مقالات آموزشی

اینماد Enamad نماد اعتماد الکترونیکی اولین مجوز فعالیت کسب و کارهای اینترنتی

در مسیر ایجاد فضای امن برای خرید از کسب و کارهای دارای نماد

اینماد نماد اعتماد الکترونیکی enamad یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الكترونیكی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی می باشد. با توجه به بررسی های انجام گرفته، مهمترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کارهای اینترنتی به شرح ذیل می باشند:

مزایا اینماد نماد اعتماد الکترونیکی enamad

  • شناسایی مالك کسب و کار و امكان مراجعه در صورت بروز اشكال.
  • كامل و صحیح بودن اطلاعات كالا یا خدمات ارائه شده.
  • گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش.
  • واضح بودن روند برگرداندن كالا و باز پس گیری پول.
  • محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران.
  • تایید امنیت سایت توسط یك موسسه و مركز ملی اعتماد.
    طبق مطالعات انجام شده تائید کسب و کار اینترنتی توسط یك موسسه و مركز ثالث، بیشترین تاثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار اینترنتی را دارد. در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شود، می تواند برای شکایت از کسب و کار اینترنتی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید.

در ایران مركز توسعه تجارت الكترونیكی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الكترونیكی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد.

نشانه‌اي است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونيکي صادر شده و به کسب و کارهاي مجازي (کسب و کار اينترنتي و موبایل) مجاز با هدف ساماندهي، احراز هويت و صلاحيت آنها اعطا مي‌گردد؛ اين نماد پس از بررسي درگاه‌ (وب‌سایت) و احراز هويت و صلاحيت مالک (حقيقي يا حقوقي) آن برای مدت يک سال صادر مي‌گردد.

هدف اعطای اینماد نماد اعتماد الكترونیكی

اعطای نماد اعتماد الكترونیكی برای وب‌سایت های تجاری با هدف قانونمند كردن و چارچوب دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الكترونیكی به شكل یك علامت در بالای سایت‌هایی كه از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. ساماندهی سایت‌های تجاری در كشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الكترونیكی به‌خصوص B2C خواهد بود. به نحوی‌كه مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌كه سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند كرد و حقوق مصرف كنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می كنند.

خریداران می باید با جستجو در فهرست وب سایت های مورد تایید، از صحت “نماد اعتماد الكترونیكی” به نمایش درآمده در وب سایت ها اطمینان حاصل کنند.

یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الكترونیكی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی می باشد طبق مطالعات انجام شده تائید کسب و کار اینترنتی توسط یك موسسه و مركز ثالث، بیشترین تاثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار اینترنتی را دارد. در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شود، می تواند برای شکایت از کسب و کار اینترنتی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید. در ایران مركز توسعه تجارت الكترونیكی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الكترونیكی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد.

اینماد نماد اعتماد الکترونیکی یک نشان دولتی است که صرفاً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وزارت صنعت، معدن و تجارت)، صادر شده و به کسب و کارهای اینترنتی با هدف ساماندهی، احراز هويت و صلاحيت آنها اعطا مي‌گردد. هدف از اعطاي نماد اعتماد الكترونيكي، اعتماد‌سازي و رسميت‌دهي به فعاليت کسب و کار‌های اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و جلوگيري از آسيب‌هاي احتمالي در ابعاد مختلف اعم از امنيتي،‌ اجتماعي، فرهنگي و اقتصادی است. .ساماندهی سایت‌های تجاری در كشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به‌خصوص B2C خواهد بود. به نحوی ‌كه مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌ كه سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند كرد و حقوق مصرف كنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می كنند.

ثبت نام و دریافت نماد اینماد

راهنمای ثبت نام در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی اینماد (شخص حقیقی تبعه ایران)

مراحل دریافت نماد اعتماد

مراحل به طور خلاصه عبارتند از:
1) ثبت نام در اینماد
2) تکمیل اطلاعات(احراز اطلاعات هویتی)
3) افزودن کسب و کار
4) تاییدیه فنی
5) احراز صحت اطلاعات کسب و کار(احراز آدرس محل فعالیت ، شماره تماس کسب و کار اینترنتی و احراز آدرس پست الکترونیکی
6) تکمیل فرم نظر سنجی
7) بررسی چک لیست الزامات نماد اعتماد الکترونیکی
8) تعهد الکترونیکی
9) اعطای نماد
10) درج کد مجوز بر روی سایت

به موجب مصوبه شماره 288 مورخ 1397/12/05 کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، نماد اعتماد الکترونیکی با اعتبار دو ساله و با دریافت هزینه 175 هزار تومانی اعطا می گردد.

