راه اندازی کسب و کار خانوادگی

همه چیز درباره کار خانوادگی

قبل از هر چیز با وجودی که واضح است اجازه بدهید توجه شما را به تفاوت کسب و کار خانگی و کسب و کار خانوادگی جلب کنیم.

این دو مفهوم کاملاً مستقل هستند. وقتی از کسب و کار خانگی حرف می‌زنیم، منظورمان کسب و کاری است که در یک فروشگاه یا دفتر کار یا کارگاه رسمی شکل نگرفته و در یک محیط مسکونی غیرتجاری در حال فعالیت است. بسیاری از کسب و کارهای خانگی، هویت حقوقی ندارند یا اگر هم هویتی دارند، صرفاً در حد دریافت مجوزهای اولیه از مراکز ذی صلاح است

کسب و کار خانوادگی چیست؟

کسب و کار خانوادگی یک نوع کسب و کار است که صاحبان آن با هم خویشاوند و فامیل باشند، به عبارت دیگر به کسب و کارهایی گفته میشود که افراد یک خانواده و خویشاوندان اقدام به تشکیل کسب و کاری مینمایند، این نوع کسب و کارها را میتوان در بسیاری از کشورهای اروپایی مشاهده نمود.به عبارت دیگر شرکت ها، مؤسسات و کسب و کارهایی که بوسیله ارتباطات و تعاملات خانوادگی و افراد خانواده تحت تاًثیر قرار می گیرند.

کسب و کارهای خانوادگی نقش مهمی را در اقتصاد کشورها ایفا می کند.

اغلب میان دو واژه خانواده و کسب و کار نوعی تضاد و دو گانگی وجود دارد ، در حالیکه این مفاهیم به عنوان دو زیر سیستم از یک ابر سیستم بنام اجتماع و جامعه هستند که دراثر ارتباطات و تاثیرات متقابلی که بر روی یکدیگر میگذارند تشکیل یک نظام کلی تر به نام ( کسب و کار خانوادگی ) (فامیلی) میدهند.

برخی دیگر نیز برای تعریف این مفهوم به مباحثی چون بینش و هدف یک شرکت یا یک کسب و کار خاص اتکا نموده اند و به موضوع کار در منزل از این منظر نگریسته اند ، نهایتا اینکه تئوری مشهور مبتنی بر منابع ( RBV) بدین منظور یک شرکت و یا یک کسب و کار خاص را بر اساس دسته بندی منابع موجود در آن ( دانش، مواد، سرمایه، نیروی انسانی، و…) تعریف و تقسیم بندی میشود .

به هر حال تعاریف و تقسیم بندی های زیادی برای کسب و کار های خانوادگی ( کار در منزل های متفاوت و انواع بسته بندی های در منزل ) ارائه شده است ، برای تعریف دقیق تر و روشن تر از این مفهوم میتوان با دو دید و تقسیم بندی کلی و جزئی به موضوع نگاه کرد. از دید کلی میتوان یک کسب و کار یا شرکت خانوادگی را بدین گونه تعریف نمود: شرکتها ، موسسات و کسب و کارهایی که بوسیله ارتباطات و تعاملات خانوادگی و افراد خانواده تحت تاثیر قرار میگیرند. از دید جزئی تر تعاریف زیر را میتوان برای یک کسب و کار خانوادگی برشمرد:

کسب و کاری که متعلق به افراد یک خانواده میباشد و توسط افراد فامیل و غیر فامیل اداره میشود.

همانطور که مشخص است یک کسب و کار خانوادگی گاهی میتواند فراتر از یک شرکت خانوادگی باشد. و گاها نیز فقط در قالب یک شرکت خانوادگی باشد. البته در تعریف این نوع کسب و کار سه عامل مهم مطرح است: خانواده، مالکیت و مدیریت

آنچه که از یافته های تمام تحقیقات بر می آید این است که همگرایی عامل خانواده و تنها یکی از دو عامل مالکیت و مدیریت ( خانواده و مدیریت کسب و کار یا خانواده و مدیریت یک کسب و کار ) میتواند به تعریف یک کسب و کار خانوادگی بسنده کند.

