بازاریابی تحلیلی چیست؟ و چرا باید از آن استفاده کنیم

بازاریابی تحلیلی (analytical marketing)

بازاریابی انواه مختلفی دارد که در مقاله ای با نام انواع بازاریابی که باید بشناسید! منتشر کرده بودیم و حال میخواهیم به بررسی یک نوع خاصی از بازاریابی به نام بازاریابی تحلیلی (analytical marketing) بپردازیم

بازاریابی تحلیلی چیست و چرا باید از آن استفاده کنید؟

بیگ والت: بازاریابی تحلیلی، ارزیابی اطلاعات حاصل از کمپین های بازاریابی از طریق کانال های مختلف مانند ایمیل یا رسانه های اجتماعی است.

به عبارت ساده، به شما امکان می دهد که کمپین های خود را خوب (یا بد) انجام دهید. مسلماً با این آمار، می توانید برای بهبود کارهای خود کارهای انجام دهید.

بازاریابی تحلیلی اطلاعاتی ارائه می دهد که کسب و کار در هر صنعت می تواند از آن به نفع خود استفاده کند. اصلا مهم نیست اگر شما در حال تلاش برای افزایش آگاهی از برندی یا برندخود باشید، به هر حال بازاریابی تحلیلی می تواند در این باره به شما کمک کند. اکثر شرکت هایی که لیست های ایمیل یا خبرنامه ها را ارائه می دهند، اطلاعات مربوط به مصرف کنندگان خود را جمع آوری می کنند و پایگاه های بزرگ را ایجاد می کنند. سپس از این پایگاه داده ها هنگام تصمیم گیری در مورد تصمیم گیری های تجاری و.. به عنوان اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند.

بسیاری از شرکت ها ترجیحاً مشتریان خود را ترجیح می دهند و اطلاعات را در مورد خواسته های خود، در توییتر ریتویت و یا دیگر محتوای مشترک را در رسانه های اجتماعی نگهداری و به اشتراک میگذارند. آنها همچنین نشان می دهند که مشتریان از کدام وب سایتها بیشتر بازدید می کنند و چه مدت در آنها می مانند. پس از آن بازاریابان می توانند موفقیت کمپین های خود را با اندازه گیری عملکرد مشتریان و با استفاده از شاخص های تجاری مانند (ROI: بازگشت سرمایه) و نرخ تبدیل ارزیابی کنند.

همه این اطلاعات بینش مهمی را در مورد چگونگی واکنش مشتری با شرکت ها و بالعکس می دهد. با جمع آوری داده ها در مورد مشتریان و توجه به آنچه انجام می دهند، کسب و کار ها بهتر می توانند به نیازهای مصرف کنندگان پاسخ دهند.

چه کسی از بازاریابی تحلیلی استفاده می کند؟

در یک نظرسنجی که در فوریه 2012 انجام شد نشان داد که شرکت هایی که درآمد کمتر از 25 میلیون دلار دارند، 4.8٪ از بودجه بازاریابی خود را برای بازاریابی تحلیلی اختصاص می دهند. شرکت هایی با درآمد فروش 10 میلیارد و یا بیشتر در حال حاضر حدود 7.3 درصد از بودجه بازاریابی خود را به بازاریابی تحلیلی اختصاص می دهند. در سه سال آینده، انتظار می رود که این درصد به 7.3٪ و 10.8٪ افزایش یابد. همانطور که می بینید، صنعت بازاریابی تحلیلی سالانه رشد می کند و هیچ نشانه ای از توقف ندارد.

یک نمونه خوب از شرکت بزرگ با استفاده از بازاریابی تحلیلی Coca-Cola است. کوکا کولا یک تبلیغ در بطری های خود انجام داد که در آن کاربران برای خرید جوایزخود باید یک کد تبلیغاتی آنلاین را وارد میکردند. سپس کوکا کولا با استفاده از یکی از وب سایت های خود به نام MyCokeRewards.com، آنها موفق به جمع آوری اطلاعات و رفتار های مهم در مورد مصرف کنندگان جوان خود شدند. و با استفاده از این داده ها، آنها توانستند به طور مؤثرتری با ایمیل های بازاریابی و جمعیت شناسی با مصرف کنندگان خود ارتباط برقرار کنند.

این فقط شرکت های چند ملیتی نیستند که از بازاریابی تحلیلی استفاده می کنند. همانطور که در هر صنعت بسیار موثر است حتی سازمان های غیر انتفاعی از آن برای کمک به افزایش آگاهی و جذب اهدا کنندگان استفاده می کنند. سازمان های غیر انتفاعی از راهبردهای بازاریابی تحلیلی برای ردیابی اهداکنندگان فعلی و بالقوه در اینترنت استفاده می کنند.

چرا بازاریابی تحلیلی مهم است؟

آیا شما دوست دارید یه فروشگاه که محصولاتی دیجیتالی میفروشد را راه اندازی کنید؟

همانطور که شرکت ها به دسته های بازاریابی جدید مانند بازاریابی ایمیل و رسانه های اجتماعی گسترش یافته اند. نرم افزار و تکنولوژی جدیدی نیز برای حمایت از آنها ساخته شده است. ولی مشکل این تکنولوژی جدید این است که این تکنولوژی معمولا به صورت انفرادی استفاده می شود. در نتیجه مجموعه ای از داده ها از دسته های مختلف بازار است که هیچ راهی برای تجزیه و تحلیل آنها نیست.

بازاریابان اغلب بر اساس داده های یک کانال بازاریابی فردی تصمیم می گیرند. و با در نظر گرفتن کل تصویر بازاریابی از تمام کانال ها، آنها تصویر بزرگتری را برای خود ایجاد میکنند.

اینو در نظر داشته باشیدکه داده های رسانه های اجتماعی به تنهایی برای کار کردن کافی نیست. چون تحلیلگر وب نیست. از سوی دیگر، بازاریابی تحلیلی، تمام تلاش های که شرکت ها برای بازاریابی در کانال ها انجام میدهند را  در طی یک دوره زمانی خاص بررسی می کند. که این برای تصمیم گیری، برای پیشبرد کسب و کار موثر و ضروری است.

شما می توانید مطالب خود را با رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و به وبسایت خود لینک دهید. و با استفاده از ترافیک و تجزیه و تحلیل وب سایت خود ببینید آیا رسانه های اجتماعی شما واقعا بازدید کننده شما را افزایش می دهد یا خیر. و میتوانید ببینید که افراد فقط پست های شما و تویت ها شما را دوست دارند و یا بر روی پیوندهای شما نیز کلیک می کنند.

 با بازاریابی تحلیلی چه کاری می توانید انجام دهید؟

پس تمام این داده ها از کجا به دست می آیند؟ روش های بسیاری وجود دارد که شما می توانید داده ها و اطلاعات را از مشتریان خود جمع آوری کند، اما اصلی ترین روش ها را در زیر برای شما آورده ام.

اصلی ترین روش ها برای جمع آوری اطلاعات مشریان:

  • نظرسنجی های آنلاین
  • پرسشنامه ها
  • نظرسنجی ها
  • ردیابی مشتریان آنلاین
  • مبارزات بازاریابی ایمیلی

اما این بدیهی است که بهترین روش برای جمع آوری داده ها بستگی به نوع کسب و کار و مخاطبان مورد نظر شما دارد. شما که واقعاً نمی خواهید داده ها مربوط به یک گروه سنی سالمند را با استفاده از نظرسنجی ها و پرسشنامه های آنلاین جمع آوری کنید، زیرا اکثر آنها از این روش های هوشمندانه استفاده نمی کنند. در عوض، به احتمال زیاد باید به دنبال استفاده از پرسشنامه های سنتی با قلم و کاغذ باشید که از این طریق راحت تر می شود با آنها ارتباط برقرار کرد.

درست مانند مثال کوکا کولا، شما انتظار ندارید که بچه های جوان به پرسشنامه های  ارسال شده به در خانه پاسخ دهند. اما اگر به آنها یک ایمیل محتوای پرسشنامه آنلاین ارسال کنید. (اگر دوست داشتید جایزه ای هم تعین کنید) آنها احتمالا فوراً پاسخ درست را به شما خواهند داد.

با داده های به دست آمده چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

با بازاریابی تحلیلی، تعدادی از مواردی که می توانید با داده ها انجام دهید وجود دارد.

مثلا شما می توانید چنین سوالاتی از خود بپرسید:

  • نرخ تبدیل ما در این هفته چیست؟
  • آیا از هفته گذشته متفاوت است؟
  • چگونه می توانیم آن را بهبود دهیم؟

 

با جمع آوری ساده ترین داده ها از قبیل سن و منطقه مشتری، می توانید از آن استفاده کنید:

  • مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
  • بهترین راه برای برقراری ارتباط با آنها چیست؟
  • کدام راه بهترین بازگشت را ارائه می دهد؟

حال که با بازاریابی تحلیلی آشنا شدید، می توانید ببینید که چگونه اطلاعات مربوط به مشتریان شما می تواند به برخی سوالات مهم شما پاسخ دهند.

و اگر از مزایای این پاسخ ها استفاده کنید, به بهبود کسب و کار شما کمک خواهد کرد. بدون این داده ها، هدف قرار دادن مخاطبان شما بسیار سخت تر خواهد شد. علاوه بر این، به این معنی است که احتمالا تلاش های شما برای بازاریابی هدر می رود. اگر شما به اطلاعات مشتریان دسترسی داشته باشید و از آنها به درستی استفاده کنید، تاثیر بازاریابی تحلیلی را در کمترین زمان ممکن مشاهده خواهید کرد.

  • 0/5
  • 0 ratings
0 ratingsX
Very bad!BadHmmmOkeGood!
0%0%0%0%0%
برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close