خواص و مضرات قهوه

انواع قهوه به همراه خواص و مضرات

خواص قهوه اسپرسو

تقریبا همه می دانند که نوشیدن قهوه باعث افزایش کافئین می شود به خصوص قهوه اسپرسو که میزان کافئین بالاتری از انواع دیگر قهوه دارد. اما آنچه که کمتر شناخته شده این واقعیت است که اسپرسو خواص و فواید زیادی دارد.

1. اسپرسو حافظه بلند مدت را بهبود می بخشد

تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده که نوشیدن 2فنجان اسپرسو در روز می تواند حافظه ی بلند مدت افراد را تقویت کند.

2. توجه و تمرکز را افزایش می دهد

یکی از مهمترین مزایای استفاده از قهوه اسپرسو این است که نشانه های خستگی و ترس را کاهش داده و باعث افزایش تمرکز شما می شود.

3. قهوه اسپرسو به کاهش وزن کمک می کند

اسپرسو متابولیسم بدن را به شدت افزایش داده و به عنوان یک چربی سوز قوی عمل می کند و باعث کاهش ورن می شود.

4. حمله قلبی را کاهش می دهد

مطالعات و تحقیقات انجام شده در سوئد ثابت کرده اند که نوشیدن اسپرسو حمله قلبی را کاهش می دهد و آنتی اکسیدان هایی دارد که در کاهش احتمال حملات قلبی بسیار مفید است.

5. خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

یکی از مزایای اصلی نوشیدن قهوه اسپرسو این است که خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

مضرات قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو (به انگلیسی : espresso coffee) حاوی مقادیر بالایی کافئین است، زیاده روی در نوشیدن اسپرسو می تواند باعث اور دوز و حتی مرگ شود.
طعم بسیار تلخ آن برای کودکان به هیچ عنوان مناسب نیست.

خواص قهوه سبز

قهوه سبز (به انگلیسی : green coffee) دانه های لوبیایی شکل قهوه هستند که هنوز بو داده نشده اند. فرآیند شستشو و بو دادن دانه های قهوه علاوه بر اینکه رنگ و طعم آن ها را تغییر می دهد باعث کاهش مقدار کلروژنیک اسید موجود در آن ها می شود. بنابراین دانه های قهوه سبز نسبت به دانه های قهوه معمولی دارای سطح بالاتری از کلروژنیک اسید هستند که دارای خواص بیشماری برای سلامتی می باشد.

خواص قهوه سبز برای لاغری و کاهش وزن بعد از آن مورد توجه قرار گرفت که دکتر اوز در سال 2012 در یک برنامه ی تلویزیونی اعلام کرد که این ماده خاصیت چربی سوزی بالایی دارد و شما برای لاغری دیگر به ورزش یا رژیم غذایی نیازی ندارید.

عوارض قهوه سبز چیست؟

• به نظر می رسد قهوه سبب عوارض جانبی متعددی شود. کافئین موجود در قهوه سبز – درست مثل کافئین در قهوه بو داده – می تواند نشانه هایی از جمله سردرد، ناراحتی معده، اضطراب، افزایش ضربان قلب، تکرر ادرار و بی خوابی را شامل شود.
• کافئین ممکن است برای افراد با شرایطی مانند گلوکوم، اضطراب، دیابت، فشار خون بالا، سندرم روده تحریک پذیر، پوکی استخوان و اختلالات خونریزی خطرناک باشد.
• قبل از استفاده از قهوه سبز با پزشک خود صحبت کنید.
• پزشکان قهوه سبز را برای کودکان، زنان باردار و زنان شیرده توصیه نمی کنند.
• قهوه سبز ممکن است با دارو های بیماری های قلبی، پوکی استخوان، بیماری های ریوی، یائسگی، افسردگی و اسکیزوفرنی تداخل ایجاد کند.
• قهوه سبز را همراه با مکمل های دیگر مصرف نکنید.

