بازاریابی و فروشمقالات آموزشی

چطور بازاریابی کنم؟! اما و اگرهای چگونگی شروع بازاریابی

آموزش شروع بازاریابی برای مبتدیان

چگونگی شروع بازاریابی در ابتدای مسیر؟؟ همه ما میدانیم که بازاریابی خوب و هدفمند یعنی رسیدن موفقیت و این یعنی میلیون ها و میلیاردها پول حتی برای یک کسب و کار کوچک و تازه کار

در ابتدایی‌ترین حالت، یک طرح بازاریابی به شما می‌گوید که مشتریان شما که هستند، از کجا اطلاعات دریافت می‌کنند و شما چگونه به آنها دسترسی پیدا می‌کنید.

شروع بازاریابی چطور و از کجا؟!

خب، شما یک محصول جدید اختراع و تولید کرده اید و امیدوارید که در آینده به بخشی از موفقیت شما تبدیل شود. در حقیقت یک محصول نوآورانه دارید که احتمالا مردم نیز آن را دوست خواهند داشت. در ابتدا این احتمال را به یقین تبدیل کنید. از استارت آپ ها و روش های رشد آنها کپی کنید !!! البته از روش ها کپی برداری کنید نه از محصولات و خدماتشان. پس از آن، به نکات زیر هم توجه کنید:

باید به خوبی بدانید که محصول شما در چه مرحله ای از چرخه تولید محصول قرار گرفته است:
1) توسعه
۲) معرفی اولیه
۳) رشد
۴) بلوغ
۵) نزول

1- اولین قدم در شروع بازاریابی شناسایی بازار هدف است.

شناسایی بازار هدف یکی از مهمترین کار هایی است که باید برای شروع بازاریابی انجام دهید.
از مهمترین دلایل پیدا کردن و شناسایی بازار هدف این است که ما بتوانیم پرسونای مخاطب خود را به دست آوریم.

ابتدا، بازار هدف خود را با دقت تعریف کنید، به نحوی که عمیقاً بدانید مشتری نهایی شما کیست و چگونه از این محصول استفاده خواهد کرد. برای مثال بانوان خانه داری که حداقل یک کودک کمتر از 5 سال دارند!

همچنین کانالهای ارتباطی با این بازار هدف را نیز در طرحتان مشخص کنید.

توصیه می کنم در اکثر محصولات و خدمات، از کانال های ارتباطی اجباری مثل پیامک اجتناب کنید. همچنین کانال های “چیپ” مثل نشریات زرد را نیز از لیست خود حذف کنید. ( البته این توصیه برای اکثر کسب و کارهاست، نه همه آنها!)

دقت کنید که مکتوب کردن این طرح بسیار با اهمیت است و چشمان شما را نسبت به نحوه مارکتینگ محصول باز خواهد کرد.

2- سپس باید یک طرح فروش ایجاد کنید.

طرح فروش شما حداقل باید شامل موارد زیر باشد:

شروع بازاریابی با ایجاد هدفگذاری فروش:

این هدفگذاری می بایست ویژه و قابل اندازه گیری باشد. یک هدفگذاری غلط می تواند مثل این جمله باشد: ” فروش میلیون ها قطعه از این محصول!!!”.

هدفها را بر اساس طبیعت محصول خود پایه گذاری کنید و سعی کنید تا به بخش های قابل مدیریت تری تقسیمشان کنید. مثلا فروش 70 قطعه به مصرف کنندگان نهایی در 30 روز و فروش 200 قطعه به فروشندگان مستقل محلی در 3 ماه.

شروع بازاریابی با فعالیت های فروش:

این بخش مسخص کننده تاکتیک فروش شما خواهد بود. برای مثال ممکن است شما فروش مستقیم از طریق وبسایت را در دستور کار قرار دهید و یا فروش مویرگی را پیش بینی کرده باشید. در هر صورت با مکتوب نمودن این بخش می توانید فعالیت های موثر در فروش خود را قبل از اجرا “احساس” کنید.

شروع بازاریابی با ایجاد دسته بندی ها:

فعالیت های فروش شما در نهایت برای دسته بندی های مشخصی از بازار هدفتان برنامه ریزی شده اند. این دسته بندی ها می تواند در انتخاب کانال های ارتباطی به شما کمک شایانی بکنند.

شروع بازاریابی با ساخت جدول زمان بندی:

جدول زمان بندی خود برای فعالیت ها و هدفگذاری های فروش خود مشخص کنید. هر چقدر این جدول را “آبکی تر” بنویسید، به ورشکستگی اقتصادی نزدیکترید. یک جدول زمان بندی خوب به شما نشان می دهد که گام های صحیح برای حرکت به سوی فروش و توسعه کدامند.

دقت کنید که باید به این جدول زمان بندی متعهد باشید. همچنین لازم است بدانید که یک جدول زمان بندی در 10 دقیقه ساخته نمی شود.

3- حال نوبت به بررسی محصول میرسد.

در قدم سوم برای شما که میپرسید چگونه بازاریابی را شروع کنیم؟ میرسیم به بررسی چند مورد که بعد از بدست آوردن داده های بالا به راحتی میتوانید این موارد را بررسی کنید:

آیا قیمت محصول و خدمات من برای مشتریان مناسب است؟
آیا محصول و خدمات من مزیت رقابتی برای مقابله با رقبا دارد؟ (توجه داشته باشید که: مزیت رقابتی یعنی چیزی که شما دارید و به راحتی قابل کپی کردن نیست مانند یک نوآوری خاص، یک فرمول سری، یک سس سحرآمیز، یک الگوریتم ابداعی و یا یک مدل درآمد بخصوص و از این دست موارد.)
محصول و خدمات من چقدر میتواند مشتری را قانع کند تا بجای رقبا از من بخرد؟
اصلا چرا مشتری باید از من بخرد؟
چگونه میتوانم محصول و خدماتم را راحت تر از رقبا به دست مشتریان برسانم؟

4- استفاده از یک استراتژی شروع بازاریابی موثر

استراتژی بازاریابی شما، شامل این می شود که بدانید چگونه باید به مشتریان بالقوه خود دست پیدا کنید، چگونه آن ها به بخش های مختلف بشکافید و بهترین استراتژی را برای هرکدام انتخاب کنید.

همچنین باید کانال های توزیع و نحوه بازاریابی را هم انتخاب کنیم ( تبلیغات، بازاریابی مستقیم، نمایشگاه های تجاری، برنامه های روابط عمومی و …) و همچنین بودجه مورد نیاز برای رسیدن به آن ها را نیز تامین کنیم.

استراتژی بازاریابی باید شامل این موارد باشد:

  1. محصول یا خدمات شما برای چه کسی است؟
  2. کجا باید به آن ها دست پیدا کنیم؟
  3. چگونه باید به آن ها دست پیدا کنیم؟
  4. منابع خود را چگونه به بهترین شکل در اختیار آن قرار بدهیم؟

5- شروع بازاریابی همراه با ورود محصول به بازار

برای اینکه بدانید چطور یک محصول را وارد بازار کنید، ابتدا بصورت محدود مستقیماً به مصرف کنندگان نهایی آن محصول را عرضه کنید. این مهم می تواند اعتماد شما نسبت به تقاضا در بازار را جلب کند و دیتابیس قابل توجهی از مشتریان را برایتان می سازد تا با رجوع به آنها بتوانید بسته های اطلاعاتی مناسبی از وضعیت بازار را بدست آورید.

از کجا می توانیم مصرف کنندگان نهایی خود را پیدا کنیم؟

اینترنت کانال بسیار موثری در این زمینه می تواند باشد. شما می توانید از طریق معرفی محصول، تبلیغات محدود اینترنتی، حضور در موتورهای جستجو و حضور در فروشگاه های اینترنتی به بازار هدف مورد نظر خود دست یابید و یا می توانید یک مهمانی ترتیب داده و محصول خود را به صورت اولیه به اطرافیان و دوستان اطرافیان خود معرفی کنید.

زمانی که شما اولین بازخورد از فروش مستقیم محصولتان را دریافت می کنید، بر اساس اطلاعات بدست آمده می بایست قیمت گذاری و پکیج بندی محصول خود را بازنگری کنید. این امر می بایست قبل از ورود به بازار بعدی که بزرگ تر و جدی تر است اتفاق بیافتد.

ده روش متداول برای شروع بازاریابی اینترنتی:

  1. بازاریابی از طریق ارسال ایمیل های تجاری
  2. ایجاد اجتماعات آنلاین
  3. نصب بنر و عکس های تبلیغات اینترنتی
  4. ارائه خدمات در زمینه تخصصی خود از طریق وب سایت
  5. راه اندازی بخش مقالات آموزش تخصصی، اخبار و اطلاعات
  6. ارائه نرم افزار های آموزشی همراه محصولات
  7. ارائه تبلیغات ویدئویی
  8. اعلام زمان ها خاصی خاص برای حراج و sale در سال
  9. همکاری با شرکت های همکار و هم صنف
  10. استفاده از شرکت های واسطه در زمینه تخصصی خود

6- در نهایت حضور در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای

پس از بررسی بازخوردهای بدست آمده، مرحله نهایی، حضور در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای است. در ارتباط با فروشگاه های بزرگ باید خاص به نظر برسید. باید اطلاعات دقیق خود را به رخ فروشگاه ها بکشید. توصیه می کنم که اقلام زیر جهت معرفی محصول را تهیه کنید:

  • لیست پکیج ها و قیمت های محصول
  • تصاویر مطلوب از محصول ( برای عکاسی صنعتی هزینه کنید !)
  • نمونه محصول (Sample) در صورت امکان
  • معرفی نامه محصول که از متنی موجز بهره ببرد. در این معرفی نامه شما توضیح می دهید که این محصول چیست، فوایدش چیست، حاشیه سودش چقدر است، چه سودی برای فروشگاه خواهد داشت، چه بازخوردهایی از عرضه اولیه محصول بدست آمده و به چه نتایجی ختم شده است و …

وقتی شما اقلام فوق را تهیه کنید، در اصل در حال تهیه یک کاتالوگ برای محصول خود هستید. کلاس کار را حفظ کنید.

مواردی که ذکر شد، می توانند بخشی از یک برنامه بازاریابی باشند و بدیهی است که کانال های دیگری نیز موجود است. امیدوارم که در این برنامه ریزی کاملاً موفق و پیروز باشید.

MVP چیست؟

MVP مخفف Minimum Viable Product به معنای “محصولی که از حداقل امکانات قابل استفاده برخوردار است” در کسب و کارهای استارت آپی بسیار کاربرد دارد. در استارت آپ ها برای اینکه ریسک هزینه های تولید کاهش داده شود، محصول به بخش های کوچکتری تقسیم می شود که هر کدام کاربرد خاصی دارد و این بخش ها در گام های مختلفی در اختیار بازار هدف قرار می گیرند. ممکن است یک استارت آپ به چندین MVP تقسیم شود.

[تعداد: 0 امتیاز: 0]
تلگرام بیگ والت اینستاگرام بیگ والت

برچسب ها

فرهاد دهقان

موسس و مدیرعامل بیگ والت ✍ "زمان شما محدود است، بنابراین آن را با زندگی به سبک دیگران هدر ندهید. اجازه ندهید زمزمه های دیگران باعث شوند تا صدای درونی خود را نشنوید. از همه مهم تر، شجاعت این را داشته باشید که به حرف دل خود و یافته های درونی خود عمل کنید. آنها به خوبی می دانند که شما دوست دارید چه کاری انجام دهید. همه چیزهای دیگر در درجه دوم اهمیت قرار دارند. "

نظرات کاربران

avatar
  اشتراک در  
اطلاع از
دکمه بازگشت به بالا
بستن