بازاریابی و فروشمقالات آموزشی

بوم کسب و کار چیست؟ BMC

بوم مدل کسب‌وکار Business Model Canvas

بوم کسب و کار (Business Model Canvas) – ماتریس کانوس

استفاده از بوم مدل کسب و کار را برای نخستین بار الکساندر استروالدر در کتاب خلق مدل کسب و کارم طرح و پیشنهاد کرد. این ابزار به علت ساده و کاربردی بودن به سرعت فراگیر شد و در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت.

بوم کسب و کار

بوم مدل کسب و کار قالبی مدیریتی برای استارتاپ‌ها و دیگر کسب‌وکارها است که با کمک آن، مدل کسب و کار خود را به‌صورت خلاصه توضیح می‌دهند یا برای انجام تغییرات و پیشرفت آن برنامه‌ریزی می‌کنند. این بوم یک جدول است که بخش‌های مختلف یک محصول یا ایده شامل ارزش پیشنهادی، زیرساخت‌ها، مشتری‌ها و منابع درآمد را مشخص می‌‌کند.

“به بیان ساده روشی است که شرکت ها به وسیله ارزش یا محصول خود، کسب درآمد می کنند.”

موضوعات مطرح شده در بوم مدل کسب و کار را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • بخش مرکزی بوم: بحث‌های مربوط به ارزش آفرینی و ارزش پیشنهادی کسب و کار
  • سمت چپ: بحث‌ها و دغدغه‌های مربوط به فضای هسته‌ی کسب و کار
  • سمت راست: بحث‌ها و پرسش‌های مربوط به مشتری و ارتباط با مشتری

اجزای بوم مدل کسب و کار

معرفی تک تک اجزا و اینکه شما در هر بخش باید به تعدادی سوال پاسخگو باشید.

بخش های مشتریان

در این بخش، شما مشتریان‌تان را که بر اساس یک سری ویژگی‌ها هدف قرار داده‌اید معرفی می‌کنید.

استراتژی و راهبرد یک کسب و کار مبتنی بر ایجاد، نگهداری و گسترش محصولات، خدمات، راه حل‌ها و تجربیات ارائه‌شده به مشتریان است. این مفهوم، هسته و شاکله‌‌ی مفهوم «مدیریت ارتباط با مشتری» است.

  1. ما برای چه کسانی ارزش خلق می کنیم؟
  2. مهمترین مشتریان ما چه کسانی هستند؟

ارزش های پیشنهادی

ارزشی است که شما به هر بخش از مشتریان خود ارائه می کنید.
ارزش پیشنهادی، ترکیبی متمایز از عناصری است که نیازهای بخشی از مشتریان را برآورده کرده و از این طریق خلق ارزش می کند.

  1. چه ارزش هایی را به مشتريان ارائه می کنیم؟
  2. به حل کدام مشکل مشتريان خود کمک می کنیم؟
  3. چه نیاز هایی را از مشتريان برآورده می کنیم؟
  4. چه بسته ای از محصولات و خدمات را به هر بخش مشتری پيشنهاد می کنيم؟

کانال های توزيع

در این بخش شما کانال ها و راه هایی که از طریق آن ارزش پیشنهادی خود را به دست مشتری می رسانید لیست می کنید.

جزء سازنده کانال ها در مدل کسب و کار، بیان کننده این است که شرکت به منظور ارائه ارزش پیشنهادی مورد نظر به بخش های مشتریان هدف خود، چگونه با آنها ارتباط برقرار کرده و به آنها دسترسی دارد. کانال های ارتباطی، توزیع و فروش، واسط یک شرکت با مشتریان آن می باشند. کانال ها نقاط تماس با مشتری هستند و نقش مهمی را در تجربه مشتری ایفا می کنند.

  1. بخش‌هاي مختلف مشتريان چه کانال هایی را براي دسترسي به ما ترجيح مي‌دهند؟
  2. هم اکنون چگونه به آن‌ها دسترسي داريم؟
  3. ما چگونه آن‌ها را با برنامه روزمره زندگی مشتری هماهنگ می سازيم؟

روابط با مشتريان

شما در این بخش فعالیت هایی را که قرار است در راستای حفظ رضایت مشتری و تقویت ارتباط با مشتری انجام دهید را لیست می کنید.

لازم است شرکت نوع رابطه ای که می خواهد با هربخش از مشتریان ایجاد کند را برای خود روشن و شفاف سازد. گستره این روابط می تواند از ارتباطات حضوری تا خدمات پشتیبان خودکار را دربرگیرد.

  1. هر يک از بخش‌هاي مشتريان ما انتظار برقراری و حفظ چه نوع ارتباطی را دارند؟
  2. کدام يک از روابط را ایجاد کرده ايم؟
  3. اين ارتباطات چگونه با ساير اجزاي مدل کسب‌وکار ما هماهنگ شده‌اند؟

جريان‌های درآمدی

در این بخش شما مشخص می کنید که از چه طریقی و به چه میزان قرار است درآمد داشته باشید.
نشان دهنده درآمدی است که شرکت از هر بخش از مشتری کسب می کند (هزینه ها باید از درآمدها کسر شوند تا سود بدست آید).

از زمان شکل گیری یک ایده تا شروع پیاده سازی آن شما با هزینه های متفاوتی روبرو خواهید بود و این هنر صاحب کسب و کار است که چطور هزینه های موجود را کاهش داده و یا هزینه های متغیر را به ثابت و بالعکس تبدیل کند.

  1. مشتريان ما واقعا براي چه ارزشي تمايل به پرداخت پول دارند؟
  2. آن‌ها در حال حاضر براي چه چيزي پول پرداخت مي‌کنند؟ چگونه پول مي پردازند؟
  3. ترجيح مي‌دهند چگونه پول بپردازند؟
  4. هر جريان درآمدي چه سهمی از کل درآمدها را به خود اختصاص مي‌دهد؟

منابع کلیدی

منظور منابعی است که شما در طول مسیر پروژه به آنها نیاز دارید. مثل منابع مالی برای تبلیغات، حقوق کارمندان و…  یا منابع انسانی مثل برنامه نویس،  تیم پشتیبانی، تیم بازاریابی و… یا حتی دفتر کار برای استقرار کارکنان نیز جزء منابع فیزیکی دسته بندی می شوند.

  1. ارزش های پيشنهادی ما به چه منابع کلیدی نياز دارد؟
  2. کانال های توزیع نيازمند چه منابعی است؟
  3. براي ارتباط با مشتريان بايد چه منابعي را در نظر بگيريم؟
  4. ايجاد جريان‌هاي درآمدی به چه منابعي احتياج دارد؟

فعاليت‌های کليدی

فعالیت هایی هستند که شما باید برای پیشبرد یک پروژه و طی کردن مسیر  آنها را انجام دهید. مثل تبلیغات، بازاریابی، توسعه محصول و…

  1. ارزش های پيشنهادي ما به چه فعاليت‌های کليدي ای نياز دارند؟
  2. کانال های توزيع نيازمند چه نوع فعاليت‌های کليدی ای هستند؟
  3. براي ارتباط با مشتري بايد چه فعاليت‌های کليدی ای را در نظر بگيريم؟
  4. ايجاد جريان‌های درآمدي به چه فعاليت‌های کليدی ای احتياج دارد؟

شرکای کلیدی

شبکه‌ای از تأمین‌کنندگان و شرکا را توصیف می‌کند که باعث عملکرد صحیح مدل کسب ‌وکار می‌شوند. شرکت‌ها به دلایل مختلفی برای خود شریک برمی گزینند و مشارکت ها سنگ بنای بسیاری از مدل‌های کسب ‌وکار محسوب می شوند. شرکت‌ها به‌ منظور بهینه نمودن مدل‌های کسب ‌وکار خود، کاهش ریسک و یا کسب منابع، اقدام به ایجاد مشارکت هایی می‌کنند.

  1. شرکاي کليدي ما چه کساني هستند؟
  2. تأمين‌کنندگان کليدي ما چه کسانی هستند؟
  3. کدام يک از منابع کلیدی را از طريق شرکا به دست مي آوريم؟
  4. کدام يک از فعاليت‌هاي کليدي را شرکاي ما انجام مي‌دهند؟

ساختار هزينه‌ها

به این قسمت برای راه‌اندازی، بقا و توسعه کسب و کارمان نیاز داریم:
هزینه‌های یک‌باره: مثل خرید تجهیزات
هزینه‌های ثابت: مثل حقوق کارمندان
هزینه‌های متغیر: مثل هزینه تبلیغات

  1. مهم‌ترين هزينه‌های مدل کسب‌وکار ما چيست؟
  2. گران‌ترين منابع کليدی کدام مواردند؟
  3. گران‌ترين فعاليت‌های کليدی کدام ها مي‌باشند؟

چرا باید بوم کسب‌و‌کار داشته باشیم؟

بوم کسب و کار، خیلی سریع و خلاصه و جامع، کسب و کارتان را به نمایش در می‌آورد.

  1. می‌توانید استارتاپ یا کسب و کار خود را به سرمایه‌گذار یا شرکای تجاری احتمالی‌تان به سادگی معرفی کنید.
  2. می‌توانید قبل از این که بخواهید ریالی را هزینه کنید؛ کل کسب و کارتان را از بالا ببینید.
  3. وقتی که کلیت کسب و کارتان به طور خلاصه رو به رویتان باشد، راحت‌تر می‌توانید طرح کسب و کار (Business Plan) خود را بنویسید.
  4. تمرکز: کل برنامه‌های چندین صفحه‌ای سنتی کسب و کار را دور بریزید، با به کارگیری بوم مدل کسب و کار می‌توانید شفافیت و تمرکز بهتری روی عوامل محرک کسب و کار خود داشته باشید.
  5. انعطاف‌پذیری: در بوم مدل کسب و کار به سادگی هر چه تمام می‌توان مدل را تغییر داد و تمامی تأثیرات تغییر را در مدل یک صفحه‌ای مشاهده کرد.
  6. شفافیت: با وجود این مدل تک‌صفحه‌ای تیم شما می‌تواند شناخت بهتری از مدل و چشم‌انداز شما در خصوص کسب و کار مدنظرتان کسب کنند.

بوم مدل کسب و کار مناسب چه افرادی می باشد؟

از آنجا که این ابزار یک ابزار کسب و کار به حساب می آید و در عصر کنونی از جمعیت زیادی از صاحبان کسب و کار کوچک و بزرگ به جهت سادگی مورد استفاده قرار گرفته است، میتوان گفت که هر شخصی که در فضای کسب و کار فعالیت میکند، فارغ التحصیلان رشته های مدیریت علی الخصوص MBA و دیجیتال مارکترها گزینه های شاخصی هستند که یادگیری این ابزار به آنها شدیداً توصیه میشود.

به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها
اجزای بوم مدل کسب و کار کسب و کار مدل کسب و کار
کانال تلگرام بیگ والت

فرهاد دهقان

موسس و مدیرعامل بیگ والت ✍ "زمان شما محدود است، بنابراین آن را با زندگی به سبک دیگران هدر ندهید. اجازه ندهید زمزمه های دیگران باعث شوند تا صدای درونی خود را نشنوید. از همه مهم تر، شجاعت این را داشته باشید که به حرف دل خود و یافته های درونی خود عمل کنید. آنها به خوبی می دانند که شما دوست دارید چه کاری انجام دهید. همه چیزهای دیگر در درجه دوم اهمیت قرار دارند. "

نظرات کاربران

avatar
  اشتراک در  
اطلاع از
دکمه بازگشت به بالا
بستن