بازیافت لاستیک یک فرصت سرمایه گذاری

بازیافت لاستیک یک سرمایه گذاری با سود عالی

بازیافت لاستیک

سرمایه گذاری در بازیافت همیشه سود خوبی به همراه دارد. بازیافت لاستیک نیز بر همین قاعده است که می توانید آن را پودر کنید و به صنایع مختلف مانند جاده سازی، ساختمانی و… بفروشید.

طرح مساله

لاستیک‌های فرسوده زباله‌های مخصوصی هستند که از لحاظ شیمیایی، اندازه، حالت و شکل با بقیه زباله‌ها تفاوت دارند. لاستیک‌ها از مواد پلیمری تشکیل شده‌اند که به راحتی در طبیعت تجزیه نمی‌شوند. در بسیاری از موارد لاستیک‌های غیر فرسوده روی هم انباشته شده و به شکل کوهی از زباله مناظر زشتی را به وجود آورده و خطرآتش سوزی را نیز به همراه دارد.

سوزاندن لاستیک‌ها دود سیاه و مضری را ایجاد می‌کند که باعث آلودگی محیط می‌شود. برای دفن آن نیز مشکلات فراوانی وجود دارد. باتوجه به اینکه در ایران هزینه‌ای از تولیدکنندگان پسماندها دریافت نمی‌شود، تجهیزاتی هم در مراکز دفن برای کاهش حجم یا خرد کردن لاستیک‌ها وجود ندارد و در نتیجه به همان شکل اولیه دفن می‌شوند که باعث می‌شود حجم زیادی از مراکز دفن اشغال شود. امروزه نتیجه تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که امر بازیافت لاستیک‌های فرسوده نه تنها آثار مخرب بر محیط زیست ندارد و مشکلات مدیریتی این بخش را حل می‌کند بلکه منشاء توسعه صنعتی و سودآوری اقتصادی و فرآوری و تولید محصولات دیگری نیز می‌باشد. از پودر لاستیک حاصل از بازیافت تایرهای فرسوده در صنایعی مانند جاده‌سازی، ساختمانی، خودروسازی، صنایع‌دریایی، ورزش، دامداری و کشاورزی و آبرسانی می‌توان استفاده کرد. از مزایای دیگر بازیافت تایرهای فرسوده کاهش ضایعات و کمک به چرخه مواد در طبیعت است.

سابقه بازیافت لاستیک

سابقه صنعت بازیافت لاستیک در کشورهای پیشرفته به دوران جنگ جهانی اول باز می‌گردد. در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده علاوه بر توسعه صنعت روکش، روز به روز از میزان تایرهای که به صورت زباله دفن می‌شود کاسته شده و استفاده از منجید و بازیابی انرژی افزوده می‌شود در کشورهای اتحادیه اروپا دفن تایرهای فرسوده به صورت کامل از سال ۲۰۰۳ و به صورت تکه‌های برش خورده از سال ۲۰۰۶ ممنوع شده است برآورد‌های انجام شده در کشور ما از حدود ۱۳ میلیون تایر فرسوده که سالانه وارد محیط زیست می‌شود، تنها حدود ۳% آن (حدود ۳۹۰,۰۰۰ حلقه) در صنایع روکش کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. از انبار تایرهای مزبور تنها ۲۵ درصد وزنی آن در صنایع بازیافت لاستیک (شامل صنعت روکش و صنایع بازیافت مواد )مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۷۵ درصد وزنی بقیه در محیط زیست انباشت می‌شود.

صنعت بازیافت تایر در ایران به حدود ۴۰ سال قبل به تولید تایر روکشی بر می‌گردد که بخشی از آن در قبل از انقلاب و دارای تکنولوژی قدیم بوده و کارخانجات ایجاد شده در بعد از انقلاب نیز رشد قابل توجهی از حیث تکنولوژیکی و یا بهبود روش‌های مورد مصرف نداشته‌اند و عمده این کارخانجات در زمان جنگ ایران و عراق به لحاظ محدودیت تایر فعالیت خوبی داشته اما پس از جنگ کارخانجات زیر سقف ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنند.

