حسابداری هزینه Cost Accounting چیست؟

یک روش حسابداری است که هدف آن جمع آوری هزینه های تولید شرکت است

حسابداری هزینه (به انگلیسی: Cost Accounting) یک روش حسابداری است که هدف آن جمع آوری هزینه های تولید شرکت با ارزیابی هزینه های ورودی هر مرحله از تولید و نیز هزینه های ثابت، مانند استهلاک تجهیزات سرمایه است. حسابداری هزینه برای اولین بار این هزینه ها را به صورت جداگانه اندازه گیری و ثبت می کند و سپس نتایج ورودی را با نتایج خروجی یا واقعی مقایسه می کند تا به مدیریت شرکت در سنجش عملکرد مالی کمک کند.

هزینه چیست؟

هزینه شامل بهای اشیا یا خدماتی است که برای تحصیل درآمد مورد نیاز می‌باشد. به عنوان مثال: هزینه حقوق کارمندان، آب، برق، تلفن، درج آگهی در روزنامه، هزینه استهلاک اثاثه و ساختمان همگی بخشی از هزینه‌های یک موسسه می‌باشند.

مبالغی که تولیدکنندگان برای تولید صرف می‌کنند، هزینهٔ تولید نامیده می‌شود. اگر هزینه از درآمد بیشتر باشد آن را زیان و اگر هزینه از درآمد کمتر باشد، به آن سود گفته می‌شود.

همانگونه که درآمد موجب افزایش سرمایه می‌گردد، هزینه موجب کاهش آن می‌شود.

انواع هزینه

هزینه اداری و تشکیلاتی: هرهزینه ای که جزو هزینه های مالی نباشد و روی فروش هم تاثیر مستقیم نداشته باشد که ٨٠ درصد هزینه ها در این ردیف قرار میگیرند.

هزینه توزیع و فروش: هرهزینه ای که بطور مستقیم روی فروش تاثیر بگذارد شامل: هزینه تبلیغات؛ نصب استند تبلیغاتی؛اشتراک روزنامه؛ هزینه بازاریاب و هزینه بسته بندی

هزینه مالی:
مثل هزینه کارمزد: پولی که بانک حواله می کند مثل گرفتن دسته چک
هزینه کارشناسی و بازرسی: کارشناس بیمه
هزینه حسابداری و حسابرسی
هزینه بهره: بهره ای که به بانک بابت وام پرداخت می کنیم.
هزینه جرایم و عوارض
هزینه مطالبات سوخت شده

تاریخچه پیدایش حسابداری هزینه Cost Accounting

از حسابداری هزینه Cost Accounting برای مدتهای طولانی برای کمک به مدیران در شناخت هزینه های اجرایی یک شرکت استفاده می شده است. حسابداری نوین هزینه در طی سالهای انقلاب صنعتی ایجاد شد، زمانی که پیچیدگی های اجرایی یک شرکت بزرگ باعث توسعه سیستم های ثبت و رهگیری هزینه ها برای کمک به مالکان شرکت و مدیران در تصمیم گیری شد.
در اوایل عصر صنعتی شدن، بیشتر هزینه های انجام شده توسط یک شرکت، از طرف حسابداران جدید “هزینه های متغیر” نامیده می شدند، زیرا آنها مستقیماً با مقدار تولید تغییر می کردند. پول به کارگران، مواد اولیه و برق و غیره پرداخت می شد که مستقیماً در تولید نقش داشتند. مدیران به راحتی می توانستند مجموع هزینه های متغیر را برای یک محصول بدست آورده و از آن به عنوان یک معیار نادرست برای تصمیم گیری استفاده کنند.
بر خلاف هزینه های متغیر که با حجم کار افزایش و کاهش پیدا می کنند، برخی از هزینه ها در طی دوره فعالیت ثابت می مانند. در طی زمان، اهمیت این “هزینه های ثابت” برای مدیران آشکار شد. نمونه هایی از هزینه های ثابت عبارتند از:
استهلاک تجهیزات و ماشین آلات و هزینه بخش های مانند نگهداری، ابزارآلات ،کنترل تولید، خرید، کنترل کیفی، انبارداری و حمل و نقل، سرپرستی و مهندسی سایت.
در اوایل قرن بیستم، این هزینه ها اهمیت کمی برای اکثر شرکت ها داشت. با این حال در قرن بیست و یکم، این هزینه ها اهمیت بیشتری از هزینه های متغیر پیدا کردند، و اختصاص آنها به رنج وسیعی از محصولات باعث تصمیم گیری های اشتباه شد. مدیران بایستی برای تصمیم گیری، هزینه های ثابت را بشناسند.
برای مثال: یک کارخانه واگن های راه آهن را تولید میکند و همین یک محصول را دارد. برای تولید هر واگن ،شرکت باید $60 مواد اولیه و قطعات خریداری کند  و بابت هر واگن به 6 کارگر نفری $40 پرداخت کند. بنابراین مجموع هزینه های متغیر او برای هر واگن $300 است. با دانستن این مطلب که برای هر واگن نیاز به پرداخت $300 است، همچنین مدیران می دانند که در صورت فروش واگن زیر $300 متحمل زیان خواهند شد. هر قیمت بالای $300 ناشی از هزینه های ثابت شرکت است. اگر هزینه های ثابت بابت اجاره، بیمه و حقوق مالک،$1000 باشد، اگر شرکت بتواند در هر ماه 5 واگن با قیمت کلی $3000 (هر واگن $600)،یا 10 واگن با قیمت کلی $4500 (قیمت هر کدام $450) بفروشد، آنگاه در هر دو حالت $500 سود خواهد کرد.

