مقالات آموزشی

طرح توجیهی گردشگری چیست و چه اهمیتی دارد؟ + لیست طرح‌های گردشگری

طرح توجیهی گردشگری و توریسم

طرح توجیهی گردشگری به معنای مطالعه بر روی جاذبه‌های طبیعی (درياچه طبيعي، رودخانه، چشمه، آبشار، جنگل، مرتع، قله ها، صخره دره ها، كوير و …) و جاذبه‌های انسان ساخت (ورزشي، تفريحگاه، سد، مراكز آب درماني و…) در منطقه اجرای طرح (شهر و یا روستا) می باشد.

گردشگری درواقع به معنای مسافرت و رفتن از جایی به‌جای دیگر است، گردشگری بیشتر برای لذت بردن از جاهای دیدنی انجام می‌شود، البته گاهی مسافرت‌ها به دلایل کاری انجام می‌شود.
درهرصورت به کسی که مسافرت را انجام می‌دهد گردشگر یا توریسم می‌گویند؛ و همین مسافرت‌ها باعث می‌شود که شخص از محل زندگی خود دور شود به همین خاطر برای اقامت خود نیاز به تهیه مکان برای استراحت و صرف غذا دارد.
مجتمع‌های گردشگری نیز به همین منظور احداث می‌شوند. گردشگری یک صنعت پویا و رقابتی است و مهم‌ترین هدف آن جلب رضایت گردشگر است زیرا هر چه میزان رضایت گردشگران و توریست‌ها بیشتر بهره‌وری طرح نیز افزایش می‌یابد. طرح‌های گردشگری را می‌توان به‌صورت گردشگری روستایی و حتی اقامتگاه بوم گردی روستایی نیز احداث کرد.
لازم است که به این موضوع دقت شود که صنعت توریسم امروزه یکی از منبع‌های مهم جذب درآمد برای کشورها است، کشورهایی هستند که عمده درآمد خود را از راه جذب گردشگر و توریسم کسب می‌کنند ازجمله این کشورها می‌توان به ترکیه اشاره کرد.

طرح توجیهی چیست؟

طرح توجیهی ، شامل نمای کلی پروژه یا فعالیت اقتصادی و کسب و کاری است که قصد راه اندازی آن را دارند. پیش از شروع هر فعالیتی، در نظر گرفتن عوامل و شرایط موجود و بررسی آنها در موفقیت و پپش برد کسب و کار نقش اساسی ایفا می کند؛ چرا که هر فعالیتی که بدون تدبیر و برنامه ریزی آغاز شود، محکوم به شکست خواهد بود. طرح توجیهی زوایای سرمایه گذاری از قبیل میزان سرمایه گذاری ، وضعیت بازار و وضعیت موجود یک طرح را برای سرمایه گذار روشن می کند تا سرمایه گذار بتواند تصمیم گیری راحت و درستی از مسیر انتخابیش داشته باشد.

اهمیت گردشگری در ایران و جهان

ایران یکی از کشورهایی است که چهارفصل زیبا و رنگارنگ با آب و هوای مناسب را داراست و به موجب این مسئله می تواند پذیرای بسیاری از گردشگان و جهانیان باشد  فقط کافیست تا ما بتوانیم نقاط قوت این کشور را در جهت سرمایه گذاری در آمد زایی و اشغال بشناسیم.

با توجه به شرایط اقلیمی، مذهبی و تاریخی بی نظیر یاران، کشور عزیزمان در جای جای خود از قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی را برخوردار است و میتوان با استفاده از احداث فضاهای اقامتی، مجتمع های گردشگری تفریحی، اماکن ورزشی، هتل ها، سینما ها، مجتمع های بین راهی و … اقدام به جذب گردشگران داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال و درآمد زایی نمود.

توریسم و گردشگری و همینطور بوم گردی، یکی از مهمترین ابزار های ارز آوری و درآمدزایی برای بسیاری از ملل میباشد و حتی برای برخی از کشورها مانند ترکیه، اقتصاد بر پایه ی توریسم بنا نهاده شده است. در ایران نیز به خاطر وجود طبیعت چهار فصل کشور، به خاطر وجود آثار باستانی و تاریخی یکی از کهن ترین تمدن های دنیا یعنی تمدن ایران زمین و همینطور به دلایل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بسیار، استعداد فراوانی برای ورود به شاخه های مختلف صنعت توریسم وجود دارد. دیر یا زود باید سهم ایران از توریسم جهانی چندین برابر شود چرا که این صنعت تنها صنعتیست که میتواند جایگزین نفت در آینده ی اقتصاد ایران گردد و مشکل بیکاری و عدم اشتغال در کشور را کاملا مرتفع نماید.

طرح توجیهی گردشگری و بوم گردی

طرح توجیهی گردشگری Tourism feasibility study، به معنای مطالعات بر روی میزان جاذبه‌ی گردشگری یک مکان خاص در شهر و یا روستا و همچنین تصمیم برای احداث مکان تفریحی و گردشگری (هتل، سینما، مجتمع بین‌راهی و…) در آن منطقه است. 

یک ایده‌ی اولیه برای رسیدن به موفقیت در پروژه‌ی گردشگری، نیازمند برنامه‌ریزی و تحقیق دقیق می‌باشد. در طرح توجیهی باید میزان سرمایه موردنیاز و اعتبار پروژه برآورد شود و برنامه‌ریزی‌ها به شکلی باشد که منافع به حداکثر و ریسک‌ها به حداقل برسد. هرچند که طرح توجیهی به‌تنهایی ضامن موفقیت سرمایه‌گذاری نیست ولی یکی از الزامات دستیابی به نتایج مطلوب به شمار می‌رود.

طرح توجیهی گردشگری به عنوان یکی از انواع طرح‌های توجیهی، به پروژه‌هایی اطلاق می‌شود که اساس آن بر پایه‌ ارائه خدمت به گردشگران قرار دارد؛ در طرح‌ توجیهی گردشگری ابعاد مختلفی از طرح مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار می گیرد.

انواع طرح‌های گردشگری

  • ساخت رستوران و کافی شاپ
  •  احداث هتل، اقامتگاه و مسافرخانه های بین راهی
  • پارکینگ وسایل نقلیه
  • ایجاد بوستان و آلاچیق ها

لیست طرح های بخش گردشگری و توریسم

ارزیابی بازار در طرح توجیهی گردشگری

مهمترین قسمت در نگارش یک طرح توجیهی گردشگری، برآورد درستی از بازار مشتریانی است که درخواست استفاده از خدمات طرح مورد نظر را دارند. در اغلب اوقات در پروژه های گردشگری، برآورد نادرستی از تعداد مشتریان طرح صورت می گیرد که سبب عدم موفقیت طرح می شود. در این بخش، باید مشخص شود که چه افرادی مایل به استفاده از خدمات گردشگری در محدوده مورد مطالعه هستند و قیمت خدمات ارائه شده به مشتریان باید به چه صورت باشد تا در بازار رقابتی قادر به دوام باشد. همچنین رقبای موجود در بازار برای ارائه خدمات مورد نظر باید بررسی شوند و سطح خدماتی که ارائه می دهند نیز باید در نظر گرفته شود. شرایط اجتماعی و محیطی محدوده مورد مطالعه، الزامات زیست محیطی، قوانین و مقررات و تأثیر پروژه گردشگری بر جامعه میزبان از اهم مواردی هستند که در بخش بازار مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار می گیرند.

ازآنجایی‌که بیشتر استان‌های کشورمان دارای شرایط اقلیمی و آب‌وهوای مطلوب برای جذب گردشگر است، به‌راحتی می‌توان صنعت گردشگری را در کشور تقویت کرد و به موفقیت‌های مالی و گردشگری خوبی دست‌یافت.

