مقالات آموزشی

بازار دو طرفه (Two-Sided Market) چیست؟

نحوه عملکرد بازارهای دوطرفه

بازار دو طرفه (Two-Sided Market) که به آن شبکه دو طرفه نیز می گویند یک بستر اقتصادی است. که دو گروه کاربری مختلف دارد. این دو گروه مزایای این شبکه را برای یک دیگر فراهم می کنند.در این مقاله نحوه عملکرد این بازار و منافع اقتصادی حاصل از شناخت این بازار خاص را به صورت کامل برایتان توضیح خواهیم داد.

آشنایی بیشتر با مفهوم بازارهای دوطرفه

این دو گروه مزایای این شبکه را برای یک دیگر فراهم می کنند. سازمانی که با ممکن ساختن ارتباط مستقیم بین دو گروه مختلف کاربران ارزش اولیه را ایجاد می کند، پلتفرم چند جانبه نامیده می شود. مفهوم بازار دو طرفه توسط دو اقتصاد دان فرانسوی با نام های ژان تیرول و ژان چارلز تعریف شده است. از شبکه های دو طرفه در صنایع مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال کارت های اعتباری ،سازمان های بهداشت،سیستم عامل ها،موتور های جست و جو از انواع این بازار هستند. منافع هر یک از این گروه ها به صرفه اقتصادی بستگی دارد. مثلا مردم بیشتر از کارت های اعتباری استفاده می کنند که تجار از آنها استفاده می کنند.

بررسی اجمالی بازار دو طرفه (Two-Sided Market)

بازار دو طرفه یک اصلاح برای اثر شبکه ای است. اثر شبکه ای می تواند یک جانبه یا چند جانبه باشد. این اثر همچنین می تواند مثبت یا منفی نیز باشد. به عنوان مثال برای اثر یک جانبه مثبت می توان به قرار داد player to player در کنسول پلی استیشن 3 اشاره کرد. اثر منفی اما زمانی اتفاق می افتد که میان تامین کنندگان در بازار های حراج آنلاین رقابت باشد. جف پارکر از مفهوم تاثیر شبکه ای استفاده کرد تا رفتار های نرم افزاری را توجیه کند. ژان تیرول هم با استفاده از این مفهوم رفتار های کارت های اعتباری را توجیه کرد. برای همسان سازی بهتر هر دو قسمت سیستم عامل، وجود یک واسطه الزامی است. به همین دلیل پلتفرم های چند جانبه وجود دارند. این واسطه با جلو گیری از تکرار یا با به حداقل رساندن هزینه معاملات، هزینه ها را به حداقل می رساند.

ویژگی های ساختاری

بازار دو طرفه (Two-Sided Market) دو گروه کاربر متمایز دارد. همیشه تعداد اعضای یک گروه بدون توجه به اعضای گروه دیگر بیشتر است.به این اثرات شبکه ای ضربدری گفته می شود. هر عضو یک گروه ممکن است با توجه به تعداد اعضای گروه اولویت هایی داشته باشد. به این اثرات شبکه ای هم طرف گفته می شود. اثرات شبکه ای ضربدری معمولا اثراتی مثبت هستند. اما منفی نیز می توانند باشند. اثرات شبکه ای هم طرف نیز همین طور هستند. برای مثال در بازار e-bay خریداران و فروشندگان دو گروه متمایز را تشکیل می دهند. خریداران همیشه دوست دارن گروه فروشندگان اعضای زیادی داشته باشد. فروشندگان نیز همین تمایل را دارند. زیرا هرچه تعداد اعضای گروه دیگر بیشتر باشد پیدا کردن یک فرد برای انجام معامله آسان تر است. به همین دلیل اثر شبکه ضربدری مثبت است. از طرفی هرچه تعداد فروشندگان بیشتر باشد رقابت برای فروش نیز بیش تر است.

اثرات شبکه های ضربدری و هم طرف برای یک شرکت با پلتفرم های مختلف کافی نیستند. با بررسی سوپرمارکت ها متوجه می شویم که خریداران همواره سوپرمارکتی با تنوع بیشتر محصولات و تعداد بالایی از تامین کنندگان را ترجیح می دهند. و تامین کنندگان نیز سوپرمارکتی با خریداران زیاد را ترجیح می دهند. اما سوپرمارکت یک پلتفرم چند جانبه محسوب نمی شود. زیرا در آن هیچ رابطه مستقیمی بین خریدار و تامین کنند وجود ندارد.

درک بهتر از ساختار شبکه بازار دو طرفه (Two-Sided Market)

در شبکه بازار دو طرفه (Two-Sided Market) هر یک از گروه های کاربری به عملکرد مختلفی از پلتفرم خود نیاز دارد. با یک مثال از کارت ها اعتباری این موضوع را بهتر توضیح می دهیم. در زمینه کارت های اعتباری، مصرف کنندگان برای استفاده از امکانات کارت های اعتباری باید یک حساب منحصر به فرد ،یک کارت پلاستیکی و صورتحساب ماهانه داشته باشند. با توجه به این نیاز های مختلف، تیم شبکه دوطرفه ممکن است فقط بتواند به یک طرف از شبکه خدمت رسانی کند. ویژگی اصلی بازارهای دوطرفه استراتژی های جدید آنها در زمینه قیمت گذاری و مدل های تجاری است. برای جلب کاربران، حامی مالی ممکن است جایزه هایی برای کاربران در نظر بگیرد. به عنوان مثال فرمت اسناد قابل حمل یا همان PDF تا قبل از آنکه شرکت Adobe آن را مجانی نکرد موفقیت چندانی نداشت. اما بعد از رایگان سازی، فروش نویسندگان PDF رشد چشمگیری داشت.

چنین چیزی در صنعت رایانه های خانگی نیز اتفاق افتاده است. در اوایل سال 1980 شرکت اپل با معرفی مکینتاش در موقعیت بسیار خوبی قرار داشت. شرکت رقیب یعنی مایکروسافت به همین دلیل تصمیم گرفت با توجه به قیمت های اپل برای سیستم عامل اجرایی هود تخفیف قائل شود. این رقابت باعث رشد برنامه های درحال توسعه شد.

رقابت

پلتفرم های موفق به دلیل اثر شبکه ای از افزایش بازده نسبت به مقیاس برخوردار هستند. کاربران برای دسترسی به شبکه های بزرگتر حاضرند تا پول بیشتری پرداخت کنند. پس با افزایش کاربران، مارجین بهبود می یابد. این وژگی باعث می شود تا شبکه بازار دو طرفه (Two-Sided Market) با اکثر مشاغل تولیدی و بازارهای سنتی متفاوت باشد. رشد بیش از حد در بازار های سنتی معمولا به کاهش بازده ختم می شود. رقابت در شبکه بازارهای دوطرفه افزایش می بابد. مثلا با وعده افزایش بازدهی. مدیران این شبکه ها می توانند با استفاده از مارجین بالای خود در تحقیق و توسعه این شبکه ها سرمایه گذاری کنند و قیمت های پایین را حذف کنند. در واقع آنها با این کار رقبای کوچک تر خود را از دور خارج می کنند. در نتیجه صنعت شبکه بازارهای دوطرفه توسط شرکت های بزرگ مدیریت می شود.

قیمت گذاری در بازار دو طرفه (Two-Sided Market)

مدیران شبکه باید قیمت مناسبی برای استفاده از شبکه دوطرفه برای کاربران انتخاب کنند. و نادیده گرفتن تاثیرات شبکه ای ممکن است منجر به خطا شود. شرکت Adobe در ابتدای راه اندازی PDF از همین روش استفاده کرد. ابتدا این شرکت از نویسندگان و خوانندگان برای استفاده از این فرمت خاص پول دریافت می کرد. بازارهای دوطرفه می توانند توسط نرم افزارهایی مانند IdayFlow ساخته شوند. این روش از قیمت گذاری ممکن است در شبکه های دوطرفه مشکل زا باشد. اگر شرکت ها به این درک برسند که پذیرش در یک طرف شبکه باعث اتخاذ در طرف دیگر شبکه می شود شاید تصمیم گیری های بهتری داشته باشند. نمودار های تقاضا هیچ وقت ثابت نیستند. مثلا با اثرات مثبت شبکه جانبی نمودار ها به افزایش کاربران در یک طرف واکنش نشان داده و تغییر جهت می دهند.

