طرح توجیهی چیست؟

طرح توجیهی (گزارش مطالعه امکان سنجی) چیست؟

طرح توجیهی (گزارش مطالعه امکان سنجی) (به انگلیسی: Feasibility Study Report)

طرح توجیهی چیست؟

گزارشی که توجیه‌ پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد، گزارش طرح توجیهی، یا Feasibility Study Report نام دارد.

مطالعه طرح توجیهی یا امکان سنجی میتواند ارزش اقتصادی و فنی محصولات یا خدمات جدید را در بازار ارزیابی کند. کسانی که برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک اقدام میکنند، نمی‌توانند به خوبی بر روی منابع عملیاتی و مالی خود متمرکز شوند. اما زمانی که از مطالعات طرح توجیهی برای تعیین ارزش محصولات یا خدمات استفاده می‌شود، می‌توان منابع فنی و بازاریابی شرکت خود را بررسی کرد. با تجزیه و تحلیل محصولات یا خدمات می توان چندین دیدگاه را در مورد کسب و کار در نظر گرفت. در این صورت شانس موفقیت نیز بیشتر می‌شود.

بخش‌های طرح توجیهی را می‌توان به صورت زیر شرح داد:

1- تجزیه و تحلیل مالی یا Financial Analysis: به منظور بررسی و آنالیز ابعاد مختلف مالی و سودآوری طرح توجیهی صورت می‌گیرد.

2- مطالعه بازار یا Market Study: که در آن ابعاد مختلف بازار محصولِ طرح توجیهی بررسی می‌شود. این ابعاد عبارتند از کمبود، بازار هدف، عرضه، تقاضا و …

3- توجیه‌پذیری فنی یا Technical Feasibility: به منظور بررسی ابعاد فنی طرح توجیهی همچون فناوری، ظرفیت، محل اجرا، ماشین آلات و تجهیزاتِ تولید و ساختار اجرائی طرح انجام می شود.

مطالعات فنی در طرح توجیهی

زمانی که تجزیه و تحلیل طرح توجیهی برای تولید یک محصول یا ارائه خدمات صورت می‌گیرد، رهبر کسب و کار جدید باید بداند که برای تولید محصول یا ارائه خدمات، باید منابع مالی از قبیل سیستم حمل و نقل، تجهیزات فنی مورد نیاز، پرسنل با مهارت بالا و … در دسترس باشد. به عنوان مثال برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی، به افراد متخصص در زمینه دانش توسعه وب نیاز است تا بتوانند سیستم مدیریت وب را برای مشتریان انجام دهند.

مطالعات بازار در طرح توجیهی

برای کسب درآمد بیشتر، یک شرکت نیازمند است تا در بازار موفقیت را تجربه کند. به همین دلیل قبل از ورود محصولات یا خدمات در بازار، مدیریت شرکت باید ابتدا نیازهای مشتریان را برآورده سازد و بتواند سهم احتمالی محصولات یا خدمات را در بازار محاسبه کند. این محاسبات در بخش مطالعه بازار طرح توجیهی انجام می شوند. برای برآورد سهم بازار ابتدا باید تعداد محدودی از محصولات وارد بازار شود. در این صورت می توان بازار را به تدریج ارزیابی کرد. همچنین نیازهای مشتریان، محصولات رقبا، مشتریان بالقوه و پروژه فروش نیز برای یک دوره کوتاه بررسی می شود.
بسته به تقاضای مشتریان شرکت می تواند برای ورود به بازار، یک خط تولید جدید راه اندازی کند که این خط جدید بتواند محصولات قبلی را تکمیل کند و یا آنها را توسعه دهد. در این صورت می تواند توجه مشتریان را به سمت کسب و کار جلب کرد.

مطالعات اقتصادی در طرح توجیهی

قبل از اینکه کسب و کار راه اندازی و محصولات یا خدمات جدید ارائه شود، باید شرکت بتواند نرخ هزینه های تولید سود کافی را تحت پوشش قرار دهد. برای نیل به این هدف، مدیران شرکت می توانند محاسبه قیمت هر یک از واحدها را براساس حجم فروش و میزان هزینه ها محاسبه کنند. در انجام این کار، با تعیین میزان سرمایه گذاری که برای محصولات یا خدمات صورت گرفته است، ارزیابی می شود که در نهایت میزان سود تعیین می گردد. طرح توجیهی به نوعی شرکت را برای تولید محصولات با کیفیت تر متعهد می کند. زیرا مدیران می دانند که در نهایت به سود مورد نظر خود دست پیدا می کنند. همچنین با استفاده از طرح توجیهی منابع مالی برای توسعه محصولات یا خدمات شناسایی می شود که در نتیجه موجب سهولت مدیریت شرکت می شود.

اطلاعات طرح توجیهی را از کجا تهیه کنیم؟

بدون شک سریع‌ترین راه برای تهیه‌ی طرح توجیهی استخدام مشاوری است که این کار را از ابتدا تا انتها برای‌تان انجام دهد و یافته‌ها را به شما اعلام کند. در حالی که این ایده وسوسه‌کننده است، احتمالا برای غالب استارتاپ‌ ها به دلایل مالی، نشدنی است.

شما لازم است هزینه‌ی تهیه‌ی طرح توجیهی را در بخش مؤلفه‌ی اقتصادی که پیش‌تر گفتیم لحاظ کنید. این کار ممکن است کسب‌وکارهایی را که در آغاز کار با حداقل سوددهی رو‌به‌رو هستند به محدوده‌ی قرمز (عدم توجیه‌پذیری طرح) بکشاند.

از سوی دیگر، اگر بدون داشتن اطلاعات با سرعت کسب‌وکارتان را راه بیندازید، خطر از دست دادن سرمایه‌ی اولیه را به جان خریده‌اید. به‌علاوه بسیاری از سرمایه‌گذاران بدون در دست داشتن اطلاعات از قبول پیشنهاد شما خودداری خواهند کرد، بنابراین شاید به صلاح نباشد که بر سر هزینه‌ی انجام طرح توجیهی چانه بزنید.

خوشبختانه با امکان دسترسی گسترده به داده‌های پیشینِ حاصل از مطالعات بازار و پرسشنامه‌هایی که قابلیت کاربرد آسانی دارند خودتان می‌توانید بسیاری از کارهای جمع‌آوری اطلاعات را انجام دهید و از مخارج کلی تهیه‌ی طرح توجیهی بکاهید، در این صورت، ضمن صرف هزینه‌ی کمتر، هنوز به اطلاعات بسیار مفید طرح توجیهی دسترسی خواهید داشت.

طرح توجیهی فنی – اقتصادی (امکان سنجی)

معمولاً به بانک‌ها و سرمایه گذاران جهت تأمین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌شود تا بر اساس برنامه زمان‌بندی و منابع موردنیاز و همچنین با بررسی درآمدها و شرایط بازگشت سرمایه، سرمایه‌گذار یا بانک را متقاعد سازد که در پروژه سودآوری مشارکت می‌کند. بررسی توجیه‌پذیری هر طرح سرمایه‌گذاری در سه بخش مطالعات بازار، مطالعات فنی و مطالعات مالی صورت می‌پذیرد.
معمولاً در این‌گونه مطالعات به موضوعاتی چون وضعیت بازار، مشخصات محصول، ظرفیت تولید، ماشین‌آلات لازم، میزان سرمایه‌گذاری و سودآوری طرح پرداخته می‌شود. فعالیت‌های شرکت در این حوزه عبارتند از:

مطالعات فرصت Opportunity Study
مطالعات مقدماتی طرح توجیهی (امکان سنجی) Pre-Feasibility Study
مطالعات طرح توجیهی (امکان سنجی) Feasibility Study
مطالعات طرح توجیهی فنی (امکان سنجی فنی) Technical Study

نرم افزار کامفار چیست؟

کلمه کامفار Comfar مخفف عبارت انگلیسی Computer Model for feasibility Analysis and reporting بوده به معنای مدل کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل امکان سنجی و گزارش دهی است. این برنامه با هدف استاندارد کردن تعاریف و محاسبات ارزیابی های اقتصادی توسط سازمان یونیدو Unido سازمان ملل متحد تهیه گردید و علی رغم انتقاداتی که به نرم افزار کامفار وجود دارد به یکی از پروفروش ترین نرم افزارهای ارزیابی اقتصادی و بانکی در جهان تبدیل گردید. کامفار امکان شبیه سازی پروژه های سرمایه گذاری در کوتاه مدت و بلند مدت و تحلیل فرایندهای مالی را فراهم می سازد. از نظر مدیریتی تصمیم گیری در خصوص پذیرش و یا عدم پذیرش یک پروژه، همواره با سوالات زیادی در خصوص ویژگی های پروژه و نتایج اجرای آن همراه بوده است. نرم افزار کامفار ابزاری برای ارزیابی مالی پروژه های سرمایه گذاری است که توسط آن می توان شاخص های مالی پروژه ها را محاسبه و تحلیل نمود و تاثیر تغییرات هر یک از پارامترهای ورودی سیستم را برفرایندهای مالی طرح بررسی کرد و در نهایت در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش پروژه تصمیم گیری کرد.

کامفار عملاً تجزیه و تحلیل پروژه های صنعتی و غیر صنعتی را ساده تر و دقیق تر کرده است . کامفار می تواند تجزیه و تحلیل اقتصادی انواع پروژه های ایجادی، نوسازی، توسعه، سرمایه گذاری مشترک (join ventvre) یا خصوصی سازی را انجام دهد. بدین ترتیب ، از این منظرکارمفار به کارشناسان سازمان در حوزه توسعه سرمایه گذاری کمک می کند تا، بتوانند روند تحلیل طرحهای مورد بررسی را به صورت کامل اجرا نمایند و در نهایت فضای مناسب برای تصمیم گیری در خصوص ارزیابی و یا اولویت بندی پروژه ها را در اختیار مدیران ارشد سازمان قرار دهند. و به اختصار (COMFAR) که توسط یونیدو تهیه و به منظور تجزیه و تحلیل مالی- اقتصادی طرح ها، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  • 0/5
  • 0 ratings
0 ratingsX
Very bad!BadHmmmOkeGood!
0%0%0%0%0%
برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close