بازاریابی تلفنی Telemarketing چیست؟

بازاریابی تلفنی نوعی از بازاریابی مستقیم است

بازاریابی تلفنی نوعی از بازاریابی مستقیم است که در آن فروشنده از تلفن استفاده می‌کند تا با مشتری ارتباط برقرار نموده و بتواند به آنها اطلاعاتی ارائه کند، آنها را برای ارتباط با شرکت ترغیب نماید و نهایتاً بتواند محصولی را بفروشد.

بازاریابی تلفنی یکی از روش های ترفیع می باشد خود شامل مواردی همچون تبلیغات، ترویج فروش، فروش شخصی یا مسقیم و بازاریابی به علاوه روابط عمومی می گردد.

بازاریابی تلفنی چیست؟

بازاریابی تلفنی یکی از مهم‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های جذب مشتری است.

در این نوع شیوه‌ی فروش، مشتری، فروشنده را نمی‌بیند و نمی‌شناسد، ولی اگر فروشنده از شیوه‌ی صحیح و حرفه‌ای ارتباطی استفاده کند، مشتری می‌تواند با او ارتباط برقرار کند و به خرید کالا یا خدمات تمایل نشان دهد. این نوع بازاریابی جزو شیوه‌های مستقیم بازاریابی محسوب می‌شود و مشتری و فروشنده به‌صورت همزمان و زنده با یکدیگر در ارتباط هستند .یکی از مهم‌ترین مزایای فروش تلفنی، صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. هزینه زمانی و مالی‌ای که برای دعوت از مشتری برای حضور او در دفتر کار یا نمایندگی فروشتان یا برای حضور خودتان در محل کار مشتری صرف می‌کنید، ازجمله هزینه‌ی پذیرایی و حضور کارکنان و زمانی که باید برای قرار ملاقات با او و انتظار برای از راه رسیدن او صرف کنید ده‌ها برابر بیشتر از زمان و هزینه‌ای است که برای برقراری تماس تلفنی با مشتری‌تان صرف می‌کنید. البته کارشناسان فروشی که از این شیوه استفاده می‌کنند به‌خوبی می‌دانند که بازدهی این شیوه زمانی تثبیت و تضمین می‌شود که فرد در این زمینه آموزش‌دیده و با جزئیات و نقاط قوت و ضعف آن آشنایی کافی داشته باشد در غیر این صورت، نه‌تنها از تماس‌های تلفنی بی‌شماری که برقرار می‌شود، تعداد بسیار کمی به نتیجه و عقد قرارداد فروش منجر می‌شوند، بلکه هزینه‌ی سنگینی هم ازلحاظ هزینه‌ی تماس تلفنی با مشتریان به شرکت شما تحمیل خواهند کرد.

نکات اساسی در بازاریابی تلفنی

  1. بی دلیل روی برخی موارد پافشاری نکنید.
  2. هرگز عصبانی نشوید، مدیریت در اطلاعات داشته باشید.
  3. صبح زود کارتان را شروع کنید اما زودتر از ساعت ۹ صبح با کسی تماس نگیرید.
  4. آیینه ای را روی میزتان قرار دهید تا در هنگام مکالمه به آن نگاه کنید و لبخند بزنید.
  5. برای هر یک از مکالمات تلفنی خود از قبل برنامه ریزی کنید و با سناریو صحبت کنید.
  6. خانمها نباید از اصطلاحات مردانه و آقایان نباید از اصطلاحات زنانه استفاده کنند مگر در موارد خاص
  7. قبل از گرفتن شماره، خود را کاملاً آماده کنید.
  8. پر انرژی باشید. مشتری باید در لحن صدای شما شادابی را حس کند.
  9. نام مشتری را بپرسید و در جایی یادداشت کنید.
  10. سعی کنید ایستاده صحبت کنید. این موضوع باعث ترشح آدرنالین بیشتر از مغز می شود و تسلط شما می رود.
  11. نکات کلیدی جلوی چشمتان باشد.
  12. شمرده صحبت کنید
  13. در زمان بازاریابی تلفنی؛ چای، سیگار، روزنامه ممنوع است.
  14. به اعتقادات مشتریان احترام بگذارید
  15. تلفن را درست نگه دارید تا صدای شما واضح باشد.بازاریابی تلفنی – سفارش تلفنی
  16. تصویر درستی از خود ارائه کنید و چاکرم-مخلصم بی جا نداشته باشید.
  17. مؤدب باشید
  18. شکست و موفقیت را در بازاریابی تلفنی تحلیل نمایید.
  19. در ابتدا صدایتان را ضبط و به آن گوش دهید، این باعث می شود تا عیوب کارتان را پیدا کنید و با تمرین و مهارت آنها را برطرف نمایید.
  20. وسط حرف مشتری صحبت نکنید و از موضوع اصلی خارج نشوید.
  21. اطلاعات خود را در مورد رقبا افزایش دهید.
  22. تندنویسی کنید و نکات کلیدی را ثبت کنید
  23. برنامه ای برای افزایش تعداد تماس های مفید داشته باشید.
  24. سخت ترین قسمت را با احترام پشت سر بگذارید. سخت ترین مرحله همان مشتری ها هستند.
  25. در پایان مذاکره یک جمع بندی صحیح داشته باشید.

نتیجه: بازاریابی تلفنی یکی از روش های بازاریابی مستقیم بوده که در صورت کسب مهارتهای لازم جهت استفاده صحیح از تلفن، موفقیت فروشندگان در نیل به اهداف فروش و بازاریابی را افزایش می دهد.

  • 0/5
  • 0 ratings
0 ratingsX
Very bad!BadHmmmOkeGood!
0%0%0%0%0%
برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close