تبلیغات و بازاریابی اینترنتی: اهداف و استراتژی ها

استراتژی های تبلیغاتی و بازاریابی در اینترنت

تمام افرادی که قصد راه اندازی و یا توسعه کسب و کار خود را داشته باشند بدون استثنا بخشی از برنامه های کاری خود را با بخش تبلیغات و بازاریابی اختصاص می دهند؛ چرا که لزوم تبلیغات برای موفقیت کسب و کار بر هیچکس پوشیده نیست.

تبلیغات و بازاریابی اینترنتی یکی از روش های تبلیغاتی مقرون به صرفه و موثر می باشد که برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و غیر اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد.به عبارت دیگر تبلیغات و بازاریابی اینترنتی نیز می تواند یکی از پنل های مهم تبلیغات هر حرفه ای می تواند به شمار بیاید.

تبلیغات اینترنتی و بازاریابی اینترنتی دو مقوله جدا از هم و مرتبط با هم می باشند؛ لذا در این مقاله سعی شده با تفکیک میان این دو گزاره، راهکارهای موثری ارائه شود؛ چرا که آشنایی بهتر با این مفاهیم، کمک شایانی برای برنامه ریزیهای استراتژیک تبلیغاتی خواهد نمود.

تبلیغات اینترنتی، یک فعالیت استراتژیک است که می تواند یک کسب و کار اینترنتی را به بعضی از اهداف بازاریابی خود برساند؛ پس بازاریابی (Marketing)هدف نهایی تبلیغات می باشد.بازاریابی اینترنتی را می توان در چهار مقوله کالا یا خدمات، روشهای ارائه خدمات ، قیمت گذاری، تبلیغات و اطلاع رسانی بررسی نمود.هدف نهایی بازاریابی، تولید کالا یا عرضه خدمتی است که قیمت و کیفیت و مشخصات آن مناسب و مورد قبول مشتریان احتمالی بوده ، نیازهای آشکار و پنهان آنان را برآورده ساخته و برای کسب و کار اینترنتی نیز رضایت مشتری ، شهرت ، سود و فروش بیشتر را به ارمغان بیاورد.

بنابراین اگر در ریشه یابی مشکل یا مسئله یک کسب و کار اینترنتی، مشخص شود که علل عدم استقبال کاربران و یا کاهش بازدهی سیستم ، فقط در نحوه قیمت گذاری یا ارائه یا کیفیت اندک و نامطلوب کالا یا خدمات است فعالیت تبلیغاتی نه تنها حلال مشکل نخواهد بود بلکه افزایش هزینه ها و مشکلات را در پی خواهد داشت.اما در صورتی که ضعف بازدهی کسب و کار ریشه در کم و کیف فعالیت های تبلیغاتی داشته باشد برنامه ریزیهای تبلیغاتی می تواند به رفع این مشکلات کمک کند. به همین دلیل باید استراتژی ها، اهداف و برنامه ریزی ها را در دو مقوله جداگانه بازاریابی و تبلیغات از یکدیگر تفکیک نمود .

استراتژی ها و اهداف تبلیغات و بازاریابی اینترنتی:

جهت شفافیت بیشتر موضوع، در زیر به چند نمونه از اهداف بازاریابی اینترنتی،استراتژی های بازاریابی اینترنتی، اهداف تبلیغات اینترنتی، استراتژیهای تبلیغات اینترنتی و در نهایت برنامه های اجرایی تبلیغات اینترنتی اشاره می شود.

۱-نمونه هایی از اهداف بازاریابی اینترنتی

• افزایش فروش
• افزایش سود
• ورود به بازارهای اینترنتی خارجی
• افزایش سهم بازار اینترنتی در بازار اینترنتی داخلی
• افزایش سهم بازار در بازارهای اینترنتی خارجی
• خارج کردن رقبای ضعیف از عرصه رقابت
• کاهش هزینه های متوسط ( هزینه هایی نظیر نیروی انسانی،نفوذ به مناطق مختلف جغرافیایی و …)
• تغییر سلیقه مشتریان
• کاهش فاصله ارتباطی با مشتریان
و ….

۲- نمونه هایی از استراتژی های بازاریابی اینترنی

• تنوع و تازگی محصولات و خدمات
• افزایش کیفیت
• توزیع وسیع کالا و خدمات
• قیمت نازل ( و به طور کلی تغییرات قیمتی )
• کمپین های تبلیغاتی هدفمند و خلاقانه
و …

۳- نمونه هایی از اهداف تبلیغات اینترنتی

• افزایش درجه شناسایی مشتریان
• افزایش وفاداری به خدمات سایت
• ایجاد تمایل برای استفاده
• تبدیل نام تجاری به BRAND
• کاهش موجودی انبار کالاها
• افزایش بازدیدکنندگان ( بهبود رتبه های آماری سایت )
و …

۴- نمونه هایی از استراتژی های تبلیغات اینترنتی

• رضایت کامل مصرف کننده و تامین نیازهای او
• تمرکز بر مشتریان مرفه و ثروتمند
• تمرکز بر کاربران شهرهای بزرگ و کلان شهرها
• فشار تبلیغاتی از طریق شبکه های اجتماعی
• تمرکز بر تبلیغات ویروسی و کاربر به کاربر
• تمرکز بر شیوه های جدید ارائه خدمات ( شناسایی خلاء ها )
و…

5- نمونه هایی از برنامه های اجرایی در تبلیغات اینترنتی

• معرفی مزایا و منافع محصول برای کاربران
• معرفی و تاکید برصرفه های اقتصادی محصول
• اعلام لیست قیمتها
• طولانی کردن زمان گارانتی
• برنامه های تشویقی برای استفاده از خدمات ( قرعه کشی و مزایای جانبی )
• جلب و جذب مشتریان ناراضی قدیمی
• حفظ ارتباط با مشتریان
و…

توسعه اهداف تبلیغات

انواع برنامه های اجرایی تبلیغات:

ـ با ذکر مطالب فوق ، میتوان به گونه ای دقیق تر ، انواع برنامه های اجرایی تبلیغات را در راستای رسیدن به برخی از اهداف بیان شده در بالا بیان نمود:

الف) اگر هدف از تبلیغات ، فروش فوری است ، برنامه های اجرایی میتواند به شرح زیر باشد:

۱) کامل کردن مراحل فروش ( یعنی: معرفی محصول ، ایجاد آگاهی اولیه ، ایجاد تمایل و علاقه ، ایجاد تمایل به ترجیح ، تحریک به خرید و بالاخره خرید (
۲) نهایی کردن فروش ( عقد قرارداد ) با مشتریانی که قبلا” هدف گیری شده و قسمتی از مراحل را طی کرده اند. ( تبلیغات متقاعد کننده )
۳) اعلام دلایل خاص و ترغیب مشتری به خرید فوری ( مانند: قیمت تخفیف یافته ، جایزه و مانند آنها )
۴) یادآوری به مردم برای خرید مجدد.
۵) مشارکت کردن یا پیوستن به یک واقعه خاص. ( برگزاری جشنواره های فروش فصلی، انجام حراجی ها و … )
۶) تحریک خریداران به خرید های هوسی و انگیزشی

ب) اگر هدف از تبلیغات ، انجام فروش در میان مدت است، برنامه های اجرایی می تواند به قرار زیر باشد:

۱) ایجاد آگاهی کامل
۲) ساخت قصور مثبت نسبت به BRAND
۳) توسعه و پرورش اطلاعات خریدار
۴) جنگ یا مقابله با ادعاهای رقبا
۵) اصلاح اطلاعات نادرست مصرف کننده نسبت به محصول
۶) شناساندن محصول و ایجاد اشتهار

ج) اگر هدف از تبلیغات ، انجام فروش در بلند مدت است. برنامه های اجرایی می تواند به قرار زیر باشد:

۱) ایجاد اعتماد نسبت به شرکت و BRAND
۲) فرم دادن به تقاضای مشتری
۳) انتخاب نمایندگان و توزیع کنندگان
۴) حصول اطمینان از توزیع سراسری محصول
۵) استقرار زمینه های اعتبار و شهرت برای معرفی محصول جدید یا خانواده محصولات
۶) ایجاد مقبولیت و پذیرش در مصرف کننده نسبت به BRAND

د) اگر هدف از تبلیغات ، کمک به تحقق اهداف فروش باشد ، برنامه های اجرایی می تواند به قرار زیر باشد:

۱) حفظ مشتریان فعلی
۲) جلب و جذب مشتریان رقبا به سوی کالای خودی
۳) ایجاد دلیل برای مردم که کالای تبلیغ شده را از دیگر کالاها تمییز داده و آن را دارای صفات ویژه بدانند.
۴) خلق مشتریان جدید و تغییر الگوی مصرف آنان.
۵) جداسازی مشتریان مستمر و وفادار از مشتریان اتفاقی
۶) تبلیغ و بیان موارد استفاده جدید ( همان کالا)
۷) تحریک خریداران به خرید در حجم های بزرگتر و بیشتر
۸) یادآوری به مشتریان قدیمی
۹) تشویق خریداران به تکرار مراجعات و خرید بیشتر

ه) اگر هدف از تبلیغات، دقیقا” انجام اقداماتی باشد که منجر به فروش میشود. برنامه های اجرایی می تواند به قرار زیر باشد:

۱) تحریک خریدار به چشم و هم چشمی با دیگران.
۲) تحریک خریدار به تماس با شرکت و تحویل کوپن های تخفیف
۳) تحریک خریدار با بازدید از شرکت و تقاضای نمایش محصول
۴) تحریک خریدار به استفاده آزمایشی از محصول

و) اگر هدف از تبلیغات، تامین رضایت مصرف کننده است ، برنامه های اجرایی می تواند به قرار زیر باشد:

۱) معرفی بهترین سایتها برای خرید
۲) معرفی بهترین روش استفاده یا مصرف
۳) معرفی مدلهای جدید ، امتیازات آنها و منافع مصرف کننده
۴) اعلام قیمت های جدید
۵) اعلام شرایط جدید خرید
۶) سیاست های جدید در مورد گارانتی ها و غیره

ض) اگر هدف از تبلیغات، ایجاد اعتماد و برقراری نوعی حق ویژه است، گروههای هدف ( Target Groups) به قرار زیر خواهند بود:

۱) تمام مشتریان بالقوه و بالفعل
۲) سایتهای فروشنده محصولات شما
۳) کارکنان و همکاران فعلی و کارکنان احتمالی آینده.
4) عموم مردم در سطح جامعه

ح) ذهنیت هایی که توسط سایت باید ساخته شود ، میتواند هرکدام از موارد زیر باشد:

۱) کیفیت عالی محصول
۲) قابلیت اعتماد
۳) خدمات کافی
۴) شباهت در ویژگی ها ، مزایا و منافع محصول در مورد همه اقلام یک سایت (BRAND)
۵) رهبری فنی دربازار
۶) رهبری در فروش
۷) رشد مداوم

برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close