راهنمای پیداکردن سرمایه گذار برای کسب و کار

جذب سرمایه گذار برای کسب و کار خود

بحث تأمین منابع مالی از سرنوشت‌سازترین مباحث راه‌اندازی و توسعه کسب‌ و کار است. /پیداکردن سرمایه گذار/

اگر به دنبال توسعه کسب وکار خود هستید یا قصد ایجاد یک استارت آپ را دارید، ممکن است در مسیر کاری خود به سرمایه گذاری نیاز پیدا کنید که لازم باشد در جهت تحقق طرح تجاری شما سرمایه گذاری کند. گرچه وام های بانکی اختصاص یافته به منظور شروع طرح های تجاری کوچک می تواند گزینه مناسبی برای شروع باشد، اما یافتن سرمایه گذار به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به بازپرداخت سرمایه در سررسید مشخص به وجوه دریافتی دسترسی داشته باشید. این مساله به این معنا نیست که سرمایه گذار انتظار بازپرداخت و سود حاصل از سرمایه گذاری را ندارد بلکه شاید لازم باشد به منظور جلب اعتماد و کار با تعداد مشخصی سرمایه گذار بخشی از کسب و کار از کنترل شما خارج شود.

بهترین زمان برای جذب سرمایه‌گذار چه زمانی است؟

در ابتدای کار و زمانی که هنوز نسخه اولیه کسب‌وکار شما آماده نشده است اقدام به جذب سرمایه‌گذار نکنید، بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی زمانی که هنوز ایده آن‌ها روی کاغذ است تلاش برای تأمین سرمایه و حتی سرمایه‌گذاری با هدف سودهی را آغاز می‌کنند. فراموش نکنید شما در حال احداث کارخانه نیستید.

کسب‌‌وکارهای اینترنتی در گروه فعالیت‌های رقابتی و نسبتا پر خطر تجارت قرار می‌گیرند. این کار را فقط کسانی که تجربه قبلی و موفقیت نسبی دراین حوزه را تجربه کرده‌اند انجام می‌دهند. برای کسب‌وکارهای نوپا یا استاراپ‌ها بهتر است مدل اجرایی را کوچکتر کرده یا از مواردی که در ادامه ذکر می‌شود برای تأمین امکانات و منابع مالی مدنظر استفاده کرد.

زمانی که محصول اولیه ما آماده شد و شروع به فعالیت کرد بهتر است به فکر جذب سرمایه‌گذار باشید با این حال این فرایند در کسب‌وکارهای متعدد کسان نیست و نمی‌توان یک نسخه واحد و ثابت برای همه توصیه کرد. سرمایه‌گذار به دنبال بازگشت سرمایه و سود آن است و در بهترین حالت شما یا بخشی از مالکیت کسب‌وکارتان را از دست می‌دهید یا معادل آن را متعهد می‌شوید.

۶ گام برای یافتن سرمایه گذار:

۱- طرح تجاری خود را قبل از جستجو برای یافتن سرمایه گذار بالقوه مکتوب کنید.

سرمایه گذاران باید درک کنند که شما به طرح تجاری خود خوب فکر کرده اید و اهداف واقع بینانه ای دارید، این طرح تجاری باید شامل شرح کاملی از شرکت، متناسب بودن آن با بازار هدف و آینده باشد.همچنین طرح تجاری باید شامل سرمایه مورد نیاز و برنامه ریزی شما برای بازپرداخت آن باشد.

۲- تصمیم بگیرید که دنبال چه نوع سرمایه گذاری هستید.

• برای مثال ممکن است شما به دنبال کسی باشید برای اهداف مشخصی وام تجاری در اختیار شما قرار دهد، مثلا وام به منظور خرید تجهیزات.
• یا دنبال سرمایه گذاری باشید که در ازای مالکیت بخشی از کسب و کار شما سرمایه را در اختیار شما بگذارد و از سودآوری آتی آن استفاده کند.
• دو روش ذکر شده در بالا رایج ترین نوع سرمایه گذار است، اما می توانید در طرح تجاری مکتوب خود درباره روش بازپرداخت سرمایه و سود حاصل از آن تبادل نظر کنید و مناسب ترین نوع سرمایه گذار را بیابید.

۳- ایجاد شبکه و ارتباط با گروهی از افراد در زمینه تخصصی خود که ممکن است به تجارت شما علاقه مند باشند.

برای شروع می توانید از صاحبان مشاغل کوچکی که می شناسید کمک بگیرید.برقراری ارتباط با اتحادیه های تجاری و افراد حرفه ای درصنعت مورد نظر می تواند در یافتن سرمایه گذار دلخواه بسیار راهگشا باشد.

۴- بررسی وب سایت های سرمایه گذاری به منظور یافتن « فرشتگان سرمایه گذاری».

فرشتگان سرمایه گذاری عبارتی است که به افرادی اطلاق می شود حاضر هستند وجه نقد را در اختیار شما قرار دهند و در ازای آن در کسب وکار شما شریک شوند و از منافع آن استفاده کنند.این افراد غالبا تمایل ندارند که کنترل زیادی بر شما و طرح های توسعه کسب وکار شما داشته باشند بلکه کسب سود حاصل از سرمایه گذاری هدف آنهاست.
این وسایت ها پدیده ای نسبتا جدید و دارای ساختاری متنوع هستند. به صورت کلی افراد درخواست سرمایه گذاری خود را در آنجا قرار می دهند و سرمایه گذاران متناسب با اهداف سرمایه گذاری به درخواست ها پاسخ می دهند.