زمانی که شرکت Adobe سیاست های قیمت گذاری خود را تغییر داد و نرم افزار خود را به صورت رایگان در اختیار همگان قرار داد توانست به تحولی جدید برسد. مدیران این شبکه یک قاعده اصلی برای قیمت گذاری در بازار دو طرفه (Two-Sided Market)را کشف کردند. آنها به طرفی که حساسیت مالی بیشتر داشت سرمایه بیشتری دادند و در عوض از طرفی که سود بیشتری از افزایش افراد گروه دیگر داشت پول بیشتری دریافت می کردند. مشابه این وضعیت در صنعت کنسول های بازی نیز اتفاق افتاد. شرکت های تولید بازی برای ورود به بازار و گرفتن حف امتیاز برنامه های خود به گیمر ها پول می دهند و با ضررهای قابل توجهی کنسول های خود را می فروشند. مثلا شرکت سونی در هر PS3 نزدیک به 250 دلار ضرر می کرد. در نهایت اما کارایی استراتژی های قیمت گذاری منوط به ویژگی های بازار است و ممکن است هزینه های اجرا را جبران نکند.

مسائل استراتژیک

ارزش افزوده یکی از انگیزه های ایجاد شبکه دوطرفه بزرگتر است. برای مثال ارزش یک سیستم عامل بدون برنامه را در نظر بگیرید. زمانی شرکت Apple قصد داشت مانند Adobe عمل کند و از هر دو طرف پول دریافت کند. درهمان زمان شرکت Microsoft توانست دومین قانون قیمت گذاری در بازار دو طرفه (Two-Sided Market)را کشف کند. به افرادی که باعث افزایش ارزش پلتفرم می شوند جایزه تسهیلات بدهید. در اینجا این افراد، مصرف کنندگان هستند. اینکه کدام بازار نمایانگر سمت پول است و کدام بازار نماینده طرف یارانه است ، به این معامله مهم بستگی دارد: افزایش اندازه شبکه در مقابل رشد ارزش شبکه. هرچند در اقتصاد مدرن معتقد هستند که شبکه های دوطرفه به توضیح بسیاری از جنگ های کلاسیک کمک می کنند. مانند Betamax در مقابل VHS ، Mac در مقابل Windows ، CBS در مقابل RCA .در تلویزیون رنگی American Express در مقابل Visa و اخیراً Blu-ray در مقابل HD DVD.

در مورد تلویزیون های رنگی ، CBS و RCA فرمت های رقیبی را ارائه دادند اما در ابتدا هیچ یک از این بازارها مورد توجه قرار نگرفتند. در غیاب برنامه ریزی رنگی ، بینندگان دلیل کمی برای خرید تلویزیون های رنگی گران قیمت داشتند. به همین دلیل،هنگامی که خانواده ها از تلویزیون رنگی برخوردار نیستند ، پخش کنندگان دلیل کمی برای توسعه برنامه های رنگی دارند. شرکت RCA بازار را از تلویزیون های سازگار با ساختار خود پر کرد. و توانست با همین روش توانست برنده دو نبرد اول خود باشد.

حرف آخر

بعد از خواندن این مقاله امیدواریم که به درک خوبی از نحوه عملکرد بازارهای دوطرفه رسیده باشد. شاید ابندا تصور کنید که آشنایی با چنین مفاهیمی ضرورت خاصی نداشته باشند. توجه داشته باشد که در ابتدای مقاله ذکر شد که کارت های اعتباری،سازمان های بهداشت،سیستم عامل ها،موتور های جست و جو از انواع این بازار هستند. همه این ها می توانند در سرمایه گذاری شما در زمینه های مختلف تاثیر گذار باشند. همچنین اینکه این نوع از بازار از بازار های مدرن محسوب می شود و آشنایی با سیاست ها و عملکرد آن به نحوی ضروری محسوب می شود.

0 0 رای
به این مقاله امتیاز دهید



سلب مسئولیت مانیتورینگ بیگ والت
بیگ والت یک سیستم مانیتورینگ است نه معرفی سایت های معتبر پس این سایت هیچگونه ارتباطی با پروژه های معرفی شده در سایت ندارد. سرمایه گذاری در پروژه های آنلاین همانند پروژه های فیزیکی دارای ریسک بوده و تصمیم به سرمایه گذاری و هر گونه سود و زیان به عهده‌ی شخص شماست. چنانچه به هر دلیل فکر می‌کنید نمی‌توانید در این تجارت موفق باشید از هر گونه سرمایه گذاری در پروژه‌ها جداً بپرهیزید. همه بنرها و پیوندها در اینجا فقط تبلیغات هستند. ما هیچ تبلیغی را تأیید یا تضمین نمی کنیم.
[بیشتر...]

مشترک شدن
اطلاع از
guest
0 پرسش و پاسخ کاربران
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x