همه چیز درباره کارآفرینی زنان

کارآفرینی زنان و سهم زنان در کسب و کارهای خصوصی

کارآفرینی زنان – در جامعه امروز، زنان نقش مهم و در حال گسترشی در زمینه کسب و کار دارند. در سالهای اخیر، سهم زنان در کسب و کارهای خصوصی به اندازه کارهای دولتی روند رو به رشدی را طی کرده است.

زنان و کارآفرینی

موفقیت زنان کارآفرین در جوامع نه‌تنها سبب سودهای اقتصادی می‌شود، بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد می‌کند. زنان به دلایل متعدد ازجمله بیکاری و کاهش دستمزدها و نارضایتی از شغل قبلی، وارد کارآفرینی می‌شوند. چون کارآفرینی راهی برای برون‌رفت از بیکاری معمول است. بررسی‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد ۱۱ عامل اصلی زمینه‌ساز بیکار شدن زنان است؛ عواملی همچون پایین بودن درآمد، تعطیلی دائمی محل کار، فصلی بودن کار، موقتی بودن کار، جابه‌جایی محل کار، تحصیل یا آموزش، اخراج یا تعدیل نیرو، مسائل خانوادگی، مهاجرت، بازنشستگی، کهولت سن و بیماری که از میان آن‌ها سه عامل اخراج، حقوق اندک و موقتی بودن کار بیش از دیگر عوامل تاثیرگذار است.

عوامل موفقیت زنان در کارآفرینی

هلن فیشر، انسان شناس دانشگاه راتجز، دریافته است که پنج خصوصیت، زنان کارآفرین را در این زمینه منحصر به فرد کرده است و می تواند در موفقیت آنان بسیار مهم جلوه کند:

1. مهارت‌های ارتباطی: بسیاری از زنان در بیان احساسات خود بهتر از همتای مرد خود عمل می‌کنند و توان برقراری ارتباط موثرتری دارند؛

2. مهارت‌های مردمی: بسیاری از بانوان در خواندن احساسات از چهره‌ی دیگران و کشف رمز و رازهای حرکات دیگران و پی بردن به منظور طرف از لحن صدا بسیار ماهر هستند؛

3. مهارت‌های به کاری‌گیری تفکرشبکه ای: به معنی توانایی زنان در جمع آوری داده ها از محیط و ایجاد ارتباط میان قطعات داده های مختلف است. برعکس، بسیاری از مردان معمولاً اطلاعات را قطعه قطعه کرده فقط توجه خود را معطوف به چیزهایی می کنند که تصور می کنند اهمیت بیشتری دارد.

4. مهارت برقرای توافق: زنان کارآفرین موفق، غالباً خوب می‌توانند بحث کنند. آنان می‌کوشند شرایطی ایجاد کنند که با طرف های وارد در بحث، روابط هماهنگ برقرار کنند.
5.توانایی در ایجاد و گسترش روابط حسنه است: حفظ روابط دراز مدت با مشتری در تجارت نیاز به ایجاد مودت و دوستی و استفاده از روابط عمومی موثر است.

ويژگي‌هاي یک بانوی كارآفرين

بانوان در کنار وظایفی که در منزل به عهده دارند، در امر کارآفرینی فعالیت دارند که ویژگی‌های آنان را می‌توان به شرح ذیل خلاصه نمود:

داشتن چشمانداز: چشم انداز براي یک زن كارآفرين كاملاً شفاف و خالي از هرگونه ابهام بوده ولذا قابل انتقال به ديگران مي باشد.

مصمم بودن: عزم راسخ كارآفرينان به ویژه بانوان، مصمم از ايده‌هايجديد و فرصت‌ها و پيشنهادهاي شغلي ديگر چشم‌پوشي كرده و در مقابل به كاري كه برايخود برگزيده‌اند پايبند مي‌مانند.

تمركز: كارآفرين زن باید در تمام لحظات با تمركز بر چشم‌انداز، همه‌ی انرژي، وقت و ساير منابع را به هدف مصروف نمايد.

انگيزش: نياز به خودشكوفايي يكي از مهمترين انگيزه هاي كارآفرينان در محقق كردن چشم انداز خوداست.

وقف و از خودگذشتگي: زنان كارآفرين تمام زندگي خود را وقف كار نموده اند. بسيار سخت‌كوش هستند و پشتكار آنان مثال زدني اسـت. از دیدگاه نظریه‌پرداز مشهور، مک کللند شامل: نوآوري‌- خلاقيت ـ مخاطره‌پذيري‌ـ اعتماد به‌ نفس ـ دانش‌فني ـاستقلال- هدف‌گرایی ـ مركزكنترل ‌داخلي ـ عكس‌العمل‌ مثبت‌ نسبت‌ به‌ مشكلات‌ و موانع‌ـ توانايي‌به‌ايجادارتباطات‌ـ توفيق‌طلبي و تمايل‌به‌مسؤوليت‌پذيري‌.

