بازاریابی و فروشمقالات آموزشی

بازاریابی یک به یک one to one marketing چیست؟

1:1 marketing

بازاریابی یک به یک یک استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است که بر تعاملات شخصی با مشتریان تأکید دارد. به نظر می رسد شخصی سازی تعاملات موجب افزایش وفاداری مشتری و بازگشت بهتر به سرمایه گذاری بازاریابی می شود.

با این نام ها هم شناخته میشود:
بازاریابی 1:1،  بازاریابی نفربه‌نفر، Personalized Marketing ،Individual Marketing

تاریخچه بازاریابی یک به یک

اگرچه از اوایل پیدایش اینترنت به نوعی از بازاریابی نفربه نفر استفاده می‌شده‌است ولی شروع عملی آن با گسترش اینترنت و توسعه فناوری‌های مرتبط با آن همراه بوده و از شروع علمی آن نیز با انتشار کتاب «آینده بازاریابی نفر به نفر» در سال ۱۹۹۳ توسط دان پپرز و مارتا راجرز مقارن است. به باور نویسندگان این کتاب می‌توان از مشتریان به‌طور کامل و ۱۰۰٪ منفعت کسب نمود و برای این منظور بایستی تمرکز از «سهم بازار» را به «سهم مشتری» یا میزان درآمد قابل کسب از هر یک از مشتریان تغییر داد.

مفهوم بازاریابی یک به یک 1:1

بازاریابی نفر به نفر در واقع نوعی بازاریابی رابطه‌مند بوده و مبتنی بر یک ایده ساده است: «رفتار مختلف با مشتریان مختلف».

بازاریابی یک به یک فقط یک اصطلاح جدید است؛ این رویکرد تقریبا هم مانند تجارت است. در گذشته، به عنوان مثال، صاحبان فروشگاه عمومی به طور طبیعی یک رویکرد یک به یک را به یاد می آورند، به خاطر سپردن جزئیات در مورد اولویت ها و ویژگی های هر مشتری و استفاده از آن دانش برای ارائه خدمات بهتر. بازاریابی نفربه‌نفر به دنبال سرمایه گذاری مجدد در بازاریابی با تاثیرات شخصی است که در بسیاری از تعاملات تجاری مدرن وجود ندارد.

بازاریابی 1:1 گاهی اوقات به عنوان “بخش از یک چیز” شناخته می شود. (تقسیم بندی مشتری، بر سفارشی سازی اجزای بازاریابی برای گروه های مشتری متمرکز است نه افراد.)

مزایا:

  • افزایش فروش: همانند بازاریابی سنتی یکی از معیارهای موفقیت بازاریابی نفر به نفر میزان فروش می‌باشد.
  • کاهش هزینه‌های پردازش و تبادلات: اساس بازاریابی نفر به نفر این است که تا حد امکان خرید را برای مشتریان راحت و آسان نماید. با تسهیل خرید، هزینه‌های پردازش و مدت زمان لازم برای پیگیری تبادلات نیز کاهش می‌یابد که این کار خیلی ساده‌تر از بالا بردن وفاداری مشتریان است.
  • کاهش فرسایش مشتریان: ایجاد وفاداری بیشتر در مشتریان از دیگر مزایای بازاریابی نفر به نفر است. باید میزان نارضایتی آنها را شناسایی نمود دلایل آن را شناخت و راهی را برای برطرف کردن آن پیدا کرد.
  • تسریع در امور خرید و سایر تبادلات: راحتی برای مشتری به معنای تسریع در انجام کار مربوط به آن‌ها است. پس اگر مشتری بخواهد برای انجام امور خویش وقت کمتری صرف کند باید سرعت پردازش و انجام فعالیت‌ها را افزایش داد.
  • افزایش رضایت مشتریان: می‌توان با انجام کار به‌طور بهینه رضایت مشتری را افزایش داد و چنانچه مدیریت در تمام سطوح سازمانی به رضایت مشتریان پایبند باشد احتمالاً سازمان در اجرای برنامه بازاریابی نفر به نفر سریعتر به نتیجه خواهدرسید.

