مقالات آموزشی

توسعه خط محصول و اهمیت آن در افزایش درآمد و رونق کسب و کار

سازمان ها به هنگام تدوین استراتژی هایشان ممکن است تصمیم به توسعه خط محصول از طریق افزایش مارک ها یا مدل های جدید بگیرند. زمانی که شرکتی خط محصول خود را گسترش می دهد، باید بهترین جهت را برگزیند. در صورتی که خط محصول موجود شرکت، شامل اقلام متوسط و ارزان قیمت است، می تواند توسعه رو به بالا داشته باشد.که شامل محصولاتی با کیفیت و قیمت بالاتر است. در مقابل، توسعه رو به پایین خط محصول، اقلامی را برای بخش های ضعیف تر بازار اضافه می نماید. در برخی از موارد، شرکت ممکن است به این نتیجه برسد که بازار هدف موجود آن بسیار کوچک است. در این صورت، استراتژی محصول ممکن است بسط دو طرفه باشد، که در آن اقلامی در هر دو جهت بالا و پایین بازار اضافه می شوند.

خط محصول چیست؟

در اصطلاحات حوزه بازاریابی، خط محصول عرضه کردن محصولات متعدد مرتبط برای فروش جداگانه است.
خط محصول زیرمجموعه‌ای از آمیخته بازاریابی است. بر خلاف ارائه بسته‌ای محصول که در آن محصولات متعدد در یک گروه ادغام و سپس برای فروش عرضه می‌شوند، خط محصول شامل عرضه محصولات برای فروش به‌طور جداگانه است. یک خط ممکن است شامل محصولات مرتبط با اندازه، نوع، رنگ، ویژگی یا قیمت‌های گوناگون باشد. منظور از عمق خط تعداد زیرشاخه‌های یک شاخه است. منظور از ثبات خط میزان ارتباط محصولاتی است که خط را تشکیل می‌دهند. منظور از آسیب‌پذیری خط درصد فروش یا سودی است که تنها از تعداد اندکی از محصولات خط به دست می‌آید.

چرا باید خط محصول را توسعه دهیم؟

توسعه خط محصول یک استراتژی مهم رشد برای آن دسته از کسب و کارهای کوچک در نظر گرفته می شود که در پی افزایش درآمد یا سهم از بازار خود هستند.

چرخه محصول

توسعه خط محصول برای شرکت های اهمیت دارد که محصولاتی در بخش های پایانی چرخه عمر خودشان را دارند.
چرخه عمر محصولات عموما شامل چهار مرحله می باشد: معرفی، رشد، بلوغ و افول.
محصولاتی در دوره افول از چرخه عمر خودشان قرار می گیرند که دیگر قادر به برآورده ساختن نیازهای مشتریان نباشند یا کیفیت و عملکرد آنها نسبت به محصولات مشابه دیگر که از تکنولوژی و مواد اولیه بهتر برخوردار هستند، در سطح پایین تری قرار داشته باشد. به منظور نباختن سهم از بازار و فروش به رقبای دیگری که محصولاتی با عملکرد بهتر تولید می‌کنند، شرکت ها باید اقدام به ارتقاء محصولات فعلی خودشان بکنند یا محصولات جدیدی را توسعه دهند که بصورت موثر قادر به رقابت باشند.

فرصت های بازار

توسعه خط محصول شرکت ها را قادر می سازد تا از فرصت های موجود در بخش های مختلف بازار بهره ببرند. به عنوان مثال:
– یک تولید کننده غذای حیوانات خانگی ممکن است فرصت های سودآوری را شناسایی کند که بتواند نمونه های قدیمی تر از محصولات فعلی خودش را در آنها به فروش برساند.
– یک مجموعه مشاور در حوزه فناوری اطلاعات ممکن است یک بخش تخصصی سودآور را در حوزه رفع مشکل خدمات پهن باند محلی شناسایی کند.
– بطور کلی می توان گفت این شرکت ها می توانند خطوط محصول خود را از طریق شخصی سازی محصولات و خدمات فعلی خودشان یا معرفی محصولات جدیدی توسعه دهند که با نیازهای مشتریان در بخش های هدف مطابقت داشته باشد.

نیازهای مشتری

معرفی محصولاتی که نیازهای مشتریان را برآورده سازد یک محرک جدید برای توسعه خط محصول است.
تشویق کردن مخاطبین به ارائه بازخورد از طریق پرسشنامه و زیر نظر گرفتن نظرات مشتریان بر روی شبکه های اجتماعی درکی جامع و کامل از نیازها و تمایلات مشتریان را در اختیار ما قرار می دهد. تعداد بالایی از نظرات مثبت در رابطه با ویژگی های یک محصول خاص که اتفاقا رقبا هم آن را ارائه می دهند، در واقع نشانه خوبی برای وجد فرصتی برای توسعه خط محصول است.
دعوت از مشتریان برای همکاری در امر توسعه محصول نیز می تواند منجر به برجسته شدن فرصت ها و تمرکز و توجه بیشتر بر اولویت های توسعه شود.

وفاداری مشتری

توسعه یک خط محصول می تواند به افزایش وفاداری مشتری کمک کند.
اضافه کردن محصولات یا انواع مختلفی از محصولات موجود فعلی شرکت ها را قادر می سازد تا حجم بیشتری از محصول را به مشتریان فعلی بفروشند و در این فرایند هم نیازی به تلاش و هزینه بیشتر برای جذب مشتریان جدید نداشته باشند. در این رابطه شرکت ها اقدام به بررسی سوابق خرید مشتریان فعلی خود می کنند تا از این طریق موفق به شناسایی محصولاتی شوند که رقبای آنها در حال حاضر به مشتریان و بازار ارائه می کنند. به عنوان مثال یک عرضه کننده قطعات و ابزار مهندسی می تواند محصولات جدیدی را توسعه دهد و به بازار مشتریان ارائه کند یا حتی به منظور داشتن تنوع در اقلام قابل فروش خود اقدام به عرضه و فروش محصولات دیگر برندها هم بکند.

0 0 رای
به این مقاله امتیاز دهید

فرهاد دهقان

موسس و مدیرعامل بیگ والت ✍ "زمان شما محدود است، بنابراین آن را با زندگی به سبک دیگران هدر ندهید. اجازه ندهید زمزمه های دیگران باعث شوند تا صدای درونی خود را نشنوید. از همه مهم تر، شجاعت این را داشته باشید که به حرف دل خود و یافته های درونی خود عمل کنید. آنها به خوبی می دانند که شما دوست دارید چه کاری انجام دهید. همه چیزهای دیگر در درجه دوم اهمیت قرار دارند. "
مشترک شدن
اطلاع از
guest
0 پرسش و پاسخ کاربران
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x