مقالات آموزشی

طرح توجیهی تولیدی چیست و چه اهمیتی دارد؟ + لیست طرح‌های تولیدی

تولیدی محصولات

طرح توجیهی تولیدی یک مطالعه سازمان یافته است که با شناخت، معرفی و بررسی دقیق بازارها، فرصت‌ها و تهدیدها، در کنار بررسی دانش فنی برای تولید محصول مربوطه، محاسبه درآمدها و هزینه ها و در نتیجه سودآور بودن، عملی و مفید بودن پروژه را مشخص می کند.

صنایع تولیدی یکی از بزرگترین اهرم‌های محرک اقتصاد کشورهاست و درجه اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست. بنابراین برای شروع فعالیت تولیدی با این درجه اهمیت، باید تمامی جوانب کار مورد ارزیابی قرار گیرد تا نتیجه‌ای مطلوب از فعالیت اقتصادی کسب شود.

طرح توجیهی چیست؟

یک طرح توجیهی در ساده ترین و ابتدایی ترین شکل خود،‌ به عنوان یک راهنما و نقشه راه عمل میکند که به کارآفرینان،‌ اهداف کسب و کارشان و نحوه تحقق آنها را به وضوح نشان میدهد. تقریباً همه کسب و کارها تهیه چنین برنامه ای را در دستور کار خود قرار میدهند، اما مشکل اینجاست که کارآفرینان به طرح توجیهی به عنوان یک سند طولانی، خسته کننده و دانشگاهی نگاه میکنند. بله به لحاظ فنی،‌ یک طرح توجیهی سنتی شامل یکسری قواعد جدی است، هر چند به این معنا نیست که اگر نتوانستند بخشی از اهداف ذکر شده در این برنامه را محقق کنند، با شکست مواجه شده اند.

صنایع تولیدی کوچک و بزرگ

هم اکنون بخش صنعت در اقتصاد کشور نقش مهمی در ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغالزایی ایفا می‌کند. هر بخش از صنعت کشورمان با تنوع بالایی همراه است. حوزه صنعت به نسبت سایر بخش‌ها، از تنوع بالایی برخوردار بوده و سرمایه مورد نیاز برای تدوام فعالیت آنها نیز در اقتصاد وجود دارد. این در حالی است که بیشترین میزان آسیب‌پذیری تولید ملی نیز در این بخش از اقتصاد ملی مشاهده می‌شود. با توجه به اهمیت بخش صنعت در تولید و اشتغال کشور و همچنین جایگاه صنایع در افزایش توان مقاومت اقتصاد ملی، در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به گسترش و توسعه این بخش صنعت در زیربخشهای مختلف، پرداخته شده است.

در کشورهای در حال توسعه به دلیل داشتن ظرفیت‌هایی ازجمله نیروی انسانی گسترده، شرایط برای رشد و توسعه صنایع کوچک بسیار آسان‌تر و زودبازده‌تر از صنایع بزرگ است. این کشورها می‌توانند برای رشد اقتصادی و صنعتی به سمت توسعه صنایع کوچک گام بردارند.

صنعت و فعالیت تولیدی

تولید یا ساخت نام صنعت بسیار مهمّی ست که از ماقبل تاریخ ایجاد شد. شاید بتوان تولید را اوّلین صنعت بشر دانست. نیاز به تولید، منجر به پیشرفت تمام رشته‌های مهندسی شد.

تولید یا فرآوری، از اصطلاحات علم اقتصاد، به معنی تهیه کالا و خدمات مورد نیاز با استفاده از منابع و امکانات موجود است. فعالیّت تولیدی سلسله اقداماتی است که برای تبدیل منابع به کالاهای مورد نیاز صورت می‌گیرد.

در اقتصاد، خلق مطلوبیت از طریق فعالیت انسانی است. تولید از نظر علم اقتصاد، دربردارنده خلق اشیا توسط انسان نیز هست؛ ولی شامل دیگر فعالیت‌های خدماتی چون حفاظت و نگهداری، پاکیزه‌سازی و … هم می‌شود.

