dogeminers
dellminer
بازاریابی و فروشمقالات آموزشی

بازاریابی شبکه‌ای MLM چیست؟ آیا میشود از آن به درآمد مطلوبی رسید؟

آشنایی با بازاریابی شبکه ای MLM

آیا واقعا بازاریابی شبکه‌ای شغل است؟
آیا این شغل به درآمد خوبی خواهید رسید؟
بازاریابی شبکه‌ای واقعا قانونی و شرعی است؟
بازاریابی شبکه‌ای چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد؟

تعریف بازاریابی شبکه‌ای MLM

بازاریابی شبکه‌ای (Network Marketing) یا بازاریابی چندسطحی (Multi-level marketing)، نوعی شیوهٔ فروش است که در آن کمپانی‌ها محصولات و کالاهای خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند.

چند نمونه از شرکت های بازاریابی معروف: Amway – LuLaRoe – QNET – Primerica – بازاریابی شبکه ای مروارید پنبه ریز – شرکت بازاریابان ایرانیان زمین (بیز) – بادران گستران و…

تفاوت با ویزیتوری ساده

تفاوت این نوع بازاریابی با ویزیتوری ساده این است که فرد بازاریاب از فروش نمایندگان خود و نمایندگان آنها نیز پورسانت دریافت می کند. بنابراین درآمد چند لایه خواهد داشت و میتواند از درآمد دیگران نیز منفعت ببرد.

چگونگی کسب درآمد از بازاریابی شبکه‌ای

هر بازاریاب برای اینکه بتواند از این چنین سایت های به درآمد برسد 2 راه دارد:

  1. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای: فروش مستقیم کالا و خدمات به مصرف کننده
  2. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای: دریافت سود از فروش زیرمجموعه هایش

فعالیت در شرکت های بازاریابی شبکه ­ای نتیجه بخش نیست و درآمدها نجومی نخواهد داشت. تنها افرادی که در رأس هستند می ­توانند به خوبی از آن کسب درآمد داشته باشند.

مزایا:

  • نیاز به سرمایه اولیه آنچنانی ندارد و همه به صورت یکسان می توانند آن را انجام دهند.
  • نیاز به مکان یا محل یا امکانات خاصی ندارد و انجام آن برای همه مقدور است.
  • نیاز به تخصص حرفه ای یا دانشگاهی و یا سن خاص ندارد و برای همه قابل فهم و انجام است.
  • برای خودتان کار می­ کنید و حقوق بگیر کسی نیستید.
  • یک حرفه قانونی است که پتانسیل درآمدی بالا دارد.
  • در مدت کوتاهی (مثلا در ایران بین 4 الی 5 سال) با روزی 5 ساعت کار، به بازنشستگی مالی می­رسد.

معایب:

این سیستم اساسا پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به سیستم هرمی دارد. چهار نقص بازاریابی‌های شبکه‌ای به شرح زیر است:

  • برای خودتان رقیب می‌تراشید
  • تضاد میان «درآمد منفعل» و «درآمد فعال»
  • سوددهی نامشخص محصولات
  •  القائات شبه‌مذهبی

پاداش استخری چیست؟

پاداش استخري در بازاريابي شبکه اي عبارت است از اختصاص درصدي از فروش ناخالص شرکت به افراد واجد صلاحيت، به طوري که با تجميع امتيازات افرادِ واجد صلاحيت و احتساب درصد اختصاص يافته ارزش ريالي هر امتياز محاسبه و بر اين اساس سهم هر فرد محاسبه گردد.

قانونی بودن بازاریابی شبکه‌ای

طبق آمار وزارت صنعت،معدن‌‌‌ و‌ تجارت جمهوری اسلامی در حال حاضر 20 شرکت بازاریابی شبکه‌ای در ایران با مجوز‌های قانونی در حال فعالیت هستند. ناگفته نماند 5 شرکت زیر زمینی نیز که میراث همان شرکت‌های هرمی دهه 80 هستند هم‌اکنون در حال عضو‌گیری و فعالیت غیرقانونی هستند.

