بازاریابی و فروش

بازاریابی مصرفی (B2C) چیست؟

آشنایی با بازاریابی شرکت به مصرف کننده

تجارت الکترونیک b2c چیست؟

تجارت الکترونیک “تجارت به مصرف کننده (مشتری)” یا تجارت بین کارخانجات (شرکتها) و مصرف کننده هاست. این مدل، مصرف کننده یا مشتریان را درگیر جمع کردن اطلاعات در مورد کالا و خرید کالای فیزیکی یا کالای اطلاعاتی، اجناس الکترونیکی از جمله کتابهای الکترونیکی و نرم افزارها میباشند، که برای کالاهای اطلاعاتی،دریافت محصول از طریق شبکه ی الکترونیکی صورت میگیرد.

تجارت الکترونیک B2C ابتدایی‌ترین روش تجارت الکترونیک و دومین روش مدل از جهت استفاده در میان روش‌های تجارت الکترونیک است. (اولین آنها b2b است.) تجارت الکترونیک B2C فروش محصولات به‌صورت آنلاین می باشد. در فروشگاه‌های مجازی تولیدکنندگان و خرده فروشان، محصولات و خدمات خود را بدون واسطه به مصرف کننده می فروشند.

منشا این مدل را میتوان خرده فروشی های الکترونیکی دانست، در نتیجه متداول ترین مدلهای تجارت b2c شرکت های خرده فروشی الکترونیکی مانند Amazon.com, Drugstore.com ,Barnes and Noble و ToyRus هستند. از شرکت های b2c که به فروش “کالاهای اطلاعاتی” مشغولند، میتوان به E-trade و Travelocity اشاره کرد.
تجارت الکترونیک b2c هزینه ی معاملات را (به خصوص هزینه ای که صرف گشتن دنبال کالا و خدمات میشود) کاهش میدهد. این کاهش هزینه ها توسط افزایش دسترسی مشتریان به اطلاعات و همچنین این فرصت برای مشتریان که قیمت ها را باهم مقایسه کنند، صورت میگیرد.

چه کسی از بازاریابی شرکت به مصرف کننده استفاده می‌کند؟

همه‌ی کسانی که محصول را بر مبنای مصرف کننده به فروش می‌رسانند، معمولاً به نوعی از بازاریابی شرکت به مصرف کننده استفاده می‌کنند. برای مثال:

  • شرکت‌های کامپیوتری و ابزارآلات اغلب محصولات جدید و ابزارهایی را به بازار عرضه می‌کنند که با استفاده از آن‌ها زندگی شما ساده‌تر و کارآمدتر می‌شود. آن‌ها مشکلاتی را حل می‌کنند که شما حتی از وجودشان نیز مطلع نیستید.
  • شرکت‌های نرم‌افزاری و بازی، علاوه بر راهبردها و استراتژی های معمول بازاریابی خود، از گردهمایی‌ها و نمایشگاه‌ها (مثل نمایشگاه الکامپ، نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای و …) برای تبلیغ و عرضه‌ی محصولات خود استفاده می‌کنند.
  • رستوران‌ها نه تنها غذای خود را بازاریابی و به فروش می‌رسانند، بلکه اعتبار، فضا و محیط خود را نیز به مشتری می فروشند.
  • فروشندگان لباس، جواهرآلات و لوازم آرایشی بیشتر بازاریابی خود را از طریق مفهوم مد و فشن انجام می‌دهند که در زمان ارائه‌ی محصول جدید، مد می‌تواند تغییر کند و از محصول قدیمی‌تر به محصول جدید منتقل شود.
  • شرکت‌های دارویی در ایالات متحده در مورد محصولات جدید خود تبلیغ می‌کنند و اصرار می‌کنند که «از پزشک‌تان بپرسید آیا فیکسیتول برای تان مناسب است یا نه؟» (در برخی کشورهای دیگر، فروش مستقیم دارو به مصرف کننده غیرقانونی است و شرکت‌ها باید محصولات دارویی خود را به پزشکان بفروشند).
  • شرکت‌های خودروسازی با استفاده از کمپین های تبلیغاتی B2C تلاش می‌کنند که همواره خلاق و نوآور باشند. مثلاً در مسیرها و جاده‌ها، ماکت‌هایی از بشکه‌های بنزین می‌سازند تا به شما نشان دهند که با خودروهای تولیدشده‌ی آن‌ها چقدر در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده‌اید.
  • شرکت‌های غذایی در فروشگاه‌های خواروبارفروشی، محصولات خود را نه تنها از طریق تبلیغات، بلکه از طریق پکیج کردن مجموعه‌ای از محصولات و نمایشگاه‌های داخل فروشگاهی عرضه می‌کنند.

بازاریابی (B2C) برای چه مصرف کنندگانی مفید است؟

از آنجایی که مفهوم «مصرف کننده» به تمامی خریدارانِ محصولات و خدمات اشاره دارد و انتظار نمی‌رود که هیچ محصولی برای تمام افراد مناسب باشد و بتواند توجه آن‌ها را جلب کند، بازاریابان B2C مصرف کنندگان را به قسمت‌ها و بخش‌های هدف می‌شکنند؛ مثلاً مردان مجرد ۱۸ الی ۲۵ ساله. هدف این است که پیام بازاریابی را با برای هر دسته و هر بخش هدف سازگار کنند. زیرا بخش‌های و دسته‌های مختلف مصرف کننده ها به نحو متفاوتی به پیام‌های بازاریابی پاسخ خواهند داد و هر دسته پیام و روش بازاریابی خاص خود را می‌طلبد.

