تفاوت‌های روابط عمومی و تبلیغات در چیست؟

تبلیغات یا روابط عمومی کدام بهتر است و چه فرقی با هم دارند؟

تفاوت‌های روابط عمومی و تبلیغات

یکی‌ از موضوعات‌ مهم‌ برای‌ کسانی‌ که‌ به‌ کار روابط عمومی‌ یا تبلیغاتی اشتغال‌ دارند، تفکیک‌ بین‌ تبلیغات‌ و روابط عمومی‌ است‌. برای‌ رسیدن‌ به‌ وجوه‌ افتراق‌ بین‌ روابط عمومی‌ و تبلیغات‌ لازم‌ است‌ در ابتدا تعریف‌ آنها را بررسی‌کنیم‌. و سپس تفاوت های آنها را دریابیم.

تعریف تبلیغات:

تبلیغات عبارت است از استفاده ازوسایل ارتباط جمعی ویاسایروسایل برای به ‌دست آوردن مشتری و یا خریدار بیشتر و در حقیقت فروش کالا که این کار با استفاده از پول و هزینه‌های گوناگون برای پرداخت نرخ آگهی ها و برای به دست آوردن منافع مالی سریع و مستقیم انجام می گیرد.

تعریف روابط عمومی:

روابط عمومی عبارت است از رفتار خوب و توام با گزارش خوب از طریق وسایل ارتباط جمعی و از هر طریق که می توان آن را انعکاس داد. روابط عمومی یکی از وظایف و عملکردهای مدیریت است که ارتباطات دوسویه یا دو طرفه را برای تلفیق نیازها و علایق یک سازمان یا شخص با علایق و نیازهای مخاطبین مختلفی که آن سازمان یا شخص دارد.

تفاوت‌های روابط عمومی و تبلیغات

مسئولیت اجتماعی روابط عمومی در برابر مسئولیت اقتصادی تبلیغات

 تفاوت اصلی روابط عمومی و تبلیغات

شما در تبلیغات صرفا بیان کننده هستید و هیچ پاسخ و بازخوردی از مخاطبان خود دریافت نمی‌کنید. اما روابط عمومی (PR) در واقع تقابل بین شما و مخاطب است؛ تقابلی دو طرفه!

بزرگترین تفاوت‌ روابط عمومی و تبلیغات

یکی از بزرگترین تفاوت‌های روابط عمومی و تبلیغات در برنامه‌ریزی است؛ به‌طوری‌که روابط عمومی برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کند اما تبلیغات، در کوتاه‌ترین زمانِ ممکن به دنبال نتیجه است و البته این موضوع، ریسکِ کار را بالا می‌برد. روابط عمومی با صبر و حوصله و اختصاصِ زمانِ تفکرِ بیشتر به مشتری و شرکت، در جهتِ جلبِ رضایتِ هرچه بیشتر مشتری و ارائه‌یِ خدمات بهتر، سعی در دائمی کردن مشتریان و مخاطبان شرکت دارد.

روابط عمومی به دنبال سود دو طرفه است و مثل تبلیغات تنها به سود سازمان خود فکر نمی‌کند و در واقع روابط عمومی تلاش دارد تا با ارتباطی هدفمند و مؤثر، ضمن برآوردن نیازهای سازمان خود در جهت شکل دهی صحیح به ارتباط مشتریان و سازمانش اقدام کند و از این طریق ارتباط مخاطبان با سازمان را تسهیل کنند.

4 تفاوت اساسی بین روابط عمومی (PR) و تبلیغات

  1. تبلیغات مخاطب را به شک وا میدارد اما روابط عمومی اعتماد مخاطب را جلب میکند.
  2. تبلیغات هزینه های زیادی دارد اما در مقابل روابط عمومی کم هزینه است.
  3. تبلیغات یک محصول یا خدمات را معرفی میکند و به کمک روابط عمومی میتوان نیاز و راه حل آن را بیان کرد.
  4. به کمک تبلیغات میتوانید مردم را به خرید دعوت کنید اما برای تشویق به خرید باید از روابط عمومی استفاده کرد.

مرزهای تعیین شده بین روابط عمومی و تبلیغات

هدف

از لحاظ هدف می توان گفت مهمترین اهداف روابط عمومی تبادل اطلاعات و ایجاد حس تفاهم تعامل با مخاطب، تامین منافع سازمان و مخاطب و ایجاد حفظ و تداوم ارتباط با مخاطب است و اهداف تبلیغات کسب آرا و تمایلات دلخواه، امتناع مخاطب، تامین منافع منبع یا سازمان و تاثیر و نفوذ و تسلط بر مخاطب است.

مسوولیت

در زمینه مسوولیت، روابط عمومی مسوولیت اجتماعی دارد و در برابر افکار عمومی پاسخگوست و تبلیغات مسوولیت اقتصادی دارد و در برابر سازمان پاسخگوست. همچنین روابط عمومی مسوولیت تفاهم دو طرفه و تبلیغ مسوولیت فروش بیشتر را دارد.
از لحاظ سیاست گذاری روابط عمومی در مقایسه با تبلیغات به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد. در فرآیند سیاست گذاری در روابط عمومی دراز مدت است و یک شبه صورت نمی گیرد.

مخاطب

از نظر مخاطب تعامل دموکراتیک با مخاطب، انتقال نظرات آنان به مدیریت، فعال و هوشمند بودن مخاطب و مهم بودن عکس العمل آنان برای روابط عمومی از مواردی است که در نظر گرفته می شود در حالی که بهره برداری از مخاطب با هدف تامین اهداف تبلیغ کننده، منفعل بودن مخاطب و با اهمیت بودن افزایش فروش و درآمد از مواردی است که در تبلیغات به آن ها توجه می شود.

ماهیت پیام

در رابطه با ماهیت پیام می توان گفت در روابط عمومی مشارکت آمیز و دو سویه است و در تبلیغات سلطه آمیز و یکسویه است.
ویژگی های پیام در روابط عمومی شفافیت، جدیت، واقع گرایی، معرفی محصول و پیچیدگی و وسعت پیام است. اما پیام تبلیغاتی خیالی، مبهم، طنز، غلو حمایت از محصول و سادگی ویژگی آن مهم است.در روابط عمومی همه چیز پنهان، مرموز، ناصاف و دورو نیست همه چیز باید آشکار و روشن و شفاف باشد اما در تبلیغات هر نوع پنهان کاری عدم صراحت و پیچیدگی محتمل است.

تبلیغات تجاری عمدتا حول محور بزرگ نمایی و برجسته سازی کاذب می چرخد به نحوی که روند کامل تبلیغات تجاری در دنیا حکایت از آن دارد که بسیاری از فعالیت های تبلیغاتی و تجاری بر محور فریب و غلو و گزافه گویی جریان دارد.

کدام یک بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است؟

روابط عمومی با ایجاد آگاهی و اعتبار برای برند معمولا بهتر از تبلیغات عمل کرده و به کمک داستان‌سرایی خوب اطلاعات بیشتری را در مورد شرکت و محصولات آن در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. در حقیقت می‌توان گفت روابط عمومی گام اول برای موفقیت در دنیای تجارت است.

هر چند ممکن است وجود یک بیلبورد تبلیغاتی که حاوی تبلیغات است توجه شما را جلب کند اما اگر مخاطبان شناخت کافی از برند تولید کننده آن را از طریق روابط عمومی کسب کرده باشند، همدلی بیشتر و ارتباط تنگاتنگی بین مخاطب و سازمان بوجود خواهد آمد. این مسئله موفقیت بلندمدت شرکت را به در پی خواهد داشت.

امتیاز شما به این مطلب
[votes: 0 Rating: 0]
ما را در تلگرام دنبال کنید ما را در اینستاگرام دنبال کنید
برچسب ها
نمایش بیشتر

تبلیغات

تبلیغات 1

دستگاه جوجه کشی حرفه ای

دستگاه جوجه کشی حرفه ای Easy Bator 6 نمونه متفاوت در صنعتی جوجه کشی کشور ، مناسب برای جوجه کشی از پرندگان زینتی و گران تخم.کیفیت جهانی با راندمان جوجه کشی عالی و قیمت مناسب عرضه در فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP.

تبلیغات 2

دستگاه جوجه کشی خارجی

فروش ویژه دستگاه جوجه کشی خارجی ، ساخت کره جنوبی در مدل ها و ظرفیت های مختلف مناسب برای جوجه کشی از تمامی پرندگان و خزندگان تخم گذار اهلی و زینتی با راندمانی فوق العاده عرضه در فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP.

پربازدیدترین مطالب این بخش

دیدگاه بگذارید

  اشتراک در  
اطلاع از
بستن
بستن