برند Brand چیست؟ (مارک – برند – نمانام – نشان تجاری)

(مارک - برند - نمانام - نشان تجاری) Brand چیست؟

عنوان قانونی برای برند نشان تجاری است.

برند (Brand) چیست؟

طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا: مارک، برند،  نمانام (Brand) یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کنندهٔ خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیلهٔ آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد.

Brand مجموعه گره‌های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت‌هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده‌است. تداعی معانی پیوند دادن تصاویر و نشانه‌ها با برند یا مزایا و فواید یک Brand است. این مزایا یا فواید Brand است که مبنای تصمیم‌گیری برای خرید آن واقع خواهد شد.

Brand همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند.

برند شامل همه احساسات، ویژگی‌ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ Brand برداشت افراد از یک نام است.

در فارسی واژهٔ مارک یا Brand معمولاً برای اشاره به محصول یا خدمتی به‌کار می‌رود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد. به بیان دیگر «برند» دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرت‌مند آن‌هایی هستند که افراد نسبت به آن‌ها حس مالکیت دارند و برای مثال می‌گویند: «این مارک، اسم مارک دلخواه من است». نمانام‌های برتر می‌توانند هیجان و عواطف مصرف‌کنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نام‌ها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایده‌های برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند.

در این راستا موضوع وفاداری به Brand از مهمترین موضوعات موردتوجه شرکت‌ها می‌باشد و شرکت‌ها همواره به دنبال راه‌هایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان می‌باشند. یکی از مهمترین معیارهای وفاداری به برندها عامل یادآوری و بازآوری Brandبا گروه کالایی خاص می‌باشد که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم می‌آورد.

تاریخچه برند

کلمه برند از واژه اسکاندیناوی “برندر” (Brander) به معنی سوختن گرفته شده است.
به طوری که هنوز این علامت ها توسط دامداران برای مشخص کردن حیواناتشان بکار می رود.
حضور برند در حوزه بازاریابی به قرن 16 میلادی و رواج کالاهای بسته بندی شده باز می گردد.
پس از انقلاب صنعتی تولید انبوه در کارخانجات، تولیدکنندگان را واداشت تا برای کالاهای خود به دنبال بازارهای وسیع تر و دورتری باشند.
در دهه 1940 تولیدکنندگان به تدریج روش هایی بر اساس دانش های جانعه شناسی، روانشناسی و انسان شناسی ابداع کردند تا بین برند کالاهای خود از یک سو و انتخاب مصرف کنندگان از سوی دیگر ارتباط ایجاد نمایند.
دهه 1980، دهه شیفتگی برند نام گرفت.

صفات یک برند قدرتمند

یک مارک قدرتمند باید از این صفات برخوردار باشد:
۱. تناسب
۲. جایگاه مناسب
۳. تحمل پذیری
۴. اعتبار
۵. الهام بخش
۶. بی همتایی
۷. جذابیت

برند از نظر مصرف‌کننده

۱. منشأ یا مبدأ محصول
۲. واگذاری مسئولیت به تولیدکننده
۳. خطرپذیری کمتر
۴. هزینه پرس و جوی کمتر
۵. نشانه کیفیت
۶. معامله یا عهد و پیمان با تولیدکننده محصول
۷. وسیله نمادین برای اظهار شخصیت

عناصر برند

برندها معمولا شامل عناصر مختلف مانند:

نام: کلمه یا کلمات مورد استفاده برای شناسایی یک شرکت، محصول، خدمات یا مفهوم
لوگو: علامت تجاری بصری که یک نام تجاری را شناسایی می کند.
شعار یا کلمه کلیدی: هر علامت تجاری شعاری اختصاصی دارد.
گرافیک: داشتن یک طرح برای لوگوی خود
اشکال: به جای داشتن یک طرح گرافیکی میتوانید یک شکل داشته باشید
رنگ ها: رنگ مهم ترین بخش یک لوگو است.

برند، ابزاریست برای ایجاد وجه تمایز بین شما رقبایتان!

امتیاز شما به این مطلب
[votes: 0 Rating: 0]
ما را در تلگرام دنبال کنید ما را در اینستاگرام دنبال کنید
برچسب ها
نمایش بیشتر

تبلیغات

تبلیغات 1

دستگاه جوجه کشی حرفه ای

دستگاه جوجه کشی حرفه ای Easy Bator 6 نمونه متفاوت در صنعتی جوجه کشی کشور ، مناسب برای جوجه کشی از پرندگان زینتی و گران تخم.کیفیت جهانی با راندمان جوجه کشی عالی و قیمت مناسب عرضه در فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP.

تبلیغات 2

دستگاه جوجه کشی خارجی

فروش ویژه دستگاه جوجه کشی خارجی ، ساخت کره جنوبی در مدل ها و ظرفیت های مختلف مناسب برای جوجه کشی از تمامی پرندگان و خزندگان تخم گذار اهلی و زینتی با راندمانی فوق العاده عرضه در فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP.

پربازدیدترین مطالب این بخش

دیدگاه بگذارید

  اشتراک در  
اطلاع از
بستن
بستن