نکات پیش از سرمایه گذاری در یک شرکت

قبل از سرمایه گذاری در یک شرکت باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام سرمایه گذاری در یک شرکت مراقب باشید تا سرمایه خود را به باد ندهید!

سرمایه گذاری چیزی نیست که مختص میلیاردرها و ثروتمندان بزرگ باشد. هر کسی که هزینه‌ی زندگی خود و اطرافیانش را تامین می‌کند، طبیعتاً به فکر سرمایه گذاری هم هست. به امید اینکه بتواند بهترین استفاده را از دارایی و سرمایه و خلاصه دستاوردهای زحماتش داشته باشد.

پیش از انجام سرمایه‌گذاری در یک شرکت یا کسب‌وکار جدید، می‌توان وضعیت آن را از روی برخی شاخصه‌ها ارزیابی کرد.

گروه کاری اولین و مهم‌ترین عامل در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری است. این امر در مواردی که پروژه در مراحل اولیه خود به سر می‌برد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. معمولا به‌دنبال مؤسساتی باشید که عزم جدی، بینشی بی‌همتا و پیش‌زمینه‌ای غیر معمول دارند. آغازبه‌کار یک شرکت به میزان زیادی انرژی، تمرکز و استقامت (به‌خصوص در لحظات حساس و تصمیمات دشوار) نیاز دارد. پیش‌زمینه‌ی غیر معمول به‌معنای داشتن نقطه‌ نظر خاص، اکتفا نکردن به وضعیت‌های معمولی، توانایی ریسک‌پذیری و گرایش به انجام کارهای متفاوت است.

۳ چیزی که همیشه قبل از سرمایه گذاری در یک شرکت باید به آن توجه کنید: نمایش دستاوردها، یادگیری و قدرت بیان.

نمایش دستاوردها

نمایش دستاوردهای فردی، چه در حوزه تحصیلات عالی و چه در حوزه‌ی حرفه‌ای یا شخصی، نشان‌دهنده‌ی استقامت و شاخصی دقیق برای ارزیابی توانایی فرد برای عمیق شدن در موضوع شغلی است. اگر این دستاوردها به دامنه‌ی کاری شرکت مربوط باشد، مسلما بسیار بهتر خواهد بود.

یادگیری

یادگیری، امری حیاتی است. گستره‌ی شرکت‌هایی که رشد بسیار سریعی دارند از ظرفیت تمام افراد یک تیم کاری فراتر می‌رود. توانایی و تمایل یک بنیانگذار به یادگیری و افزایش آگاهی، به گسترش شرکت و طی کردن مراحل رشد تا تبدیل شدن به یک تجارت چشمگیر کمک زیادی می‌کند. بهترین مؤسسانی که با آن‌ها برخورد داشته‌ام، از هر کسی دانش و اطلاعات بیرون می‌کشند.

  • لازم نیست که همه‌ی ما متخصص یک حوزه باشیم تا بتوانیم در آن سرمایه گذاری کنیم. اما منطقی است که بکوشیم تا حد امکان در آن حوزه مطلع باشیم. یکی از بدترین شکل‌های سرمایه گذاری، زمانی است که ما به توصیه یک دوست یا همکار یا خویشاوند یا یک کارشناس خبره،‌ به سرمایه گذاری در حوزه‌ای ترغیب می‌شویم که در آن حوزه هیچ تخصصی نداریم.

قدرت بیان

قدرت بیان یک فرد معمولا در میان توانایی‌ها نادیده گرفته می‌شود. اما فرد باید به‌عنوان یک مؤسس، تعداد زیادی از افراد را نسبت به دیدگاه خود متقاعد و تهییج کند. این امر بدون داشتن فن بیان قوی امکان‌پذیر نخواهد بود. این به آن معنا نیست که شما باید فردی مثل استیو جابز باشید؛ اما داستان‌پردازی و قدرت بیان در اشکال مختلفی بروز پیدا می‌کند؛ از شدت عمل گرفته تا فصاحت کلام.

شرکت‌هایی که در میانه راه‌اند

اما در مورد شرکت‌هایی که مراحل اولیه را پشت سر گذاشته‌اند و در میانه‌ی راه به سر می‌برند، نگرش ما باید به تیم کاری و داده‌ها باشد. در این مرحله اطلاعاتی در مورد مشتریان و بازار وجود دارد و ما می‌توانیم آمار و ارقام موجود را بررسی کنیم تا بتوانیم دید صحیحی از آینده‌ی مالی و رشد پروژه پیدا کنیم. ما هم‌چنین می‌توانیم با اعضای گروه، مشتریان و سایر سرمایه‌گذاران گفتگو کنیم تا اطلاعات دقیق‌تری از عملکرد تیم کاری داشته باشیم.

ریسک سرمایه گذاری

شما که قصد سرمایه‌گذاری دارید چقدر حاضر به پذیرش ریسک هستید؟
نخستین قانون کلی در بحث سرمایه و سرمایه گذاری این است که سود بیشتر با ریسک بیشتر همراه است.
اگر کسی معتقد است فرصتی وجود دارد که سود بسیار بالا دارد و ریسک خاصی ندارد، باید به پیشنهاد او به دیده‌ی تردید نگاه کنید چون کمتر کسی چنین فرصتی را به دیگران پیشنهاد می‌دهد.!
اگر حاضر باشیم که ریسک اعدام و مرگ را بپذیریم، بهترین گزینه برای کسب درآمد، این است که همین امروز قاچاق مواد مخدر را آغاز کنیم!

به مدل کسب‌وکار و تجارت و بازار نیز توجه کنید. اندازه‌گیری بازار بسیار سخت به نظر می‌رسد. برخی از بهترین شرکت‌ها و کسب‌وکارها در وهله‌ی اول چیزی فراتر از یک بازار کوچک نبودند؛ اما در نهایت تبدیل به کسب‌وکاری پررونق شدند. بعضی بازارها هیچ‌گاه گسترش نمی‌یابند و حذف و شکست آن‌ها اصلا دشوار نیست؛ بعضی‌ها هم مخاطبان زیادی دارند و رقابت با آنها سخت است.

♥ امتیاز شما
[votes: 0 Rating: 0]
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *