بازاریابی و فروشمقالات آموزشی

همجنس خواری بازار Market Cannibalization چیست؟

آیا همجنس خواری برای شرکت در بلند مدت خوب است یا بد؟

همجنس خواری بازار Market Cannibalization باعث ایجاد تاثیر منفی یک محصول جدید شرکت بر عملکرد و فروش محصولات قدیمی مرتبط با آن است.

همجنس خواری بازار

بسیار پیش می آید که یک شرکت قصد دارد با عرضه محصول جدید سهم بیشتری از بازار هدف را بگیرد اما در اصل از بازار خودش سهم میگیرد.

انحراف از فروش یک محصول به دیگری می تواند به طور کلی بر فروش یک کسب و کار تاثیر می گذارد. اگر چه با معرفی یک محصول جدید میزان فروش محصول قدیمی کاهش پیدا میکند و هرگز به میزان فروش قبلی خود باز نمیگردد، اما معمولاً محصول جدید این کاهش را جبران میکند. این روند باعث میشود شرکت ها همگام با تکنولوژی پیش بروند و محصولات جدیدتر را روانه بازار کنند.

این بازار کمی ترس دارد و این ترس بی دلیل نیست. چون چه شرکت می خواهد یک محصول با قیمت بالا را با یک محصول با قیمت پایین جایگزین کند؟ اما این کار میتواند یک استراتژی مثبت برای رشد سهم بازار باشد چون اکثر مواقع این کار به یک شرکت کمک کند تا سهم بازار رقیب را جذب کند.

برای نمونه

کاهش خرید گوشی ها قدیمی با معرفی گوشی های جدید توسط شرکت های سازنده.

اگر یک شرکت بخواهد سهم بازار خود را افزایش دهد بدون اینکه دچار ضرر شود می تواند این کار را با معرفی محصول جدید انجام دهد.

یک نمونه دیگر از همجنس خواری زمانی اتفاق می افتد که خرده فروش یک محصول خاص را تخفیف دهد. گرایش مصرف کنندگان این است که محصولات با تخفیف را به جای محصولات رقابتی با قیمت های بالاتر خریداری کنند. هنگامی که رویداد تخفیف به پایان می رسد و قیمت ها به حالت عادت باز می گردند، این اثر تمایل به طور کامل ناپدید نخواهد شد. و این تغییر موقت در رفتار مصرف کننده تاثیر گذاشته

همجنس خواری در بازاریابی

در استراتژی بازاریابی، همجنس خواری موجب به کاهش حجم فروش، درآمد فروش یا سهم بازار یک محصول قدیمی، در نتیجه معرفی یک محصول جدید توسط همان تولید کننده اشاره می کند.

همجنس خواری (Cannibalization) در بازاریابی، زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت محصول یا خدمت جدیدی را جهت افزایش سهم بازار خود عرضه می کند اما محصول و یا خدمت جدید به جای افزایش سهم بازار، سهم محصول یا خدمت قبلی همان شرکت را میگیرد.

این استراتژی بازاریابی برای شرکت های که نام دار هستند خوب عمل میکند و باعث ایجاد رقابت میشود مثل بازار گوشی ها که محصولات جدیدتر را به بازار معرفی میکنند.

ریسک استراتژی بازاریابی همجنس خواری

همجنس خواری بازار می تواند تاثیر منفی بر سودآوری شرکت داشته باشد. این باعث می شود عمر محصول موجود به پایان برسد زیرا فروش به محصول جدید منتقل می شود، به جای اینکه به بازار جدید منتقل شود. با این حال، در بیشتر موارد، همجنس خواری بازار به عنوان یک استراتژی مثبت با نام استراتژی همجنس خواری استفاده می شود.

اما اثرات همجنس خواری مطلقاً منفی نیست و در برخی مواقع اگر در جای درست خود استفاده شود چه بسا اثرات مثبتی نیز داشته باشد. و در بازار رقابتی امروز می تواند ابزاری برای پیروزی بر رقبا باشد.

چرا مهم است!

Market Cannibalization می تواند هزینه های قابل توجهی برای شرکت را در صورت عدم انجام تحقیقات بازار مناسب قبل از عرضه محصول ایجاد کند. اگر یک نسخه جدید از یک محصول خیلی زود منتشر شود (برای جایگزینی محصول موجود شرکت)، یا اگر یک محصول خیلی شبیه به یک محصول دیگر باشد، شرکت انتشار دهنده، ممکن است به محصول موجود ضربه زده و عمر آن را به پایان برساند و باعث کاهش فروش عمومی شود.

کانال تلگرام بیگ والت

فرهاد دهقان

موسس و مدیرعامل بیگ والت ✍ "زمان شما محدود است، بنابراین آن را با زندگی به سبک دیگران هدر ندهید. اجازه ندهید زمزمه های دیگران باعث شوند تا صدای درونی خود را نشنوید. از همه مهم تر، شجاعت این را داشته باشید که به حرف دل خود و یافته های درونی خود عمل کنید. آنها به خوبی می دانند که شما دوست دارید چه کاری انجام دهید. همه چیزهای دیگر در درجه دوم اهمیت قرار دارند. "

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن