سرمایه‌گذاری در فرآوری و بسته‌بندی ادویه

طرح توجیهی فرآوری و بسته‌بندی‌ ادویه فرصت تجارت و کسب سود

طرح توجیهی فرآوری و بسته‌بندی‌ ادویه

اگرچه ایران سرزمین ادویه‌ها نیست و معمولا این عنوان را باید برای کشوری مانند هند به کار برد اما بدلیل علاقه ایرانیان امروزه در فروشگاه‌های سطح شهر شاهد حضور ادویه های مختلف در بسته‌بندی‌هایی گوناگون هستیم که طی فرآوری ادویه خام وارداتی تولید می‌شوند. در حال حاضر در واحدهای صنعتی انوع مختلف ادویه‌ها به‌صورت چوب وارد کارخانه شده و پس از طی کردن مراحل مربوط به فرآوری و بسته‌بندی، وارد شبکه فروش می‌شود. تامین امنیت غذایی که این روز‌ها مسئله اصلی کشورهای مختلف به حساب می‌آید از این رو سرمایه‌گذاری در فرآوری محصولات غذایی و کشاورزی به لحاظ اقتصادی تا حد زیادی توجیه‌پذیر بوده و ارزش افزوده بالایی را به همراه دارد. در طرح توجیهی امروز، جنبه‌های مختلف طرح توجیهی فرآوری و بسته بندی ادویه را بررسی کردیم که در ادامه پیش رو دارید.

طرح فرآوری و بسته‌بندی‌ ادویه

ادویه جمع مکسر دوا در عربی است، ادویه‌جات مواد گیاهی هستند که بعد از فرآوری آن به منظور عطر و طعم دهی به مواد غذایی استفاده می شوند، برخی از این محصولات علاوه بر مصرف خوراکی، مصارف دارویی و درمانی نیز دارند. از آنجایی که استفاده از ادویه‌های از قدیم‌الایام در ایران رایج بوده و هست، شاید بتوان گفت ایرانیان به نسبت مردم بسیاری از کشور‌های دیگر، علاقه بیشتری به استفاده از ادویه‌های مختلف داشته باشند.

برآورد‌ها نشان می‌دهد در ایران سالانه ۲۲۰‌هزار تن ادویه مصرف می‌شود که‌ درصدی از آن تولید داخل و‌ درصد بالایی از آن هم وارداتی است. ادویه از آن دست کالاهایی است که بیشترین تکیه را بر واردات دارد. چون در ایران تنها حجم بسیار اندکی، آن هم تنها حدود پنج قلم ادویه، به‌صورت انبوه تولید می‌شود. در دنیا اقلام مختلف ادویه اعم از زردچوبه، فلفل، دارچین، زنجبیل و… تولید می‌شود و کشورهایی مانند هندوستان، اندونزی، سنگاپور و مالزی در تولید این محصولات پیشرو هستند. این در حالی است که در ایران پنج نوع ادویه و به میزان ۵۰‌هزار تن تولید می‌شود.

مزایا و کاربردهای محصول

ادویه به منظور عطر و طعم دهی به غذا و یا برای پنهان کردن طعم‌های دیگر استفاده شود. در آشپزخانه، ادویه جات از سبزیجات که برگ دار، قسمت‌های گیاه سبز مورد استفاده برای طعم دهی یا به عنوان چاشنی هستند، متمایز هستند. کارخانجات، صنایع تولیدکننده مواد‌غذایی و حتی ارگان‌های پزشکی نیز از دیگر مصرف‌کنندگان بزرگ این نوع از مواد‌غذایی محسوب می‌شوند.

بررسی بازار

میزان تقاضا برای ادویه‌جات در سطح جهان به‌شدت رو به افزایش است. به‌همین نسبت هم تولید ادویه‌ها و گیاهان خوراکی از این دست رشد بالایی را به خود می‌بیند. کما اینکه توصیه‌های پزشکی برای مصرف ‌ادویه و گیاهان دارویی موجب تمایل بسیاری از مصرف‌کنندگان به سوی این محصولات شده است، به‌طوری که این امر تغییر عادات غذایی و گرایش به سوی غذاهای سالم را در پی داشته است. همچنین تنوع زیادی که در میان این مواد خوراکی به چشم می‌خورد، موجب شده تا چاشنی بی‌بدیل میزهای غذا باشند. از طرفی تولید مواد‌غذایی بدون این چاشنی‌ها هم تقریبا غیرممکن شده است.

به همین دلیل در بسیاری از مواد‌غذایی آماده، سس‌ها، نوشیدنی‌ها، نان‌ها، شیرینی‌ها و… از انواع مختلف این چاشنی‌ها استفاده می‌شود و ادویه‌جاتی مانند فلفل، زردچوبه، زنجبیل، گشنیز، دارچین، زیره، گل میخک، سیر، هل و… جزء لاینفک بسیاری از غذاها در سراسر جهان شده‌اند. از طرفی مصرف سالانه ادویه در کشورمان ۲۲۰هزار تن است که ۱۷۰هزار تن آن از طریق واردات تامین می‌شود. ۱۷۰هزار تنی که به‌ دو صورت فله‌ای و بسته‌بندی‌شده در بازار به‌فروش می‌رسد. نوع فله‌ای همان شیوه سنتی خریدوفروش ادویه است و نوع بسته‌بندی در سال‌های اخیر رواج یافته که نوعی سرمایه‌گذاری برای فروش مدرن‌تر ادویه‌جات است. در هر صورت مسئله مهم نیاز بازار داخلی به ادویه است و حتی می‌توان گفت بیش از ۲۲میلیون خانوار ایرانی مصرف‌کننده این مواد‌غذایی هستند.

فرآیند تولید محصول

ادویه‌هایی که چوب آنها وارد کشور می‌شود، مانند چوب دارچین و چوب زردچوبه حتما باید آسیاب شود و این آسیاب کردن در چند مرحله انجام می‌شود. پس از آسیاب شدن، ادویه به قسمت بسته‌بندی می‌رود که دستگاه‌های بسته‌بندی هم اتوماتیک هستند و معمولا در ظروف پت، این بسته‌بندی انجام می‌شود.

دستگاه‌های مورد نیاز برای بسته‌بندی و فرآوری ادویه

جهت فرآوری و بسته‌بندی ادویه به آسیاب‌های مختلفی اعم از سوزنی و چکشی و دستگاه بسته‌بندی ساشه و در مورد ادویه‌های میکس به دستگاه بلندر نیاز است، فرآوری و بسته‌بندی ادویه در فضای کوچک امکان‌پذیر نیست و حداقل باید یک‌هزار متر فضا به این امر اختصاص بیابد. از طرفی آسیاب کردن ادویه گرد و خاک بسیار شدیدی را ایجاد می‌کند و علاوه بر بزرگی فضا، باید تهویه بسیار قوی و انبار مناسب و به دور از رطوبت هم داشته باشد. ادویه‌ها جزو آن دسته از مواد‌غذایی هستند که رطوبت در آنها بسیار تاثیرگذار است. یعنی اگر تهویه و محل انبار درست و اصولی نباشد، ادویه رطوبت جذب می‌کند و در نهایت کپک می‌زند.

به‌طور‌کلی در حال حاضر کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی ادویه باید آسیاب صنعتی خریداری کنند که این نوع آسیاب در ایران تولید می‌شود و موجود است و نیازی به واردات آن وجود ندارد. البته می‌توان به‌طور‌کلی این موضوع را مطرح کرد که هیچ‌کدام از دستگاه‌های مربوط به فرآوری و بسته‌بندی ادویه وارداتی نیست. اما نوآوری از جمله مواردی است که یک برند را زنده نگه می‌دارد.

مطالعات مالی و اقتصادی طرح توجیهی

اقتصادی بودن یک واحد صنعتی فرآوری و بسته بندی ادویه تنها در تیراژ بالای تولید است، کارخانه‌های نوپا و کوچک فرآوری و بسته‌بندی ادویه ممکن است که در مدت‌زمان کوتاهی تعطیل شوند زیرا سود در تیراژ و تولید بالاست و هرچه کارخانه بزرگ‌تر و تولیدات آن بیشتر باشد، قیمت تمام‌شده پایین‌تر می‌آید و سود بیشتری نصیب تولیدکننده می‌شود. بنابراین در شرایط اقتصادی فعلی راه‌اندازی واحد فرآوری و بسته‌بندی ادویه در مقیاس کوچک، اقدام اشتباهی است.
بدون طرح توجیهی وارد بازار نشوید.

500میلیون تومان؛ حداقل میزان سرمایه‌گذاری

یک سرمایه‌گذار باید چه میزان سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کارخانه فرآوری و بسته‌بندی ادویه انجام دهد؟ به فرض اینکه ملک این سرمایه‌گذار، شخصی باشد و در یک سوله یک‌هزار متری که متراژ حداقل است، آغاز به کار کند و با احتساب نیروی انسانی مورد نیاز برای بخش اداری و حداقل 15 کارگر و مدیر، در مجموع به حدود 20 پرسنل نیاز داشته باشد، باید سرمایه‌گذاری 500‌میلیون تومانی انجام دهد.
چنانچه سرمایه گذار با تهیه مطالعه بازار جامع و شناخت بازار اقدام به ایجاد واحد فرآوری ادویه کند و بتواند محصولات خود را با تبلیغات مناسب و کیفت خوب به فرش برساند ممکن است پس از یک تا دو سال به سوددهی نسبی برسد.

نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد

همواره توصیه کارشناسان ما بر این بوده است که سرمایه‌گذاران محترم بدون تهیه مطالعات امکان سنجی وارد بازار نشوند. به‌صرفه بودن و یا نبودن راه اندازی واحد فرآوری و بسته‌بندی ادویه گرو تهیه و تدوین طرح توجیهی است، در طرح توجیهی این موارد در نظر گرفته می‌شود که اگر فردی قصد داشته باشد کارخانه ادویه ایجاد کند، باید چه متراژی را در نظر بگیرد، اگر زمین، ملک شخصی باشد چه هزینه‌هایی دارد و اگر استیجاری باشد، وضعیت هزینه‌ها به چه صورت خواهد بود، چه تعداد دستگاه باید خریداری شود و به چه میزان سرمایه باید صرف هزینه‌های تامین انرژی و… شود.

نوآوری نکنید، از گردونه بازار حذف می‌شوید

در حال حاضر تنوع محصولات بسیار زیاد است و کارخانه‌ای که جدیدا وارد این عرصه می‌شود، باید ادویه‌های خاص با بسته‌بندی خاص ارائه دهد، زیرا اگر یک کارخانه نوپا بخواهد همین ادویه‌های موجود در بازار را تولید کند، امکان دارد که در سال اول و دوم فعالیت، از گردونه حذف شود.
یک واحد فرآوری و بسته‌بندی ادویه برای اینکه به برند تبدیل شود، باید چه هزینه‌هایی را پرداخت کند؟ قاعدتا باید هزینه‌های معنوی و مادی بسیاری را پرداخت کند. هزینه تبلیغات و جلب رضایت‌مندی مشتری و اهمیت به کیفیت محصولات هم هزینه‌های مادی است که یک شرکت برای تبدیل شدن به یک برند باید پرداخت کند.
منبع: /forsatnet.ir- behinsanat.com/
در نتایج یک طرح توجیهی استاندارد مشخص می شود که آیا راه‌اندازی واحد فرآوری و بسته‌بندی ادویه برای یک سرمایه‌گذار سودده است یا خیر.

برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close