نقش زنان در توسعه

یکی از مهم‌ترین معیارها جهت سنجش درجه‌ی توسعه‌یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا می باشند. نقش زنان در توسعه، مستقیماً با هدف توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی بستگی داشته و از این‌رو در تحول همه جوامع انسانی، عاملی بنیادی محسوب می‌گردد.

نکات مهمی در گسترش کارآفرینی زنان وجود دارد که به شرح زیر مطرح می‌شود:

• توجه به خصوصیات گروه هدف به‌ویژه نقش‌های دوگانه‌ی رنان هم به عنوان همسران خانه‌دار و هم به عنوان مادر در پرورش و نگهداری فرزندانشان و نیز یک فرد مشارکت‌کننده در درآمد خانواده؛
• شناسایی فرصت‌ها و خدمات مناسب کسب و کار که با انعطاف‌پذیری کافی جهت رویارویی با تغییرات میزان تقاضا در بازار کار وجود داشته باشد؛
• فراهم کردن آموزش مفید و موثر قابل دسترس و مرتبط همراه مدیریت مالی دقیق و پایدار؛
• شناسایی و تقویت کانون‌های مناسب برای خدمات مالی و غیر مالی به زنان کارآفرین؛
• تأسیس شبکه‌های کاری و اطمینان از هماهنگی بین بخش‌های دولتی و غیردولتی؛
• آموزش افراد در بخش‌های دولتی و بانک‌ها و دیگر مؤسسات مالی یا اعتباری برای تشخیص توان اقتصادی کارآفرینان زن.

برای توسعه‌ی کارآفرینی زنان پیشنهاد می‌شود موارد زبر مورد توجه قرار گیرد:
تأسیس مراکز حرفه‌ای و شغلی برای فعالیت‌های کارآفرینانه‌ی زنان؛
با توجه به اصل 44 قانون اساسی کشور [ایران]، ارائه‌ی امکانات ویژه با نگرش جنسیتی برای بانوان؛
ارائه‌‌ی تسهیلات لازم برای دسترس آسان‌‌تر زنان به خدمات مالی؛
اهمیت دادن به کارآفرینی زنان و کشارکت آنان در اقتصاد خرد کشور در هر سن و سال؛
ارائه‌ی برنامه‌های آموزشی و کمک آموزشی برای گسترش کارآفرینی آنان؛
حمایت قانونی از زنان و برنامه‌هایی مربوط به آنان با تأکید بر جنسیت.

چالش‌های پیش روی زنان کارآفرین در ایران:

زنان و به‌خصوص زنان کارآفرین باید نقش‌های مختلفی از نقش فرزندی، همسری، مادری و مدیریت خانواده گرفته تا مدیریت کسب‌وکار، کارآفرینی و پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی را ایفا کنند. ازاین‌رو، برقراری تعادل بین کار و زندگی یکی از چالش‌های مهم در زندگی زنان است که سعی بر مدیریت آن وجود دارد. یکی دیگر از چالش‌های پیش روی زنان در کسب‌وکار و کارآفرینی نگاه جنسیتی موجود در جامعه است که برای آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند. چالش بعدی مربوط به نظام بانکی کشور است که به دلیل ارائه تسهیلات بانکی با نرخ بهره بالا و وضع برخی از قوانین مالیاتی، سبب می‌شود کسب‌وکارهای کوچک و متوسط رونق نگیرند. در این شرایط اقتصادی به منظور دستیابی به توسعه پایدار باید این قوانین و شرایط تعدیل یابد و تولیدکنندگان مورد حمایت قرار گیرند.

در نتیجه:
ملاحظه شد كه فعالیت زنان در عرصه‌ی کارآفرینی در جوامع مدرن، تحولات زيادي در كليه‌ی فعاليت‌هاي اقتصادی، اجتماعي، فرهنگی، سیاسی و غیره به وجود آورده و به عنوان مهم‌ترين ابزار كارآفريني مدرن مورد توجه قرارگرفته است و همان‌گونه که گفته‌ شد، زنان با داشتن دیدی خلاق و برخودار از مهارت‌های بالا، به عنوان نان‌آور خانواده و عامل اصلی تربیت فرزندان نقش بسیار مهمی در چرخه‌ی اقتصاد خانواده و جامعه دارند و در جامعه اسلامی وجود و حضور آن‌ها حتی درتمامی دستاوردهای پیشرفته امروزی مانند تجارت الکترونیک، فناوری اطلاعات نباید نادیده گرفته شود و اگر کارآفرینی در خانواده‌ها به صورت مشترک صورت می‌‌گیرد، زوجین باید با تفاهم و تعامل در کسب و کار خود فعالیت نمایند.

برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close