zolorex
vitrinnet
iraniantraders

irandogebank

UMO-Finance | Innovations

dogeminers

usdsolution stablecryptocapital
مقالات آموزشیموفقیت و رهبری

تدریس کارآفرینی در مدارس و دانشگاه ها

ایجاد و توسعه فرهنگ كارآفرينی در کشور

ai-trader amadeusbank

تدریس کارآفرینی و اشتغالزایی در مدارس کشور و افزایش فرصت کسب و کار
كشورهای مختلف راه حل های را كه برای چیره شدن بر مشكلات مختلف اقتصادی و اجتماعی به آن روی آورده‌اند، توسعه فرهنگ كارآفرينی، انجام حمايت‌های لازم از كارآفرينان، ارایه آموزش‌های مورد نياز به آنان و انجام تحقيقات و پژوهش‌های لازم در اين زمينه بوده است.

نظام آموزش و پرورش ایران نسبت به تمام نهادهای دیگر پیشروتر و موفق‌تر است. یعنی وقتی نهاد آموزش و پرورش ایران با نهاد اقتصاد، سیاست، کشاورزی و تولید مقایسه می‌شود، کارآمدترین نهاد است.

کارآفرینی و اشتغال چیست؟

كارآفرينی Entrepreneurship فرآيندی است كه فرد كارآفرين با ايده‌های نو و خلاق و شناسايي فرصت‌های جديد و با بسيج منابع، ‌ اقدام به ايجاد كسب و كار و شركت‌های نو، سازمان‌های جديد و نوآور و رشد يابنده نموده كه توأم با پذيرش مخاطره و ريسک است و منجر به معرفی محصول و يا خدمت جديدی به جامعه می‌گردد. پس تدریس کارآفرینی اهمیت پیدا خواهد کرد.

زیست بوم کارآفرینی: بازار – نیروی انسانی – فرهنگ – تامین مال – یپشتیبانی – سیاستگذاری – تحقیق و توسعه – زیرساخت

اشتغال ممکن است از روزی کمتر از یک ساعت تا روزی ١٠ – ١٤ ساعت یا بیشتر باشد. اشتغال ممكن است ١٢ ماه در ‌سال (به‌استثنای مرخصی) یا اشتغال فصلی یا اشتغال کوتاه‌مدت را شامل شود.

قرارداد کار هم ممکن است ابدی، بلندمدت، میان‌مدت، کوتاه‌مدت یا موقت یا فقط روزانه و یا حتی برای چند دقیقه باشد؛ اینها بستگی به سازمان و حقوق کار دارند.

محیط کسب و کار ایران

محیط کسب و کار ایران برای ایجاد و رشد کسب و کار مساعد است.
ایران یکی از مقاصد مهم سرمایه گذاری در آسیا و بهترین در خاورمیانه است.
نرخ فعالیت های کارآفرینی در کشور بالا است و ایران به عنوان رهبر کارآفرینی در کشورهای اسلامی شناخته می شود.
جهت دهی به سیاست های کلی نظام در راستای بهبود محیط کسب و کار و ایجاد فضای اعتماد در حوزه کارآفرینی در کشور و تبدیل ایران به قطب کارآفرینی در جهان اسلام و از بین بردن قوانین مخل کسب و کار و مشارکت دادن هرچه بیشتر بازیگران اکوسیستم کارآفرینی کشور در حوزه سیاستگذاری های کارآفرینانه

تدریس کارآفرینی در مدارس و دانشگاه ها

آموزش کارآفرینی از نظر تمام زمینه های اجتماعی و اقتصادی به نفع دانش آموزان و دانشجویان است.
حتما لازم نیست که مدارس و دانشگاه ها خودشان این مهارت ها را تدریس کنند، بلکه می توانند با سازمان های دیگر در ارتباط باشند.
آموزش کارآفرینی منجر به افزایش فرصت های اقتصادی و اشتغال در کشور می شود.

یکی از برجسته‌ترین اهداف آموزش و پرورش در هر کشوری، پرورش استعدادها و تربیت‌ افراد شایسته و مولد برای ورود به بازار کار و صنعت است.
باتوجه به نقش و اهمیت کارآفرینی در ابعاد زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، از نظام آموزشی هر کشوری انتظار می‌رود افراد شایسته کارآفرین را تربیت نماید.