برای ثبت درخواست چه مدارکی لازم است؟

  • متقاضیان حقیقی:
    1) تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت لزوم)
    2)اسناد هویتی متقاضی( شناسنامه، کارت ملی و مدرک وضعیت نظام وظیفه) تغییر یابد
  • متقاضیان حقوقی (تجاری / غیر تجاری):
    1) تصویر آگهی روزنامه رسمی
    2) تصویر اصل اساسنامه
    3) آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
    4)آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
    5)آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شركت(در صورت وجود)
    6)تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت لزوم)
  • متقاضیان دولتی
    تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب سایت به دستگاه دولتی مزبور و معرفی نماینده معرفی شده در پرونده نماد در متن نامه

مقدمه

شخص حقیقی به هر یک از افراد انسانی اطلاق می شود که دارای حقوق و مسئولیت های مشخصی در جامعه می باشد. شخص حقوقی به یک نهاد، موسسه، شرکت یا سازمان اطلاق می شود که برای آن نیز حقوق و مسئولیت های قانونی لحاظ گردیده است.

چنانچه مایل باشید به عنوان یک فرد، کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنید و برای وب سایت خود نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کنید، چنانچه تبعه کشور ایران هستند هنگام ثبت نام در سامانه اینماد، نوع شخصیت را (شخص حقیقی – تبعه ایران) انتخاب نمایید.

یادآوری1: پیش از ثبت نام در سامانه اینماد و ارسال درخواست برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، باید وب سایت کسب و کار راه اندازی شده و قابل بارگذاری باشد.

یادآوری2: لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی به وب سایت هایی تعلق می گیرد که اقدام به فروش اینترنتی محصول اعم از کالا یا خدمت می نمایند و فرآیند خرید آنلاین بر روی وب سایت وجود دارد. بنابراین وب سایت هایی که صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند مشمول دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نمی شوند.

مراحل ثبت نام در سامانه اینماد

به منظور ثبت نام به آدرس اینماد https://enamad.ir مراجعه کرده و روی گزینه (ورود به سامانه) کلیک کنید.
برای ثبت نام در سامانه بر روی گزینه ایجاد حساب کاربری کلیک کنید.
از منوی نوع شخصیت، شخص حقیقی، تبعه ایران را انتخاب کنید.
با انتخاب شخص حقیقی، تبعه ایران فرم را تکمیل کنید و ردیفهای مربوطه باید تکمیل شوند. لازم است هر دو شرط پایین صفحه را انتخاب و سپس بر روی گزینه تایید کلیک کنید.
بعد از ثبت نام به آدرس ایمیل خود مراجعه کرده و در ایمیل ارسال شده از جانب اینماد، بر روی لینک ارائه شده کلیک کنید.

در این حالت شناسه کاربری شما به حالت تایید در آمده و از این پس می توانید با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه شوید. نام کاربری که در این مرحله تعریف می کنید، قابل تغییر نمی باشد و نام کاربری دائمی شما در مراجعه به سامانه اینماد است. پس در انتخاب نام کاربری خود دقت کنید.

پس از ورود با نام کاربری و رمز عبور صفحه پروفایل شخصی شما در سایت اینماد نمایش داده می شود. بر روی گزینه تکمیل اطلاعات واقع در سمت راست صفحه کلیک کنید. بعد بر روی گزینه تکمیل فرم اطلاعات کلیک کنید.

در این فرم تمام گزینه های ستاره دار را تکمیل کنید و سپس بر روی گزینه ذخیره کلیک نمایید. در صورت تکمیل صحیح تمام گزینه ها، پس از ذخیره فرم، پیام زیر را مشاهده خواهید کرد. بر روی گزینه تایید کلیک کنید.

یادآوری3: در هر یک از مراحل ثبت نام چنانچه مرحله ای که در آن قرار دارید قابل انجام نیست، بر روی گزینه کارهای در دست انجام کلیک کنید و پیام نمایش داده شده را مشاهده نمایید. به این صورت می توانید علت را دریابید و نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

پس از تکمیل فرم اطلاعات، بر روی گزینه بارگذاری مدارک کلیک کنید. در صفحه نمایش داده شده، بارگزاری دو مدرک تصویر روی کارت ملی و تصویر صفحه اول شناسنامه اجباری است. در صورت تمایل می توانید تصویر پرسنلی و تصویر کارت پایان خدمت برای آقایان را نیز بارگذاری نمایید.

بعد از تایید مدارک سپس بر روی گزینه احراز اطلاعات کلیک کنید. در این مرحله به منظور تایید تلفن همراه ثبت شده، باید کد ارائه شده را به شماره ای که مشاهده می کنید، پیامک نمایید.

پس از ارسال پیامک از شماره تلفن همراهی که ثبت نموده اید، حداکثر به مدت ده دقیقه صبر کنید و سپس با کلیک بر روی گزینه خروج از سامانه اینماد خارج شده و مجددا با درج نام کاربری و رمز عبور خود به سامانه وارد شوید.

پس از آن نوبت به احراز تلفن ثابت می رسد که به همان صورتی که ذکر شده است باید تایید گردد. در این مرحله بر روی گزینه کسب و کار واقع در سمت راست صفحه کلیک کنید. بر روی گزینه افزودن کسب و کار کلیک کنید.

در این مرحله اطلاعات کسب و کار خود را تکمیل نمایید. توجه داشته باشید در این فرم نوع فعالیت را غیر صنفی انتخاب کنید. پس از بررسی وب سایت شما توسط کارشناس، چنانچه کسب و کار اینترنتی شما در زمره فعالیتهای صنفی قرار گیرد، با اعلام کارشناس، نوع فعالیت را به صنفی تغییر دهید. امکان تغییر نوع فعالیت پس از ذخیره فرم وجود دارد.

لازم به ذکر است بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی، دارای ملک اداری یا تجاری نیستند. از این رو باید آدرسی را که می توان با اداره کنندگان کسب و کار ارتباط برقرار کرد هر چند مسکونی در این بخش ثبت نمود. برای ثبت تلفن ثابت باید حتما کد پیش شماره شهر بدون فاصله درج گردد. در ورود شماره کد پستی دقت کنید زیرا صحت آن بررسی می شود. پس از تکمیل فرم بر روی گزینه ذخیره کلیک کنید.

اکنون بر روی گزینه مدیریت کسب و کار کلیک کنید. در این مرحله اقدام به تایید فنی نمایید. با انجام تنها یکی از موارد، تاییدیه فنی شما انجام می گیرد. هدف از این تایید فنی این است که احراز گردد ثبت نام کننده به آدرس وب سایت ثبت نام شده دسترسی مجاز داشته باشد. پس از مدت کوتاهی از انجام این کار در وب سایت، تاییدیه فنی سایت شما به طور خودکار انجام می پذیرد و به مرحله بعدی وارد می شوید.

اکنون باید نوع خدمتی که در وب سایت ارائه می دهید مشخص گردد. با کلیک روی گزینه لیست خدمات و مجوزها به این صفحه هدایت می شوید که باید نوع خدمت خود را مشخص نمایید.

پس از انتخاب خدمت مورد نظر، چنانچه خدمت انتخاب شده نیاز به ارائه مجوز از مرجع ذیصلاح داشته باشد در مرحله بعد باید اسکن مجوز مربوطه را بارگذاری نمایید. اکنون بر روی گزینه تکمیل فرم نظرسنجی کلیک کنید.

اکنون بر روی گزینه احراز اطلاعات کسب و کار کلیک کنید. احراز اطلاعات کسب و کار شامل سه بخش است. احراز ایمیل کسب و کار، احراز تلفن کسب و کار و احراز آدرس کسب و کار. انجام هر سه مورد اجباری است اما در این مرحله می توان با انجام تنها یک مورد، پرونده را به کارشناس ارجاع داد و پس از دریافت نتیجه، دو مورد دیگر را نیز احراز کرد. این اقدام به دلیل تسریع در انجام فرایند ثبت نام پیشنهاد می شود. در این مرحله چنانچه قصد تغییر ایمیل، تلفن ثابت یا آدرس کسب و کار را دارید بر روی گزینه ویرایش مشخصات کسب و کار کلیک کنید.

در این مرحله اینماد ، پرونده شما آماده ارسال به کارشناس شده است. روی گزینه ارسال پرونده جهت بررسی کارشناس کلیک کنید. اکنون وضعیت را به صورت در حال بررسی مشاهده خواهید کرد. در این مرحله باید صبر کنید تا کارشناسان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر اساس چک لیست الزامات، وب سایت کسب و کار شما را مورد بررسی قرار دهند. این فرایند ممکن است چند روزی به طول انجامد.

در این مرحله اگر بر اساس چک لیست، کارشناس نقصی را مشاهده نمایید، پرونده را به پنل شما باز می گرداند. در این حالت شما وضعیت را به صورت اعلام نقص مشاهده می کنید. بر روی گزینه وضعیت چک لیست کسب و کار کلیک کنید.

در چک لیست نمایش داده شده مواردی را که وضعیت عدم تایید در مقابل آنها نشان داده می شود بررسی کنید. با کلیک بر روی گزینه توضیحات موارد نقص اعلام شده توسط کارشناس را مطالعه نموده و نسبت به رفع نقص اعلام شده اقدام نمایید.

دقت کنید که پس از برطرف نمودن کلیه موارد تایید نشده در چک لیست، حتما بر روی گزینه ارسال کلیک کنید تا پرونده جهت بررسی مجدد به کارشناس ارجاع شود.

ثبت نام شما در اینماد تکمیل شده و اگر مشکلی دارید از بخش پشتیبانی اینماد استفاده کنید.

شکایت از کسب و کار

آموزش ثبت شکایت در سایت اینماد از کسب و کارهای مجازی

چگونه در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی شکایت خود را ثبت نماییم؟

فرایند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) و به صورت غیرحضوری انجام می‏گیرد. به این ترتیب که متقاضی با مراجعه به این سامانه به آدرس enamad.ir، وارد بخش ورود به سامانه ثبت شکایات شده و با وارد کردن اطلاعات (نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، آدرس ایمیل، شناسه کاربری، رمز عبور و تکرار رمز عبور) حساب کاربری خود را ایجاد می‌نماید و پس از آن می‌تواند با ورود به کارتابل خود و با وارد نمودن اطلاعات (دامنه متشاکی، شماره فاکتور یا کد رهگیری خرید، نوع شکایت و توضیحات مربوط به شکایت) اقدام به ثبت شکایت نماید.

برای ثبت شکایت نیاز به درج چه اطلاعاتی می باشد؟

متقاضی با مراجعه به سامانه نماد اعتماد الکترونیکی به آدرس enamad.ir، وارد بخش ورود به سامانه ثبت شکایات شده و با وارد کردن اطلاعات (نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، آدرس ایمیل، شناسه کاربری، رمز عبور و تکرار رمز عبور) حساب کاربری خود را ایجاد می‌نماید و پس از آن می‌تواند با ورود به کارتابل خود و با وارد نمودن اطلاعات (دامنه متشاکی، شماره فاکتور یا کد رهگیری خرید، نوع شکایت و توضیحات مربوط به شکایت) اقدام به ثبت شکایت نماید.

برای ثبت شکایت آیا نیازمند به درج شماره پیش فاکتور و یا کد پیگیری خرید می باشد؟

بله، درج شماره پیش فاکتور و یا کد پیگیری الزامی می باشد.

آیا امکان ثبت شکایت از تمامی کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد؟

خیر، تنها خریداران می توانند شکایت از کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی را ثبت نمایند.

آیا بدون ثبت نام در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی امکان درج شکایت وجود دارد.

خیر، برای ثبت شکایت در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی می بایست ابتدا ثبت نام نمایید و سپس با نام کاربری و رمز عبور ایجاد شده در سامانه اقدام به ثبت شکایت نمایید.

چنانچه قبلاً در بخش شکایت نماد اعتماد ثبت نام کرده باشیم آیا برای ثبت شکایت جدید می بایست مجدد ثبت نام نماییم؟

خیر، شما می بایست با نام کاربری و رمز عبوری که در سامانه نماد اعتماد برای ورود به بخش شکایات دارید وارد کارتابل شکایاتتان شده و در آنجا اقدام به ثبت شکایت جدید نمایید.

