خواص و مضرات قارچ

آشنایی با خواص و مضرات قارچ

خواص قارچ کفیر

خلاصه کلام، کفیر یک ابر نوشیدنی طبیعی می باشد که مصرف مداوم آن باعث سلامتی بیشتر و افزایش طول عمر شما خواهد شد. مصرف کفیر از زمانی که در شکم مادرتان باشید تا سنین بسیار بالا، فوق العاده مفید و سلامتی بخش می باشد. اگر شما از خود مراقب هستید و برای سلامتی خود ارزشی قائلید، باید هر شب یک لیوان کفیر را تناول نمائید. در سالهای قبل از ۱۳۸۰ افراد کمی با فواید چای سبز آشنا بودند، چایی که هزاران سال است در چین به عنوان چای سلامتی مصرف می گردد.

ولی حالا چای سبز وارد زنجیره مصرف بسیاری از ایرانیانی که به سلامتی خود اهمیت می دهند و خود مراقبتی می کنند، شده است. کفیر نیز از بیش از ۱۰۰۰ سال پیش به عنوان یک محصول خوراکی شفابخش نزد مردم قفقاز شناخته شده می باشد. اما نام کفیر چند سالی بیشتر نیست که با دوغ های کارخانه پگاه بر سر زبان مردم ایران افتاده، و هنوز فرهنگ استفاده از کفیر جایگاه خود را در زنجیره غذائی ایرانیان، نسبت به خواص بیشماری که دارد باز ننموده است.

خواص قارچ خام

قارچ یکی از سبزیهایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. مطالعات اخیر در مؤسسه های تحقیقاتی غربی بیان می کند که قارچ با تحریک گلبولهای سفید موجب فعالیت هر چه بیشتر دستگاه ایمنی می شود. مطالعات نشان می دهد که در قارچ دو نوع قند به نام های «ترهولوز» و «کیتین» وجود دارد که دریافت بالای آنها در بدن موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می شود، به این ترتیب آنها مانع فعالیت ویروسها و باکتریها شده و از فعالیتهای زیانبار این میکروبها جلوگیری می کند.

این سبزی دارای مقادیر مناسبی «روی» است که وجود این ماده مغذی به حفظ سلامت سیستم دفاع بدن کمک فراوانی می کند. جالب است بدانید قارچ دارای ترکیبی از گروه «فیتونوترینتهاست» که به نام «لنتینان» شهرت دارد. این ترکیب در قارچهای دکمه ای و صدفی یافت می شود و مانع رشد تومورهای بدخیم می گردد. به علاوه قارچ دارای مقادیر بالایی ویتامین C است و نیز سرشار از سلنیوم می باشد که فعالیت آنتی اکسیدانی دارد و از بروز سرطان کولون در افراد مستعد پیشگیری می کند. مطالعات نشان داده است، مصرف مرتب قارچ موجب تنظیم میزان هورمون استروژن در خانمها شده و از بروز سرطان پستان جلوگیری می کند.

قارچ، منبع خوب آهن

در هر ۱۰۰ گرم قارچ، حدود یک میلی گرم آهن وجود دارد.

برعکس خیلی از مواد غذایی گیاهی، قارچ دارای فیتات نیست. فیتات جذب آهن و بعضی مواد معدنی را در بدن کاهش می دهد. بنابراین آهن موجود در قارچ به سرعت جذب می شود.

قارچ منبع خوب پتاسیم و مس

قارچ یک منبع عالی پتاسیم می باشد که این ماده به کاهش فشار خون کمک می کند و خطر سکته قلبی را پایین می آورد. به طور متوسط قارچ portabella (تصویر مجاور) حتی از یک عدد موز و یا یک لیوان آب پرتقال هم بیشتر پتاسیم دارد.

یک واحد قارچ که شامل ۵ عدد متوسط می باشد، حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد نیاز بدن به مس را تأمین می کند و اگر به طور مرتب خورده شود، به کاهش فشار خون کمک کرده و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

قارچ منبع غنی از سلنیوم

سلنیوم آنتی اکسیدانی است که با ویتامین E کار می کند و از سلول ها در برابر صدمات رادیکال های آزاد محافظت می نماید. مطالعات نشان داده است افرادی که دو برابر مقدار توصیه شده در روز سلنیوم مصرف کرده اند، خطر سرطان پروستات در آنها تا ۶۵ درصد کاهش یافته است.

یک مطالعه بر روی افراد مسن نشان داد، مردانی که مقدار سلنیوم خون شان کم است، در مقایسه با آنهایی که سطح سلنیوم خون بالایی دارند، ۴ تا ۵ برابر بیشتر در معرض سرطان پروستات قرار دارند.

خواص درمانی قارچ ها:

تقویت سیستم ایمنی بدن

تعدادی از قارچ ها از خانواده poly poraccae در پزشکی بسیار کاربرد دارد.

از این میان در مورد قارچ maiitake تحقیقات وسیعی در غرب انجام شده است. عصاره این قارچ، با افزایش فعالیت گلبول های سفید، سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا به ویروس ها و باکتری های مهاجم حمله کند.

قارچ ، آنتی اکسیدان قوی

قارچ شامل مقدار زیادی ارگوتیونین است. ارگوتیونین یک آنتی اکسیدان قوی است که برخلاف آنتی‌اکسیدان‌های دیگر در فرایند پخت و پز ازبین نمی‌رود، بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت قارچ را بجوشانید و در سوپ بریزید بدون اینکه نگران از بین رفتن آنتی‌اکسیدان آن شوید.

بررسی ها نشان می دهند مصرف قارچ پخته و داغ می تواند عفونت های بدن را از بین ببرد و مصرف روزانه دو عدد قارچ پخته شده و داغ می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و یبوست و نفخ معده را نیز درمان کند.

سرطان

تحقیقات اخیر نشان می دهد که قارچ های دکمه ای سفید می توانند احتمال خطر سرطان سینه و سرطان پروستات را کاهش دهند.
عصاره ی قارچ دکمه ای سفید می تواند باعث کاهش تکثیر سلولی در سلول های سرطانی و اندازه تومورها نیز شود.

این اثرات محافظتی می تواند با مصرف ۱۰۰ گرم قارچ در روز دیده شود.

مصرف قارچ در بارداری

قارچ حاوی ویتامین D و ویتامین B است.

مصرف قارچ باعث جذب بسیاری ریز مغذی ها در بدن زن باردار می شود.

مصرف قارچ در دوران بارداری برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت مؤثر است

قارچ از انواع ماده غذایی کم کالری و فاقد کلسترول به شمار آمده و درصد زیادی از آن را آب و فیبر تشکیل می دهد. قرار دادن قارچ در رژیم غذایی دوران بارداری از ابتلا به اضافه وزن پیشگیری می کند.

همچنین مصرف این ماده غذایی به دلیل داشتن کالری کم خطر احتمال ابتلا به فشار خون بارداری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
خطر احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی در دوران بارداری و پس از آن به دلیل کاهش قدرت سیستم ایمنی افزایش پیدا می کند. مطابق با پژوهش های انجام شده، قارچ به علت ویتامین ها و مواد معدنی مختلف، بدن را در برابر ابتلا به عفونت ها پایدار می سازد.

روی از جمله مواد معدنی موجود در قارچ بوده که سلول های سیستم ایمنی برای ادامه حیات و بازسازی مجدد نیاز به آن دارند.
سلنیوم، ویتامین «ای» و ریبوفلاوونین از جمله مواد معدنی ضروری برای پیشگیری از تولد نوزاد نارس و نقص های جنینی به شمار رفته و این مواد در قارچ در مقادیر فراوان یافت می شود

با این حال توصیه می شود از قارچ های پاستوریزه که در بازار موجود است استفاده شود.

توجه: قارچ دیر هضم بوده و زنان بارداری که مبتلا به ناراحتی های معده هستند باید با احتیاط مصرف کنند.

مصرف قارچ در دیابت

ترکیبات موجود در قارچ، عامل مهمی درکنترل قندخون و کاهش آن در بیماران مبتلا به دیابت است.

مصرف قارچ در یبوست

قارچ براى کسانى که یبوست دارند مفید است زیرا سلولوزهاى آن به رفع یبوست آنان کمک مى کند.

مصرف قارچ در کاهش وزن و فشار خون بالا

قارچ از انواع ماده غذایی کم کالری و فاقد کلسترول به شمار آمده و درصد زیادی از آن را آب و فیبر تشکیل می دهد. قرار دادن قارچ در رژیم غذایی از ابتلا به اضافه وزن پیشگیری می کند.

قارچ ها ۸۰ تا ۹۰ درصد، آب دارند و خیلی کم کالری هستند. آنها مقدار کمی چربی و سدیم (نمک) و ۸ تا ۱۰ درصد فیبر دارند و یک خوراکی ایده آل برای افرادی هستند که می خواهند وزن و فشار خون شان را کنترل کنند.

مصرف قارچ در افراد مسلول

کسانى که مسلول هستند اگر قارچ بخورند موجب باز شدن اشتهاى آنها مى شود و در نتیجه با اشتها غذا مى خورند و حال عمومى آنها بهبود مى یابد.

فواید قارچ برای سلامت استخوان ها

پزشکان استرالیایی توصیه می‌کنند برای جلوگیری از کمبود ویتامین D در بدن و پیشگیری از شکستگی استخوان‌ها قارچ مصرف کنید.

در این بررسی نشان داده شد مصرف یک وعده قارچ می‌تواند ۲۰ درصد از ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کند.

قارچ نیز همچون بدن انسان در واکنش به نور فرابنفش ویتامین D تولید می‌کند که برای حفظ استحکام استخوان‌ها و کمک به جذب کلسیم بیشتر در بدن اهمیت دارد.

افرادی که میزان ویتامین D پایینی دریافت می‌کنند استخوان‌های شکننده‌ای دارند. همچنین افرادی که در محیط‌های سرپوشیده و بسته فعالیت دارند، بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند.

فواید دیگر قارچ:

  1. قارچ فعالیت مغز را برمی‎انگیزد.
  2. باعث بیرون کردن سم‎های بدن و بلغم را برطرف می‎کند.
  3. قارچ حاوی آنتی‎بیوتیک است.
  4. قارچ باعث تقویت استخوان‎ها می‎شود و کمبود ویتامین D را جبران می‎کند.
  5. کسانی که بزاق‎شان زیاد ترشح می‎کند از قارچ استفاده کنند.
  6. قارچ باعث می‎شود که مواد غذایی آسان جذب گردد و اخلاط مضر و فضولات را خارج می‎کند و دستگاه گوارش را تصفیه می‎کند.
  7. قارچ باعث تقویت نیروی جنسی می‎شود.
  8. قارچ اسهال و اسهال خونی را درمان می‎کند.
  9. خونریزی‎های داخلی را متوقف می‎سازد.

مضرات قارچ

• مصرف قارچ به علت این که دیر هضم مى شود براى افراد سالخورده، زنان باردار و شیرده مبتلا به ناراحتی های معده مناسب نیست.
• زیاده روی در مصرف قارچ باعث غلظت خون می‎گردد.
• کسانى که مبتلا به اختلال کلیه هستند باید مثل تمام مواد پروتئینى از مصرف زیاد قارچ خوددارى کنند.
• کسانى که اختلال هاضمه دارند و یا از کبد علیل و رنجورند و یا کولیت روده دارند و یا به ورم مفاصل مبتلا هستند و یا به علت اسیداوریک موجود در خون مبتلا به نقرس شده اند نباید قارچ مصرف کنند.

♥ امتیاز شما
[votes: 0 Rating: 0]

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *