دانستنی‌های کسب و کارمقالات آموزشی

نکات پیش از سرمایه گذاری در یک شرکت

قبل از سرمایه گذاری در یک شرکت باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام سرمایه گذاری در یک شرکت مراقب باشید تا سرمایه خود را به باد ندهید!

پیش از انجام سرمایه‌گذاری در یک شرکت یا کسب‌وکار جدید، می‌توان وضعیت آن را از روی برخی شاخصه‌ها ارزیابی کرد.

سرمایه گذاری چیزی نیست که مختص میلیاردرها و ثروتمندان بزرگ باشد.
همه میتوانند نسبت به پولی که دارند سرمایه گذاری کنند.

هر کسی که هزینه‌ی زندگی خود و اطرافیانش را تامین می‌کند، طبیعتاً به فکر سرمایه گذاری هم هست. به امید اینکه بتواند بهترین استفاده را از دارایی و سرمایه‌اش داشته باشد.

پیش از انجام سرمایه‌گذاری در یک شرکت یا کسب‌وکار جدید، می‌توان وضعیت آن را از روی برخی شاخصه‌ها ارزیابی کرد.

لازم نیست که همه‌ی ما متخصص یک حوزه باشیم تا بتوانیم در آن سرمایه گذاری کنیم. اما بهتر است که تلاش کنیم تا حد امکان در آن حوزه اطلاعات کسب کنیم. یکی از بدترین حالتهای سرمایه گذاری، وقتی است که به توصیه یک دوست یا همکار یا اقوام یا یک کارشناس خبره،‌ به سرمایه گذاری در حوزه‌ای ترغیب می‌شویم که در آن هیچ تخصصی نداریم.

هدف از سرمایه گذاری چیست؟

هدف همه‌ی ما از سرمایه گذاریهای اقتصادی یکسان نیست.

برخی ممکن است با استفاده از سرمایه گذاری در پی حفظ ارزش پول خود باشند.
برخی دیگر ممکن است در پی کسب سود قابل توجه باشند.
فرد دیگری ممکن است با هدف کاهش ریسک، به دنبال فرصتهای دیگر سرمایه گذاری باشد.

♥ کسی که در پی حفظ ارزش پول خویش است، سرمایه گذاری‌های مطمئن و کم سود را ترجیح می‌دهد.
♥ کسی که می‌خواهد پله‌های ترقی را یک روزه طی کند، احتمالا به دنبال فرصت‌های سفته بازی می‌رود.
♥ کسی که به دنبال کاهش ریسک است، در پی سرمایه گذاری‌هایی است که بیشترین استقلال را از کسب و کار فعلی‌اش داشته باشد.

ویژگی های یک بنیانگذار

• سه ویژگی در یک بنیانگذار اهمیت بیش‌تری دارد:

  1.  نمایش دستاوردها
  2. یادگیری
  3. قدرت بیان

نمایش دستاوردها

نمایش دستاوردهای فردی، چه در حوزه تحصیلات عالی و چه در حوزه‌ی حرفه‌ای یا شخصی، نشان‌دهنده‌ی استقامت و شاخصی دقیق برای ارزیابی توانایی فرد برای عمیق شدن در موضوع شغلی است. اگر این دستاوردها به دامنه‌ی کاری شرکت مربوط باشد، مسلما بسیار بهتر خواهد بود.

یادگیری

یادگیری، امری حیاتی است. گستره‌ی شرکت‌هایی که رشد بسیار سریعی دارند از ظرفیت تمام افراد یک تیم کاری فراتر می‌رود. توانایی و تمایل یک بنیانگذار به یادگیری و افزایش آگاهی، به گسترش شرکت و طی کردن مراحل رشد تا تبدیل شدن به یک تجارت چشمگیر کمک زیادی می‌کند. بهترین مؤسسانی که با آن‌ها برخورد داشته‌ام، از هر کسی دانش و اطلاعات بیرون می‌کشند.

لازم نیست که همه‌ی ما متخصص یک حوزه باشیم تا بتوانیم در آن سرمایه گذاری کنیم. اما منطقی است که بکوشیم تا حد امکان در آن حوزه مطلع باشیم. یکی از بدترین شکل‌های سرمایه گذاری، زمانی است که ما به توصیه یک دوست یا همکار یا خویشاوند یا یک کارشناس خبره،‌ به سرمایه گذاری در حوزه‌ای ترغیب می‌شویم که در آن حوزه هیچ تخصصی نداریم.

قدرت بیان

قدرت بیان یک فرد معمولا در میان توانایی‌ها نادیده گرفته می‌شود. اما فرد باید به‌عنوان یک مؤسس، تعداد زیادی از افراد را نسبت به دیدگاه خود متقاعد و تهییج کند. این امر بدون داشتن فن بیان قوی امکان‌پذیر نخواهد بود. این به آن معنا نیست که شما باید فردی مثل استیو جابز باشید؛ اما داستان‌پردازی و قدرت بیان در اشکال مختلفی بروز پیدا می‌کند؛ از شدت عمل گرفته تا فصاحت کلام.

شرکت‌هایی که در میانه راه‌اند

اما در مورد شرکت‌هایی که مراحل اولیه را پشت سر گذاشته‌اند و در میانه‌ی راه به سر می‌برند، نگرش ما باید به تیم کاری و داده‌ها باشد. در این مرحله اطلاعاتی در مورد مشتریان و بازار وجود دارد و ما می‌توانیم آمار و ارقام موجود را بررسی کنیم تا بتوانیم دید صحیحی از آینده‌ی مالی و رشد پروژه پیدا کنیم. ما هم‌چنین می‌توانیم با اعضای گروه، مشتریان و سایر سرمایه‌گذاران گفتگو کنیم تا اطلاعات دقیق‌تری از عملکرد تیم کاری داشته باشیم.

ریسک سرمایه گذاری

شما که قصد سرمایه‌گذاری دارید چقدر حاضر به پذیرش ریسک هستید؟

“نخستین قانون کلی در بحث سرمایه و سرمایه گذاری”
 سود بیشتر = ریسک بیشتر 

اگر کسی معتقد است فرصتی وجود دارد که سود بسیار بالا دارد و ریسک خاصی ندارد، باید به پیشنهاد او به دیده‌ی تردید نگاه کنید چون کمتر کسی چنین فرصتی را به دیگران پیشنهاد می‌دهد.!

  • اگر حاضر باشید که ریسک اعدام و مرگ را بپذیرید، بهترین گزینه برای کسب درآمد، این است که همین امروز قاچاق مواد مخدر را آغاز کنید!

به مدل کسب‌وکار و تجارت و بازار نیز توجه کنید. اندازه‌گیری بازار بسیار سخت به نظر می‌رسد. برخی از بهترین شرکت‌ها و کسب‌وکارها در وهله‌ی اول چیزی فراتر از یک بازار کوچک نبودند؛ اما در نهایت تبدیل به کسب‌وکاری پررونق شدند. بعضی بازارها هیچ‌گاه گسترش نمی‌یابند و حذف و شکست آن‌ها اصلا دشوار نیست؛ بعضی‌ها هم مخاطبان زیادی دارند و رقابت با آنها سخت است.

نکات مهم در سرمایه‌گذاری

  • هر پیشنهاد سرمایه گذاری را به هر قیمتی  هر چند سود آور نپذیرید.
  • قبل از سرمایه گذاری کلان روی یک  عرصه خاص آن را در یک مقیاس کوچک امتحان کنید.
  • هیچ گاه بیش از 49 درصد از سهام خود را واگذار نکنید.
  • سعی نکنید چند کار را همزمان پیش ببرید، تمرکز روی یک کار نتیجه بهتر و مطلوب تری ارائه میدهد.
  • سود دهی کارتان را از روش  تحلیل نقطه سر به سر  بررسی کنید.
  • به صورت دوره ای سود و زیان و حجم سرمایه نقدی را ارزیابی کنید.
  • اسرار و استراتژی های کسب و کارتان را محرمانه نگه دارید.
  • از یک بازار هدف کوچک شروع کنید اگر جواب داد و بازخورد خوبی گرفتید یعنی این فرآیند قابل تکرار است.
[votes: 0 Rating: 0]

کانال تلگرام بیگ والت
برچسب ها
راهنمای سرمایه‌گذاران سرمایه‌ سرمایه گذاری شرکت

فرهاد دهقان

موسس و مدیرعامل بیگ والت ✍ "زمان شما محدود است، بنابراین آن را با زندگی به سبک دیگران هدر ندهید. اجازه ندهید زمزمه های دیگران باعث شوند تا صدای درونی خود را نشنوید. از همه مهم تر، شجاعت این را داشته باشید که به حرف دل خود و یافته های درونی خود عمل کنید. آنها به خوبی می دانند که شما دوست دارید چه کاری انجام دهید. همه چیزهای دیگر در درجه دوم اهمیت قرار دارند. "

نظرات کاربران

avatar
  اشتراک در  
اطلاع از
دکمه بازگشت به بالا
بستن