سرمایه گذاری در احداث یا نوسازی شهربازی

احداث مجموعه شهربازی، فرصتی سودآور و هیجان‌انگیز

سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک مجموعه شهربازی

در دنیای شلوغ و پرکار امروز نیاز به تفریح و استراحت روحی یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر شناخته می‌شود. ساعتی را در کنار خانواده یا دوستان با اوقات خوش‌گذراندن می‌تواند خستگی کار تمام هفته را از تن بیرون کند. برخی برای این زمان به سراغ سینما، برخی افراد به سراغ پیک‌نیک و فضای باز می‌روند و برخی افراد هم که عاشق هیجان هستند سری به خدمات تفریحی و پارک‌های آبی و شهربازی و باغ وحش می‌زنند؛ فضایی که کودکان می‌توانند ساعت‌ها در آن مشغول بازی و خوشگذرانی باشند و در کنار آنها خانواده‌ها و بزرگسالان فقط تماشاگر نیستند و می‌توانند آدرنالین خون خود را با چند بازی مهیج بالا ببرند.

در مقاله امروز قصد داریم وضعیت شهربازی‌های ایران و چگونگی راه‌اندازی یک مجموعه شهر بازی را از نظر بگذرانیم.

نیاز به وجود شهربازی از نیازهای مبرم کشور

متاسفانه کشور ما از نظر خدمات تفریحی بسیار ضعیف است و جزو شهرهای فقیر از نظر میزان اماکن تفریحی و سرگرمی شناخته می‌شود. شاید چند سال اخیر اوج شکوفایی پرداختن به این بخش از نیازهای مردم باشد اما تلاش‌ها در این زمینه کافی نیست و به جرات می‌توان گفت پتانسیل‌های بسیار بالایی در زمینه این مجموعه‌ها در کشور وجود دارد.

در خصوص تعداد شهربازی‌های کشور و کلان‌شهرها: در مجموع ما دو مدل شهربازی داریم که برای گرفتن آمار باید به انواع آنها توجه کنیم. در ایران شهربازی‌های روباز و سرپوشیده تنها مدل‌هایی هستند که وجود دارند، در خصوص تعداد دقیق این اماکن تفریحی آمار دقیقی وجود ندارد چرا که حتی یک فضای ۲۰۰متری که چهار قطعه وسیله بازی در آن باشد، شهربازی نامیده می‌شود اما اگر بخواهیم قدری وسیع‌تر نگاه کنیم و شهربازی‌های بزرگ‌تر را در نظر بگیریم در کل کشور حدود ۴۰۰شهربازی وجود دارد که نزدیک به ۱۰۰تای آنها در تهران است. از این تعداد شاید فقط نزدیک به ۱۰عدد بالای ۱۵۰۰متر هستند که بیشترین تعداد هم شهربازی‌های سرپوشیده است و طی چند سال اخیر همه در راه‌اندازی شهربازی‌های سرپوشیده مستقر در مراکز خرید اقدام می‌کنند.

دلیل توجه زیاد سرمایه گذاران به شهربازی سرپوشیده

راه‌اندازی شهربازی‌های سرپوشیده اگرچه با هدف پاخور کردن پاساژ یا مجتمع خریدها انجام می‌شود اما در نوع خودش می‌تواند حرکت مفیدی در راستای افزایش امکانات تفریحی و سرگرمی مردم باشد. اما سوال اینجاست که چرا اکثر سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در شهربازی‌های سرپوشیده تمایل دارند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم: اصلی‌ترین پاسخ به این سوال میزان متفاوت سرمایه‌گذاری در مجموعه‌های روباز و سرپوشیده است.

در واقع سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی یک شهربازی سرپوشیده بسیار کمتر است و وجود انواع گیم‌های مکانیکی (اترکشن‌ها) بزرگ در آنها ضرورت ندارد، همچنین تهیه فضای مورد نیاز برای شهربازی‌های روباز قدری دشوار است چرا که غالبا در فضاهای شهری این مکان‌ها در اختیار شهرداری‌هاست و فرد سرمایه‌گذار با شهرداری وارد معامله و قرارداد می‌شود اما فضای سرپوشیده در مراکز خرید یا توسط صاحب مجتمع یا توسط پیمانکار به راحتی به شهربازی تبدیل می‌شود.

اما توجه بیش از پیش سرمایه‌گذاران در چند سال اخیر به راه‌اندازی شهربازی‌های سرپوشیده موجب شده تا بتوان گفت ایران بیشترین تعداد شهربازی‌های سرپوشیده در منطقه خاورمیانه را دارد. همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد این نکته اصلا منفی نیست اما مسئله اینجاست که می‌توان در راه‌اندازی انواع دیگر شهربازی‌ها اقدام کرد و نتایج بهتری به دست آورد. در دنیا اغلب شهربازی‌ها یا روباز است یا به شکل تلفیقی طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند، همچنین گیم‌ورک‌ها که نوعی از شهربازی‌های سرپوشیده برای اجرای تئاترها و کارناوال‌های تبلیغاتی استفاده می‌شوند هم بسیار رایج است.

نوسازی شهربازی ها، یک فرصت دیگر برای سرمایه گذارای

یکی دیگر از فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاران، نوسازی شهربازی‌های قدیمی است. ‌در واقع بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۹۰درصد وسایل در شهربازی‌های روباز ایران فرسوده‌اند و به نوسازی نیاز دارند که همین سوژه خود می‌تواند فرصت بکری برای سرمایه‌گذاری مشارکتی باشد.

سود ۲۵ تا ۵۰ درصدی برای شهربازی ها

در خصوص سود حاصله از این کار برای فرد سرمایه‌گذار: مجموعه‌های شهربازی با توجه به فاکتورهایی مانند مکان شهربازی، تعدد وسایل بازی، وسعت آن و ایمنی وسایل می‌توانند سود خالصی از ۲۵تا۵۰درصد را در پایان ماه عاید سرمایه‌گذار کنند که این رقم به نسبت مشاغل دیگر رقم بالایی است.

سرمایه های مورد نیاز

سرمایه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی یک شهربازی بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به فضا به شرح زیر است:

مجموعه‌های سرپوشیده برای تامین تجهیزات و وسایل بازی در ازای هر هزارمتر به حدود ۲ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند، این مبلغ به علاوه حدود۲۰۰ میلیون تومان برای امور طراحی، اجرا و دکوراتیو هزینه می‌شود. با ۲ میلیارد تومان می‌شود ۲۰ دستگاه مناسب برای مجموعه سرپوشیده طراحی کرد.

در نظر داشته باشید که اگر از وسایل بازی خارجی بهره می‌گیرید حدود ۴۰درصد تعرفه گمرکی به مبالغ مورد نیاز برای تهیه وسایل اضافه می‌شود. همچنین مجموعه‌های روباز برای تامین تجهیزات و وسایل بازی در ازای هر ۱۰۰۰ متر حدود ۵میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند، این مبلغ به علاوه حدودا ۵۰۰ میلیون تومان برای امور طراحی، اجرا و دکوراتیو می‌شود. با ۵میلیارد تومان می‌شود حداقل سه دستگاه اترکشن برای مجموعه خریداری کرد.

نیروی انسانی و مجوز شروع به کار

به منظور تامین نیروی انسانی هم برای هر ۳‌هزار متر فضای سرپوشیده ۱۰۰نفر از جمله اپراتورهای دستگاه، مسئول سرویس‌دهی، مسئول خدمات مشتری، صندوق‌دار و مدیر مجموعه نیاز است. در نهایت، برای اخذ مجوزهای مورد نیاز برای راه‌اندازی یک شهربازی به تاییدیه از چند مکان نیاز دارید، اگر مجموعه شما شهربازی روباز باشد که احتمالا فضا توسط شهرداری یا میراث فرهنگی تهیه شده و همان قرارداد فی مابین یکی از مجوزهاست و اگر قصد راه‌اندازی مجموعه سرپوشیده را دارید باید از همین دو ارگان مجوز راه‌اندازی بگیرید.

پس از آن شرکت‌های بازرسی خصوصی با چکاپ دستگاه‌ها از میزان سلامت و ایمنی آنها آگاه شده و گزارش خود را به سازمان استاندارد می‌دهند که در صورت تایید سلامت و ایمنی دستگاه‌ها می‌توان از آنها بهره‌برداری کرد، اجازه این بهره‌برداری را از سازمان استاندارد مجوز کار دستگاه‌ها اخذ کرده و با مجوز اولیه کاربری شروع به فعالیت کنید.

نوسازی صنعت ماشین سازی، فرصتی برای سرمایه گذاری

و در آخر در خصوص دستگاه‌های مکانیکی که اغلب در شهربازی‌های روباز به کار گرفته می‌شوند: مهم‌ترین موضوعی که باید در این بخش به آن پرداخته شود جوان‌سازی این صنعت است. صنعت تولید بازی‌های مکانیکی در کشور به روز نیست و علم کافی برای این رشته وجود ندارد که باید با واردات علوم مورد نیاز این دستگاه‌ها به روز شوند.

در این بخش هم پتانسیل‌هایی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که البته در این مقاله نمی‌گنجد اما در همین حد بدانید که تفاوت‌های فاحشی از نظر کیفی و تنوع بازی‌ها بین انواع خارجی و ایرانی وجود دارد، مثلا قیمت یک قطار درجه‌۱ ایرانی نسبت به نمونه مشابه چینی آن ۲۰درصد کمتر است، یعنی این قطار از نوع ایرانی‌اش در بازار حدود ۴۰ میلیون و نوع چینی‌اش حدود ۶۵میلیون یافت می‌شود، نسبت به نمونه اروپایی آن که حدود ۱۵۰میلیون تومان به فروش می‌رسد، ۱۰۰درصد کمتر است و این اختلاف قیمت‌ها به دلیل عدم کارایی و کیفیت لازم برای این دستگاه‌ها است که نیاز است تا با حمایت دولت و ارگان‌های مربوط این صنعت تکان ویژه‌ای به خود بدهد.

منبع: behinsanat.com

برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close