زنان باردار و بهترین حالت خوابیدن آنها

روش صحیح خوابیدن زنان باردار

یکی از معضلات دوران بارداری بخصوص در ماه های آخر این است که نمی توانید عادات همیشگی خوابیدن خود را داشته باشید، ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺩﺭﯾﺎفتند ﺯﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﺸﺖ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺑﻨﺪ ۶ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﺧﻄﺮ ﺯﺍﯾﻤﺎﻥ ﻧﻮﺯﺍﺩﺍﻥ ﻣﺮﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ.

بهترین حالت خوابیدن زنان باردار

ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻥ ﻃﻮﻻ‌ﻧﯽ ﺑﻪ پشت ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺧﻮﻥ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺟﻨﯿﻦ ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ. ﺍﻏﻠﺐ ﺩﺭ ﺳﻪ ﻣﺎﻫﻪ ﺳﻮﻡ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﯼ ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﭘﺸﺖ ﺍﺻﻼ‌ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﭘﺬﯾﺮ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﺣﺎﻟﺖ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﻧﯿﺴﺖ. ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭ ﺑﻪ ﭘﺸﺖ ﺑﺨﻮﺍﺑﻨﺪ ﻓﺸﺎﺭ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﺟﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﺳﯿﺎﻫﺮﮒ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﺎﺩﺭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﯽ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ.
بنابراین در دوران بارداری بهترین وضعیت خواب،ﺧﻮﺍﺑﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﭘﻬﻠﻮﻫﺎ ﻭ ﺟﻤﻊ ﻛﺮﺩﻥ ﺯﺍﻧﻮﻫﺎ ﺩﺭ ﺷﻜﻢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩ ﻗﻠﺐ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﺟﻨﻴﻦ ﻭ ﺗﻨﻔﺲ ﻣﺎﺩﺭ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺭﺍﺣﺖ ﺗﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﺎﻧﻊ ﺍﻓﺘﺎﺩﻥ ﻭﺯﻥ ﺟﻨﻴﻦ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﻭ ﻋﺮﻭﻕ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﺗﺤﺘﺎﻧﻲ ﻣﺎﺩﺭ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
خوابیدن به پهلوی چپ بهتر است چون ﮐﺒﺪ ﺩﺭ ﻃﺮﻑ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺪﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﭼﭗ ، ﻓﺸﺎﺭ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﺭﺣﻢ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺍﯾﻦ ﺍﺭﮔﺎﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﻣﯽ ﺩﺍﺭﺩ. ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﭼﭗ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺧﻮﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﻠﺐ ﺍﺭﺗﻘﺎ ﻣﯽ ﺑﺨﺸﺪ ﻭ ﺧﻮﻥ و مواد مغذی ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺑﻪ ﺟﻨﯿﻦ، ﺭﺣﻢ ﻭ ﮐﻠﯿﻪ ﻫﺎ ﺭﺍﻩ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ ﻭ ﻓﺸﺎﺭ ﺍﺯ ﮐﻤﺮ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ فراموش نکنید وقتی به پلو می خوابید یک بالش مابین زانوهایتان قراد دهید.

نحوه خوابیدن صحیح در دوران بارداری

برای خوابیدن راحت در دوران بارداری به این توصیه ها در مورد وضعیت خوابیدن عمل کنید:
– خوابیدن روی پهلو را امتحان کنید، به خصوص اگر احساس راحتی می کنید روی پهلوی چپ بخوابید. از همان ابتدای بارداری به خود عادت دهید که به پهلو دراز بکشید. خوابیدن به پهلو با زانوهای خمیده،نتیجه اش یک خواب راحت می باشد. این وضعیت حتی کار قلب را نیز آسان تر می کند، زیرا فشار جنین را از روی بزرگ سیاهرگ برداشته و خون اندام ها راحت تر به قلب بر می گردد. بهترین حالت خوابیدن در تصویر نشان داده شده است.
– برای داشتن یک خواب راحت زانوهایتان را خم کنید و یک بالش میان آنها قرار دهید. یک بالش نیز زیر شکم تان قرار دهید. می توانید از بالش مخصوص بارداری استفاده کنید .
– اگر سوزش سر دل (ترش کردن معده) ناراحت تان می کند، زیر بالاتنه تان بالش بگذارید تا سرتان بالاتر قرار بگیرد.
– اگر احساس تنگی نفس دارید، روی پهلو بخوابید یا زیر سرتان را بالا بیاورید.
– در طول بارداری از خوابیدن روی پشت یا شکم پرهیز کنید.

نحوه صحیح خوابیدن برای مادری که سوزش سر دل دارد؟

اگر شما در بارداری از احساس درد در ناحیه قلب و یا سوزش معده رنج می برید ، حین خواب ، کمی بالاتنه ی خود را بالاتر قرار دهید . یعنی از یک بالشتک جهت بالا بردن بالاتنه استفاده کنید . در این حالت بواسطه ی زاویه ای که ایجاد کرده اید از برگشت غذا به مری جلوگیری می کنید.

نحوه ی خوابیدن در مادری که ورم پا و اندام تحتانی دارد؟

این مادران بهتر است علاوه بر خوابیدن به پهلو ، یک بالش کوچک زیر پای خود (از زانو تا پایین ) قرار دهند تا برگشت وریدی پا به راحتی انجام شده و ورم پا کاهش پیدا کند.

  • معمولا از سه ماهه ی دوم بارداری به بعد ، بهتر است به مدت طولانی به پشت نخوابید.
  • خوابیدن به پشت در بارداری هیچ ارتباطی به بندناف و گره و پیچ خوردن آن و …ندارد.
برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close