمی‌ توانید به‌عنوان پزشک، خواستار مشاوره پزشکی یا طبابت در منزل شوید. این طرح در فهرستی نیست که مجوز انجام آن در حیطه وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد و به همین خاطر، چنین طرح‌ هایی مردود می‌ شود.

0 0 رای
به این مقاله امتیاز دهید

فرهاد دهقان

موسس و مدیرعامل بیگ والت ✍ "زمان شما محدود است، بنابراین آن را با زندگی به سبک دیگران هدر ندهید. اجازه ندهید زمزمه های دیگران باعث شوند تا صدای درونی خود را نشنوید. از همه مهم تر، شجاعت این را داشته باشید که به حرف دل خود و یافته های درونی خود عمل کنید. آنها به خوبی می دانند که شما دوست دارید چه کاری انجام دهید. همه چیزهای دیگر در درجه دوم اهمیت قرار دارند. "
مشترک شدن
اطلاع از
guest
0 پرسش و پاسخ کاربران
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x