شرکت نوپا ( استارت آپ – استارتاپ – Startup ) چیست؟

تعریف استارت آپ و ایده‌ی استارتاپی

شرکت نوپا ( استارت آپ – استارتاپ – Startup )

برای این‌که بفهمیم استارتاپ چیست، بهتر است ابتدا بفهمیم استارتاپ چه چیزهایی نیست:

  •  استارتاپ یک رویداد و همایش کارآفرینی نیست.
  •  یک وب‌سایت یا یک نرم‌افزار موبایل، لزوما یک استارتاپ نیست.
  •  استارتاپ یک شرکت کوچک در حال درآمدزایی و رشد نیست.

استارتاپ یا استارت آپ (Startup)

شرکت نوپا یا استارتاپ (به انگلیسی: Startup، مخفف startup compnay به معنی شرکت نوپا) طبق تعاریف به یک شرکت یا یک مشارکت و یا یک سازمان موقت گفته می‌شود که در جهت جستجوی راه حلی برای یک مدل کسب و کار قابل توسعه و تکرار پذیر راه اندازی می‌شود.

این شرکت‌ها تازه ایجاد شده و در فاز توسعه و تحقیق برای بازاریابی قرار دارند. این شرکت‌ها در دورهٔ حباب دات کام محبوب شدند. شرکت‌های نوپا معمولاً مبتنی بر ایده‌هایی ریسک‌پذیر هستند که مدل کسب و کارشان مشخص نیست و بازار هدفشان نیز در حد فرض است. شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، ولی اغلب به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کنند.

تعریف خیلی ساده یک استارتاپ: استارتاپ یک کسب و کاری است که قسمتی از آن مبتنی بر فناوری است. هر کسب و کار که بر پایه فناوری است، لزوما استارتاپ نیست، ولی همه استارتاپ‌ها به طرزی از وب، موبایل، اینترنت و تکنولوژی های جدید استفاده می‌کنند تا رشد بالایی داشته باشند و به تعداد کاربران بالایی برسند. بتوانند در جهت مقیاس پذیری رشد خوبی داشته باشند.

چند تعریف برای استارت آپ

1- استارت آپ یک کسب و کار جدید است (A New Business)

2- USSBA میگوید: کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد.

3- سازمانی که در جستجوی یک مدل کسب و کار که قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد شکل گرفته است. “استیو بلنک”

4- استارت آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است. “اریک ریس”

5- رشد و گسترش‌پذیری معیار کلیدی است. فرقی نمی‌کند ۵، ۱۰ یا ۲۰ برابر، استارتاپ‌ها می‌توانند بزرگ شوند و این کار را خیلی سریع‌تر از کسب‌وکارهای دیگر انجام می‌دهند و اغلب اما نه همیشه، با فن‌آوری سروکار دارند. “دنیل مارکام”

تعریف کامل و دقیق از استارتاپ

“استارتاپ یک سازمان[1] موقت[2] است که با هدف یافتن[3] و عدم قطعیت[4] درباره یک مدل کسب‌وکار[5] تکرارپذیر[6] و مقیاس‌پذیر[7] بوجود آمده است.“

[1] سازمان: منظور، هرنوع مجموعه‌ای از افراد، ابزارها و روابط بین آنها می‌باشد، چه به صورت شرکت ثبت‌شده باشد چه نباشد.

[2] موقت: یعنی استارتاپ ۱۰ ساله معنی ندارد. کار یک استارتاپ یافتن سریع مدل کسب‌وکار در کمترین زمان ممکن است.

[3] یافتن: یک استارتاپ برای یافتن هدفش در حال جستجو است. همواره در حال پژوهش و توسعه است و مقیاس‌پذیر بودن آن را برای خود به اثبات می‌رساند.

[4] عدم قطعیت: یک عبارت مهم دیگر در تعریف استارتاپ‌ها عدم قطعیت است. در واقع شما نمی‌دانید کدام روش جواب می‌دهد و کدام نه. در گفتار عامیانه استارتاپ‌ها نمی‌دانند چه می‌کنند. در نتیجه شما و هم‌تیمی‌های شما باید افرادی باشید که با گام نهادن در وادی‌های ناشناخته و آزمایش و خطا مشکل و ترسی نداشته باشید.

[5] مدل کسب‌وکار: مجموعه‌ای از روش‌هایی است که یک شرکت برای ایجاد، ارایه و بدست آوردن ارزش به‌کار می‌برد.

[6] تکرارپذیر: یعنی این‌که آن مدل کسب‌وکاری که با هدف درآمدزایی ایجاد شده است را بتوان بار‌ها و بار‌ها تکرار کرد و به ازای هر تکرار درآمد افزایش پیدا کند.

[7]  مقیاس‌پذیر: یعنی این‌که بتوان آن مدل کسب‌وکار را در آینده با افزایش منابع مالی، نیروی انسانی و … توسعه داد و روش‌های کسب ارزش را بهتر و سریع‌تر کرد.

چه ایده ای می تواند استارتاپی باشد؟

قبل از اینکه شما یک ایده را در ذهن خود رشد دهید نیاز است چند موضوع مهم را همیشه مد نظر خود قرار دهید. مدل کسب و کار ایده ای که می دهید چگونه است یا بیان دیگر ایده شما چگونه منابع مالی را در بازار هدف جذب می کند و به سوددهی می رسد. که معمولا افراد متخصص در کارآفرینی با انواع مدل های کسب و کار Business model آشنا هستند که در برنامه های استارتاپی افراد متخصص در این زمینه می توانند مشاوره های خوبی را در مورد ایده شما و مدل های سرمایه گذاری بدهند.

اما برای اینکه یک ایده بتواند در محیط وب سرآمد باشد لازم است این سه ویژگی را داشته باشد: ”‌نوآوری، خلاقیت و ایده پردازی ”

استارتاپ ویکند چیست؟

استارت آپ ویکند یک همایش و رویداد آموزشی- تجربی در سراسر دنیا است که همانطور که از نامش پیداست معمولا در انتهای هفته برگزار می شود. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت آپ، بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا انتهای هفته طی 54 ساعت ایده یا پروژه هایی را مطرح و آماده نمایند.

هدف استارتاپ ویکند: آموزش و ترویج کارآفرینی در کشورهای جهان است.

برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close