بازاریابی و فروشمقالات آموزشی

مدل‌ آیداس (AIDAS) در بازاریابی و فروش چیست؟

مدل‌ AIDAS و مدل AIDA کماکان یک ابزار آموزشی معتبر و قابل اجراست.

بررسی مدل آیدا و مدل‌ آیداس AIDAS و کاربرد آنها در بازاریابی و فروش

مدل اولیه AIDA بر اساس روانشناسی تبلیغات و رفتار مصرف کننده حدود ۸۰ سال قبل طراحی شده که در سالهای اخیر به AIDAS به عنوان یک ابزار آموزشی معتبر و تکامل یافته تبدیل شده است.

مدل‌ AIDA

مدل آیدا (AIDA) را می‌توان یکی از کلاسیک‌ترین مدل‌های بررسی اثر تبلیغات دانست.
این مدل، از نوع مدل‌های سلسله‌مراتبی سنجش اثر تبلیغ است.

AIDA در واقع یک قیف (Funnel) است که به ما کمک می‌کند تا ببینیم مشتری در چه مرحله‌ای از فرایند فروش قرار دارد و یا مراحل خرید کاربر را راحت‌تر توصیف کنیم.

مدل‌ AIDAS

مدل‌ آیداس از ترکیب حروف اول کلمات زیر تشکیل شده است:

  • Attention: توجه
  • Interest: علاقه
  • Desire: تمایل
  • Action: تصمیم به خرید و عمل
  • Satisfaction: رضایت

به موجب این مدل، عامل ارتباط یا تبلیغ کننده باید در یک جلسه ملاقات یا در یک دوره کوتاه و در ارتباط با مشتری احتمالی، ابتدا مدل AIDA را اجرا و در بلند مدت و با کسب رضایت مشتری آن را به صورت AIDAS گسترش دهد.

بررسی اجزای مدل‌ آیداس

جلب توجه (Attention)

مشتری را وادار کنید که به حرف شما گوش کند.
عامل ارتباط در وهله‌ی اول باید توجه مخاطب یا مشتری احتمالی را نسبت به کالا یا خدمات جلب نماید. بدین منظور می‌تواند با برشمردن صفات و ویژگی‌های متمایز کالا نسبت به رقبا یا موارد کاهش هزینه و صرفه‌جویی‌های مالی این عمل را انجام دهد.
با توجه به اینکه عامل تبلیغات ممکن است از رسانه‌های مختلفی برای معرفی محصول استفاده نماید، ابزارها و شیوه‌های مختلفی برای جلب توجه وجود دارد؛ مانند تاکید بر تمایزات، جدید بودن، آخرین تکنولوژی، کمیاب بودن و… .

علاقه (Interest)

مشتری را علاقه‌ مند کنید.
در مرحله‌ی بعد، حس کنجکاوی مخاطب باید جلب شود تا حاضر شود به پیام عامل تبلیغات گوش دهد. در این مورد می‌توان با ذکر مثال‌هایی از خشنودی خریداران یا مشتریان قبلی و یا اشخاصی که این کالا را خریده یا این ایده را پذیرفته‌اند، علاقه‌ی آن‌ها را تحریک نمود.

تمایل (Desire)

برانگیختگی ایجاد میل می‌کند.
در این مرحله که توجه جلب شده و علاقه ایجاد شده، یعنی مخاطب به سخنان و پیام‌های عامل تبلیغات گوش داده و نیاز به کالا یا خدمت یا ایده‌ی تبلیغ شده را پذیرفته و با اطلاع از رضایت مخاطبین یا خریداران قبلی نسبت به منافع آن‌ها از تملک یا مصرف سوژه‌ی تبلیغ شده آگاه شده است، باید نسبت به القای حس در اختیار داشتن یا استفاده از مزایا و منافع این سوژه اقدام گردد که می‌توان با وعده‌ی تخفیف یا جایزه یا امتیازات دیگر این میل درونی را در مخاطب ایجاد کرد.

برخی از مزایایی که برای تحریک مشتری مناسب هستند. عبارتند از‌:

  1. کاهش هزینه یا افزایش درآمد
  2. صرفه‌جویی در زمان یا کسب آن و هم‌چنین افزایش رفاه و آسایش
  3. ایجاد سلامتی، امنیت، شهرت، احترام و روان ساختن امور
  4. بهبود و ترقی موفقیت‌های شخصی و تجاری مشتری

عمل (Action)

ترجیح و اتخاذ تصمیم و بستن قرارداد فروش
در مرحله‌ی چهارم، مخاطب که در معرض دریافت پیام‌های گوناگونی قرار داشته باید به نوعی تحت تاثیر قرار گرفته و در درون خود سوژه‌ای را نسبت به سوژه‌ی دیگر ترجیح دهد. بدین معنی که متقاعد و مجاب شود و هیچ ابهامی برای او باقی نماند و به این حس و درک برسد که این کالا یا این برند از انواع مشابه بهتر است یا زودتر و کم‌هزینه‌تر نیاز او را مرتفع می‌کند و بالاخره عمل خرید را انجام دهد.

رضایت (Satisfaction)

حالت خوشحالی یا شادمانی مخاطب پس از مصرف محصول منجر به تداوم خرید و گرایش مثبت به یک کالا یا برند یا بنگاه اقتصادی می شود.
رضایت یا حالت خوشحالی و شادمانی مخاطب پس از مصرف کالا یا خدمت یا قبول ایده و استفاده از آن حادث می شود. رضایت باعث تداوم خرید و گرایش مثبت به یک کالا یا برند یا بنگاه اقتصادی می‌شود.

نحوه استفاده از مدل‌ آیداس

مدل AIDAS بیشتر از آنکه یک مدل تصمیم‌گیری باشد، یک مدل برقراری ارتباط با مشتری است. این مدل به شما کمک می‌کند تا زمان و چگونگی ارتباط با مشتریان در هر مرحله از فروش را تعیین نمایید. امروزه مشتریان از کانال‌های بسیار متنوعی با شرکت‌ها در ارتباط هستند و بسته به نوع کانال ارتباطی و مرحله‌ای که در آن قرار دارند، نیاز به اطلاعات مختلفی نیز دارند.

اکنون مدل AIDAS از ابزارهای رایج در امور تبلیغات و فروش است و به موازات آن مدل دیگری به نام مدل STEINER ارائه و توسعه داده شده است که از ترکیب مراحل زیر ساخته شده است:

  • آگاهی (Awareness)
  • شناخت (Understanding)
  • علاقه (Interest)
  • تعیین (Nomination)
  • ترجیح (Preference)
  • قبول و تصمیم به خرید (Action)
  • رضایت (Satisfaction)

بنابراین می‌توانید از مدل AIDAS برای برنامه‌ریزی کمپین‌های خاص و هدفمند خود استفاده نمایید.

به این مطلب امتیاز دهید 🙂
[votes: 1 Rating: 5]

جدیدترین اخبار و اطلاع رسانی‌ها در کانال تلگرام ما

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن