zolorex
vitrinnet
iraniantraders

irandogebank

UMO-Finance | Innovations

dogeminers

usdsolution stablecryptocapital
بازاریابی و فروشمقالات آموزشی

فروش چیست ؟ معنی و مفهوم کلمه فروش و فروختن | فروشنده – خریدار

فرآیند فروش و فروختن

ai-trader amadeusbank

تعریف های زیادی در مورد کلمه فروش وجود دارد. خیلی ها از خود می پرسند که معنی فروش چیست ؟
حتی فروشندگانی هم که در امر فروش بسیار حرفه ای هستند، شاید تعریف دقیقی از فروش و فروختن ندارند.

در هر بیزینس و واحد تجاری، «فروش» مهم ترین مبحث و موضوعی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.
تمام پرسنل، امکانات، هزینه ها، تبلیغات، زیرساخت ها و … برای فروش بیشتر به کار گرفته می شود، پس باید با معنی و مفهوم دقیق آن آشنا شد.

تعریف فروش چیست؟

در ابتدای قرن بیستم معنای فروش برای کسب و کار ها فقط کسب درآمد بود و از همین دیدگاه فروشنده ها آموزش می دیدند. اما با تغییر بازارها این روند عوض شد و دیدگاه فروش به دیدگاه مشتری بیشتر نزدیک شد. علت اصلی این امر هم موفقیت در فروش بود فروشنده های موفق فهمیدند اگر بخواند یک فروش عالی و حرفه ای داشته باشند باید دیدگاه های مشتری را درک کنند و در آن مسیر گام برداند در غیر این صورت شکست می خورند.

فروش « sale » به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که یک نفر – فروشنده – انجام می دهد تا به خریدار در انتخاب کالای موردنظر خود کمک کند. این کالا؛ یا محصولی فیزیکی است یا نوعی خدمت است که خریدار از طریق فروشنده آن را انتخاب کرده و از آن استفاده می کند.

در تعریف ساده فروش را فرایند کمک به شخصی که تصمیم به خرید کالا و خدمات شما گرفته است تعریف می‌کنند. در تعریفی کاملتر فروشنده، بازاریاب یا ویزیتور به عنوان سفیر شرکت با استفاده از ابزارها و مهارتهای خود یک تعامل سازنده بین مشتری و شرکت برقرار می‌کند که به آن فروش می‌گویند.

تعریف بزرگان حوزه بازاریابی و فروش از فروش چیست

فروش، انتهای ترین عملیات بازاریابی در یک معامله و شروع یک رابطه بلند مدت با مشتری است.

بریان تریسی -فروش چیست

فروشندگی، حرفه ای پیچیده و سخت بوده و موفقیت در گرو برخورداری از مهارت های فنی و تخصصی، ارتباطی و تعاملی با انسان ها است.

تام هاکینز – فروش چیست

مصرف کنندگان در صورتی که به حال خود رها شوند به طور معمول محصولات یک مؤسسه را به حد کافی نخواهند خرید. بنابراین، این وظیفه فروشنده است که با استفاده از تکنیک­ های نوین بازاریابی محصول خود را به بهترین وجه بفروشد.

کاتلر – فروش چیست

فروش از دیروز تا امروز

فرآیند فروش در گذشته بر مواردی همچون تمرکز بر فروش مقطعی، توجه به خصوصیات محصول، مقیاس زمانی کوتاه، کم بهایی به خدمات مشتری، تعهد محدود به مشتری تکیه داشت.

اما امروز فروش باید…

تمرکز بر حفظ مشتری، توجه به مزایای محصول، مقیاس زمانی بلند مدت، بهای بیشتر به خدمات مشتری، تعهد زیاد به مشتری، تماس زیاد با مشتری باشد.

مهارت های لازم برای انجام فروش چیست

برای انجام فروش باید به سه مهارت ادارکی، ارتباطی-انسانی و فنی ـ تخصصی توجه کرد.

مهارت ادارکی: شامل درک، شناخت، تحلیل، پیش‌بینی و تصمیم درست در مورد عناصر مختلف بازار و طرفین معامله است.

مهارت انسانی-ارتباطی: شامل تأثیر و نفوذ در دلها، همراه سازی، ترغیب و تأثیرگذاشتن بر فرآیند فروش است.

مهارت فنی-تخصصی: را آشنایی با ویژگیهای فنی مهندسی محصول، تخصص و مهارت شغل فروشنده می‌گویند.

جایگاه فروش
مراحل و جایگاه فروش

اقلام یا فعالیتهای فروخته شده در فروش

  • فیزیک یا عین کالا
  • نوع و کیفیت بسته بندی آن
  • دوری یا نزدیکی زمان تحویل آن
  • خدمات نصب و راه اندازی آن
  • ضمانت قطعات و دستمزد آن
  • امید به عمر و دوام آن
  • امید به تأمین منافع و بر آورده کردن نیاز ها
  • امید به دسترسی به قطعات یدکی و خدمات آن

ضمناً فروشن می تواند به معنای ” فرآیند تحقق سود برای خریدار و فروشنده ” باشد، اما نمی تواند و نباید معانی زیر را داشته باشد:

  • آب کردن جنس بنجل
  • فریب مشتری
  • القاء و تزریق نیاز به مشتری

مدل های فروش چیست

فروش به سه مدل رخ می دهد که در زیر انواع مدلهای فروش چیست آورده شده:

فروش مستقیم چیست؟

معنی فروش به صورت مستقیم یعنی خریدار و فروشنده به صورت مستقیم با هم در ارتباط هستند و واسطه ای میان خریدار و فروشنده نیست.

فروش واسطه ای یا غیر مستقیم چیست؟

فروش غیر مستقیم و واسطه ای به این معنی است که تولید کننده محصول یا خدمت دهنده با خریدار در ارتباط مستقیم نیست و از طریق یک واسطه محصول یا خدمت موردنظر به فروش می رسد.

سیستم همکاری در فروش چیست؟

در سیستم همکاری در فروش، فرد یا شرکت هایی خریدار را به فروشنده معرفی می کنند یا به فروشنده برای پیدا کردن مشتری کمک می کنند.

بازاریابی و فروش با هم تفاوت دارند!

فروش چیست: فروش یعنی محصولی که موجود است را بفروشید.
بازاریابی چیست: یعنی هم اکنون و در آینده، با مشتریان خود هم سو شوید.

کار بخش فروش چیست
کار بخش فروش ساده است! این بخش باید آنچه موجود است را تبدیل به پول نقد کند. که یعنی سرنخ‌های فروش را تبدیل به مشتریانی می‌کند که به شرکت شما پول می‌دهند و اینکار، با تعامل مستقیم با مشتریان بالقوه برای متقاعدسازی آنها به خرید انجام می‌شود.

هدف معمول بازاریابی این است که مشتریان بالقوه را به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند کند و سرنخ فروش به وجود آورد.

اهمیت روابط عمومی در بخش فروش چیست

در یک واحد تجاری یا شرکت و سازمان تجاری وجود واحد «روابط عمومی» الزامی است.
به طور کلی، واحد روابط عمومی وظیفه ایجاد ارتباط بین سازمان و مشتریان، سازمان با دولت، سازمان با خانواده کارکنان و … را برعهده دارد.

و اما، روابط عمومی واحد فروش این وظیفه را بر عهده دارد که ارتباط مثمرثمری برای ایجاد روابط دوستانه با مشتریان داشته باشد.
به طور کلی می توان گفت که روابط عمومی فروش، مشاور مدیر فروش و زمینه ساز و هماهنگ کننده زمینه مناسب برای تکنیک های فروش در «جامعه» است.

با وجود یک واحد روابط عمومی با کارایی بالا، می توان به فروش بیشتر دست یافت.
واحد روابط عمومی می تواند با برگزاری سمینارها، جشن ها، همایش های صنفی و … پیام دوستی و همراهی را به مشتریان و سایر سازمان ها بفرستد و این موضوع باعث شناخته تر شدن بیزینس ما و در نتیجه باعث فروش بیشتر می شود.

فروش در چه فضاهایی اتفاق میفتد؟

فضای فروش
فضای فروش آنلاین – حضوری

فروش در فضاهای مختلف روش های خاص خود را دارد. ما در شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها می توانیم فرایند فروش را شروع کنیم و برای مثال فروش در اینستاگرام با فروش در تلگرام از راه های متفاوتی استفاده می شود. فروش و فرایندهای فروش در فضای آفلاین با فروش و فرایندهای فروش در فضای آنلاین تفاوت دارد. فروش مویرگی با فروش به شرکت ها روش های خاص خود را دارند و برنامه ریزی عملیات فروش هر کدام تفاوت هایی دارند. نحوه ارائه در فروش محصول فیزیکی با نحوه ارائه در فروش خدمات هر کدام حاوی نکته های دقیقی است که با مطالعه انها شما می توانید درک صحیحی از آن را داشته باشید.

در ادامه، زمانی که فرد به صورت حرفه ای به فروشندگی می پردازد، راهکاری های فروش در زمان رکود را به خوبی می داند و زمانی که به مدیریت یک تیم فروش می پردازد، می تواند با مدیریت استعداد ها تیم خود را به خوبی رهبری کند و راه صحیح فروش و معنی فروش را در تیم القا کند.

عناوین شغلی تیم های فروش

  1. مدیر فروش
  2. مهندس فروش
  3. کارشناس فروش
  4. کارشناس بازاریابی
  5. کارشناس خدمات پس از فروش
  6. ویزیتور
  7. مشاور فروش
  8. استراتژیست فروش
  9. و…
پرشین دوج کوین
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

  اشتراک در  
اطلاع از
دکمه بازگشت به بالا
بستن