دانستنی‌های کسب و کار

توسعه و کارآفرینی روستایی

کارآفرینی و راه‌اندازی شغل در روستا

کارآفرینی روستایی اکنون توسعه روستایی بیش از گذشته با پدیده کارآفرینی سر و کار دارد.

مطالعات مختلف نشان داده است که یکی از مهمترین اهداف توسعه اقتصادی (چه در شهرها و چه در روستاها) ایجاد اشتغال و مهمترین سازوکار و ابزار آن, کارآفرینی است.
کارآفرینی باعث کاهش بیکاری و افزایش بهره‌وری افراد و منابع و به طبع افزایش درآمد مردم جامعه می‌گردد.

موسسات و شخصیت های رواج دهنده توسعه روستایی، کارآفرینی را به منزله یک ماخله راهبردی میدانند که میتواند فرایند توسعه روستایی را تسریع بخشد اما به نظر میرسد که همگی آنها بر نیاز به گسترش بنگاههای اقتصادی روستایی را تسریع بخشد اما بنظر میرسد که همگی آنها بر نیاز به گسترش بنگاههای اقتصادی روستایی نیز توافق دارند.
آژانس های توسعه، کار آفرینی روستا را به عنوانئ یک نیروی اشتغالزایی بزرگ، سیاستمداران آنرا همچون یک راهبرد کلیدی برای جلوگیری از ناآرامی در مناطق روستایی، و کشاورزان، آنرا وسیله ای برای بهبود درآمد خویش میدانند، به این ترتیب کارآفرینی از نقطه نظر تمام این گرو هها به عنوان وسیله ای برای بهبود زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و ابزاری برای تثبیت اقتصاد و محیطی سالم تلقی میگردد.

کارآفرینی در روستا به جزء کشاورزی

گردشگری، آهنگری، ریسندگی و مثالهایی از تنوع بخشی به فعالیت های نه چندان وابسته به کشاورزی در زمینه های، منابع آب، اراضی، جنگلی ساختمان، مهارتهای موجود و توانمدیهای محلی وجود دارد که همگی با کارآفرینی روستایی متناسب است.

ترکیب کارآفرینانه این منابع در رشته فعالیتهایی همچون:
تسیلات گردشگری، ورزش و اوقات فراغت، آموزش فنی و حرفه ای، خرده فروشی و عمده فروشی، فعالیت های صنفی ( در سطح مهندسی و استاد کاری) خدمات مشاوره ای، تولیدات با ارزش افزوده بالا، همچون گوشت، شیر، فراورده های چوبی و سیر فعالیت هخای خارج از مزرعه تجلی می یابد.

تعریف کارآفرینی روستایی

کار آفرینی روستایی، اساسا تفاوتی با کارآفرینی در شهر ندارد جز اینکه باید آنرا در فضای روستا تصور نمود.

میتوان کارافرینی روستایی را سه گزاره ذیل تعریف کرد:

• نیرویی که سایر منابع را برای پاسخگویی به یک تقاضای بی پاسخ بازار بسیج میکند.
• توانایی خلق و ایجاد چیزی از هیچی.
• فرایند خلق ارزش به وسیله امتزاج مجموعه واحدی از منابع در راستای بهره گیری از یک فرصت.

آنچه در مجموع میتوان برای تعریف مقوله کارآفرینی روستایی به کار برد، عبارت است از:
“بکارگیری نوآورانه منابع و امکانات روستا در راستای شکار فرصت های کسب و کار”

این نوع کسب و کارها با توجه به انداه کوچک روستاهها، در مقیاسی کوچک هستند و اغلب بین 10-20 نفره بوده و با توجه به غالب بودن فعالیت های کشاورزی و کارگاهی از کارایی خاصی برخوردارند .با توجه به تغییرات عصر کنونی و ورود به جامعغه اطلاعاتی، کسب و کارهای روستایی نیز در نوع خود دچار تغییر و تحول شده اند. و انواع کسب و کارهای خدماتی؛ تولیدی و صنعتی و فناوری اطلاعات در آن دیده میشود.

نقش کارآفرینی در توسعه اقتصادی روستاها

توسعه کارآفرینی تنها استراتژی مناسب برای توسعه اقتصادی روستاها نیست، اما نسبت به سایر استراتژیها هزینه کمتری دارد و برای محیط روستایی مناسب‌تر است. با توسعه کارآفرینی و ایجاد شرکتهای کوچک کارآفرین، روستاییان به کالاها و خدمات مورد نیاز خود دست می‌یابند و این امر تاثیر زیادی در رشد اقتصادی روستاها و کاهش پدیده مهاجرت به شهرها دارد. روستاها نیز همچون شهرها، مملو از فرصتهای جدید و کشف‌نشده هستند که کشف و بهره‌برداری به‌موقع از این فرصت‌ها و ایجاد کسب‌وکارهای جدید و رقابت‌پذیر بر مبنای آن، می‌تواند مزایای اقتصادی چشمگیری برای روستاییان به همراه آورد.

دست اندرکاران توسعه کارآفرینی در روستاها بر دو فعالیت اصلی تاکید دارند:

– تشویق و حمایت از کارآفرینان روستایی برای ایجاد کسب‌وکارهای جدید
– تشویق کسب‌وکارهای موجود به توسعه فعالیت‌ها و حرکت به سمت تحقق ایده‌های جدید و کارآمد

توسعه کارآفرینی در روستاها نیز همچون شهرها مستلزم تاکید بر پیش‌نیاز اساسی است:
توسعه فرهنگ کار آفرینی فرهنگ کارآفرینی نوعی فرهنگ اجتماعی است که رفتار کارآفرینانه را تشویق و حمایت می‌کند.

در توسعه فرهنگ کارآفرینی چند هدف اساسی دنبال می‌شود:
– ایجاد بستر لازم برای تربیت کارآفرینان روستایی
– تشویق روستاییان به مشارکت فعالانه در طرحهای کارآفرینی روستایی
– تشویق سازمانهای دولتی و غیردولتی به حمایت از فعالیتهای کارآفرینی در روستاها

امتیاز شما به این مطلب:
[votes: 5 Rating: 2.6]
برچسب ها
نمایش بیشتر
   

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه می‌گذارد

  اشتراک در  
اطلاع از
بستن