در حال حاضر، قوانین و مقررات فعالیت در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در اکثر کشورها معین شده‌اند؛ ولی هیچ ارگان مشخصی وجود ندارد که مشخص کند یک کمپانی خاص هرمی یا شبکه ایِ قانونی است. اما در ایران، قانونی یا غیرقانونی بودن یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای را وزارت صنعت، معدن و تجارت (http://easnaf.ir/) مشخص می‌کند.

از نگاه FTC, BBB, AG کمپانیی که بیشتر به جذب بازاریاب می‌پردازد تا فروش محصول به مردم عادی، هرمی و غیرقانونی است.

تفاوت بازاریابی شبکه ای با شرکت‌های هرمی

تفاوت این دو روش این است که در شرکت های هرمی هیچ کالا یا خدمات ملموسی خریداری نمی‌شود. اعضا باید در شرکت سرمایه‌گذاری کنند و متعهدند که افرادی را نیز به شرکت معرفی کنند و آن افراد نیز باید در شرکت سرمایه‌گذاری کنند.
اما در بازاریابی شبکه ای در اولویت اول، بازاریاب باید محصول خود را بفروشد و در اولویت دوم باید زیرمجموعه‌هایی را برای خودش پیدا کند که آن‌ها هم بتوانند بفروشند.

چرا شرکت هاي بازاريابي شبکه اي سودده هستند.

1- عدم لحاظ هيچ گونه شرط، جهت دريافت سود خرده فروشي در ازاي مرحله اول در صورت افزايش پلکاني سود خرده فروشي.
2- پرداخت سود خرده فروشي به صورت تخفيف و عدم واريز به صورت ماهيانه (درصورت ارجاع مستقيم مصرف کننده نهايي به شرکت، سودخرده فروشي بايد براي بازارياب اعمال گردد) درضمن کميسيون خرده فروشي مي بايست از کميسيون و پاداش مجموعه اي تفکيک شود.
3- عدم اختصاص پاداش استخري به عنوان مشوقي جهت افزايش خرده فروش بازارياب.
4- حداکثر مبلغ خريد براي امکان دريافت کميسيون و پاداش در طرح يک ميليون ريال است.
( تعيين اين مبلغ در قالب امتياز مجاز نيست)
5- تجميع حجم فروش براي محاسبه کليه شيوه هاي پرداخت کميسيون حداکثر تا سطح تعيين شده در ازاي مشارکت جمعي بازاريابان سطوح بالاتر درجذب، آموزش و حمايت بازاريابان جديد.
6- در نظر گرفتن حداقل رده مديريتي جهت افزايش تدريجي معيارهاي ارتقاء بازارياب. (معيارهاي ارتقاء بازارياب شامل: افزايش حجم فروش گروهي، افزايش تعداد بازاريابان داراي رده مديريتي، حفظ حجم فروش در بازه زماني مشخص و تعداد مستقيم گروه فروش فعال است)
7- حذف هر گونه پاداش بر اساس دو گروه فروش و ميزان امتياز مشخص در هر شاخه به صورتي که انگيزه لازم از شخص براي توسعه و ساختن گروه هاي فروش بيشتر گرفته شود. (مواردي نظير جابجايي شاخه ها يا تفکيک آنها به دو شاخه بزرگ و کوچک از طريق تجميع گروه هاي فروش، مشمول اين مورد خواهند بود)
8- حذف هر گونه کميسيون و پاداش محدود شده تحت عنوان سقف درآمدي درطرح سوددهي به صورت روزانه يا ماهيانه.
9- تخصيص حداکثر چهل درصد از فروش شرکت به طرح سود دهي با توجه به حذف هزينه تبليغات انبارداري و حذف واسطه‌ها.

حکم شرعی بازاریابی شبکه ای

آیت ا… خامنه ای: چنانچه آیین نامه مزبور از نظر شورای محترم نگهبان مورد تأیید باشد، فعالیت اقتصادی بر طبق آن فی نفسه اشکال ندارد.

آیت ا… مکار م شیرازی: تنها در صورتی که بازاریابی به صورت شبکه ای و زیرمجموعه ای نباشد و سود حاصله فقط به بازاریاب اول تعلق گیرد، اشکالی ندارد و غیر آن اشکال دارد.

آیت ا… سیستانی: حضرت آقا (مد ظله) این گونه معاملات را اجازه و تصحیح نمی فرمایند.

آیت ا… صافی گلپایگانی: به طور کلّی دادن پول در مقابل دلالی فردی که مشتری را به صورت مستقیم معرفی می کند تحت عنوان جعاله اشکال ندارد امّا چنانچه این گونه پرداخت حقّ دلالی به صورت هرمی باشد، به این صورت که در هنگام معرّفی مشتری توسط نفرات بعدی به نفرات اول هم مبلغی بدهند، محلّ اشکال و اکل مال به باطل است.

آیت ا… وحید خراسانی: بازار یابی شبکه ای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست و در این احتیاط واجب نمی توانید به کسی دیگر رجوع نمایید. به این ترتیب آیت ا… وحید خراسانی هم بازاریابی شبکه ای را عملاً جایز ندانسته اند.

آیت ا… علوی گرگانی: ایشان در وب سایت خود این گونه فعالیت ها را مجاز ندانسته اند.

آیت ا… نوری همدانی: کسب درآمد از طریق مذکور جایز نیست.

راهکار پیشنهادی پیش از ورود به شبکه‌

بهتر است پیش از ورود به بازاریابی شبکه‌ای، موارد زیر انجام شود:

  1. سابقه کمپانی را بررسی کرده
  2. دربارهٔ محصولات شرکت تحقیق کنید.
  3. پرسش و پاسخ دربارهٔ برنامه و موفقیت
  4. مرزها و محدودیت‌های شرکت را شناسایی کنید.
  5. ارتباط برقرار کردن با بالا سری‌ها و گرفتن نشانی و شماره تلفن
  6. مشورت گرفتن از وکیل یا مشاور حقوقی که در سیستم نباشد. (ذینفع نباشد)
  7. برای این کار زمان بگذارید. سریع تصمیم نگیرید و قرارداد نبندید و مدتی فکر کنید.
  8. ببینید که این کار به درد شما می‌خورد؟ با بالاسری‌ها دربارهٔ وقت گذاشتن و هزینه‌های جانبی مشورت کنید.
  9. تحقیق زیاد.
  10. گول حرف‌های رؤیایی دیگران را نخوردن و عاقلانه به اصل موضوع فکر کنید.
  11. کسب اطلاعات دربارهٔ بازار محصولات شرکت

در بررسی بازاریابی شبکه ای موجود در ایران باید گفت این روش فروش نه تنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه باعث تاثیرات و تبعات اجتماعی مخربی از جمله مصرف گرایی کاذب، تخریب سرمایه اجتماعی و فرهنگی و تغییر فرهنگ کار، گسترش روحیه راحت طلبی، اتلاف نیروی انسانی توانمند، کاهش ارزش های اجتماعی در نهایت باعث کاهش اعتماد در جامعه و رویا پردازی در جوانان است.

[تعداد: 1 امتیاز: 5]

تلگرام بیگ والت؛ تحلیل و بررسی روش‌های کسب درآمد + تازه‌ترین اخبار کسب و کارها
کانال تلگرام گروه تلگرام

برچسب ها
Newsletters

✉ خبرنامه


با عضویت در خبرنامه، برترین مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید!

همین الان ایمیل خود را ثبت کنید و کسب درآمد را شروع کنید.

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند:

2150+ نفر

Newsletters

1
نظرات کاربران

avatar
1 تعداد نظرات
0 تعداد پاسخ های
0 دنبال کنندگان
 
بیشترین رای نظر
داغ ترین نظر
1 نظرات
x-x نظرات اخیر
  اشتراک در  
جدیدترین قدیمی‌ترین بیشترین رأی
اطلاع از
x-x
x-x

فقط بادران گستران . تیم سیزر .. دنیارو میگیریم

دکمه بازگشت به بالا
بستن