روابط عمومی (Public Relations) چیست؟

روابط عمومی, تبلیغات و برندینگ

روابط عمومی Public relations یا به اختصار PR پلی است که تعامل و گفت‌وگو با مخاطب را میسر می‌کند و امکان ارتباطی بلندمدت و دوسویه با مخاطب را فراهم می‌سازد.
روابطِ عمومى را در زبان عربى (العلاقات العامه) ترجمه کرده‌اند.
روابط عمومی یعنی؛ دوستی با همه، دشمنی با هیچ کس

روابط عمومی چیست؟

روابطِ عمومی، در واقع به مفهوم متقاعد کردن انسانهاست.

روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش‌های حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباطات مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با آن در ارتباط اند انجام می‌دهد.

روابطِ عمومی سازمان به 2 بخش خرد و کلان تقسیم می شود. که هر بخش وظایفی دارد.
وظایف این حرفه شامل: برگزاری سمینار، برقراری ارتباط با سازمان های دیگر، سخنرانی در کنفرانس‌ها، همکاری با رسانه‌ها و بهره‌وری از آنها، ارتباطات بحران، برقراری و استحکام ارتباط با اعضای سازمان، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با کارکنان، در زُمرهٔ وظایف این حرفه است.

فعالیتِ روابط عمومی، چندان مستقیم و ملموس نیست و همین، فرق آن با تبلیغات است. روابط عمومی می‌تواند برای ساختن روابطِ تفاهم‌آمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران، رأی‌دهندگان و عموم مردم به کار رود.

روابط عمومی می‌بایست برند جدید را خلق کند و تبلیغات، پس از آن به ثبات و دوام آن برند کمک خواهد کرد.
تفاوت تبلیغات و روابط عمومی، بحث جیب و جَنَم است. تبلیغات از جیب شما می‌کاهد اما روابط عمومی به جنم سازمان شما می‌افزاید.

تعارف مختلف روابط عمومی:

  • روابط عمومی، عبارت است از هنری که به کمک آن می توان موسسه، سازمان وفرد را مورد علاقه و احترام کارمندان و مردمی که با آن سر و کار دارند قرار دارد.
  • روابط عمومی، فن و هنری است که از علوم متعددی بهره می گیرد.
  • روابط عمومی، عبارت است از داشتن رابطه خوب با دیگران.
  • روابط عمومی، عبارت است از تلاش های یک سازمان جهت کسب همکاری مردم و گروه های دیگری که برای آن سازمان اهمیت دارند.
  • روابط عمومی، عبارت است از اقدام به کارهایی، جهت افزایش و تقویت رابطه با مردم.
  • روابط عمومی، عبارت است از انجام کار خوب و مفید و بیان و تبلیغ این اقدامات.
  • روابط عمومی، عبارت است از چشم، گوش و دهان یک سازمان.
  • روابط عمومی، آیینه تمام نمای یک سازمان است.
  • روابط عمومی، بازوی یک مدیر سازمان در امر ارتباط و استقرار حسن نیت و تفاهم در مجموعه متبوع می باشد.

ویژگی های روابط عمومی:

بر اساس تعاریف یاد شده،می توان ویژگی هایی را که برای روابط عمومی بدین شرح برشمرد:

  • انتقال و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظرات مدیریت سازمان به مخاطبان و برعکس
  • روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان است.
  • روابط عمومی ،ارتباطات اقناع کننده است.
  • روابط عمومی ،فلسفه اجتماعی است.
  • روابط عمومی مدیریت ارتباط و کارکرد ارتباطی مدیریت است.
  • کوشش آگاهانه و برنامه ریزی شده و سنجیده.
  • وسیله نفوذ در افکار عمومی و تغییر آن
  • عملیات ارتباطی آگاهانه مبتنی بر برنامه و تحقیق
  • وسیله گفت و گو با مخاطبان
  • ارتباطات صادقانه در راستای باور پذیری
  • وسیله مدیریت اطلاعات و توزیع عادلانه آن در جامعه
  • وضوع و انسجام عملکرد ها برای اطمینان و اعتماد
  • فعالیت مبتنی بر تحقیق
  • وسیله مشاوره مدیران
  • مرکز ثقل ارتباطات درون و برون سازمانی
  • هنر مردم داری
  • روابط عمومی رفتار صحیح ارتباطی است
  • وسیله ارتقای روحیه پرسشگری در جامعه
  • وسیله توسعه اعتماد و اعتبار اجتماعی سازمان است
  • فراهم کننده مشارکت مردم در امور است
  • امکان نظارت مستمر مردم بر کارها را ایجاد می کند
  • تشکیل،حفظ و استفاده سرمایه اجتماعی است

تفاوت‌ روابط عمومی و تبلیغات

یکی از بزرگترین تفاوت‌های روابط عمومی و تبلیغات در برنامه‌ریزی است؛ به‌طوری‌که روابط عمومی برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کند اما تبلیغات، در کوتاه‌ترین زمانِ ممکن به دنبال نتیجه است. (تفاوت‌های روابط عمومی و تبلیغات)

چگونه از روابط عمومی استفاده کنیم؟

به کمک ابزارهای روابط عمومی می توان ذهنیت افراد جامعه را نسبت به کالا یا خدمت خاصی تغییر داد و شهرت و معروفیت برای آن کالا یا خدمات ایجاد کرد.
همچنین می‌توان با خلق زمینه‌های مناسب فکری و عاطفی نسبت به یک شرکت یا کالا امکان موفقیت آن را در آینده فراهم نمود. (چگونه از روابط عمومی استفاده کنیم؟)

تاریخچه روابط عمومی

بررسي تاريخچه روابط عمومی نشان ميدهد كه روابط عمومی قدیمی‌ترين شكل ارتباطات اجتماعی به حساب میاید. بر اساس تحقیقات، پیدايش روابط عمومی به حدود 400 سا ل قبل از ميلاد بر ميگردد كه در واقع «علم بيان» و شيوههای متقاعدسازی مخاطب را مطرح كرده است. بنابراین اگر اين نظر را بپذيريم، بايد خاستگاه روابط عمومی را يونان باستان بدانيم، گر چه نميتوان ماهيت اين گونه فعاليتها را با روابط عمومی يكسان گرفت. در هرصورت، عملكرد روابط عمومی دربدو پيدايش صرفاً به دنبال متقاعدسازي مخاطب و همراه ساختن او با اهداف سازمان و در واقع ابزار تبليغ و ايفای نقش رسانهاي بوده است.

اهداف روابط عمومی

  1. برقراری ارتباط متقابل بین مردم و مسیولین و جلب همکاری و بسط تفاهم عمومی
  2. آگاهی مردم از عملکرد دستگاه متبوع
  3. ایجاد بستر تفاهم، همکاری و جلب اعتماد عمومی و اعتمادسازی درون و برون سازمان
  4. جلب مشارکت و همفکری همه جانبه مخاطبان در تصمیم سازی و تصمیم گیری های سازمانی
  5. توسعه و ساماندهی نظام اطلاع رسانی و اطلاع یابی در چارچوب وظایف سازمان
  6. ایجاد بستر مناسب برای گفتمان مستمر و منظم بین سازمان و مخاطبان آن
  7. تثبیت، تقویت و کمک به زمینه سازی تحقق سیاست های اجرایی سازمان
  8. پیش بینی بحران های بالقوه و کمک به پیشگیری از وقوع آنها در حوزه فعالیت های سازمان
  9. مشارکت در رفع مشکلات و حل مسایل سازمان
  10. ارتقای سطح دانش و آگاهی های عمومی در راستای اهداف سازمان
  11. آماده نمودن اذهان عمومی در اجرای طرحها و برنامه ها و ایجاد محیط مناسب برای رشد فضائل اخلاقی کارکنان
  12. در چهارچوب ضوابط و معیارهای نظام جمهوری اسلامی ایران

ویژگی های کارشناسان روابط عمومی

افراد شاغل در روابط عمومی ها باید از تجربه و تخصص و درایت و آگاهی کافی نسبت به وظایف و حوزه سازمانی خود برخوردار باشند و اطلاعات کافی درباره مسائل خاص اداره خود داشته باشند ولی اغلب از داشتن اطلاعات تخصصی تهی اند یا اگر تخصصی در حوزه روابط عمومی دارند آن را به کار نمی بندند.

بدیهی است وقتی واحد روابط عمومی به سبب نیروهای ضعیف و ناآگاه در آن اداره جایگاه خود را از دست داد به بیراهه کشیده می شود و رئیس آن اداره به دلیل بی اعتمادی به کارایی روابط عمومی، کار روابط عمومی را عملا فراموش یا در بهترین حالت آن را به منشی و یا مدیر دفتر خود واگذار می کند.

در ساختار روابط عمومی های دستگاههای اجرایی، ضعف نیروی انسانی آگاه و متخصص آشکار است و برخی کسانی که در روابط عمومی ها به کار گمارده شده اند ناآشنا به فوت و فن این حرفه هستند و در بیشتر موارد با رسانه و اقتضائات آن بیگانه اند.

امتیاز شما به این مطلب
[votes: 0 Rating: 0]
برچسب ها

تبلیغات

تبلیغات 1

دستگاه جوجه کشی حرفه ای

دستگاه جوجه کشی حرفه ای Easy Bator 6 نمونه متفاوت در صنعتی جوجه کشی کشور ، مناسب برای جوجه کشی از پرندگان زینتی و گران تخم.کیفیت جهانی با راندمان جوجه کشی عالی و قیمت مناسب عرضه در فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP.

تبلیغات 2

دستگاه جوجه کشی خارجی

فروش ویژه دستگاه جوجه کشی خارجی ، ساخت کره جنوبی در مدل ها و ظرفیت های مختلف مناسب برای جوجه کشی از تمامی پرندگان و خزندگان تخم گذار اهلی و زینتی با راندمانی فوق العاده عرضه در فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP.

مطالب مرتبط

1
دیدگاه بگذارید

1 نظر داده ها
0 پاسخ ها
0 دنبال کنندگان
 
بیشترین موافقت یا مخالفت
پرطرفدارترین نظر
1 نظر نویسندگان
  اشتراک در  
جدیدترین نظرات قدیمی‌ترین نظرات نظراتی با رای بیشتر
اطلاع از
دنیز

متن جالب و مفیدی بود

بستن