حسابداری هزینه یابی استاندارد

در حسابداری هزینه نوین ، مفهوم ثبت تاریخی هزینه ها، با اختصاص هزینه های ثابت شرکت در طی یک دوره زمانی خاص و به اقلام تولید شده و ثبت نتایج بعنوان هزینه کلی تولید، گسترش یافته است.
این مطلب باعث شده است که هزینه محصولاتی که در دوره تولید شده به فروش نرسیده اند را با استفاده از انواع روش های پیچیده حسابداری که مطابق با اصول (GAAP) هستند ، به صورت موجودی ثبت گردند.
این وضعیت همچنین این امکان را به مدیران می دهد که به طور موثر هزینه های ثابت را نادیده گرفته و به نتایج دوره با توجه به “هزینه یابی استاندارد” برای هر محصول خاص توجه داشته باشند.
برای مثال: اگر شرکت تولید کننده واگن به طور عادی در هر ماه 40 واگن را تولید کند و هزینه های ثابت آن در هر ماه $1000 باشد، آنگاه میتوان گفت که به هر واگن یک سربار $25 تعلق میگیرد. اضافه کردن این هزینه به هزینه های متغیر $300 برای هر واگن باعث میشود که هزینه کل به $325 برسد.
این روش باعث می شود که در هزینه هر واحد اندکی انحراف ایجاد شود، اما در صنایع با تولید انبوه که دارای یک خط تولید هستند ، و هزینه های ثابت به نسبت کم است، این انحراف بسیار ناچیز است.
برای مثال: اگر شرکت تولید کننده واگن در هر ماه 100 واگن را تولید کند، آنگاه هزینه هر واگن تولید شده $310 (($100/$1000)+$300) خواهد شد. اگر در ماه بعد شرکت 50 واگن را تولید کند، آنگاه هزینه هر واگن $320 ((50/$1000)+$300) خواهد شد، که دارای  انحراف کمی است.
یک بخش مهم در حسابداری هزینه یابی استاندارد تحلیل های واریانس است که انحراف بین هزینه واقعی و هزینه استاندارد را به اجزای مختلف (انحراف حجم ، انحراف هزینه مواد ، انحراف هزینه نیروی کار و غیره) تقسیم می کند به نحوی که مدیران می توانند بفهمند که چرا هزینه ها نسبت به آنچه برنامه ریزی شده بود ،تغییر کرده است و برای اصلاح آن تصمیم گیری مناسب را انجام دهند.

کاهش هزینه حسابداری

در حالی که حسابداری هزینه ها Cost Accounting اغلب در یک شرکت برای کمک به تصمیم گیری استفاده می شود، حسابداری مالی همان چیزی است که سرمایه گذار خارجی به طور معمول آن را می بیند. حسابداری مالی نمایندگی متفاوت از هزینه ها و عملکرد مالی است که حاوی دارایی ها و بدهی های شرکت است. حسابداری هزینه می تواند مفید باشد به عنوان یک ابزار برای مدیریت در بودجه و در راه اندازی برنامه های کنترل هزینه، که می تواند حاشیه خالص برای شرکت در آینده را بهبود بخشد.

تفاوت حسابداری هزینه Cost Accounting و حسابداری مالی Financial accounting

یک تفاوت کلیدی بین حسابداری هزینه Cost Accounting و حسابداری مالی این است  در حالی که در حسابداری مالی هزینه براساس نوع معامله طبقه بندی می شود، حسابداری هزینه را طبق نیاز و بر اساس اطلاعات مدیریت می کند. حسابداری هزینه ها، زیرا به عنوان یک ابزار داخلی توسط مدیریت استفاده می شود.

به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[votes: 0 Rating: 0]

کانال تلگرام ما پیج اینستاگرام ما کانال آپارات ما (ویدیوهای آموزشی)

برچسب ها

تبلیغات

تبلیغات 1

دستگاه جوجه کشی حرفه ای

دستگاه جوجه کشی حرفه ای Easy Bator 6 نمونه متفاوت در صنعتی جوجه کشی کشور ، مناسب برای جوجه کشی از پرندگان زینتی و گران تخم.کیفیت جهانی با راندمان جوجه کشی عالی و قیمت مناسب عرضه در فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP.

تبلیغات 2

دستگاه جوجه کشی خارجی

فروش ویژه دستگاه جوجه کشی خارجی ، ساخت کره جنوبی در مدل ها و ظرفیت های مختلف مناسب برای جوجه کشی از تمامی پرندگان و خزندگان تخم گذار اهلی و زینتی با راندمانی فوق العاده عرضه در فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن