اهمیت خوب جویدن غذا و آهسته غذا خوردن

آهسته غذا بخورید تا سالم باشید

نحوه جويدن که يک عمل طبيعي است، روي سلامت تاثير مي گذارد. نتايج بررسي هاي جديد نشان مي دهد، دفعات جويدن روي قدرت مغز نيز تاثير مي گذارد. همه ما مي دانيم که بايد قبل از قورت دادن غذا آن را خوب جويد. عمل جويدن، باعث شکسته شدن مواد غذايي به ذرات کوچک مي شود تا آنزيم هاي گوارشي بتواند واکنش نشان دهد و در نتيجه به هضم غذا کمک میکند. همواره از بزرگترها درباره فواید آهسته غذا خوردن و جویدن غذا به میزان کافی، مطالبی شنیده ایم. بسیاری از محققین بر این باورند که: آهسته غذا بخورید تا سالم باشید.

هرچند اغلب مردم از اهميت درست جويدن غذا آگاهي لازم را دارند، اما به اين امر مهم توجه چنداني نمي کنند. اين در حالي است که جويدن اولين مرحله در روند هضم غذا به حساب مي آيد. در واقع برخلاف تصور برخي افراد، روند هضم در معده آغاز نمي شود بلکه به محض ورود مواد غذايي به دهان اين روند شروع مي شود.

آنزيم هاي موجود در بزاق دهان و عمل جويدن، کمک مي کند تا غذا شکسته شود. جويدن صحيح نقش مهمي در هضم کامل غذا، حفظ وزن و در نهايت سلامت بدن ايفا مي کند.

افزايش جذب ويتامين ها و مواد معدني

هنگامي که با جويدن کامل، غذا شکسته مي شود، روده ها راحت تر مواد مغذي را به خود جذب مي کند. برخي مواد غذايي مانند مغز ميوه ها و برخي سبزيجات خام به طور کامل در معده شکسته نمي شود و نياز به جويدن کامل دارد.

همچنين هنگامي که غذا خوب جويده مي شود، سيستم هاضمه پيغام رسيدن غذا را دريافت مي کند و اين امر باعث مي شود، سيستم گوارشي اسيد ترشح کند. اين اسيد غذا را هضم و به بدن کمک مي کند مواد مغذي لازم را جذب کند.

جویدن بیشتر زمان بیشتری را برای پایان یک وعده ی غذایی به ما می دهد و این امر سبب می شود که حجم کمتری از کالری را وارد بدن خود کنیم. حدود 20 دقیقه طول می کشد تا مغز ما سیگنال مناسب را به اندام های گوارشی برساند تا احساس سیری اتفاق افتد. افرادی که آهسته تر غذا می خورند در هر وعده ی غذایی 10 درصد کالری کمتری نسبت به افرادی که تند غذا می خورند مصرف می کنند.

حفظ وزن مناسب و تناسب اندام

با بيشتر جويدن، غذا ديرتر تمام مي شود. افرادي که کندتر غذا مي خورند، کمتر مي خورند، زيرا هنگام غذا خوردن، به مغز پيغام سير شدن ارسال مي شود. اگر در خوردن عجله کنيد و غذا را به خوبي نجويد، اگرچه غذا تمام مي شود اما مغز که هنوز پيغام سيري دريافت نکرده است، تصور مي کند که هنوز گرسنه هستيد. در اين موارد، به احتمال زياد، خوردن ادامه پيدا مي کندو به مرور به افزايش وزن منجر مي شود.

بزاق حاوی انزیم های گوارشی است. بنابراین با آهسته جویدن غذا زمان بیشتری به این آنزیم می دهیم تا شروع به شکسته شدن مواد غذایی کند و این امر هضم را آسانتر می کند.یکی از آنزیم های بزاق لیپاز است که به شکستن چربی ها کمک می کند همچنین ترشح بیشتر بزاق به حرکت روان تر مواد در مری نیز کمک می کند.

ترکيب کامل ماده غذايي با بزاق دهان

اين امر به چند علت اهميت دارد؛ آنزيم هاي موجود در بزاق دهان به شکسته شدن غذا کمک مي کند. اين آنزيم ها در شکسته شدن چربي نيز نقش موثري دارد. زماني که غذا به آرامي جويده مي شود، ماده غذايي به مدت طولاني تر در معرض بزاق دهان و آنزيم هاي مربوط به آن قرار مي گيرد. اگر چربي ها شکسته نشود مشکل گوارشي ايجاد مي کند. با ترکيب کامل مواد غذايي با بزاق دهان، غذا به راحتي از مري پايين مي رود.

نياز به انرژي کمتر براي هضم غذا

بدن براي هضم غذا، انرژي زيادي مصرف مي کند. اگر غذا درست جويده نشود، سيستم هاضمه مجبور است انرژي بيشتري صرف کند و براي شکسته شدن غذا سخت تر کار کند. اما غذايي که به خوبي جويده شده است، در سيستم هاضمه به راحتي حرکت مي کند.

هضم راحت تر غذا

فرایند جویدن غذا و تبدیل آن به قطعات کوچکتر سبب آسانتر شدن هضم مواد غذایی می شود. هضم فرایند دشواری است که نیاز به صرف مقدار زیادی انرژی دارد. جویدن غذا سبب می شود که معده کار خود را بطور موثرتری انجام دهد و تجزیه ی مواد غذایی سرعت بیشتری داشته باشد.

جویدن غذا برای دندان ها بسیار مفید است

استخوان های فک دندان ها را حفظ می کنند و زمانی که جویدن انجام می شود، این امر برای تقویت استخوان های فک و دندان ها بسیار مفید است. با آهسته جویدن ترشح بزاق افزایش یافته که علاوه بر هضم غذا، به پاک شدن ذرات غذایی و محیط دهان از باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا کمک شایانی می کند و ایجاد پوسیدگی و پلاک های دندانی کاهش میابد.

کاهش باکتري اضافه در روده ها

اگر غذا به خوبي جويده نشود، به دليل بزرگ بودن ذرات آن هضم کامل در معده سخت تر مي شود. مواد غذايي هضم نشده باعث افزايش باکتري در روده ها و در نتيجه بروز علايم مختلف مي شود، از جمله:

۱ – باکتري بيش از حد، گاز معده و نفخ ايجاد مي کند.

۲ – به علت رشد بيش از حد باکتري، برخي افراد دچار اسهال يا يبوست مي شوند.

۳ – درد معده نيز علايم شايع رشد بيش از حد باکتري در سيستم گوارشي است.

لذت بردن از غذا

سريع خوردن غذا مانع از چشيدن طعم واقعي غذا مي شود. براي اين که از غذا خوردن لذت ببريد، لقمه هاي غذا را به آرامي بجويد. براي تعداد دفعات جويدن نمي توان توصيه خاصي کرد زيرا مدت زمان آن براي هر نوع غذا متفاوت است.

مواد غذایی مدت کمتری در روده باقی می مانند

هنگامی که مواد غذایی بصورت نادرست جویده شده و وارد معده می شوند ممکن است بصورت هضم نشده وارد روده شوند. در روده فعالیت باکتری ها برای شکستن مواد غذایی آغاز خواهد شد که این فعالیت زیاد منجر به تولید گاز بیشتر در سیستم گوارشی، نفخ، اسهال، یبوست، درد شکم و سایر مشکلات گوارشی می شود.

توجه: با وجود اینکه جویدن غذا امری ضروری است، جویدن بدون مصرف مواد غذایی می تواند بر سلامت بدن نتیجه معکوس داشته باشد. در هنگام جویدن آدامس مغز ما سیگنال هایی را به اندام های گوارشی می فرستد که مواد غذایی در راه است. بنابراین، آنزیم ها و اسیدهای گوارشی فعال می شوند در صورتیکه ماده غذایی برای هضم وجود ندارد. این امر در طولانی مدت می تواند سبب بروز بسیاری از مشکلات گوارشی شود.

برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close