طرح توجیهی و فرصت های سرمایه‌گذاریکارآفرینی و اشتغالزایی

تولید رنگ خوراکی طبیعی یک سرمایه گذاری جذاب

تولید رنگ‌ دانه های طبیعی خوراکی و خوش رنگ

رنگ خوراکی طبیعی یا افزودنی رنگی Food Colouring، به رنگدانه‌ها یا موادی اطلاق می‌شوند که در صورت افزودن شان به غذا یا نوشیدنی باعث انتقال رنگ به آنها می‌گردند. این مواد در اشکال مختلف مایع، پودر، ژل و خمیر یافت می‌شوند. رنگ‌های خوراکی هم در تولید مواد غذایی تجاری و هم در آشپزی و پخت‌وپز خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محدودیت مصرف رنگ‌های مصنوعی در مواد غذایی، سبب توجه بیشتر به تولید رنگ‌های طبیعی به عنوان افزودنی‌های مجاز گردیده است. از منابع مهم تولید اینگونه رنگ‌ها: سه رنگ اصلی قرمز از چغندر، سبز از اسفناج و زرد از چوب زردچوبه، که رنگ حاصل از آنها به صورت پودر یا کنسانتره در فرآورده‌های غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخچه رنگ های خوراکی

به دنبال انقلاب صنعتی، مواد غذایی فرایند شده و صنایع غذایی نیز به سرعت توسعه یافت و افزودن رنگ از طریق ترکیبات معدنی و فلزی به منظور پنهان کردن کیفیت پایین مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1856 اولین رنگ سنتتیک تولید شد و با گذر زمان افزودنی‌های رنگی در آمریکا و اروپا در انواع مختلف مواد غذایی شامل کچاپ، خردل، ژله‌ها و مشروبات الکلی مورد استفاده قرار گرفت.

در ایران در سال‌های اول دهه 1360 به دلیل استفاده از رنگ‌های غیرمجاز در اغلب فراورده‌های غذایی، ابتدا مصرف رنگ ممنوع اعلام گردید، ولی با توجه به استفاده گسترده از انواع رنگ‌ها در فراورده‌های غذایی مختلف این ممنوعیت مؤثر واقع نگردید و مشکلات بسیاری را بوجود آورد. در حال حاضر در صنایع غذایی مختلف موجود در کشور از رنگ‌های مصنوعی وارداتی جهت تولید محصولات مختلف استفاده می‌شود.

طرح رنگ خوراکی طبیعی

در بحث صنایع غذایی، تنوع جزو مهم‌ترین مباحث است. بهترین غذاهای دنیا هم اگر هر روز با یک رنگ و شکل تکراری طبخ شوند، از چشم می‌افتند. برای همین، بشر برای ایجاد تنوع در ظاهر غذا، به سراغ رنگ‌ها رفت. این روزها رنگ‌های متعدد غذایی برای ایجاد حق انتخاب بیشتر، زیبایی، تنوع و بازارپسندی در اکثر فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. اما استفاده از این رنگ ها هم اغلب منشا شیمیایی داشته و برای بدن ما به خصوص کودکان مضر و خطرناک است. برای همین منظور امروز طرح تولید رنگ‌های زیبای خوراکی با سر منشا طبیعی و کاملا سالم را معرفی میکنیم.

رنگ خوراکی طبیعی از عصاره های طبیعی گیاهی، حیوانی و یا معدنی استخراج و تولید می شوند.
به طور کلی، رنگ های خوراکی طبیعی می توانند به دو صورت مایع و پودری ارائه شوند.

ویژگی رنگهای خوراکی

  • طبیعی و ایمن برای مصرف کننده
  • نداشتن بوی خاص
  • افزایش جذابیت محصولات غذایی
  • شفافیت
  • قدرت بسیار بالای رنگ دهی
  • بازگرداندن رنگ اصلی به محصولاتی که در پروسه تولید رنگ خود از دست داده اند
  • یکنواخت و یکسان کردن رنگ محصولات در تولید
  • ماندگاری و پایداری مناسب در محصول

انواع رنگ های خوراکی

رنگهای طبیعی:

این رنگها مستقیما از گیاه به دست آمده و در طبیعت به وفور یافت می شوند مانند: کاروتن در هویج یا آنتوسیانین در گوجه فرنگی

مهم ترین رنگ های طبیعی عبارتند از: کلروفیل، گزانتوفیل آنتوسیانین، کاروتنوئید، بتالائین و کارامل

رنگهای مشابه طبیعی:

این رنگها دارای فرمول شیمیایی هستند که در طبیعت وجود دارد اما به دلیل اینکه استخراج رنگ از گیاه گران قیمت و مشکل می باشد در کارخانه فرموله می شود، مانند بتاکاروتن

رنگهای شیمیائی یا سنتتیک:

این رنگها در آزمایشگاه و بر پایه ترکیبات شیمیایی ساخته می شوند مانند کارموزین
تقسیم بندی دیگری نیز برای رنگها از نظر قدرت حلالیت وجود دارد که از این منظر آنها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند.

فرایند تولید رنگ های خوراکی

مراحل روش تولید رنگ های خوراکی طبیعی از منابع اولیه طبیعی شامل:

  1. استخراج
  2. حرارت دهی
  3. هموژنیزاسیون
  4. آسیاب کردن
  5. فیلتراسیون
  6. پوشش دهی
  7. تغلیظ
  8. خشک کردن

در ابتدا مواد اولیه انتخاب شده و به دقت شسته می شوند. سپس، وارد مرحله خراش دهی یا آسیاب می گردد و بعد از آن، مرحله فیلتراسیون قرار دارد. در انتها، عصاره تولیدی پوشش دهی، پاستوریزه و تغلیظ می شود.

قیمت ماشین آلات و تجهیزات تولید رنگ خوراکی طبیعی حدود 5 میلیارد تومان آب میخورد.

کاربرد رنگ های خوراکی

صنایع گوشتی
صنایع شیرینی و شکلات
تولید انواع دسر
تولید آبمیوه و انواع نوشیدنی

رنگ‌های طبیعی تولیدی در انواع مواد غذایی مانند انواع کیک، شیرینی و دسر، نوشیدنی‌ها، انواع غذاهای سنتی و فرنگی و… قابلیت استفاده دارند و مصرف‌کننده می‌تواند علاوه بر دریافت خواص رنگ کنندگی، به خواص کاربردی و تغذیه‌ای بالای آنها نیز دست پیدا کند.

بازار رنگ های خوراکی

در ميان افزودني‌هاي مواد غذايي، رنگ از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. استفاده وسیع از رنگ‌ها در مواد غذايي به دليل جذابيت و بازار پسندي، تحريك اشتهاي مصرف كنندگان و ترغیب آنها به خريد و همچنين جبران رنگ از دست رفته در زمان نگهداري يا فرآيند غذا از دیرباز مورد توجه بسياری از توليدكنندگان مواد غذايي بوده است.

رنگ‌ها، تركيبات طبيعي و يا مصنوعي هستند كه در صنايع غذايی با هدف خوش منظر سازي، يكنواخت و متحدالشكل كردن فرآورده‌هاي توليدي، باز در زمينه لازم را براي عرضه رقابتي فرآورده‌هاي خوراكي در بازار فراهم مي‌كنند. چنانچه هدف استفاده از رنگ‌ها، مخفي كردن، پوشاندن و نامحسوس جلوه دادن عيوب فرآورده‌هاي توليدي باشد و يا از آنها براي تقلبات در فرآورده‌هاي غذايي استفاده شود، به لحاظ قانوني جرم رخ داده است.

تحقيقات سال‌های اخير نشان داده است كه بسياري از رنگ‌هاي مصنوعی عامل یجاد كننده اختلالاتی از جمله آسم، اختلالات كبدی و تومورهای بدخیم و حتي تأثير بر روی فرایندهای مغزی مانند تاثير بر روي قدرت يادگيري و رفتار به ويژه در قشر آسيب‌پذير كودكان و نوجوانان است به همین دلیل تولید رنگ های خوراکی طبیعی خیلی مورد استقبال بازاریان و مصرف کنندگان است.

ضوابط مصرف

در نظر عامه رنگ و طعم غذا از ابزارهاي تعيين كيفيت و مرغوبيت فرآورده‌هاي غذايي هستند. به لحاظ علمي نيز در بسياري از موارد تغييرات اين دو عامل مي‌تواند بر خواص غذايي و درماني فرآورده تاثيرگذار باشد. بنابراين ما نياز به قوانين مدوني داريم كه استفاده از افزودني‌ها را در صنعت غذايي كنترل كنند.

در ايران استفاده از رنگ‌هايي در صنايع غذايي ممكن كه از ضوابط مشخص شده در آيين‌نامه‌هاي ارسالي از سوي سازمان غذا و دارو تبعيت كرده و سلامت و غلظت مجاز آنها توسط این نهاد تایید شود. در ميزان تولید نيز تنها واحدهايي كه پروانه ساخت صادره از سازمان غذا و دارو را كسب كرده باشند، مجاز به استفاده از رنگ شيميايي در محصولات خود بوده و اين واحدها ملزم هستند فقط تحت سرپرستي مسئولان فني آموزش ديده از رنگ‌های یاد شده استفاده كنند. به علاوه درج استفاده از رنگ‌هاي مجاز در فرمولاسيون چاپی برچسب مشخصات كالاهای بسته‌بندی مواد غذایی الزامی است.

نتیجه گیری

علایق مصرف‌کنندگان، تغییرات اجتماعی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی منجر به توسعه استفاده از مواد غذایی فرایند شده و در نتیجه گسترش بازار رنگ‌های مورد استفاده در آنها شده است. به دلیل افزایش علاقه‌مندی مصرف‌کنندگان مواد غذایی نسبت به موادغذایی طبیعی از جمله رنگ‌ها پیش‌بینی می‌شود که استفاده از این مواد طی سال‌های آینده به طور متوسط حدود 5 تا 10 درصد افزایش یابد در حالی که میزان  افزایش استفاده از رنگ‌های سنتتیک حدود 3 تا 5 درصد پیش‌بینی می‌شود.

خلاصه طرح تولید رنگ خوراکی طبیعی

تولید رنگ خوراکی طبیعی با ظرفیت 200 تن در سال
مساحت زمین: 10000 متر مربع
اشتغالزایی: 50 نفر
کل سرمایه گذاری: 10.1 میلیارد تومان
نقطه سربه سر تولید: 25.12%
دوره برگشت سرمایه : 4.5 سال
نرخ بازده داخلی: 35.21 %

[تعداد: 0 امتیاز: 0]
تلگرام بیگ والت اینستاگرام بیگ والت

برچسب ها

فرهاد دهقان

موسس و مدیرعامل بیگ والت ✍ "زمان شما محدود است، بنابراین آن را با زندگی به سبک دیگران هدر ندهید. اجازه ندهید زمزمه های دیگران باعث شوند تا صدای درونی خود را نشنوید. از همه مهم تر، شجاعت این را داشته باشید که به حرف دل خود و یافته های درونی خود عمل کنید. آنها به خوبی می دانند که شما دوست دارید چه کاری انجام دهید. همه چیزهای دیگر در درجه دوم اهمیت قرار دارند. "

1
نظرات کاربران

avatar
1 تعداد نظرات
0 تعداد پاسخ های
0 دنبال کنندگان
 
بیشترین رای نظر
داغ ترین نظر
1 نظرات
علی پاشا نظرات اخیر
  اشتراک در  
جدیدترین قدیمی‌ترین بیشترین رأی
اطلاع از
علی پاشا
علی پاشا

نوشتن طرحها خوب است اما بهتر است کامل وجامع ارایه دهید تا مردم استفاده کنند و خط را ندهید بعد به دنبال انجام این طرحها گرفتار مهندسی معکوس مشاوران و ایجاد هزینه های زیاد گردند
خوب است و ارزش کار شما بالا خواهد رفت افتابی باشید وهمشیه بدرخشید اما نگذارید ابره جلوی این درخشش را بگیرند فقیر وغنی سود ببرند چه اشکال دارد تبلیغی است برای کسب درامد شما

دکمه بازگشت به بالا
بستن