فواید رژیم غذایی بدون نمک

با فواید ارزشمند رژیم غذایی بدون نمک آشنا شوید

سدیم یک ماده ضروری برای حفظ سلامتی بدن است. میزان مایع بدن را تنظیم می‌کند و قدرت ماهیچه و عضلات و سیستم عصبی را افزایش می‌دهد. اما فقط میزان کمی از آن لازم است و نمک زیادی باعث افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و اختلالات پوستی و دیگر مشکلات می‌شود.

حذف نمک از رژیم غذایی سبب افزایش طول عمر می‌شود. اما میزان کمی نمک در رژیم غذایی سبب کاهش وزن کل بدن و چربی اضافی صورت می‌شود.

اما مشکل نمک چیست؟ به طورکلی نمک برای بدن نوعی سم است و رژیم غذایی دارای نمک زیاد عواقب زیادی دارد. وقتی که سیب زمینی سرخ شده، انواع برگر، پیتزا و از این نوع غذاها بخوریم اگرچه خوش طعم است ولی در نهایت قدرت چشایی را از بین می‌برد زیرا به دلیل میزان سدیم بالای این مدل غذاها، قدرت چشایی برای طعم خوردنی‌های دیگر از بین می‌رود و باعث می‌شود غذاهای دیگر بی‌مزه حس شوند.

علاوه بر این نمک بدن را کم آب می‌کند و عملکرد کلیه‌ها را تضعیف می‌کند. مورد بدتر در خصوص نمک این است که مصرف غذاهای شور مانند مصرف کافئین و سیگار به نوعی برای بدن اعتیاد آورند و به این ترتیب تعادل سیستم بدن را بهم می‌زنند.

استفاده از نمکدان در موقع صرف غذا

برخی از افراد عادت دارند که قبل از شروع به خوردن غذا، به وسیله نمکدان مقداری نمک بر روی غذای خود می پاشند بدون اینکه غذای خود را از نظر میزان نمک امتحان کرده باشند، این افراد به طور کلی به غذاهای شور عادت کرده اند، توصیه ما این است که تا حد امکان از این عمل خودداری نمایند و افرادی که لازم است رژیم غذایی کم نمک داشته باشند به کلی باید از به کار بردن نمکدان هنگام صرف غذا خودداری نمایند زیرا در استفاده از نمکدان هیچگونه کنترلی در میزان مصرف سدیم وجود ندارد.

مزایای کاهش نمک در رژیم غذایی

  1. باعث کاهش وزن و تولید انرژی می‌شود.
  2. فشار خون کاهش می‌یابد و از بروز سکته مغزی و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌شود.
  3. ریسک بیماری‌های سرطان شکم، بیماری‌های کبدی و اختلالات روده و دیابت کاهش می‌یابد.
  4. همچنین با از بین بردن نفخ، شکم کوچک می‌شود.
  5. نمک همچنین باعث چاقی و بد شکل شدن صورت و باد کردن اجزای صورت و یا حتی ایجاد غبغب می‌شود.
  6. توصیه می‌شود علاوه بر کاهش نمک، غذاهای فرآوری شده و آماده را نیز کلاً حذف کنید زیرا این خوراکی‌ها هم به میزان بالایی نمک دارند که به طور غیر مسقیم وارد بدن می‌شوند.

برای حذف نمک از رژیم غذایی البته که مثل هر عادت تازه در ابتدا مشکل است ولی با مداوت بر آن سعی کنید در ابتدا از سس و روغن‌های سالم برای طعم دادن به غذا استفاده کنید و به مرور عادت کنید.

چه مقدار نمک باید مصرف نمود؟

تحقیقات پزشکی در سال های اخیر نشان داده اند که افراد عادی که کار بدنی سنگین ندارند و زیاد عرق نمی کنند اگر هنگام پخت و مصرف غذا به طور کلی نمک طعام مصرف نکنند، در صورتی که از انواع مواد خوراکی استفاده نمایند سدیم دریافتی آنها کافی خواهد بود. ولی افرادی که به علت شغل، زندگی در محیط گرم، ورزش و سایر شرایط زیاد عرق می کنند لازم است مقداری نمک طعام به غذای خود اضافه کنند، بیمارانی که مبتلا به اسهال و استفراغ می شوند نیز لازم است مقداری نمک طعام مصرف نمایند.
ما در شرایط معمولی هنگام پخت غذا مقداری نمک طعام به غذاهای خود اضافه می کنیم که بر حسب عادت مقدار آن در خانواده های مختلف متفاوت است. در صورتی که لازم باشد بیماری در مصرف نمک (سدیم) پرهیز نماید، پزشک معالج به او این موضوع مهم را خواهد گفت، گاهی لازم است پرهیز از نمک بسیار شدید باشد و گاهی به بیمار توصیه می شود که در مصرف افراط نکند و بلکه رعایت حد اعتدال را بنماید.

  • 0/5
  • 0 ratings
0 ratingsX
Very bad!BadHmmmOkeGood!
0%0%0%0%0%
برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close