بازاریابی شرکت به مشتری بیش‌تر برای مشتریانی مفید است که قبلاً تجربه‌ی مثبتی از محصول و یا شرکت داشته‌اند. از مشتریان راضی و خرسند احتمال بیشتری می‌رود که اقدام به خرید دوباره‌ی محصول کنند و حتی آن را به دوستان خود نیز معرفی نمایند. تجارت مکرر کلیدِ یک کسب و کار موفق و رو به رشد است و رویه ها و روش‌های بازاریابی B2C هم به دنبال ایجاد وفاداری در مشتری و مشتری مداری برای دستیابی به این هدف است.

مزایای تجارت الکترونیک B2C

تجارت الکترونیک B2C مزایای بسیاری را برای فروشندگان و خریداران دارد. فروشندگان با استفاده از این نوع تجارت الکترونیک می توانند محصولات خود را علاوه بر فروشگاه خود به طور مجازی از طریق وب سایت خود در اختیار کاربران قرار دهند که این موضوع باعث فروش بیشتر محصولات آنها می شوند و خریداران هم می توانند اطلاعات مربوط به چند محصول را داشته باشد و آنها را به راحتی با هم مقایسه کنند.

در ابتدا که این نوع تجارت الکترونیک مرسوم شد هزاران نفر شروع به ثبت دامنه های خود کردند. که بعد از آن مشکلات امنیتی به وجود آمد ولی با توسعه SSL ایـن مـشکل بـرطرف شـد و مـصرف کـنندگان بـا امـنـیت بـیشتری خـریـد هـای خـود را انجام می دهند. مرورگرهای وب بر اساس گواهینامه SSL می توانند نشان دهند یک سایت قابل اعتماد می باشد. این نوع تجارت الکترونیک ایده مناسب و بسیار خوبی برای کسب و کارهای کوچک به شمار می رود.

وب‌سایت‌هایی که در زمینه تجارت الکترونیک B2C فعالیت دارند باید برای تبدیل شدن به سایتی کاربر پسند بهینه‌سازی شوند و برای داشتن بازدیدکننده بیشتر وقت و هزینه صرف کنند. بیشتر مشتریان از موتورهای جستجو برای پیدا کردن محصولات مورد نظرشان استفاده می کنند پس مدیران و طراحان وب سایت­ B2C باید به قوانین سئو آشنایی کافی و کامل داشته باشند و یا با مدیران بازاریابی و متخصصان مشورت کنید تا بتوانند همیشه در صفحات اول موتورهای جستجو بمانند.

تجارت الکترونیک B2C با گسترش تلفن­های هوشمند رو به تکامل و گسترش است و فضای جدیدی را برای این نوع تجارت فراهم کرده و بسیاری از وب سایت­ها و شرکت های مشهور در این زمینه با تهیه اپلیکشن های مخصوص تلفن های هوشمند کار را برای کاربران خود آسان کرده ­اند.

شما به عنوان صاحب شرکت تولیدی یا خدماتی می توانید با راه اندازی یک سایت و شروع فعالیت در زمینه تجارت الکترونیک B2C ‌ اطلاعات زیادی از محصولات و خدمات خود را به راحتی در اختیار کاربران قرار دهید و مشتریان شما بتوانند به راحتی و براساس ویژگی هایی مانند نوع، رنگ، قیمت، اندازه و ….. به مقایسه کالاها بپردازند، و در انتها با انتخاب محصول مورد نظر خود به آسانی خرید کنند . تمامی این مراحل با صرف زمانی کم انجام می گیرد بدون اینکه وقت زیادی در خیابان­ها و فروشگاه ها از بین ببرد.

امتیاز شما به این مطلب:
[votes: 3 Rating: 2.7]
برچسب ها
نمایش بیشتر

تبلیغات

تبلیغات 1

دستگاه جوجه کشی حرفه ای

دستگاه جوجه کشی حرفه ای Easy Bator 6 نمونه متفاوت در صنعتی جوجه کشی کشور ، مناسب برای جوجه کشی از پرندگان زینتی و گران تخم.کیفیت جهانی با راندمان جوجه کشی عالی و قیمت مناسب عرضه در فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP.

تبلیغات 2

دستگاه جوجه کشی خارجی

فروش ویژه دستگاه جوجه کشی خارجی ، ساخت کره جنوبی در مدل ها و ظرفیت های مختلف مناسب برای جوجه کشی از تمامی پرندگان و خزندگان تخم گذار اهلی و زینتی با راندمانی فوق العاده عرضه در فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP.

1
دیدگاه بگذارید

1 نظر داده ها
0 پاسخ ها
0 دنبال کنندگان
 
بیشترین موافقت یا مخالفت
پرطرفدارترین نظر
1 نظر نویسندگان
  اشتراک در  
جدیدترین نظرات قدیمی‌ترین نظرات نظراتی با رای بیشتر
اطلاع از
نوبت دهی

واقعا ممنونم
کامل بود

بستن