۵- به دانشگاه هایی که برنامه های کارآفرینی قوی دارند زنگ بزنید یا به آنجا مراجعه کنید.

این دانشگاه ها غالبا با سرمایه گذاران در ارتباط هستند.با دانشکده و کارمندان آن درباره منابعی که می توانند در اختیار شما قرار دهند بحث کنید.

۶- شرکت هایی که در پروژه های مخاطره آمیز سرمایه گذاری می کنند را بررسی کنید.

اگر موفقیت خود را در کسب و کار اثبات کرده اید و ایده ی جدیدی دارید یا می‌خواهید کسب و کار خود را تغییر دهید و سودآوری را متحول کنید،این گزینه برای شما مناسب است.
بسیاری از این شرکت ها به دنبال موارد سرمایه گذاری هستند که بتواند بازده ۳ تا ۱۰ درصدی در فاصله زمانی زیر ۱۰ سال را برای آن ها فراهم کند.اغلب آن ها به دنبال کسب و کار های کوچک هستند که بتواند پس از شکوفایی ،قابلیت عرضه در بورس را داشته باشد و رقیبی جدی برای شرکت های بزرگ شوند.

بهترین روش تأمین سرمایه برای کسب‌وکارهای نوپا یا استارتاپ‌ها کدام است؟

شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار یا (accelerator) یکی از بهترین روش تأمین منابع و امکانات برای یک کسب‌وکار نوپاست.

از خوبی‌های این روش این است که بخشی از منابع مالی که قرار است در یک کسب‌وکار صرف خرید امکانات یا اجاره فضا شود را در اختیار کسب‌وکار شما قرار می‌دهند. اکثر شتاب‌دهنده‌ها علاوه بر منابع مالی و امکاناتی مانند فضا کمک‌های مدیریتی و مشاوره‌‌ای نیز در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند.

روش ورود به اکثر شتاب دهنده‌ها تقریبا شبیه به هم هست. یک دوره پذیرش دارند که تیم اجرایی باید ایده خودشان را در آن ارائه کنند. برای آشنایی بیشتر با روند اجرا و ورود به شتاب‌دهنده‌ها این مطلب را مشاهده کنند. همچنین لیست شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار را از اینجا ملاحظه کنید.

برای توسعه کسب‌وکاری که پایداری و ثبات مالی دارد از چه منابعی باید استفاده کرد؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران خطرپذیر(vc) را می‌توان بهترین گزینه برای کسب‌وکارهایی دانست که پایداری اجرایی و مالی پیدا کرده‌اند. معمولا این تأمین سرمایه با هدف توسعه و گسترش بازار صورت می‌گیرد.

چه روش‌های دیگری برای تأمین منابع مالی کسب‌وکار وجود دارد؟

مراکز رشد و همچنین جمع‌سپاری از دیگر روش‌هایی است که به کمک آن می‌توان بخشی از سرمایه مورد نیاز کسب‌‌وکار را تأمین کرد. همین‌طور که قبلا اشاره شد معمولا بخش زیادی از سرمایه مورد نیاز یک کسب‌وکار صرف تأمین فضای کاری و تجهیزات اولیه می‌شود. مراکز رشد هم مثل شتاب‌دهنده‌ها این منابع را در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهند. اکثر مراکز رشد در ایران دولتی و در فضاهای دانشگاهی یا پارک‌های علمی فناوری مستقر هستند.

جمع‌ سپاری عبارت است از دریافت کمک‌های داوطلبانه از عموم مردم یا علاقه‌مندان به یک حوزه، جمع سپاری فرایندی است که در کارآفرینی اجتماعی بسیار کاربرد دارد، اجرای این روش کمی دقت و ظرافت نیاز دارد، چرا که در ایران بسیار جوان است و هنوز پتانسیل آن به خوبی در تأمین منابع مالی پروژه‌های حوزه فناوری اطلاعات آزاد نشده است. سایت‌های جمع‌سپاری را از اینجا ببینید. در یک بخش جداگانه به آموزش نوشتن کمپین خواهیم پرداخت.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری چگونه عمل می‌کنند؟

معمولا شرکت‌ها یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری در امور اجرایی و مدیریت کسب‌وکاره‌ها وارد نمی‌شوند به صورت سرمایه‌گذاری در قالب سهام یا سود مشارکت به کسب‌وکارها منابع مالی تزریق می‌کنند. فرایند مشارکت و سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها چیز جدیدی نیست و اما ورود و سرمایه‌گذاری آن‌ها در حوزه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات کاملا جدید است.

آیا از طریق فروش سهام یا سود مشارکت هم می‌توان سرمایه جذب کرد؟

بله این امکان وجود دارد، اما باید کسب وکار به پایداری مالی رسیده باشد تا بتواند سهام خود را ارائه کند، فروش سهام به صورت عام و بدون ساختار به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود چرا که مشکلات فراوانی به همراه خواهد آورد. برای فروش سهام سایت می‌توان از طریق سرمایه گذاران خطر‌پذیر یا فرشتگان سرمایه‌گذار و حتی جمع سپاری عمل کرد.

• در هر صورت قبل از هر قدام نیاز به بررسی کارشناسی هست.

برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close