خواص و مضرات سیب

آشنایی با خواص و مضرات سیب

درخت سيب در يبشتر نقاط دنيا پرورش داده مي شود و سيب ميوه ايست كه مي توان گفت در هر جاي دنيا وجود دارد و همه مردم دينا آنرا مي شناسند. نام انگلیسی سیب Apple می باشد و نام علمی آن Nigella Sativa است.
در كشور ايران اين درخت بصورت وحشي در جنگل هاي شمال وجود دارد در لاهيجان و رودسر آنرا آسيب، هسي و هسيب و در مازندران به آن سه مي گويند.
سيب انواع مختلف دارد. انواع وحشي آن كوچك و پرورش يافته آن درشت و برد مي باشد. سيب نوع ترش و شيرين دارد.
سيب ميوه‌اي است بهشتي،‌ سرشار از ويتامين‌هاي آ، ب، ث و پتاسيم كه در درمان‌هاي طبيعي يا طب نتروپتي، دارويي براي پيشگيري از بيشتر امراض شناخته شده است‌. Eat An AppIe A Day Keep The Doctor Away يعني روزي يك سيب ميل كنيد و دكتر را از خود دور كنيد‌.

تركیبات شیمیایی

موادي كه در يک سيب متوسط وجود دارد بشرح زير است:
انرژي ۲۵۸ كالري
پروتئين ۱/۲ گرم
چربي ۱/۶ گرم
مواد نشاسته اي ۵۹/۶ گرم
كلسيم ۲۴ ميلي گرم
فسفر ۱۰ ميلي گرم
آهن ۱/۲ ميلي گرم
ويتامين آ ۳۶۰ واحد
ويتامين ب ۱ ۰/۱۵ ميلي گرم
ويتامين ب ۲ ۰/۰۸ ميلي گرم
ويتامين ب ۳ ۰/۱ ميلي گرم
ويتامين ث ۱۸ ميلي گرم

خواص سیب

۱- فواید سیب و بهبود سلامت مغز و اعصاب

در سال ۲۰۰۶ میلادی نتایج یک مطالعه در مجله ی زیست شناسی تجربی که یکی از مجلات معتبر پزشکی است منتشر شد. این مطالعات نشان می داد که کورستین که یکی از آنتی اکسیدان های سرشار است، در سیب می باشد در ایجاد یکی از دو ترکیبی که باعث کاهش مرگ سلولی توسط التهاب سلول های عصبی و اکسیداسیون ها است، دخیل می باشد. به علاوه مطالعه ی دیگری که در این خصوص انجام شد نشان میداد مصرف آب سیب سبب تولید استیل کولین در مغز شده و درنتیجه حافظه را بین موش ها بهبود می دهد.

۲- جلوگیری از زوال عقل

یک مطالعه جدید در سال ۲۰۰۸ نشان داد که خوردن سیب به نفع سلامت سلول های عصبی است. این سلول های نورون را در برابر فشار عصبی استرس اکسیداتیو محافظت کرده و نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند بیماری آلزلیمر ایجاد می کنند.

۳. کاهش خطر سکته ی مغزی

مطالعه بر روی ۹۲۰۸ زن و مرد نشان داد که کسانی که بیشترین مقدار سیب را در طول مدت ۲۸ سال مصرف کرده بودند خطر کمتری برای ابتلا به سکته ی مغزی دارند.

۴- خواص سیب و کاهش سطح کلسترول بد

یک گروه از دانشمندان در دانشگاه فلوریدا اعلام کردند که سیب یک میوه ی مجزه آساست. آن ها گفتند زنان مسنی که هر روز سیب بخورند پس از شش ماه در بدنشان تا ۲۳ درصد کلسترول بد یا همان LDL کمتر و تا ۴ درصد کلسترول خوب یا همان HDL بیشتری دارند.

