iranian traders
مقالات آموزشیموفقیت و رهبری

رعایت انسانیت و اخلاق در تجارت الکترونیک = کسب اعتبار و موفقیت

نقش اخلاق در تجارت الکترونیک و هر نوع تجارت دیگری بسیار مهم است.

اخلاق در تجارت الکترونیک: در جوامع بشری پیوند میان قواعد اخلاقی و مقررات لازم الاجرا در عرصه های مختلف اقتصادی و بازرگانی نمودار شده است. با گسترش استفاده از اینترنت برای تجارت، استفاده از موازین اخلاقی در دنیای مجازی نیز اهمیت یافته است. رعایت اخلاق و حفظ ارزش های اخلاقی، خود به صورت یکی از مهم ترین پدیده هایی در آمده است که در بیشتر سازمان ها مورد توجه قرار می گیرد. اخلاق کسب و کار هم که شاخه ای از اخلاق کاربردی است، اصول اخلاقی و معنوی یا مسائل اخلاقی ناشی از آن را در محیط تجاری مورد بررسی قرار می دهد. در قرن 21 هم با توجه به جهانی شدن اقتصاد و به تبع آن گسترش بازارها، ضرورت رعایت نکات اخلاقی در تجارت و کسب و کار بیش از پیش افزایش یافته است.

مسئولیت مشارکت اجتماعی یا CSR در واقع ادغام اخلاق و تجارت است و این تنها یک کلمه ساده نیست بلکه باوری است که به طور فزاینده ای در حال تبدیل به BEST PRACTICE یا بهترین روش در تجارت الکترونیک است. مسئولیت پذیری در مشارکت اجتماعی در حال حاضر نقش مهم و حائز اهمیتی را در اکوسیستم تجارت الکترونیک بر عهده دارد.

رعایت ارزش ها و اخلاق در تجارت الکترونیک

در دنیای امروزی از کسب و کارها انتظار می رود که ارزش ها و اخلاق تجاری را رعایت کنند چرا که نقش موثری در ماندگاری و شهرت و اعتبار کسب و کارها ایفا می کند. از کالایی که کسب و کار ارائه می دهد تا نحوه رفتار با کارمندان و مشتری و … همه در موفقیت کسب و کار موثر است چرا که آنها در فضایی گسترده (وب جهانی) فعالیت می کنند و مدام تحت نظر و بررسی مشتریانشان هستند و یک اشتباه کوچک می تواند اعتبار چندین ساله یک کسب و کار را تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین کسب و کارهایی که در گردونه رقابت قرار دارند و حرفه ای عمل می کنند، نمی توانند به گونه ای جدا از شعارها و باورهای خود عمل نمایند.
مسئولیت مشارکت اجتماعی یا CSR در واقع ادغام اخلاق و تجارت است و این تنها یک کلمه ساده نیست بلکه باوری است که به طور فزاینده ای در حال تبدیل به BEST PRACTICE یا بهترین روش در تجارت الکترونیک است.
لورن جی لیتون بنیان گذار ISP در این باره گفت: ثابت شده است که همترازی یک کسب و کار با ارزش های اخلاقی تاثیر مثبتی در روند پیشرفت کسب و کارهای آنلاین داشته است.
به عنوان مثال حفظ و پایبندی به ارزش های اخلاقی می تواند باعث حفظ کارمندان، افزایش شهرت شرکت، جذب سرمایه گذار و مشتری و تمام اتفاقات مثبت برای کسب و کار شود.

کسب و کار خوب با رعایت اخلاق در تجارت الکترونیک

بسیاری از کسب و کارهای مطرح که در سال ها ی اخیر تاسیس شده اند، در پی ادغام اعتقادات و باورهای خود با همه چیز هستند. از پایداری و اعتقاد به عدالت اجتماعی گرفته تا حفظ محیط زیست و حفظ حریم شخصی کاربر و بقیه موارد که شامل بازاریابی، فروش و توزیع محصولات می شود.
با این اقدام، کسب و کار خدمات بهتری ارائه می دهد و در نتیجه آن هم مشتری بهتری جذب می کند و هم رتبه بهتری در میان کسب و کارها کسب می کند و و علاوه بر اینها می تواند از زنجیره تامین بهتری استفاده کند زیرا اعتبار بیشتری کسب کرده است.
از طرفی در نتیجه داشتن یک ماموریت شفاف و با حفظ ارزش های اخلاقی، کسب و کارها می توانند ارتباط بهتری با مشتریان، تامین کنندگان، قانون گذاران و سهامداران داشته باشند که این امر خود در موفقیت کسب و کار بسیار موثر است.
علاوه بر موارد فوق ارتباط موثر و مبتنی بر اعتماد با مشتری می تواند بزرگترین تبلیغات برای کسب و کار و باعث افزایش آوازه آن کسب و کار و افزایش تصاعدی مشتریان باشد.

بسیاری از کسب و کارهای مطرح که در سال ها ی اخیر تاسیس شده اند، در پی ادغام اعتقادات و باورهای خود با همه چیز هستند. از پایداری و اعتقاد به عدالت اجتماعی گرفته تا حفظ محیط زیست و حفظ حریم شخصی کاربر و بقیه موارد که شامل بازاریابی، فروش و توزیع محصولات می شود.
با این اقدام، کسب و کار خدمات بهتری ارائه می دهد و در نتیجه آن هم مشتری بهتری جذب می کند و هم رتبه بهتری در میان کسب و کارها کسب می کند و و علاوه بر اینها می تواند از زنجیره تامین بهتری استفاده کند زیرا اعتبار بیشتری کسب کرده است.
از طرفی در نتیجه داشتن یک ماموریت شفاف و با حفظ ارزش های اخلاقی، کسب و کارها می توانند ارتباط بهتری با مشتریان، تامین کنندگان، قانون گذاران و سهامداران داشته باشند که این امر خود در موفقیت کسب و کار بسیار موثر است.
علاوه بر موارد فوق ارتباط موثر و مبتنی بر اعتماد با مشتری می تواند بزرگترین تبلیغات برای کسب و کار و باعث افزایش آوازه آن کسب و کار و افزایش تصاعدی مشتریان باشد.

وجدان کاری و اخلاق در تجارت الکترونیک

وجدان کاری یعنی داشتن احساس مسئولیت در مقابل امری که انجام‌اش را به عهده گرفته‌ایم. به عبارت دیگر، وقتی انسان مسوولیتی را می‌پذیرد، اعم از آنکه با رضایت کامل باشد یا از روی اجبار و اکراه، ضروری است که حداکثر تلاش خود را در جهت انجام هر چه بهتر آن به کار گیرد. متاسفانه خیلی‌ از افراد کاری که بر عهده می‌گیرند، یا از اول به قصد عدم انجام آن هستند یا با نیت غیر‌مسوولانه‌ای می‌پذیرند یا در اواسط انجام آن به این فکر می‌افتند که به آنها اجحاف شده و یا آنکه در مقایسه با سایرین خود را مغبون می‌پندارند. احتمال اتفاق هر یک از موارد فوق، بدیهی است ولی هیچ دلیل عقلی و نقلی برای کم‌کاری، خراب‌کاری، بدکاری و کارشکنی وجود ندارد.

  • اول: اگر کاری را خوب بلد نیستیم، دنبال آن نرویم: «وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» (سوره اسراء، آیه ۳۶).
  • دوم: اگر در انجام کاری، اضافه بر معلومات قبلی، لازم است نکاتی را بدانیم، از اهلش بپرسیم: «فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» (سوره نحل، آیه ۴۳).
  • سوم: مسوولیت عملی را که به عهده گرفته‌ایم، تمام و کمال بپذیریم و به اتمام برسانیم.
  • چهارم: اگر واقعا از انجام عملی ناراضی، ناراحت، پشیمان یا دل‌زده شده‌ایم رسما و صریحا اعلام کرده و آن را به موقع واگذار کنیم.

مسئولیت انسان در برابر جامعه

انسان موجودی اجتماعی است. او به تنهایی توانایی برطرف کردن نیازهای خود را ندارد. او هم در تأمین نیازهای مادی، مانند: خوراک، پوشاک، مسکن و غیره نیازمند همکاری با دیگران است و هم در تأمین نیازهای معنوی،مانند: دوستی و مهرورزی و مانند آنها به فردی احتیاج دارد که او را دوست بدارد و او نیز آن را دوست داشته باشد. بنابراین، انسان ناگزیر از حیات اجتماعی است و بسیاری از موهبت های زندگی خویش را مدیون جامعه می داند و او همواره از دیگران خیر و برکت دریافت می دارد. در سایه تعامل با اجتماع از غم و نگرانی آزاردهنده تنهایی رها می شود، بر لبانش گل لبخند می شکفد و بر علم و تجربه و آگاهی های او افزوده می شود. و این گونه است که دست لطف و مهر خداوند را احساس می کند، چنان که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید: «دست خداوند به همراه جماعت است».
آثار سودمندی که به برکت ارتباط با جامعه و اجتماع نصیب انسان می شود، بی شک سبب ایجاد حس مسئولیت آدمی در برابر آنان خواهد شد و در این رهگذر، کمترین وظیفه او، بازداشتن خویش از آزار رساندن به دیگران است

قدرت اعتبار کسب و کارهای اینترنتی

ذکر این نکته علاوه بر موارد فوق ضروری است که پیوند اخلاق با تجارت می بایست با حسن نیت و فارغ از هرگونه بزرگ نمایی و عوام فریبی و تبلیغات دروغین باشد که در واقع یک استراتژی بازاریابی تلقی می شود. چرا که این رفتار به زودی برای مشتریان آشکار خواهد شد و نمی تواند از مشتری عادی یک مشتری وفادار بسازد. بنابراین حسن نیت و تلاش برای جلب رضایت مصرف کننده می بایست خالصانه صورت گیرد چرا که مسئولیت پذیری اجتماعی برای همه کسب و کارها خصوصاً در تجارت الکترونیک تبدیل به یک مزیت رقابتی شده است که حفظ اصالت و اعتبار آن کار ساده ای نیست.

[تعداد: 0 امتیاز: 0]

تلگرام بیگ والت؛ تحلیل و بررسی روش‌های کسب درآمد + تازه‌ترین اخبار کسب و کارها
کانال تلگرام گروه تلگرام

برچسب ها
Newsletters

✉ خبرنامه


با عضویت در خبرنامه، برترین مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید!

همین الان ایمیل خود را ثبت کنید و کسب درآمد را شروع کنید.

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند:

2189 نفر

Newsletters

نظرات کاربران

  اشتراک در  
اطلاع از
دکمه بازگشت به بالا
بستن