تولید عبارت است از هرگونه فعالیت و کار (صرف انرژی) که عنصر یا عناصری از طبیعت را به مصرف انسان نزدیک کند.

تولید را ایجاد فایده و مطلوبیت برای ارضای خواسته‌های افراد می‌دانند؛ در عین حال تولید، رشته‌ای از فعالیت‌های انسانی است که عوامل تولید توسط آن‌ها با یکدیگر ترکیب شده و کالاها و خدمات مورد نیاز افراد را فراهم می‌کند. تولید کردن یعنی ایجاد فواید اقتصادی جدید. مفهوم تولید، علاوه‌ بر جریان تغییر کالاها، شامل کلیه خدماتی است که در بهبود فایده کالا مؤثر بوده و به‌هنگام نیاز در دسترس افراد قرار می‌گیرند.

تولیدکنندگان اقتصادی برای کسب سود بیشتر عوامل تولیدی را به‌گونه‌ای مناسب با یکدیگر ترکیب می‌کنند. همچنین روند فعالیت‌های تولیدی آن‌ها چنان است که کمترین هزینه‌های تولیدی را برای یک سطح تولید مشخصی به‌ دنبال دارد. به این ترتیب، علاوه‌ بر تولید و مباحث مربوط به آن، هزینه‌های تولید نیز نقش مهمی در فعالیت‌های اقتصادی ایفا می‌کنند.

طرح توجیهی تولیدی

سرمایه‌گذارانی که میخواهند به‌تازگی وارد یک فعالیت اقتصادی شوند یا یک کسب و کار جدیدی را تاسیس کنند و یا زمانی که مدیران سازمان ها قصد گسترش و توسعه فعالیت خود بواسطه خرید ماشین آلات و به طبع آن افزایش ظرفیت را داشته باشند، مستلزم تهیه مطالعات طرح توجیهی تولیدی کارشناسی شده هستند. باتوجه به دو مورد بالا، طرح توجیهی می تواند در دو قالب طرح توجیهی ایجادی و طرح توجیهی توسعه ای مطرح شود؛ باتوجه به پیچیدگی هایی که هر یک دارند جهت دستیابی به یک مطالعه مستند و قابل دفاع، توجه هرچه بیشتر مشاور تهیه کننده طرح را در این خصوص می‌طلبد.

بررسی کامل و جامع یک پروژه جهت تولید و ارائه یک محصول خاص به بازار، در قالب طرح توجیهی تولیدی انجام می‌شود. همانطور که اشاره شد در این نوع طرح، هدف نهایی از اجرای پروژه، تولید و فروش یک محصول است؛ در طرح توجیهی تولیدی، محصولات طرح بنا به جایگاه مصرف و ماهیتشان به سه دسته مصرفی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای تقسیم می‌شوند؛ از این رو روش انجام مطالعه بازار باتوجه به ماهیت محصول متفاوت است.

انواع طرح های تولیدی

لیست طرح های تولیدی

توجیه پذیر بودن یک طرح توجیهی تولیدی

زمانی توجیه پذیر بودن یک طرح توجیهی تولیدی برای سرمایه‌گذار مشخص می‌شود که مطالعات استانداردی از منظر ارزیابی بازار، بررسی فنی و محاسبات مالی و اقتصادی طرح با نرم افزار کامفار بر روی ایده سرمایه‌گذاری توسط مشاوری که ذینفع پروژه نباشد انجام شود.

0 0 رای
به این مقاله امتیاز دهید

فرهاد دهقان

موسس و مدیرعامل بیگ والت ✍ "زمان شما محدود است، بنابراین آن را با زندگی به سبک دیگران هدر ندهید. اجازه ندهید زمزمه های دیگران باعث شوند تا صدای درونی خود را نشنوید. از همه مهم تر، شجاعت این را داشته باشید که به حرف دل خود و یافته های درونی خود عمل کنید. آنها به خوبی می دانند که شما دوست دارید چه کاری انجام دهید. همه چیزهای دیگر در درجه دوم اهمیت قرار دارند. "
مشترک شدن
اطلاع از
guest
0 پرسش و پاسخ کاربران
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x