چرا امکان ثبت نام در بخش شکایات سامانه نماد اعتماد وجود ندارد و خطا می دهد؟

شما می بایست اطلاعات را بطور کامل تکمیل نموده و همچنین دقت نمایید که برای تعریف رمز عبور می بایست از ترکیب حروف بزرگ و کوچک و همچنین از کاراکترهای خاص مانند (@ و # و …) و همچنین از اعداد استفاده نمایید. و رمز عبور شما می بایست حتماً شامل سه مورد ذکر شده باشد و چنانچه شما تنها یک مورد و یا حتی دو مورد را رعایت نمایید به شما خطا داده می شود و استفاده از هر سه مورد الزامی می باشد.

چرا امکان ثبت شکایت پس از ثبت نام وجود ندارد و خطا می دهد؟

شما می بایست اطلاعات را بطور کامل تکمیل نموده و همچنین دقت نمایید که نام دامنه را حتماً تایپ نموده و نام دامنه بدون www و http:// باشد و همچنین دقت نمایید متن شکایت را تایپ نموده و از حروفی مانند (: ، / و غیره) در متن شکایت استفاده نشود. و متن شکایت می بایست حداکثر شامل 4000 کاراکتر باشد.

چگونه پس از ثبت شکایت در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی می توانم اطلاعات خود مانند شماره تماس و غیره را تغییر دهم؟

شما می بایست هرگونه تغییر اطلاعاتی را که شخص شما قادر به تغییر آن نمی باشید را به ایمیل info@enamad.ir اطلاع دهید.

چگونه می توانم شکایت خود را پیگیری نمایم؟

شما می توانید با نام کاربری و رمز عبور خود که برای بخش شکایات سامانه نماد اعتماد الکترونیکی دارید وارد کارتابل شکایتتان شده و شکایت را پیگیری نمایید. لازم به ذکر است که از زمانی که شما شکایت را در سامانه ثبت می نمایید 48 ساعت به فروشگاه فرصت داده می شود که به شکایت شما پاسخ دهد. چنانچه فروشگاه در مدت زمان تعیین شده پاسخ بدهد جوابیه ی ایشان برای شما نمایش داده می شود و شما می توانید جواب خود را یا مجدداً برای فروشگاه و یا جهت میانجیگری به کارشناس نماد اعتماد الکترونیکی ارسال نمایید.

کسب و کار اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی می باشم و برای پیگیری شکایاتی که از دامنه اینجانب شده است چگونه اقدام نمایم؟

چنانچه شکایات در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی اینماد ثبت شده باشد به کارتابل نماد تان در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی وارد شده و در بخش شکایت به شکایات ارسال شده پاسخ دهید. و شما می بایست هروز کارتابل شکایتتان را بررسی نمایید. لکن برخی کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی وجود دارند که به شکایات خود که پیش تر از طریق ایمیل برای آنها ارسال شده است پاسخ نداده اند و زمانیکه به مرحله تمدید می رسند اقدام به پیگیری شکایات می نمایند که شکایات اعلام شده از طریق ایمیل را می بایست پاسخ آنها را به ایمیل opinion@enamad.ir ارسال نمایند.

منظور از ارسال مستندات خرید چیست؟

اسناد و مدارکی که دلالت بر وقوع یک خرید مشخص دارد، این مدارک نشان دهندۀ تاریخ، مبلغ و ماهیت رویداد خرید می‌باشد. مانند پیش فاکتور خرید و غیره

رمز عبور خود را جهت ورود به کارتابل شکایتم فراموش کرده ام؟

چنانچه رمز عبور خود را فراموش کرده اید در صفحه‌ی https://comp.enamad.ir/Panel بروی لینک بازیابی شناسه و رمز کلیک نمایید و آدرس ایمیلی که قبلاً در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی جهت ثبت نام وارد کرده اید را درج نمایید. لینک فعالسازی رمز برای شما ایمیل می گردد.

نام کاربری خود را فراموش کرده ام؟

چنانچه رمز عبور خود را فراموش کرده اید در صفحه‌ی اینماد https://comp.enamad.ir/Panel بروی لینک بازیابی شناسه و رمز کلیک نمایید و آدرس ایمیلی که قبلاً در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی جهت ثبت نام وارد کرده اید را درج نمایید. لینک فعالسازی رمز برای شما ایمیل می گردد. و در قسمت سابجکت(موضوع) لینک ارسال شده نام کاربری شما درج شده است.