به دلیل اهمیت بسیار زیاد شرکت ها و کسب و کارهای خانوادگی در رشد و توسعه اقتصادی و همچنین اشتغال زایی و رفع بیکاری، بسیاری از کشورهای جهان نسبت به این مسئله کارآفرینی از طریق ایجاد این گونه شرکتها روی آورده و برنامه ریزی های بسیار دقیق و هدفداری را دراین زمینه انجام می دهند.

برای اینکه یک کسب و کار خانوادگی رشد نماید و برای نسل های بعدی نیز بقا داشته باشد بایستی یک برنامه ریزی دقیق و اصولی برای کسب و کار از سوی مالکان و مدیران کسب و کار انجام گیرد .علاوه براین به دلیل اهمیت روز افزون این نوع کسب و کار هم برای جوامع و هم برای اقتصاد ملت ها حمایت هایی نیز بایست از سوی دولتها در این راستا انجام گیرد .ترکیب چندین عامل برای توضیح و تشریح موفقیت، رشد و بقای کسب و کارهای خانوادگی لازم است از آن جمله میتوان به مواردی مانند فرهنگ خانواده، شخصیت و خصوصیات هر کدام از اعضای خانواده ، عوامل محیطی و اجتماعی ، نوع کسب و کار، خصوصیات کارآفرین (بنیانگذار) کسب و کار و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.

چهار عامل درآمدزایی برای کسب و کار خانوادگی:

۱- درک و پذیرش ارتباطات درونی بین نقش های خانوادگی و نقش های شغلی
۲- پرداختن به کسب وکار خانوادگی به عنوان یک کسب و کار جدی و رسمی
۳- برنامه ریزی برای آینده کسب و کار خانوادگی
۴- بهره مندی از نصایح و مشاوره های حرفه ای

الگوهای کسب و کارهای خانوادگی:

کسب و کارهای خانوادگی گذرا:

کسب و کارهای خانوادگی گذرا نوعی از کسب و کار است که توسط یک فرد از خانواده تاسیس شده است و یا کسب و کاری است که در طی مراحل اولیه نسل دوم شکست می خورند. موفقیت آن بستگی زیادی به کارآفرین(موسس) قوی دارد.

کسب و کارهای خانوادگی محافظه کارانه:

کسب وکارها ممکن است در طی چندین یا حتی تعداد زیادی از نسل ها بقا داشته باشد، اما این نوع از کسب و کارهای خانوادگی دارای محدودیت هایی است، که اجازه کمی به رشد کردن می دهد و یا اصلا اجازه ی رشد کردن به این شرکت ها را نمی دهد. نمونه های خاصی از کسب وکارهای خانوادگی محافظه کارانه، فعالیت ها و شرکت های خانوادگی هستند که بر حسب سنت، اولین نواده ی مرد مالکیت و رهبری را در دست می گیرد. فرهنگ محافظه کارانه به جای دیدگاه رشد به دیدگاه محافظه کارانه منجر می شود.

کسب و کارهای خانوادگی کارآفرینانه:

یک کسب وکار خانوادگی کارآفرینانه چشم انداز متفاوتی نسبت به موارد توصیف شده ی بالا دارد. به جای ساختارهای ساده که در کسب و کارهای خانوادگی محافظه کارانه شده وجود داشت و یا نبود ساختار در کسب وکارهای خانوادگی گذرا، این نوع از کسب وکارها شامل پیچیدگی هایی می شوند، که بر اساس رشد خانواده در طی چندین نسل شکل گرفته است. این ها بجای طرد کردن اعضای خانواده، در جستجوی ساختارها و استراتژی هایی هستند، که بتواند نیازهای متنوع خانواده ی در حال رشد را نشان دهد.

برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close