برندبوک (کتابچه‌برند-Brand Book) چیست؟

همه چیز درباره برندبوک (Brand Book) یا کتابچه برند

بسیاری از شرکتهای بین المللی برای برندهای خود برندبوک تهیه و نگهداری می کنند اما با مراجعه به برخی از سازمانهای دولتی و خصوصی در ایران متوجه می شویم که بسیاری از برندهای مطرح ایرانی دارای برندبوک نیستند.

تعریف برندبوک

برندبوک یا کتابچه برند (Brand Book) سندی است شامل عناصر برند (Brand Elements) که استانداردها و خطوط راهنمای کلی (Guidelines) مربوط به برند را بیان می کند.

برند بوک (Brand Book) یا کتابچه برند، مجموعه‌ای گردآوری شده از یک سری اصول و قوانین است که به این سوال پاسخ می‌دهد: «برند شما چطور و چه کار می‌کند؟».

برندبوک ممکن است بر اساس مقتضیات سازمانی سندی طولانی و چند صد صفحه ای باشد یا آنکه صرفا در قالب چند صفحه تدوین گردد اما معمولا قالب کلی این سند مشابه است. تدوین این سند موجب ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در کلیه فعالیت های برندینگ و مارکتینگ (از قبیل تبلیغات، روابط عمومی و ارتباط با مشتریان) می شود و حس انسجام در شخصیت و تصویر برند را نزد مشتریان تقویت می نماید.

چرا کتابچه برند مهم است؟

هر شرکت و سازمانی برای اطمینان از اینکه پیام برند از طریق تمام فعالیت های بازاریابی و کانالهای ارتباطی اش به صورت یکسان بیان می شود، نیازمند برند بوک یا همان کتابچه برند است. همچنین برای اطمینان از اینکه تمام محتوای بصری فعالیت های برند در ارتباطات و بازاریابی و درهنگام بیان هویت برند، یکپارچه لحاظ شوند. ( یعنی هر آنچه که مخاطب از برند می بیند و دریافت می کند. )

کتابچه برند با توجه به دو نکته فوق به تیم نوآوری و خلاقیت و برندینگ کمک می کند تا بتوانند فعالیت های جدید بازاریابی و متنوع برندینگ را با تمرکز بر المان های اصلی برند، به گونه ای لحاظ نمایند که با هسته برند هم راستا باشد و هویت برند دچار تغییر نشود.

مرور برندبوک در درون سازمان نیزموجب می شود که کارکنان برند، دیدی هم راستا و درکی تقریبا مشابه در مورد برند داشته باشند.

دفترچه برند به تیم برندینگ شرکت در هنگام برون سازی برخی از فعالیت های برند به آژانس های بازاریابی کمک می کند، چرا که تیم های بازاریابی با صرف زمان کمتری، با هسته برند و نوع استراتژی های آن آشنا خواهند شد.

برند بوک شامل چه مواردی است؟

کتابچه برند (Brand Book) شامل موارد زیر است:
• نگاه کلی به تاریخچه شخصیت و اهداف برندتان
• واژه شناسی برند (Brand Terminology)
• لوگو، آرم و شعار ثابت تبلیغاتی (به همراه توضیح آن، که چرا این لوگو؟ چرا این شعار؟)
• مثال‌هایی از حالت صحیح و نادرست لوگوی شما (تصویر زیر را ببینید.)
• رنگ برند شما
• فونت اختصاصی برند
• کارت ویزیت، روش طراحی آن و مفاهیم درون آن

کتابچه برند برای چه کسانی در شرکت لازم است؟

کتابچه برند که حاوی تمام استاندارهای اصلی برند است، می تواند برای تمام کسانی که به نوعی با برند مذکور سروکار دارند، مفید باشد.

از کارکنان شرکت گرفته تا اعضای دپارتمان بازاریابی و برندینگ، طراحان وب، تیم تحقیق و توسعه، و تیم های بازاریابی هم یار با برند در فعالیت های تبلیغاتی.

بهترین زمان برای نوشتن برند بوک

بهترین زمان برای طراحی و نوشتن کتابچه برند، زمانی‌ست که توسط یک آژانس برندینگ، هم‌زمان با آغاز فعالیت‌های آژانس بازاریابی (که با آن کار می‌کنید) و هم‌زمان با طراحی لوگوی شما نوشته شود. به این صورت فعالیت‌های شما یک‌پارچگی بیشتری خواهند داشت.

چه کسانی می توانند در تهیه کتابچه برند نقش داشته باشند؟

دپارتمان بازاریابی و برندینگ با توجه به نظرات تیم مدیریت در تهیه، تدوین، بازنگری و توسعه کتابچه برند بیشترین نقش را در تهیه ی آن دارند. گاهی برای توسعه و بهبود استاندارهای برندبوک از مشاوران بازاریابی و یا شرکتهای بازاریابی نیز دعوت به همکاری می شود، چرا که گاهی نحوه تحلیل و نگرش آنها با توجه به تجربیات و همکاری با سایر برندها در این زمینه موجب می شود که نکاتی ارزنده که از دید تیم بازاریابی برند در داخل شرکت به دور مانده را یادآوری شود، که می تواند در توسعه و بهبود برند و فعالیت های آتی آن بسیار موثر باشد.

مزیت های رقابتی برند در کتابچه برند

مزیت های رقابتی یک برند، یکی از موارد مهمی است که در تعیین و اجرای استراتژی های برندینگ یک شرکت نقش مهمی دارند، که به توانمندی های برند در مقایسه با رقبایش و نحوه بیان این نقاط قوت در پیام برند به وضوح و با جزئیات در کتابچه برند پرداخته می شود.

سخن آخر

برندبوک همانند هر سند دیگری در سازمان نیازمند ارزیابی و تعدیل به صورت دوره ای است. محتوا و میزان ورود به جزئیات نیز بستگی به ضرورت های سازمانی دارد. به طور کلی هرچه این سند دقیق تر تدوین و اجرا شود تصویر منسجم تری از برند در ذهن مشتریان نقش خواهد بست اما بهتر است از ورود به جزئیات غیر ضروری به خصوص مواردی که در بازه های زمانی کوتاه تغییر می یابند اجتناب شود. با توجه به اهمیت برندبوک در برقراری ارتباطات بازاریابی یکپارچه (IMC) پیشنهاد می کنیم اگر دارای دانش و تجربه کافی در زمینه مباحث مارکتینگ نیستید حتما از وجود یک مشاور حرفه ای بهره بگیرید.

برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close