برای تغییر رمز عبور نیاز به درج ایمیلی که قبلاً در سامانه ثبت کرده ام می باشد ولی به ایمیل مذکور دسترسی ندارم چگونه می توانم ایمیل خود را تغییر دهم؟

درخواستتان را به ایمیل info@enamad.ir ارسال نمایید.

چنانچه شکایت از طریق بخش رسیدگی به شکایات نماد اعتماد الکترونیکی به نتیجه نرسد آیا به مراجع ذی صلاح ارجاع داده می شود؟

بله. چنانچه شکایت از طریق میانجیگری مرکز به نتیجه نرسد شکایت به مراجع ذی صلاح ارجاع داده می شود و پس از اخذ جوابیه از مراجع از طریق کارتابل شکایت به اطلاع شاکی رسانده می شود.

آیا شاخص‌هایی در فرآیند ثبت و بررسی شکایات جهت بررسی رفتار کسب و کار در مواجه با شکایت دریافتی وجود دارد؟

بله وجود دارد. شاخص‌هایی که در این فرآیند در نظر گرفته شده است شاخصی‌هایی است که مستقیماً روی رفتار کسب و کار در مواجه با شکایت دریافتی تمرکز دارد. از آنجاییکه این شاخص‏ها روی رفتار تعریف شده و ضروری کسب و کار تاکید داشته و به طور عادی باید از سمت کسب و کار رعایت شود، لذا عدم رعایت آنها کاهش امتیاز را بدنبال خواهد داشت. برای مثال پاسخگویی کسب و کار به مصرف کننده از جمله قواعد ضروری رفتار کسب و کار در تعامل با مصرف‌کننده است و در صورت عدم رعایت امتیاز کاهشی بدنبال خواهد داشت.

شکایت بدون پاسخ:

در هر مرحله از فرآیند رسیدگی به شکایت (تعامل مستقیم با مصرف‌کننده یا تعامل با میانجیگر) در صورت گذشت سه فرصت 48 ساعته و عدم پاسخگویی کسب و کار شکایت بدون پاسخ در نظر گرفته می شود.

شکایت حل نشده:

شکایتی که پس از ارائه راه حل توسط میانجی‏گر، راه حل مورد نظر توسط کسب و کار مورد پذیرش قرار نگرفته است.
شکایتی که پس از ارائه راه حل توسط میانجی‏گر، راه حل مورد نظر توسط کسب و کار اجرا نشده است.

تاخیر در پاسخگویی:

عدم پاسخگویی کسب و کار به پیام‌های دریافتی پس از طی 48 ساعت مهلت سیستمی در هر مرحله از فرایند بررسی شکایت.

امتیازات کسب و کار با توجه به بازه امتیازی در نظر گرفته شده برای شاخص ها چگونه محاسبه می شود؟

در فرآیند شکایت امتیاز کسب و کار از 90 امتیاز محاسبه می‌شود و به ازای رخداد هر یک از شاخص‌های کاهشی، از مجموع امتیازات کسب و کار کسر امتیاز صورت می‌گیرد. هرچند بازه امتیازی هر یک از شاخص‌ها مقدار تعریف شده‌ای دارد، با این وجود در صورتی که امتیاز کسب و کاری در هر یک از شاخص‌های کاهشی مذکور به مقدار صفر رسید، پس از آن در صورت بروز مجدد شاخص‏های کاهشی در عملکرد، به میزان کسر امتیاز مربوط به شاخص، نمره منفی در تاریخچه عملکرد کسب و کار ثبت می‌گردد، ولی در امتیاز نهایی وی تاثیر نخواهد گذاشت، این مساله در زمانی که کسب و کار نسبت به جبران امتیازات کاهشی خود اقدام می‌نماید به کارگرفته می‌شود. بطوریکه برای رسیدن به سطح امتیاز مثبت در بازه امتیازی تعریف شده در هر یک از سه شاخص کاهشی، می‌بایست تمامی امتیازات منفی در تاریخچه عملکرد خود را جبران نموده باشد.

نحوه ی جبران امتیاز در خصوص شکایات پاسخ داده نشده از سوی کسب و کار چگونه است؟

جبران امتیاز در این بخش منوط به پاسخگویی کسب و کار به شکایت مورد نظر است. پس از پاسخگویی امتیاز کسر شده پس از طی مدت زمانی برابر با تعداد روزهای تاخیر کسب و کار در پاسخگویی به امتیازات کسب و کار در این بخش باز می‏گردد.

نحوه ی جبران امتیاز در خصوص شکایات حل نشده از سوی کسب و کار چگونه است؟

جبران امتیاز در این بخش منوط به حل کردن شکایت مورد نظر از سوی کسب و کار است. پس از حل شکایت و اجرای راهکار ارائه شده توسط میانجی‏گر، صرفا همان مقدار امتیاز کسر شده مرتبط با همان شکایت، پس از طی مدت زمانی برابر با تعداد روزهای تاخیر کسب و کار در حل شکایت مذکور به امتیازات وی در این بخش باز می‏گردد. تبصره: در صورتی که پس از ارجاع کسب و کار به نهادهای نظارتی، قصوری از جانب کسب و کار در حل شکایت شناسایی نشد، امتیاز کسر شده از کسب و کار بلافاصله پس از دریافت پاسخ نهاد نظارتی جبران میگردد.

نحوه ی جبران امتیاز در خصوص تاخیر در پاسخگویی شکایات از سوی کسب و کار چگونه است؟

جبران امتیاز در این بخش پس از طی مدت زمان سه ماه صورت می‏گیرد. بدین ترتیب که به ازای هر یک امتیاز کسر شده در این بخش پس از گذشت مدت زمان سه ماه از تاریخ کسر، امتیاز مورد نظر یک واحد افزایش می‌یابد.

چگونه کسب و کار از امتیاز شکایت خود مطلع می شود؟

کسب و کار می تواند با ورود به کارتابل خود، در قسمت مدیریت کسب و کار، در جلوی دامنه ی مورد نظر، بروی گزینه تغییرات امتیاز کلیک نماید و امتیازات خود را مشاهده نماید.

آیا نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کار با رسیدن به امتیاز مشخصی تعلیق می گردد؟

چنانچه مجموع امتیازات کسب و کار از 90 امتیاز به زیر 40 امتیاز برسد نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کار تعلیق می‌گردد. شایان ذکر است برای تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی در خصوص شکایات موارد دیگری هم وجود دارد که منجر به تعلیق نماد اعتماد کسب و کار می‌گردد. به عنوان مثال، عدم پاسخگویی به تعداد مشخصی از شکایات و یا عدم توجه به اخطارهای ارسال شده از سوی واحد رسیدگی به شکایات نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کار. و یا چنانچه شکایتی از کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی از سوی مراجع ذی‌صلاح به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی جهت تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی ارجاع گردد مرکز می‌تواند پس از بررسی و پیگیری موضوع بدون در نظر گرفتن امتیازات اخذ شده توسط کسب و کار اقدام به تعلیق فروشگاه نماید.

چنانچه به دلیل عدم پاسخگویی به شکایات نماد اعتماد کسب و کاری تعلیق گردد برای رفع تعلیق آن کسب و کار چه اقدامی می بایست انجام دهد؟

کسب و کار می‌بایست ابتدا به تمامی شکایات باز خود پاسخ داده و مدت زمانی که کسب و کار در حالت تعلیق می‌ماند تا رفع تعلیق آن توسط مرکز انجام شود برابر با مدت زمان تاخیر از اولین شکایت بدون پاسخ ایشان می‌باشد.

نمادهای تعلیق شده: نماد های که هنوز مشکل دارند و در سایت اینماد تایید نشده اند
کسب و کارهای دارای نماد: نمادهای که مشکلی ندارند و اینماد آن ها را تایید کرده است
قوانین و مقررات:
قانون تجارت الكترونیكی
قانون جرایم رایانه ای
قانون حمایت از حقوق مصرف کننده
موادی از قانون مدنی راجع به عقد بیع
قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی
مبنای قانونی صدور نماد اعتماد الکترونیکی
قانون پولی و بانکی
قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی
اطمینان از اصالت: بررسی دامنه سایت ها که آیا مجوز دارند یا نه

0 0 رای
به این مقاله امتیاز دهید

miladmilan

موسس و مدیرعامل بیگ والت ✍ miladmilan1@ آیدی تلگرام در حال حرکت به سمت جلو با تمام ❤
مشترک شدن
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
بهنام
بهنام
10 ماه قبل

سلام، الان اگر بخوام به میانجی بسپارم شکایتم رو، از کجا اقدام کنم.؟

دکمه بازگشت به بالا
1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x