 

خواص قهوه ترک

میزان کالری قهوه ترک:
قهوه دم کرده (دانه های قهوه + آب) = 2 کالری در هر فنجان
کالری قهوه ترک با شیر بدون چربی = 5 کالری
کالری قهوه ترک با شیر = 9 کالری
کالری قهوه ترک با شکر = 50 کالری
کالری قهوه ترک با خامه = 52 کالری

خواص قهوه

1- به دلیل خاصیت نشاط بخشی قهوه، ضد افسردگی است.
2- نوشیدن یک فنجان قهوه در بسیاری از مواقع سردرد را برطرف می‌کند.
3- قهوه به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تانن از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.
4- تحقیقات ۹ ساله دانشمندان ژاپنی نشان می‌دهد مصرف منظم قهوه به دلیل دارا بودن اسید کلروژونیک، خطر ابتلا به سرطان کبد را تا 49 درصد و مصرف نامنظم قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را تا 29 درصد کاهش دهد.
5- محققان هلندی به این نتیجه رسیدند که نوشیدن یک فنجان قهوه در طی روز خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. زیرا ترکیبات موجود در قهوه از جمله منیزیم و پتاسیم به سوخت و ساز قند در بدن کمک می‌کند.
6- بوییدن دانه‌های قهوه می‌تواند باعث بازگشت اشتهای از دست رفته پس از آشپزی شود. محققان معتقدند که مولکول‌ های قهوه با حرکات جنبشی خاص خود باعث جدا شدن مولکول‌ های غذا از گیرنده‌ های بویایی بینی و بدین ترتیب باعث بازگشت اشتها می‌شود.
7- طبق آخرین تحقیقات دانشمندان، مصرف مکرر قهوه در طول ماه، با کاهش خطر ابتلا به بیماری کلانژیت (بیماری کبد) همراه است.
8- مصرف قهوه باعث تقویت عضله قلب می‎گردد.
9- قهوه برطرف کننده مسمومیت‎ هایی است که در اثر نوشیدن مشروبات الکلی به وجود می‎آید.
10- برای بالارفتن فشارخون روزی یک فنجان قهوه بنوشید.
11- قهوه برای کسانی که دچار دردهای قلبی شده‎اند مفید است البته زیاده ‎روی نشود.
12- کافئین موجود در قهوه تاثیر به سزایی در کاهش وزن و لاغری دارد.
13- سردردی که در اثر گاز، نفت یا بوی زغال یا حمام یا بخاری و به طور کلی گازکربنیک باشد قهوه را با سرکه مخلوط نموده به پیشانی بمالید.
14- قهوه مقوی دستگاه مرکزی اعصاب بوده است و نوشیدن آن باعث نشاط و سرعت انتقال و درک مسایل می‎گردد، به خاطر وجود کافئین در آن، البته مصرف زیاد کافئین نتیجه عکس می‎دهد مقدار مناسب مصرف کافئین حدود 1 تا 1/5 گرم در روز است که یک فنجان قهوه کفایت می‎کند.
15- خوردن قهوه عمل هضم را آسان می‎کند.
16- قبل از تمرینات ورزشی اگر قهوه بنوشید قدرت و نیرو بدن را افزایش می‎دهد.
17- قهوه بازکننده برونشها است در نتیجه مبتلایان به آسم اگر روزی یک فنجان بنوشند تنفس آنها آسان خواهد شد.
18- خوردن دم کرده قهوه مسکن حدت صفرا است.
19- دم کرده قهوه اخلاط سوداوی را رقیق و صاف می‎نماید.
20- برای یرقان مفید است.
21- قهوه از فساد و کرم خوردگی دندان جلوگیری می‎کند.
22- قهوه از خطر ابتلا به سرطان جلوگیری می‎کند.
23- مصرف قهوه باعث می‎شود که پتاسیم و کلسیم جذب شود.
24- برای درمان شوره سر قهوه، روناس، دانه‎های خشخاش، نخودخام از هر کدام  10 گرم آرد نموده با زرده تخم‎مرغ مخلوط کرده روی سر به مدت چند ساعت بگذارید سپس بشویید.
25- کسانی که روماتیسم دارند 10 گرم قهوه سبز را به مدت 12 ساعت در آب خیس کنند سپس میل کنند.
26- ضماد آن با عسل برای ترمیم عضو از جا در رفته مفید می‎باشد.
27- برای رفع درد چشم بر اثر سرما زدگی قهوه را بجوشانید سپس چشم را بخور دهید آن گاه آب آن را بنوشید.
28- خوردن دانه‎های خام و نارس قهوه برای رفع میگرن نافع می‎باشد.

