اندازه بازار چیست؟ و روشهای تخمین اندازه بازار

شناخت و تخمین اندازه بازار

اندازه بازار یک عنصر لازم در طرح کسب و کار شما است. پس باید به خوبی روش تخمین اندازه بازار را بدانید.
اندازه بازار به مفهوم تعداد خریداران یا فروشندگان بالقوه یک محصول یا یک سرویس در یک بازار مشخص است.

عموماً اندازه بازار به دو بخش تقسیم می‌شود، اولی از جهت تعداد مشتریان و دومی از جهت ارزش مالی می‌باشد.

این فاکتور برای سرمایه گذاران نیز بسیار مهم می باشد. اگر شما نتوانید سرمایه گذار را قانع کنید که بازار استارتاپ شما به اندازه کافی بزرگ است کار شما برای جذب سرمایه بسیار دشوار خواهد شد. اندازه بازار یعنی تعداد افراد در یک بازار خاص که خریداران بالقوه یا فروشندگان یک محصول یا خدمات هستند. اصولاً شرکت‌ها علاقه‌مند هستند پیش از ارائه محصول یا سرویس خود، از اندازه بازار مطلع باشند.

بازار، یکی از سه دلیل اصلی موفقیت یک استارت آپ، در کنار تیم و محصول با سرمایه گذاران مختلف و رهبران آموزش دیده میباشد.

گام های در زمینه تخمین اندازه بازار

  1. درک و تعریف بازار
  2. انتخاب منابع
  3. تحقیق کردن و تعیین رویکرد اندازه بازار
  4. تحقیق + تحلیل رقابتی = قیمت
  5. ساختاردهی داده ها – نوع شناسی
  6. تحلیل کردن داده ها

فراموش نکنید که زمان را در نظر بگیرید.

اندازه‌ی بازار (Market Size) از طریق حجم بازار (Market Volume) و پتانسیل بازار (Market Potential) تعریف می‌شود.

5 نکته مهم در محاسبه اندازه بازار

1- زیرمجموعه های بازارتان را شناسایی کنید

بر مشتریان اولیه خود تمرکز کنید و قبل از گسترش کار، مطمئن شوید که به گروهی از این مشتریان اولیه دسترسی دارید. حتی بزرگترین شرکت ها هم تمام بازار را در اختیار ندارند.

2- محاسبه اندازه بازار را از بالا به پایین انجام دهید

ابتدا اندازه کل بازار موجود را در نظر بگیرید. سپس با توجه به سهم احتمالی رقبایتان، سهمی واقع بینانه از آن بازار را برای خودتان محاسبه کنید.

3- تحلیلتان را از پایین به بالا انجام دهید

تخمین بزنید که می خواهید کجا محصولتان را به فروش برسانید، چه مکان هایی را می توانید در اختیار داشته باشید و چقدر از کالاهای رقیب شما در این مکان ها فروخته می شود. سعی کنید تا حد امکان هدف گرا باشید. این به شما کمک می کند تا بتوانید رشد واقعی ۵ سال آینده تان را ببینید. سپس محاسبات خود را با کل بازار موجود مقایسه کنید.

4- به رقابت موجود توجه کنید

صنعتی که در آن قرار دارید چقدر اشباع است و پیشگامان آن چه بنگاه هایی هستند؟ اگر شما تنها تولید کننده محصولی خاص در صنعت هستید، احتمال دارد که نیمی از بازار را در اختیار بگیرید.

5- اندازه راکد بازار را محاسبه کنید

فعالیت در یک بازار راکد شما را دچار رقابت شدیدی می کند، چون هر ساله باید برای مشتریان ثابتی با دیگر بنگاه ها رقابت کنید. بنابراین باید نسبت به روند حرکت بازار در بلند مدت آگاه باشید.

  • واقع بین بودن در رابطه با فعالیتتان، مهمترین بخش تخمین اندازه بازار است.

به این معنی که نه فقط در رابطه با کالا یا خدمت خود، بلکه در رابطه با خواسته ها و نیازهای مشتریان هم باید بی طرف و هدف گرا باشید. در غیر این صورت ممکن است به بازار کوچکی محدود شوید.

مدل بازاریابی از بالا به پایین و پیش‌بینی‌های پایین به بالا

پدید آوردن مدل بازاریابی بالا-پایین با درنظر گرفتن طرح مورد نظر شما، ارزش خاصی به پیش‌بینی‌های شما خواهد داد. بهترین روش جهت عملی سازی و مقایسه‌ این ترفند با میزان بازاریابی، نفوذ دادن آن دسته از اطلاعات زیربنایی است که بازار درحال توسعه شرکت شما، به آن بستگی دارد.

استفاده از مدل بازاریابی با پیش‌بینی‌های واقعی و بر اساس نیازخریداران بر اعتبار پروژه‌های مالی شما خواهد افزود. به این روش از بازاریابی، پیش‌بینی پایین به بالا گفته می‌شود.

تعیین اندازه بازار به چه دردی میخورد؟

برای بسیاری از کسب و کارها، مفهوم اندازه گیری بازار به سرعت قابل فهم است اما به راحتی قابل دستیابی نیست. تعیین اندازه بازار می تواند به سوالات استراتژیک درباره سطوح سرمایه گذاری در کسب وکار و اهداف رشد و سودآوری پاسخ دهد. اندازه گیری بازار می تواند به عنوان درکی سریع از پتانسیلی باشد که فرصت های بازار B2B از نظر حجم و ارزش دارند و همچنین مربوط به استراتژی کسب و کار و تصمیم گیری می شود.

SAM، TAM و SOM چیست؟

اندازه بازار می تواند از نقطه نظر کل بازار در دسترس (TAM)، بازار در دسترس تحت خدمت (SAM) و سهم بازار (SOM) دیده شود.

بسیاری از استارتاپ‌ها، در زمان تجزیه و تحلیل بازار خود به SAM، TAM و SOM اشاره می‌کنند. این مفاهیم در ارزیابی‌های مربوط به سرمایه‌گذاری، مهم هستند.

TAM یا Total Available Market: میزان کل نیاز بازار برای یک محصول یا سرویس است.
SAM یا Served Addressable Market: بخشی از TAM است که برای محصول یا سرویس، مورد هدف قرار می‌گیرد.
SOM یا Serviceable Obtainable Market: کسری از SAM که واقعاً می توان به دست آورد. این بخش بیشتر منحصر به سال‌های ابتدایی کسب و کار است.

امتیاز شما به این مطلب
[votes: 0 Rating: 0]
ما را در تلگرام دنبال کنید ما را در اینستاگرام دنبال کنید
برچسب ها
نمایش بیشتر

تبلیغات

تبلیغات 1

دستگاه جوجه کشی حرفه ای

دستگاه جوجه کشی حرفه ای Easy Bator 6 نمونه متفاوت در صنعتی جوجه کشی کشور ، مناسب برای جوجه کشی از پرندگان زینتی و گران تخم.کیفیت جهانی با راندمان جوجه کشی عالی و قیمت مناسب عرضه در فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP.

تبلیغات 2

دستگاه جوجه کشی خارجی

فروش ویژه دستگاه جوجه کشی خارجی ، ساخت کره جنوبی در مدل ها و ظرفیت های مختلف مناسب برای جوجه کشی از تمامی پرندگان و خزندگان تخم گذار اهلی و زینتی با راندمانی فوق العاده عرضه در فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP.

پربازدیدترین مطالب این بخش

دیدگاه بگذارید

  اشتراک در  
اطلاع از
بستن
بستن