فرنچایز franchise چیست؟ زنجیره ای کردن کسب و کار

فرنچایز، حق امتیاز، فرداد، برترانه یا فرانشیز

franchise فرانچایز یا اعطای نمایندگی که با نام‌های حق امتیاز، فرداد، برترانه یا فرانشیز نیز شناخته می‌شوند گونه‌ای از کسب و کار است که بر پایه آن به یک شرکت اختیارداده می‌شود که تولیدات یا فراورده‌های شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ، مبلغ فرنچایز می‌گویند.

فرانچایز وسیله ای برای انجام کسب و کار می باشد. فرانچایز یک روش و یک ابزار بازاریابی برای شرکت هاست که از طریق ان می توانند سهم بازار خود را به سرعت و با صرف هزینه کمترتوسعه دهند.

راز موفقیت برندهای بزرگ خدماتی و صنعتی استفاده از مدل فرانچایز است.

Franchise فرنچایز چیست؟

یکی از برترین اختراعات تجارت، فرانچایز (Franchise) است. فرانچایز را نخستین بار فردی به نام سینگر (Singer) در سال 1850 ارائه داده است.

فرانچایز یکی از پدیده‌های دنیای معاصر در حوزه کسب و کار و خدمات عمومی است که منجر به ایجاد الگوهای زنجیره‌ای می‌شود. در این شیوه کسب و کار یک شرکت یا برند موفق، در ازای دریافت درصدی از درآمد طبق یک قرارداد مشخص و بلندمدت حق استفاده از لیسانس، برند و آموزش را به فرانچایز گیرنده می‌دهد و خدماتی مانند تأمین مواد اولیه، بازاریابی و تبلیغات را نیز بر عهده می‌گیرد.

فرانچایز یا همان حق انحصاری امتیازی است که گیرنده در ازای پرداخت حق الزحمه و درصدی از در آمد ناخالص به فرانچایز دهنده ،حق استفاده از علامت تجاری، نام و تبلیغات فرانچایز دهنده را برای مدت محدود و جهت ارائه کالا یا خدمات و توزیع محصولات مربوطه را خواهد داشت.در حقیقت این سیستم روشی مطمئن برای سرمایه گذاران جدیدی بوده که علاقمند به راه اندازی کسب و کار در زمینه مشابه با شرکت فرانچایز دهنده است ،در این روش شخص می تواند با ریسک کمتر،علی رغم درصد سود ظاهری کمتربه دلیل دسترسی به بازار فروش از قبل ثبات یافته، سود واقعی بیشتری داشته باشد.

مفهوم فرنچایز در عمل

در عمل فرنچایز دقیقاً یک استراتژی کسب و کار است برای جذب و نگهداری مشتری، نه بیشتر نه کمتر! یک سیستم بازاریابی است که هدف آن ایجاد یک تصویر دربارهٔ محصولات یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری می‌باشد، در حقیقت یک روش است برای تعریف محصولات یا خدمات به طوری که نیازهای مشتری را ارضا کند.

از این پس کسب و کارهای کوچکی که تحت شبکه ارتباطی فرنچایز با یکدیگر و مشترکاً به فعالیت خواهند پرداخت را «کسب و کارهای تحت پوشش» می‌نامیم و شرکتی را که وظیفه آن برقراری این شبکه و ارائه متدهای موفق از قبل آزمایش شده به کسب و کارهای تحت پوشش می‌باشد، «هماهنگ کننده» می‌نامیم.

مطالعات امکان سنجی به منظور بررسی مواردی که می توانند برای فرانچایز گیرنده مزایایی داشته باشند، انجام می گیرد.
مطالعات امکان سنجی شامل تحقیقات بازار و رقابت، امکان سنجی مالی و بررسی هزینه های توسعه یک کسب و کار جامع فرانچایزی می باشد.

مزایا و معایب فرانچایز برای گیرنده و دهنده آن

این طرح هم برای گیرنده و هم دهنده مزایا و معایبی دارد که باید آنها را بدانید.

فرانچایز گیرنده

مزایا:

  • استفاده از یک برند شناخته شده و عدم نیاز به ساختن برند از ابتدا
  • استفاده از فرآیندهای مدیریتی مشخص و موفق
  • ریسک شکست کمتر
  • شانس بیشتر برای گرفتن وام و اعتبار مالی
  • حمایت از طرف شرکت فرنچایز دهنده

معایب:

  • هزینه های بالا
  • شما کار را به روش دیگران انجام می دهید
  • کار سخت و زیاد
  • کنترلی روی کار خود ندارید

فرنچایز دهنده

مزایا:

  • توسعه کم هزینه
  • دسترسی به پول بیشتر برای تبلیغات

معایب:

  • مدیریت سخت تر
  • سخت تر شدن نوآوری

فرانچایز برای چه کسانی خوب است؟

فرانچایز برای کسانی خوب است که دارای یک سرمایه متوسط بوده ولی ایده کسب و کار ندارند، اما مایل هستند سرمایه خود را در یک مشغله با درجه آزادی متوسط به کار انداخته و سود متوسطی هم به دست آورند. کسانی که در کار به دنبال تغییر و تحولات سریع یا ریسک های بزرگ و سودهای بالا هستند برای فرانچایز ساخته نشده اند.

تفاوت فرانچایز و نمایندگی چیست؟

در قرارداد نمایندگی ما هویت مستقل نداریم ولی در فرانچایز برخی از تهدیدات و خطرات بازاری که قصد فعالیت در آن را داریم را می پذیریم. در واقع با قرارداد فرانچایز، ما بصورت طبیعی از انگیزه بیشتری برای موفقیت در بازار برخوردار هستیم.

مزایای فرانچایز در کسب و کارهای کوچک

اگر خرید یک کسب و کار موجود برای شما منطقی به نظر نمی رسد و از راه اندازی یک کسب و کار جدید به خاطر احتمال بالای شکست هراس دارید. پس بهتر است مدل فرانچایز را مد نظر قرار دهید. در مدل فرانچایز، فرانچایز گیرنده ابتدا یک مبلغ اولیه به خاطر التزام به کار پرداخت می کند. و در ازای فروش خود نیز مقداری از درآمد را به  گیرنده می دهد. در ازای آن اجازه استفاده از حق علامت تجاری فرانچایز دهنده، حمایت مداوم از طرف فرانچایز دهنده، حق فروش محصولات فرانچایز دهنده و استفاده از فرآیندهای سازمانی آن و آموزش های آن را به دست می آورد.

علاوه بر استفاده از یک برند پایدار و ثابت شده، فرانچایز گیرنده از مزایای دیگری نیز برخوردار می شود. عموما استارت آپ ها و کسب و کار های نوپا به علت ناآشنا بودن با فرآیندهای اجرایی و مدل های مدیریتی در سالهای اول اشتباهات زیادی مرتکب می شوند و به همین دلیل احتمال زیادی برای شکست دارند. اما فرانچایز گیرنده می تواند از روش های موفق اجرایی و مدیریتی فرانچایز دهنده که در طول زمان اصلاح شده و امتحان خود را پس داده‌اند استفاده کنند و در دام اشتباهات خود نیفتند.

فرانچایز در ایران

در ایران تدوین قانون و یا برنامه ریزی برای فرانچایز انجام نشده است و این مقوله مفید، اشتغالزا و کارآفرین به شدت مورد غفلت دولت قرار گرفته است. در دانشکده های بازرگانی و اقتصادی نیز اهمیت چندانی به آموزش و ترویج آن داده نمی شود.

اما دریافت فرنچایز در ایران نیز ممکن می باشد و می تواند سودآوری زیادی نیز داشته باشد البته مطمئناً لازمه آن تلاش بی وقفه و فراهم آوردن تمام شرایط مورد نیاز است. شما می توانید فرنچایز یکی از برندهای معروف باشید. بدین ترتیب که مراحل قانونی کار برای دریافت فرانچایز در ایران طی می شود و پس از آماده سازی شرایط اولیه نیروی آموزش دیده و مجرب برای آموزش تیم شما ارسال می شود. دریافت نمایندگی در ایران از این نظر که بی رقیب تر هستید خیلی پیشنهاد مناسبی است. اما از جهت اینکه برخی نوآوری ها باید با تیم خود شما باشد کمی چالش برانگیز است که این نیز خود شیرین است.

دریافت فرنچایز در ایران باعث می شود شما بتوانید به شعبه های دیگر نیز بیندیشید. یعنی با رشد و توسعه کار می توانید با اجازه برند، به تاسیس شعبات بیشتر مبادرت ورزید و بیزینس خود را توسعه دهید. در این میان مراحل قانونی و هماهنگی های زیادی وجود دارد که برای انجام درست و به موقع آنها در کنار شما خواهیم بود.

اما لازمه موفقیت در ثبت فرنچایز در ایران، ادامه برنامه و پیگیری های تیم شما می باشد. تلاش برای انجام کار با کیفیت، توقع هر برندی است که شعبه خود را در اختیار شما قرار می دهد.

امتیاز شما به این مطلب
[votes: 0 Rating: 0]
ما را در تلگرام دنبال کنید ما را در اینستاگرام دنبال کنید
برچسب ها
نمایش بیشتر

تبلیغات

تبلیغات 1

دستگاه جوجه کشی حرفه ای

دستگاه جوجه کشی حرفه ای Easy Bator 6 نمونه متفاوت در صنعتی جوجه کشی کشور ، مناسب برای جوجه کشی از پرندگان زینتی و گران تخم.کیفیت جهانی با راندمان جوجه کشی عالی و قیمت مناسب عرضه در فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP.

تبلیغات 2

دستگاه جوجه کشی خارجی

فروش ویژه دستگاه جوجه کشی خارجی ، ساخت کره جنوبی در مدل ها و ظرفیت های مختلف مناسب برای جوجه کشی از تمامی پرندگان و خزندگان تخم گذار اهلی و زینتی با راندمانی فوق العاده عرضه در فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP.

پربازدیدترین مطالب این بخش

دیدگاه بگذارید

  اشتراک در  
اطلاع از
بستن