مصارف دیگر قهوه

1- افزایش کارایی هنگام ورزش:

پژوهش‌ها حاکی از این است که کافئین بر افزایش کارایی در ورزش تاثیرگذار است. کافئین می‌تواند عملکرد استقامتی بدن انسان در ورزش‌هایی مانند دو، شنا و دوچرخه‌ سواری را تقویت کند. همچنین می‌تواند به بازیابی توان شما پس از انجام تمرینات کمک کند. زمان مطلوب برای مصرف کافئین 30 تا 60 دقیقه پیش از شروع ورزش است، با اینکه گاهی افزایش کارایی در همان 15 دقیقه اول آشکار می‌‌شود. به یاد داشته باشید که کافئین از میزان کم به متوسط مؤثر واقع می‌‌شود (حدود 3 تا 6 میلی‌گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) و فواید بیشتری در میزان‌ بالا (9 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم) فراهم نمی‌کند.

2- جلوگیری از ابتلا به سرطان:

قهوه برشته شده تیره به داشتن انواع آنتی‌ اکسیدان‌ ها شهرت زیادی دارد. برای فهم منبع و مکانیسم این خاصیت، بررسی‌ ای برای مشاهده ماهیت شیمیایی قهوه برشته شده نسبت به خواص آنتی‌ اکسیدانی آن انجام گرفت که در آن اجزای شیمیایی‌ ای که از دانه‌ های قهوه برشته شده در درجه حرارت بالا گرفته شده است، تجزیه و تعیین کیفیت شدند. این نتایج نشان داد که در قهوه برشته، ترکیباتی به نام فرآورده‌ های واکنشی میلارد (MRPs) هست که مقدار زیادی خواص آنتی‌ اکسیدانی دارد. آنتی‌ اکسیدان‌ ها به سلول‌ ها کمک می‌ کند تا از رادیکال‌ های آزاد و فشار عمل اکسیداسیون‌ که می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند، محافظت کند.

3-کاهش خطر بیماری نقرس:

پژوهشی تازه نشان داده است که مصرف طولانی‌ مدت قهوه با کاهش خطر بیماری نقرس در مردان و زنان در ارتباط است. این کاهش خطر قابل توجه در این بررسی، در افرادی که بیش از 4 فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند، مشاهده شده است. نقرس که با ورم شدید مفاصل و درد شدید همراه است، از گذشته بیماری شایعی در بین مردان بوده، اما اخیرا در میان زنان هم افزایش موارد ابتلا گزارش شده است. بیشتر پژوهش‌ ها در مورد پیشگیری و درمان نقرس روی مردان متمرکز بوده اما در بررسی‌ ای که در سال 2007 انجام گرفت، آشکار شد که مصرف مداوم قهوه به‌طور قابل توجهی با کاهش شیوع بیماری نقرس در بین مردان ارتباط دارد. با این حال، این پژوهش جدید بیانگر این مسئله است که زنانی که حتی در روز یک فنجان قهوه می‌نوشند می‌توانند خطر ابتلا به نقرس را تا 22 درصد کاهش دهند.

4- کاهش خطر انسداد شریان‌های قلب:

در صورتی که نوشیدن قهوه عادت روزانه شما شده، ممکن است در طولانی‌ مدت از تاثیرات آن روی سلامت قلب خود شگفت‌ زده شوید. بررسی تازه‌ ای که نتایج آن در نشریه انجمن قلب ایالات‌ متحده منتشر شده نشان داده که شاید مصرف بیش از اندازه چای و مصرف متعادل قهوه به دلیل انسداد رگ‌ های قلب با کاهش میزان مرگ‌ و میر رابطه مستقیم داشته باشد. در قهوه‌ خور هایی که 2 تا 3 فنجان قهوه در روز می‌نوشند نسبت به کسانی که کمتر از یک فنجان از آن در روز می‌ نوشند، خطر مرگ‌ و‌ میر بر اثر بیماری‌ های قلبی 21 درصد کاهش می‌یابد.

5- کاهش خطر ابتلا به دیابت:

نوشیدن قهوه خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. اما وقتی پای مزیت‌ های سلامت قهوه به میان می‌آید، زمان نوشیدن آن هم اهمیت زیادی پیدا می‌کند. طی مطالعه‌ ای در برزیل، حدود 70 هزار زن که دیابت نداشتند مورد بررسی قرار گرفتند، آنهایی که پیش از ظهر بیش از یک فنجان قهوه می‌ نوشیدند، 34 درصد کمتر از کسانی که اصلا قهوه نمی‌خوردند مبتلا به دیابت نوع 2 شده بودند. زنانی که حداقل 3 فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند در مقایسه با زنانی که هرگز قهوه نمی‌ خوردند، 27 درصد کمتر دچار این بیماری می‌ شدند. با وجود این، وقتی پژوهشگران این اطلاعات را دقیق‌ تر مورد بررسی قرار دادند، دریافتند که زمان‌ بندی خاص در مصرف قهوه فاکتوری است که رابطه مستقیمی با تاثیر محافظتی آن دارد.
در آن دسته از زنانی که بیش از یک فنجان قهوه پیش از وقت ناهار می‌نوشند (در مقایسه با زنانی که پیش از این موقع روز قهوه نمی‌نوشند) خطر دیابت نوع 2 تا 34 درصد کاهش می‌یابد

مضرات قهوه:

• مصرف زیاد قهوه باعث سقط جنین و عفونت ادراری خانم‎های باردار می‎شود.
• کسانی که نقرس دارند سعی کنند قهوه نخورند.
• مصرف زیاد قهوه باعث ریزش مو می‎شود.
• کسانی که کلیه ‎های ضعیف دارند از مصرف قهوه خودداری کنند.
• مصرف قهوه باعث سفید شدن مو می‎شود.
• کسانی که مشکلات قاعدگی دارند کمتر قهوه بخورند.
• کسانی که جوش صورت یا جوش آکنه دارند از خوردن قهوه خودداری کنند.
• افرادی که سنگ کلیه دارند از خوردن قهوه خودداری کنند.
• بیمارانی که امراض عفونی دارند در دوران نقاهت از مصرف قهوه خودداری کنند.
• زیاده روی در مصرف قهوه باعث وسواس و مالیخولیا می‎شود.
• کسانی که واریس دارند قهوه کم بخورند.
• کسانی که درد های مفصلی دارند قهوه برای آن ‎ها زیان ‎آور است.
• قهوه زیاد بو داده شهوت را کم می‎کند.
• کسانی که ورم پروستات دارند قهوه خیلی کم مصرف کنند.
• کسانی که سکته قلبی یا مغزی کرده ‎اند سعی کنند قهوه را خیلی کم یا اصلاً نخورند.
• کسانی که اسهال مزمن دارند از خوردن قهوه خودداری کنند.
• کسانی که پوکی استخوان دارند قهوه کم مصرف کنند.
• کسانی که ورم شرائین دارند (شبیه روماتیسم) قهوه ننوشند.
• قهوه فشار خون را بالا می برد و آنهائیکه فشار خونشان بالاست باید از نوشیدن قهوه خودداری کنند.
• باعث تحریک و ضعیف شدن قلب می شود. تجربه ثابت کرده است کسانی که قهوه می نوشند احتمال بیماری قلبی در آنها سه برابر کسانی است که قهوه نمی خورند.
• کلسترول خون را افزایش می دهد.
• مصرف قهوه در شیردهی نیز توصیه نمیشود.
• قهوه بیخوابی می آورد.
• ممکن است باعث حرکات غیر ارادی عضلانی شود.
• ایجاد ناراحتی های روده ای و معده ای می کند.
• لرزش و رعشه می آورد.
• سوء هاضمه می آورد.
• در برخی مصرف زیاد تولید اسهال می کند.
• باعث تضعیف قوای جنسی می شود.

• تذکر مهم: هیچ‎گاه قهوه‎ای که دوبار جوشیده شده است نخورید.

باردار‌ها نباید قهوه بخورند؟

حالا که محاسن قهوه را خواندید بهتر است درباره مضرات آن هم بدانید. مثلا ممکن است برای افرادی که به‌طور مداوم یا بیش از اندازه قهوه مصرف می‌کنند به دلیل ترش کردن با مقدار کافئین موجود در قهوه مشکلات جدی‌ای به‌وجود آید. این مشکلات عمده عبارتند از: برگشت اسید، سوزش قلب، بی‌خوابی، تپش قلب یا حساسیت به کافئین.
برای کسانی که از بیماری میگرن رنج می‌ برند، قهوه کافئین‌ دار ممکن است تاثیرات منفی‌ ای داشته باشد. برای این افراد مصرف بیش از ۲ فنجان قهوه در روز ممکن است سبب تشدید سر درد شود، در حالی که میزان کم آن می‌ تواند درد را تسکین دهد. به‌ نظر می‌ رسد نوشیدنی‌های انرژی‌ زای کافئین‌ دار سالم هستند اما به خانم‌ های باردار توصیه می‌شود مصرف قهوه را کنترل کنند.
در نهایت پژوهش‌ های جدید بیانگر این است که قهوه باعث مشکل‌ تر شدن دوران بارداری و زایمان می‌ شود. پس اگر قصد بارداری دارید، کار عاقلانه این است که قهوه خوردن را برای مدتی ترک کنید.

برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close