۵- خواص سیب و کاهش خطر ابتلا به دیابت

سیب همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد. محققان با مطالعه روی افرادی که در سه وعده مختلف در هفته از میوه های سیب، انگور، کشمش، زغال اخته یا گلابی می خورند تا ۷ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

۶. دفع سرطان پستان

تحقیقی که توسط محقق برجسته لیو های ریو “Rui Hai Liu” انجام می شوند شواهدی رو به رشدی در خصوص تاثیرات مثبت سیب برای دفع و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در اختیار ما می گذارد. لیو گفت خوردن میوه ها و سبزیجات با درصد بیشتر اسید فولیک در حفظ سلامت فرد کمک موثری دارد. در واقع اسید فولیک در افراد عادی می تواند فرد را در برابر بیماری هایی نظیر سرطان سینه مقاوم کند هرچند در دوران بارداری این روند برعکس می شود.

۷- سیب و چاقی

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در مجله ی شیمی مواد غذایی (Food Chemistry) منتشر شد که در آن محققان در خصوص تاثیرات سیب روی بدن موش های چاق تحقیق کرده و از تاثیرات انواع سیب روی باکتری های خوب روده و کمک به هضم بهتر و بیشتر غذا خبر دادند. در واقع این تحقیقات می تواند کمک موثری در بهبود استراتژی های جلوگیری از چاقی و اختلالات آن باشد.
تحقیقات اخیر نشان می دهد کسانی که در رژیم غذایی خود هر روز یک سیب می خورند به علت وجود استاتین در این میوه تاثیرات موثری برای پیشگیری از مرگ عروقی دریافت می کنند.

محتویات و خواص تغذیه ای سیب:

سیب می تواند لقب موتورخانه ی تغذیه ای را از آن خود کند. این میوه حاوی مقادیر مهم از مواد غذایی مختلف می باشد.

خواص سیب : ویتامین C

یک آنتی اکسیدان طبیعی قدرتمند است که قادر به مسدود کردن برخی آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد در بدن می باشد و همچنین مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونی بیشتر می کند.

فیبر غذایی

یک رژِیم غذایی دارای فیبر می تواند در جلوگیری از بیماری های خاص کمک موثری داشته باشد. و همچنین سیب می تواند در کاهش کلسترول بد تاثیر خوبی بگذارد.

مواد غذایی موجود در سیب:

سیب سرشار از ترکیبات پلی فنولین می باشد. این ترکیبات مغذی گیاهی تاثیرات موثری در خصوص حفاظت بدن در مقابل اثرات مضر رادیکال های آزاد مواد معدنی مثل کلسیم، پتاسیم و فسفر داشته باشد.

مضرات سیب:

• سعی کنید همیشه سیب را با پوست بخورید زیرا مقدار زیادی پکتین در پوست سیب وجود دارد سیب هایی که در بازارهای داخل ایران یا آمریکا و کانادا به فروش می‌رسد روی آن دارای یک لایه چربی برای حفاظت آن می‌باشد بنابراین حتما این سیبها را بدقت بشوئید آنهائی که دارای معده ضعیف هستند باید سیب را بسیار نازک پوست بگیرند که پکتینها و ویتامینهای آن از بین نرود.
• دانه های سیب دارای سیانید بوده و مصرف زیاد آن ایجاد مسمومیت می کند.

سیب و سه پرسش متداول:

خوردن پوست سیب خوب است یا نه؟ بله مفید است. محققان می گویند درصد بالایی از فیبر و آنتی اکسیدان های سیب در پوست آن موجود می باشد.
چه مقدار از آفت کش ها در پوست سیب باقی می مانند؟ در حال حاضر بسیاری از افراد فکر می کنند آفت کش هایی که در پرورش این میوه استفاده می شوند در پوست آن باقی می ماند اما تحقیقات نشان می دهد که درصد این آفت کش ها بسیار ناچیز است درنتیجه خوردن پوست سیب نمی تواند ضرری در این خصوص به همراه داشته باشد.
آیا خوردن سیب برای بیماران دیابت نوع ۲ مضر است؟ سیب یک منبع غذایی مغذی است و بیماران دیابتی هم می توانند از آن بهره مند شوند. این میوه درصد قند گیاهی دارد و در صورت مصرف درست مشکلی برای این دسته از بیماران ایجاد نمی کند.

  • 0/5
  • 0 ratings
0 ratingsX
Very bad!BadHmmmOkeGood!
0%0%0%0%0%
برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close