مقالات آموزشی

جمع‌سپاری Crowdsourcing چیست؟ و چه کسانی از آن استفاده میکنند؟

جمع‌سپاری؛ كنش اجتماعی، حركت فرهنگ‌ساز

جمع‌سپاری یا انبوه‌سپاری ترکیبی از دو کلمه جمعیت و برون‌سپاری به معنای برون‌سپاری به انبوه مردم است. Crowdsourcing فرآیند استفاده بسیاری از افراد مختلف (“جمعیت”) برای انجام خدمات یا تولید ایده یا محتوا است.

جمع‌سپاری چیست؟

جمع‌سپاری به معنی تقسیم یک کار بین تعداد زیادی از افراد است به گونه‌ای که هر فرد بخش کوچکی از آن را انجام دهد. فرض کنید یک سایت خرید اینترنتی با هزاران محصول جدید دارید که باید آن‌ها را برچسب‌گذاری و دسته‌بندی کنید. این کار خسته‌کننده را می‌توانید به تنهایی انجام دهید یا آن را به مجموعه‌ای از افراد  واگذار کنید.

انواع روش‌های جمع‌سپاری

الگوهای جمع‌سپاری را می‌توان به دو دسته کلی یعنی مالی و معنوی تقسیم کرد. هر کدام از این دو دسته می‌تواند در یکی از روش‌های زیر اجرایی شود:

  1. حمایت کاملا داوطلبانه و آزاد
  2. حمایت با انگیزه پرداخت سود
  3. حمایت با انگیزه مالیکت
  4. حمایت‌شونده و حمایت کننده همزمان

تمرکز جمع‌سپاری بر مشارکت دادن جمعیت است.

تمرکز جمع سپاری بر مشارکت دادن جمعیت در فعالیت هایی همچون حل مسئله، تولید و توسعه مفاهیمی چون مشارکت در ایده سازی، نوآوری، تولید محتوا، جمع آوری ذهنیت عمومی و فرآیندهای ارائه خدمات است که بر کیفیت محصول، وفاداری و خشنودی مشتری اثر مستقیم دارد. غیررسمی بودن، عمودی و افقی بودن ارتباطات و در انحصار نبودن اطلاعات از جمله مواهب جمع سپاری است.

مدل کسب و کار جمع سپاری تمرکز بر مشارکت داوطلبانه جمعیت جهت تولید فرآورده های نوآورانه است. پلتفرم ویکی‌پدیا از جمله نمونه های بارز مدل فعالیتی جمع سپاری می باشد. اولین نمونه انجام جمع سپاری، تدوین لغت نامه آکسفورد بوده است. در آن زمان (قرن 19) طی درخواستی عمومی از داوطلبان خواسته شد تا هر کلمه انگلیسی را که می‌دانند به همراه معنی و مثال برای مؤسسه جمع‌آوری کننده ارسال کنند. پس از این اعلان و طی ۷۰ سال، بیش از 6 میلیون پاسخ برای مؤسسه ارسال شده که نتیجه آن لغت نامه آکسفورد است.

مدل کسب و کار جمع سپاری

جمع ‌سپاری عمل انتخاب فعالیتی است که قبلاً توسط یک کارمند انجام می ‌شده ‌است و حالا به یک گروه بزرگ و تعریف نشده از افراد خارج سازمان در طی یک فراخوان عمومی و کاملاً به صورت داوطلبانه ارجاع داده می شود. برای اینکه عملی به جمع سپرده شود باید به صورت مرسوم توسط یک عامل انجام گردد که نشان دهنده معنی برون ‌سپاری باشد. فرصت جمعی جهت مشارکت در این فعالیت می ‌تواند از سوی یک کارآفرین ایجاد گردد که از این طریق پایه ای را برای مدل کسب و کار خود خلق کند. 

دلایل ظهور جمع‌سپاری

  1. افراد در زمان‌های فراغت یا زمان‌هایی که قسمتی از کارشان در نظر گرفته نمی‌شود فرصت بیشتری برای انجام کارهایی که به تولید اقتصادی منجر می‌شود پیدا می‌کنند. انقلاب صنعتی باعث شد که خیلی از کارهایی که قبلاً توسط انسان، خانواده و گروه‌های اجتماعی انجام می‌شد امروزه توسط بنگاه‌ها انجام شود و همچنان که تافلر پیش‌بینی کرده بود مصرف‌کنندگان نمی‌خواهند منفعل باقی‌مانده و به مصرف‌جو (PROSUMER) تبدیل می‌شوند.
  2. توسعه دوم نرم‌افزارهای منبع باز می‌باشد و روند بازار این نرم‌افزارها باعث شد که بسیاری از کارآفرینان از این مدل برای کسب و کار خویش الهام بگیرند.
  3. پیشرفت سوم دسترسی بیشتر به اطلاعات و هزینه رو به کاهش ابزار تولید آن است.
  4. آخرین پیشرفت ظهور جوامع آنلاین است که در آن جمعیتی آنلاین سازماندهی می‌گردد.

جمع سپاری چه نقشی در کسب و کار دارد؟

۱ – آموزش و تست کارکنان
کارکنان باید قبل از قرار گرفتن در وظایف شان، آموزش دیده سپس، آموخته هایشان ارزیابی شود.

۲ – کارکنان واجد شرایط، وظایف را از کاتالوگ کاری موجود باید انتخاب کنند
کارکنان وظایفی را که بخاطر آن آموزش داده شده اند مشاهده می کنند.

۳ – هر یک از وظایف، تحت پوشش فردی مؤثر و رابطی پرقدرت قرار گیرد
دستورالعمل های واضح و کارآمد کیفیت کار را افزایش می دهند.

۴ – بخش “کیفیت هوشمند” از صحیح بودن نتیجه پروژه اطمینان حاصل می کند
کارکنان باید بصورت کاملاً هوشمندانه سایر فرآیندها را مورد بررسی دقیق قرار داده و از روند درست و کیفیت خوب اطمینان حاصل کنند.

۵ – پاداش و ارتقای کارکنان
ارتقاهایی که بر اساس عملکرد کارکنان صورت پذیرد کیفیت کاری را افزایش می دهد.

۶ – ارزش گذاری بر اساس خروجی
شما بر اساس مواردی که توانایی نیروی کارتان را در گسترش و ارتباط گیری، حذف فرآیندهای غیرضروری و … نشان می دهد ارزش گذاری می نمائید.

فواید جمع سپاری برای کارفرمایان

اغلب ارزانتر از استخدام پیمانکار حرفه ای یا کارمند سنتی است.
این روش می تواند برای دستیابی به نتایج مثبت مفید باشد زیرا ممکن است جمعیت ایده هایی را ایجاد کنند که هیچ کس با یک رویکرد سنتی تر آن را کشف نکرده باشد.
کارفرمایان می توانند با استفاده از دانش و خلاقیت خود و همچنین مشورت با متخصصین ، روش های زیادی را برای انجام پروژه های موردنظر خود که با خواسته های آنان هماهنگ باشد را انتخاب کنند. کارفرمایان که می توانند فعالان شبکه های اجتماعی ، متخصصان سئو و … باشند به راحتی می توانند پروژه های خود را تشکیل دهند و خودشان تبلیغات، بازاریابی و جذب مخاطب، افزایش سئو و دیگر موارد مربوط به کسب و کارشان را با هزینه ی بسیار پایین و به صرفه مدیریت کنند.

فواید جمع سپاری برای مجریان

در این روش تجارت الکترونیکی هر فردی می تواند یک مجری باشد. یک دانشجو، دانش آموزی که به پول خرجی بیشتری نیاز دارد، یا هر فردی که به دنبال یک شغل دوم می گردد که بتواند در هرجا و هر زمانی که خواست آن را انجام دهد . مجریان به عنوان کارمند آزاد می توانند به درآمد زایی هرچه بیشتر برای خود بپردازند.

چه کسی از این جمعیت متراکم استفاده می کند؟

برخی از مشاغل برای انجام وظایف خاص یا ایجاد ایده از مشارکت جمعی (جمع‌سپاری) استفاده می کنند. در حالیکه برون سپاری سنتی مشاغل را انتخاب می کند که یک پیمانکار خاص یا فریلنسر را برای یک کار انتخاب می کنند، کار جمعی در یک گروه بزرگ و اغلب نامشخص گسترش می یابد. برخلاف یک الگوی تجاری سنتی، افراد این گروهها جدا از این جمع هیچ ارتباطی با یکدیگر یا تجارت ندارند.

علاوه بر اتمام کارها، جمع کردن جمعیت می تواند داده های ارزشمند و بینشی از اقدامات گروه های بزرگی از افراد فراهم کند. به عنوان مثال، دانستن اطلاعاتی که افراد در موتورهای جستجو به دنبال آن هستند یا فیلمهایی که آنها به صورت آنلاین مشاهده می کنند، می تواند به مشاغل کمک کند تا علاقه عمومی را به محتوای، محصولات و خدمات خود ارزیابی کنند.

علاوه بر مشاغل، موسسات غیرانتفاعی کوچک یا سازمان های دولتی با بودجه محدود می توانند از جمعیت شرکتی برای انتشار پیام های خود یا تبلیغ رویدادها استفاده کنند.

جمع‌سپاری در ایران

جمع‌سپاری در ایران هم به شکل سنتی تاریخ و پیشنیه زیادی دارد اما به شکل امروزی با ابزارهای توسعه و فناوری اطلاعات قدمت زیادی ندارد، وب‌سایت‌های راه‌اندازی شده برای این امر همگی در ابتدای راه هستند و هنوز پروژه‌های بزرگ و زیادی از این طریق اجرا نشده‌اند، از لحاظ تاریخی و سنتی کارهای عام‌المنفعه بصورت حمایت گروهی قدمت زیادی دارد که بسیاری از آن‌ها با عرف و مذهب هم آمیخته شده است. اگرچه ماهیت Crowd Funding به عنوان یک دانش مدون نسبت به سایر رشته‌ها جوان است اما سرعت و تأثیرگذاری فوق‌العاده‌ای داشته است.

0 0 رای
به این مقاله امتیاز دهید

فرهاد دهقان

موسس و مدیرعامل بیگ والت ✍ "زمان شما محدود است، بنابراین آن را با زندگی به سبک دیگران هدر ندهید. اجازه ندهید زمزمه های دیگران باعث شوند تا صدای درونی خود را نشنوید. از همه مهم تر، شجاعت این را داشته باشید که به حرف دل خود و یافته های درونی خود عمل کنید. آنها به خوبی می دانند که شما دوست دارید چه کاری انجام دهید. همه چیزهای دیگر در درجه دوم اهمیت قرار دارند. "
مشترک شدن
اطلاع از
guest
0 پرسش و پاسخ کاربران
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x