ارزیابی بازار میزان تقاضا برای ایده یا پروژه را مشخص می‌کند و شاید در مراحل مقدماتی نتایج مطلوبی را نرساند ولی با تجزیه‌وتحلیل‌های دقیق می‌تواند سبب توسعه و برنامه‌ریزی شود. مواردی که در این زمینه باید مورد تحقیق قرار گیرد شامل:

  • آب‌وهوای منطقه در فصول مختلف. پررفت‌وآمد‌ترین و محبوب‌ترین فصل ازنظر تراکم مسافران و توریست‌ها
  • ویژگی‌های برجسته‌ی منطقه که قدرت رقابت را در بازارهای خاص بالا می‌برد
  • وسعت و زمینه برای گسترش بازار در صورت افزایش تقاضا
  • نقاط قوت و ضعف بازار شامل محدودیت، ویژگی‌های طبیعی و امکانات موجود در منطقه
  • پیش‌بینی گرایش‌های بازار و پتانسیل رشد در آینده
  • چشم‌انداز آینده‌ی بازار
  • سیاست‌های دولت فعلی

بخش مطالعات فنی طرح توجیهی گردشگری

هر طرح گردشگری برای سرمایه گذاری اولیه نیازمند برآوردهای فنی است. تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای استفاده در طرح مورد نظر، الزامات خاص فنی برای هر طرح و میزان سرمایه لازم برای این بخش، در این قسمت محاسبه می شود. اگر برای طرح گردشگری، نیاز به در نظر گرفتن تکنولوژی خاصی باشد، در این قسمت به آن پرداخته می شود. هزینه های سرمایه گذاری ثابت مانند زمین مورد نیاز، تأسیسات و تجهیزات و … و همچنین هزینه های جاری طرح مانند هزینه های انرژی، وسایل مورد نیاز و نیروی انسانی برای خدمات رسانی در این قسمت محاسبه می شوند. به علاوه، با توجه به بررسی های انجام شده در بخش بازار درباره حجم خدمات رسانی و تعداد استفاده کنندگان از مجموعه گردشگری، درآمد طرح نیز در این بخش محاسبه خواهد شد.

ارزیابی مالی در طرح توجیهی گردشگری

ارزیابی مالی در طرح توجیهی گردشگری یک نیاز است و در کنار ارزیابی بازار بستری برای ابتکار و رشد ایجاد می‌کند. مسائل کلیدی که حتماً در این بخش از طرح توجیهی می‌بایستی با آن‌ها اشاره شود عبارت است از:

  • هزینه‌های لازم برای توسعه
  • پیش‌بینی میزان سودآوری
  • معیارهای حساس و تعیین‌کننده در پروژه مانند هزینه، زمان، نرخ تورم، سود بانکی و…
  • مقایسه و محک زدن با دیگر پروژه‌های مشابه
0 0 رای
امتیاز مقاله

سلب مسئولیت مانیتورینگ بیگ والت
بیگ والت یک سیستم مانیتورینگ است نه معرفی سایت های معتبر پس این سایت هیچگونه ارتباطی با پروژه های معرفی شده در سایت ندارد. سرمایه گذاری در پروژه های آنلاین همانند پروژه های فیزیکی دارای ریسک بوده و تصمیم به سرمایه گذاری و هر گونه سود و زیان به عهده‌ی شخص شماست. چنانچه به هر دلیل فکر می‌کنید نمی‌توانید در این تجارت موفق باشید از هر گونه سرمایه گذاری در پروژه‌ها جداً بپرهیزید. همه بنرها و پیوندها در اینجا فقط تبلیغات هستند. ما هیچ تبلیغی را تأیید یا تضمین نمی کنیم.
[بیشتر...]

فرهاد دهقان

موسس و مدیرعامل بیگ والت ✍ "زمان شما محدود است، بنابراین آن را با زندگی به سبک دیگران هدر ندهید. اجازه ندهید زمزمه های دیگران باعث شوند تا صدای درونی خود را نشنوید. از همه مهم تر، شجاعت این را داشته باشید که به حرف دل خود و یافته های درونی خود عمل کنید. آنها به خوبی می دانند که شما دوست دارید چه کاری انجام دهید. همه چیزهای دیگر در درجه دوم اهمیت قرار دارند. "
مشترک شدن
اطلاع از
guest
0 پرسش و پاسخ کاربران
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x