محصولات حاصل از بازیافت تایر فرسوده

– سیم فولادی: ۱۰ درصد از هر کیلوگرم تایر

– نخ پلی آمید: ۳ درصد از هر کیلوگرم تایر

– گرانول: ۸۵ درصد از هر کیلوگرم تایر

کاربرد تایرهای فرسوده

الف) تولید انرژی از تایر‌های فرسوده (TDG):

از تایر‌های فرسوده به صورت کامل یا برش خورده می‌توان به عنوان منبع سوخت استفاده کرد. در کارخانه‌های سیمان، کاغذ سازی، آهک و نیروگاه‌های برق تایر به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ب) موارد مصرف و کاربرد پودر تایر های فرسوده و لاستیک

۱- صنایع جاده سازی (پوشش سطح جاده ها به جای آسفالت)
پودر لاستیک به دلیل خاصیت اکوستیکی دارای عمر بیشتر و هزینه کمتری است و صدای کمی را ایجاد می‌کند و کمتر ترک خورده و در گرما نیز ذوب نمی‌شود. ترمز خودروها بر روی آن عملکرد بهتری دارد. آب‌بندی شکاف سطح جاده‌ها، تولید لایه‌های ضد آب و لایه‌های جاذب صدا، تولید علائم ترافیکی و ضربه‌گیرها با هزینه کمتر و عمر بیشتر از دیگر مزایای استفاده از پودر لاستیک است و به دلیل خاصیت ارتجاعی در هنگام تصادفات آسیب‌های کمتری به وسایل نقلیه وارد می‌کند.

۲- صنایع ساختمانی
به عنوان فونداسیون و پایه‌ها، استفاده از تایرهای خرد شده در کارهای عمرانی از اهمیت فراوانی برخوردار است به ویژه در مواردی که کاهش وزن سازه‌ها ضرورت دارد. افزودن لاستیک بازیافتی به بتن، باعث بالا بردن مقاومت آن در برابر آتش و جلوگیری از خرد شدن آن می‌شود. در کفپوش‌های صنعتی و پوشش گذرگاه‌ها، عمر مفید ۲۰ سال است و به دلیل خواص بیومکانیکی و حالت نیمه ارتجاعی خستگی کمتری ایجاد می‌کنند. پوشش بام ساختمان‌ها و عایق ساختمانی، تولید چسب درزگیر، کانال‌های هوا، زیر فرش‌ها، پوشش سطح زمین بازی بچه‌ها از دیگر کاربردهای این محصول در این بخش است.

۳- صنایع تولید لاستیک و پلاستیک
فوم‌های قابل انعطاف، پوشش استخرها، تسمه نوار نقاله

۴- صنایع خودروسازی
تولید تایر، روکش‌کاری تایر، کفپوش و گلگیر خودروها، نوار دور درب و شیشه خودروها، انواع واشر، سیستم‌های ترمز اصطکاکی، سپرهای ضربه‌گیر خودرو.

۵- صنایع دریایی
ضربه‌گیرهای اسکله و لنگرگاه‌ها، شناور دریایی، کفپوش‌های غیر لغزنده.

۶- در بخش ورزش
پوشش زمین‌های ورزشی دومیدانی، گلف و تنیس، میادین اسب دوانی.

۷- دامداری، کشاورزی و آبرسانی
سیستم‌های آبرسانی کشاورزی و شلنگ‌های لاستیکی، گلدان‌های لاستیکی، ظروف تغذیه دام، انواع فنس‌های محوطه سیلوهای حبوبات و استفاده از کفپوش‌های لاستیکی با مجرای تعبیه هوا که آب در آن نفوذ کند.

علاوه بر مواد بالا، لاستیک‌ها یکی از بهترین منابع سوخت و انرژی هستند. تایرها دارای درصد بسیار بالایی از کربن هستند که به آنها قابلیت سوخت سریع و درجه حرارت بسیار بالایی می‌دهد. مهمترین استفاده تایرها بعنوان سوخت در کوره‌های سیمان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد انرژی موجود در ۲۴۲ میلیون حلقه تایر فرسوده برابر با انرژی ۱۲ میلیون بشکه نفت است.

بررسی بازار و رقابت

بازیافت هر محصولی همراه با ارزش افزوده بالا می‌باشد و بازیافت لاستیک (تایر) نیز از این مسئله مستثنی نبوده و از ارزش افزوده بالایی برخوردار می‌‌باشد. تولید پودر لاستیک علاوه بر کمک به محیط زیست عواید مالی مناسبی برای سرمایه‌گذار دارد. با توجه به اینکه لاستیک یکی از محصولاتی است که دفع نمی‌گردد و سوزاندن آن برای محیط زیست مشکلات زیادی ایجاد می‌نماید، لذا ایجاد شرکت‌های بازیافت لاستیک می‌تواند کمک شایانی در حل این مشکل محیط زیست نماید. طبق بررسی‌های انجام شده پودر لاستیک علاوه بر استفاده در صنعت لاستیک و انواع کفپوش، در تولید تیوپ‌های لاستیکی، انواع ضربه‌گیر صنعتی و غیر صنعتی، انواع محصولات لاستیکی برای پوشش کف انواع محصولات لاستیکی صنعتی، ورق‌های لاستیکی، فرش لاستیکی کف ماشین، سپر وسایل نقلیه، رکاب دوچرخه، زیر پایی لاستیکی و موارد دیگری نیز دارای قابلیت کاربرد می‌باشد. لیکن در سال‌های گذشته به دلیل اینکه تولید پودر لاستیک در کشور از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده است لذا مصرف آن نیز در بسیاری از صنایع که دارای قابلیت کاربرد آن می‌باشند، بسیار محدود است بنابراین با هدف تولید پودر لاستیک با کیفیت بالا، پتانسیل مصرف آن در صنایع متنوعی وجود دارد و برای محصولات طرح حاضر بازار مناسبی پیش بینی می‌شود.

ضرورت اجرای طرح

با توجه به موضوعات مطرح شده و همچنین اهمیت مقطعی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و با توجه به اینکه سوزاندن و یا دفن تایرها دارای آثار مخرب زیست محیطی است در میان تمام راه‌های مطرح شده برای رهایی از زباله‌های لاستیکی، مهمترین، سالمترین و به صرفه‌ترین راه، بازیافت آن‌ها می باشد. زیرا نه تنها به محیط زیست لطمه‌ای وارد نمی‌کند، بلکه از مصرف بسیاری از منابع و سوخت‌های فسیلی جلوگیری می‌کند و باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود. علاوه بر آن تولید محصولات بازیافتی در ایران به دلیل ارزانی کارگر، آب و انرژی می تواند سود صد در صد داشته باشد.
در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﻣﯿﻠﯿﻮن‌ﻫﺎ ﺣﻠﻘﻪ ﺗﺎﯾﺮ در ﻣﺤﻞ‌ﻫـﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪه و ﻣﯿﻠﯿﻮن‌ﻫﺎ ﺣﻠﻘﻪ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻏﯿﺮﻗﺎﻧﻮﻧﯽ در ﻣﺤـﯿﻂ زﯾﺴﺖ رﻫﺎ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻃﺒﻖ آﻣﺎر در آﻣﺮﯾﮑﺎ۵۰ درﺻﺪ از ﺗﺎﯾﺮﻫﺎی ﻣﺴﺘﻌﻤﻞ دور اﻧﺪاﺧــﺘﻪ ﺷـﺪه، ﻣﺴـﺘﻘﯿﻤﺎ ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﺳﻮﺧــﺖ ﻣﺼﺮف ﻣﯽ‌ﺷﻮد، ۱۵درﺻﺪ ﺑﻪ ﻣﺼﺮف آﺳﻔـﺎﻟـﺖ اﺻـﻼح ﺷـﺪه ﺑﺎ ﻻﺳﺘﯿـﮏ ﯾﺎ ﭘﺮﮐـﻨﻨﺪه ﺑﺮای ﺻﻨـﺎﯾﻊ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻻﺳﺘﯿﮏ و ﺳﺎﺧﺖ ﺳﺎزه‌ﻫﺎی ﺑﺘﻨﯽ ﺧﺎص ﻣﺼﺮف ﺷﺪه و اﻟﺒﺎﻗﯽ راﻫﯽ ﻣﺮاﮐﺰ دﻓﻦ زﺑﺎﻟﻪ ﺷﻬﺮداری‌ﻫﺎ ﻣﯽ‌ﺷﻮد ﻻزم ﺑﻪ ذﮐﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮان ﻫﻤﻪ ﺗﺎﯾﺮﻫﺎ را در ﻣﺮاﮐﺰ دﻓﻦ رﯾﺨﺖ ﭼﻮن ﺣﺠﻢ زﯾﺎدی اﺷﻐﺎل ﮐـﺮده و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﻪ زﻣﯿﻦ زﯾـﺎدی ﻧﯿـﺎز ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻋـﻼوه ﻫﺰﯾﻨﻪ دﻓﻦ ﻫﺮ ﺗﻦ زﺑﺎﻟﻪ در اﯾﻦ ﻣﺮاﮐﺰ در ﺣﺎل اﻓﺰاﯾـﺶ اﺳﺖ. ﻃﺒـﻖ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺟﺪﯾﺪ ‫اﺗﺤـﺎدﯾﻪ اروﭘـﺎ، ارﺳﺎل ﺗﺎﯾﺮﻫﺎی ﻓﺮﺳﻮده ﺑﻪ ﻣﺮاﮐﺰ دﻓﻦ زﺑﺎﻟﻪ ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ.

درﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻧﯿﺰ ﺳﺎﻻﻧﻪ ﺑﻪ ازای ﻫﺮ ﻧﻔﺮ ﺟﻤﻌﯿﺖ، ﯾﮏ ﺗﺎﯾﺮ ﺗﻌﻮﯾﺾ ﻣﯽ‌ﺷﻮد. ﻣﯿﺰان ﻣﺼﺎرف دﯾﮕﺮ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﻧﯿـﺰ ﺿﺮﯾﺒﯽ ‫از ﻋﺪدﻫﺎی ﻓﻮق اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ در آن ﺟﺎﻣﻌﻪ دارد.
در آﻣﺎر دﯾﮕﺮی ﮔﻔﺘـﻪ ﺷﺪه ﺳـﺎﻻﻧﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد ﯾﮏ ﺳﻮم ﺗﻌﺪاد ﭼﺮخ اﺗﻮﻣﺒﯿﻞ‌ﻫﺎ، ﺗﺎﯾﺮ ﻓﺮﺳﻮده ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ‌ﺷﻮد. از ﻃﺮﻓﯽ دﯾﮕﺮ اﮔﺮ ‫ﺑﺪاﻧﯿﻢ ﺑﻪ ازای ﺗﻮﻟﯿﺪ ﯾﮏ ﻻﺳﺘﯿﮏ ﮐﺎﻣﯿﻮﻧﯽ ﻣﻌﺎدل ۲۲ ﮔﺎﻟﻦ ﻧﻔﺖ ﻣﺼﺮف ﻣﯽﺷﻮد، ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻟﺰوم ﺑﺎزﯾﺎﻓﺖ ﻻﺳﺘﯿﮏ ﭘﯽ ﻣﯽﺑﺮﯾﻢ.

منبع: behinsanat.com

برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close