بیمه سایبری Cyber Insurance چیست؟

بیمه سایبری و اهمیت آن در عصر اطلاعات

معرفی بیمه سایبری Cyber Insurance

به‌ زودی بیمه سایبری (Cyber Insurance) یک نیاز مبرم برای کسب‌وکارها خواهد بود.در عصر دیجیتال و شکل‌گیری یک جامعه اطلاعاتی بزرگ ناشی از حرکت به سمت کسب و کارهای الکترونیکی مسئله حفاظت امنیت اطلاعات و داده‌ها امری است حیاتی که متاسفانه با سیستم های امنیت شبکه و… به طور کامل پوشش داده نمی‌شود و اینجاست که بیمه سایبری به عنوان یک راه­ حل نقش پررنگ‌تری به خود می‌گیرد.

تاریخچه بیمه سایبری

در حوزه پوشش بیمه‌ای فضای سایبری همان‌گونه که اشاره شد از دهه 1970 در ایالات‌متحده آمریکا، پوشش‌های بیمه‌ای در مقابل خسارات وارد بر سیستم‌های رایانه‌ای بانک‌ها به‌علت دسترسی فیزیکی غیر‌مجاز کاربران ارائه شد.

با افزایش کاربرد رایانه و نیز ایجاد شبکه اینترنت در سال 1995، تنها در سال 2000 در ایالات‌متحده آمریکا خسارت وارده به سایت‌ها و مراکز فروش اینترنتی رقمی معادل نیم میلیارد دلار اعلام شده است. اوج این حملات سایبری را می‌توان در سال 2001 و پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر به برج‌های دوقلوی نیویورک دانست که در کمتر از یک هفته قریب به 1200 سایت دولتی و خصوصی بزرگ تحت حملات سایبری قرار گرفته و هک شد. این عوامل سبب شد تا تقاضا برای پوشش بیمه‌ای فضای سایبری به‌طور روزافزون افزایش یافته که براساس آمار اعلامی موسسه اطلاعات بیمه تنها در سال 2005 بیش از 5/ 2 میلیارد دلار صرف پوشش بیمه‌ای در حوزه شده است.

دلایل افزایش اهمیت بیمه سایبری چیست؟

سرقت اطلاعات که از سوی شرکت‌های معتبر مانند کسپراسکی Kaspersky  روسیه اعلام شده، نشان میدهد که از سال ۲۰۱۳ تاکنون در حملات منظم هکرها به بیشتر از ۳۰ کشور، میلیاردها دلار از حساب­ مشتریان برداشت شده است.

خوب است بدانید ۴۰ درصد شرکت‌ها در آمریکا، آلمان و انگلستان از بیمه سایبری استفاده می‌کنند. براساس مطالعات شرکت بیمه hiscox  بیش از نیمی از کسب و کارها در این کشورها آمادگی مقابله با حملات سایبری را ندارند.

شرکت‌های بزرگ هزینه‌های بالایی برای تامین اطلاعات خود می‌کنند؛ اما هنوز امنیت کامل برای هیچ شرکتی تضمین شده نیست. در اینجاست که بحث انتقال ریسک به شرکت‌های بیمه به عنوان یک نهاد مالی و پشتیبان مطرح می‌شود.

بیمه سایبری در ایران

بیمه سایبری دو سال گذشته در ایران مطرح شده است که البته در موثر بودن آن هنوز تردید وجود دارد. بعضی آن را یک ضرورت برای سازمان‌ها می‌بینند وعده‌ای یک محصول اضافی با قیمت تورمی.

در حال حاضر در ایران، پوشش خاصی به صورت جامع در این حوزه ارائه نشده که البته می‌توان گفت عمده علت آن نبود اطلاعات و دانش فنی کافی در این زمینه است.

انواع پوشش های بیمه سایبر

به طور کلی پوشش های بیمه سایبر به دو بخش شخص ثالث و اول تقسیم می شوند؛

پوشش شخص ثالث:

▪️ دادگستری و مقررات: هزینه های مربوط به پرونده های مدنی، قضاوت ها، حل و فصل یا مجازات های ناشی از یک رویداد سایبری.
▪️ هزینه های پاسخگویی خدمات حقوقی، فنی و قانونی لازم برای کمک به بیمه گذار در پاسخ به سوالات دولتی مربوط به حمله سایبری و پوشش جریمه ها، مجازات ها، تحقیقات و یا سایر اقدامات نظارتی.
▪️ مدیریت بحران: هزینه های مربوط به مدیریت بحران
▪️ پوشش هزینه های روابط عمومی و آموزش مشتریان در مورد رویداد های سایبری و پاسخ به بیمه گذار
▪️ نظارت بر اعتبار: هزینه های نظارت بر اعتبار، و نظارت بر تقلب و یا سایر خدمات مرتبط با آن به مشتریان یا کارکنان تحت تاثیر یک رویداد سایبری.
▪️ مسئولیت چند رسانه ای (مدیا): پوشش نقض حق نسخه برداری، علامت تجاری یا علامت های خدماتی ناشی از انتشار آنلاین توسط بیمه گذار
▪️ حریم خصوصی: پوشش هزینه آسیب کارمندان یا مشتریان برای نقض حریم خصوصی آن ها توسط یک رویداد مخرب سایبری.

پوشش شخص اول:

▪️ سرقت و تقلب: تخریب یا از دست دادن اطلاعات بیمه گذار به عنوان یک نتیجه از یک رویداد سایبری جنایی یا جعلی، از جمله سرقت و انتقال وجوه.
▪️ تحقیق قضایی: شامل خدمات حقوقی، فنی و یا قانونی لازم برای ارزیابی اینکه آیا حمله سایبری رخ داده است یا خیر و همچنین ارزیابی تاثیر حمله و توقف حمله.
▪️ وقفه کسب و کار: درآمد از دست رفته و هزینه های مربوطه که در آن یک دارنده بیمه قادر به انجام کسب و کار به دلیل یک رویداد سایبری و یا از دست دادن اطلاعات نیست.
▪️ اخاذی: پوشش هزینه های مربوط به تحقیق در مورد تهدیدهای حملات سایبری را علیه سیستم های بیمه گذار و پرداخت وجوه به مجرمانی که بیمه گذار را تهدید به انتشار اطلاعات حساس می کنند.
▪️ از دست دادن و ترمیم کامپیوتر: شامل آسیب فیزیکی و یا از دست دادن کارایی دارایی های مرتبط با کامپیوتر، از جمله هزینه های بازیابی داده ها، سخت افزار، نرم افزار و یا سایر اطلاعاتی که در نتیجه حمله سایبری تخریب و یا آسیب دیده اند.

  • 0/5
  • 0 ratings
0 ratingsX
Very bad!BadHmmmOkeGood!
0%0%0%0%0%
برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close