به همین دلیل در برنامه‌های آموزشی کشورهای توسعه یافته آموزش کارآفرینی در مدارس جزء لاینفک برنامه‌های درسی رسمی و غیررسمی آن کشورهاست. در بسیاری از کشورها برنامه‌های متناظر با کارآفرینی در مدارس و دانشگاه‌ها ارائه شده است.

با این کار دیگر فارغ التحصیلان منتظر کار دولتی نمیباشند و خودشان دست به کار میشوند و این امر باعث افزایش فرصت اشتغالزایی و سطح رفاه مردم کشور خواهد شد. در نتیجه شاهد پیشرفت های چشمگیری در اقتصاد کشور خواهیم بود.

هدف اساسی آموزش و پرورش؛ تدریس کارآفرینی

یکی از اهداف اساسی آموزش و پرورش ایجاد شرایط و امکاناتی است که رشد و پرورش خلاقیت ها و ارتقای دانایی و توانایی دانش آموزان را به تناسب استعداد ها و علایق آنان فراهم نماید، به منظور تحقق این هدف با توجه به تنوع علایق و تفاوت توانمندی های دانش‌آموزان و نیز کثرت جمعیت دانش آموزی کشور، این امر مستلزم دسترسی به ظرفیت های مناسبی از امکانات و منابع است. عدم مهارت های لازم در افراد و نبود رابطه بین آموزش هایی که دانش آموزان در مدارس و دانشگاه دریافت می کنند با مشاغل جدید و مورد نیاز جامعه، علت بیکاری هزاران تن در کشور است. براساس بررسی‌های به عمل آمده نقش و جایگاه کارآفرینی کاملا مشخص وپرداختن به آن جزو برنامه‌های اصلی طرحهای توسعه کارآفرینی کشورها است.

آموزش های عملی کارآفرینی از دوران دبستان میتواند علاوه بر آشنایی دانش آموزان با چرخه تولید، فروش، سودآوری، بازاریابی و … باعث تقویت اعتماد به نفس آنها و افزایش مهارت های ارتباطی و هوش اجتماعی گردد.

مدرسه کارآفرینی چیست؟ مدرسه تدریس کارآفرینی

رویدادی برای آینده‌سازی اشتغال جوانان ایرانی؛ توانمندسازی جامعه در حوزه مدیریت، اقتصاد، کارآفرینی و مهندسی فرهنگی

عقیده عمومی بر آن است که مدارس کسب و کار (E-School) از مهارت ها و توانایی های لازم برای تربیت و پرورش مدیرانی برخوردارند که موردنیاز کسب و کارهای جهان امروز می باشند. اما کارآفرینان کسب و کارهایی را خلق می نمایند که به جستجوی راه حل های ناشناخته برای مشکلات جدید و قدیمی منجر گردند. تفاوت عملکرد یک مدیر با یک کارآفرین در این است که یک مدیر در پی اجرا می باشد، اما کارآفرینان با ناشناخته ها و ایده های نو سر و کار دارند، بدین معنا که کارآفرینان نیازمند فرآیندها و آموزش های متفاوتی از مدیران هستند.

گرچه رشته کارآفرینی معمولاً در مدارس کسب و کار تدریس می شود، اما متأسفانه روش تربیت کارآفرینان مشابه با روش تربیت مدیران است و در آن یک خط ذهنی از پیش طراحی شده دنبال می گردد که معمولاً به شکست و عدم موفقیت مورد انتظار کارآفرینان منجر می شود.

ریسک پذیر بودن جزئی از کارآفرینی است.

اگر یک مدرسه کارآفرین خودش ریسک‌پذیر نباشد، نمی‌تواند به دانش‌آموزان ریسک‌پذیری را آموزش دهد.
مدرسه باید در سود و زیان کارآفرینی شریک شود!
سیستم آموزشی که ریسک‌پذیر نباشد، نمی‌تواند کارآفرین ریسک‌پذیر تربیت کند.همین اتفاق در شتاب‌دهنده‌های کشور هم می‌افتد.
کل چرخه آموزش در مدرسه کارآفرین همان چیزی است که در استارتاپ اتفاق می‌افتد و شامل امکان‌سنجی، توسعه، معرفی، رشد و بلوغ است.

” احتمال کارآفرین شدن کسانی که از کودکی با کارآفرینی و فوت و فن آن آشنا می‌شوند در آینده، پنج برابر بیشتر از افراد آموزش ندیده است.”
دهکده تربیت به شیوه کارآفرینی در اروپا

پرشین دوج کوین
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

  اشتراک در  
اطلاع از
دکمه بازگشت به بالا
بستن