مراحل اجرا:

برای اجرای بازاریابی نفر به نفر چهار مرحله وجود دارد:

  1. شناسایی مشتریان: مشتریان از دو جنبه با هم تفاوت دارند:
    • سطوح متفاوتی از ارزش را به شرکت ارائه می‌کنند.
    • نیازهای متفاوتی دارند.
  2. متمایز کردن مشتریان
    • فعالیت‌ها را اولویت‌بندی کرده و بیشترین مزیت را از مشتریان با ارزش کسب نماییم.
    • رفتار شرکت را متناسب با نیازهای مشتریان تغییر دهیم.
    • میزان و نوع تمایزی که بین مشتریان قائل می‌شویم به ما کمک می‌کند تا تصمیم بگیریم کدام راهبرد بازاریابی نفر به نفر را در شرایط خاص به کار بریم.
  3. تعامل با مشتریان
  4. مشتری‌مداری

نقش فناوری در بازاریابی یک به یک

بازاریابی شخصی Personalized Marketing وابسته به انواع مختلف فنآوری برای جمع آوری داده ها، طبقه بندی داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها، انتقال داده ها و مقیاس پذیری داده ها است. فناوری متخصصان بازاریابی را قادر می سازد اطلاعات شخص ثالث مانند جنسیت، گروه سنی، محل سکونت و درآمد را جمع آوری کند و آنها را با داده های شخص ثالث مانند میزان استفاده از تبلیغات بنر آنلاین و مشارکت رسانه های اجتماعی مرتبط سازد.

مثل تکنولوژی های: پلت فرم های مدیریت اطلاعات،  بسترهای مدیریت ارتباط با مشتری و فناوری Beacon

استراتژی های رسیدن به هدف

بازاریابی یک به یک با استراتژی های بازاریابی مستقیم به مصرف کننده خاصی اشاره دارد. داشتن دانش و اطلاعات درباره مصرف کننده، امکان ارائه محصولات و تبلیغات خاص به هر کاربر را فراهم می آورد.بازاریابی نفربه‌نفر در چهار مرحله اصلی به منظور اجرای اهداف خود نیاز دارد: شناسایی، تمایز، تعامل و سفارشی سازی

شناسایی:

در این مرحله نگرانی اصلی این است که مشتریان یک شرکت را بدست آورید تا اطلاعات قابل اطمینان درباره اولویت های آنها را جمع آوری کنید و بهترین نیازهای آنها را برآورده سازید.

تمایز:

برای به رسمیت شناختن مشتریان از لحاظ ارزش زندگی آنها به شرکت، آنها را با توجه به اولویت های خودشان از نظر نیازهای خودشان باید شناخت و آنها را به گروه های محدود تر تقسیم کنید.

تعامل:

در این مرحله لازم است بدانیم که کدام کانال ارتباطی و چه چیزی برای ارتباط برقرار کردن با مشتری بهتر است. لازم است توجه مشتری را با مشارکت او در شیوه هایی که بیشتر از آن لذت می برد، مورد توجه قرار دهید.

سفارشی کردن:

شخصی سازی محصول یا سرویس به مشتری به صورت جداگانه لازم است. یک شرکت در مورد یک مشتری نیاز به عمل دارد و اطلاعات مورد نیاز باید در نظر گرفته شود تا بتواند دقیقا همان چیزی را که مشتری می خواهد به مشتری بدهد.

[تعداد: 0 امتیاز: 0]
تلگرام بیگ والت اینستاگرام بیگ والت

برچسب ها

فرهاد دهقان

موسس و مدیرعامل بیگ والت ✍ "زمان شما محدود است، بنابراین آن را با زندگی به سبک دیگران هدر ندهید. اجازه ندهید زمزمه های دیگران باعث شوند تا صدای درونی خود را نشنوید. از همه مهم تر، شجاعت این را داشته باشید که به حرف دل خود و یافته های درونی خود عمل کنید. آنها به خوبی می دانند که شما دوست دارید چه کاری انجام دهید. همه چیزهای دیگر در درجه دوم اهمیت قرار دارند. "

نظرات کاربران

avatar
  اشتراک در  
اطلاع از
دکمه بازگشت به بالا
بستن