کارآفرینی و روانشناسی چه رابطه‌ای با هم دارند؟

کارآفرینان به عنوان موتورحرکت توسعه اقتصادی محسوب می شوند.

کارآفرینی و روانشناسی

روان‌شناسی یکی از شاخه‌های علوم تجربی است که با استفاده از روش علمی به پژوهش و مطالعه روان (ذهن)، فرایندهای ذهنی و رفتار در موجودات زنده می‌پردازد. به عبارتی دیگر روانشناسی به مباحث رفتار و فرایندهای روانی میپردازد که منظور از رفتار کلیه حرکات،اعمال و رفتار قابل مشاهده مستقیم وغیرمستقیم و منظور از فرایندهای روانی مباحثی همانند احساس،ادراک،تفکر،هوش،شخصیت،هیجان وانگیزیش،حافظه و.. است.

کارآفرینی (به انگلیسی: Entrepreneurship) به فرایند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسکهای ناشی از آن اطلاق می‌شود.[۱] واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی ” Entrepreneurs ” به معنای “متعهد شدن ” نشات گرفته است کارآفرینی اولین بار مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفت و تمامی مکاتب اقتصادی از قرن ۱۶ میلادی تا کنون به نحوی کارآفرینی را در نظریه‌های اقتصادی خویش تشریح نموده‌اند. یوزف شومپیتر(۱۹۳۴) فرایند کارآفرینی را ” تخریب خلاق ” می‌نامد. به عبارت دیگر ویژگی تعیین کننده در کارآفرینی همانا انجام کارهای جدید و یا ابداع روشهای نوین در امور جاری است.

حال به بررسی کارآفرینی و روانشناسی و ویژگی روانشناسی کارآفرینان می‌پردازیم.

مطالب این بخش نتیجه تحقیقات یک گروه روانشناسی پیرامون ویژگیهای روانی و شخصیتی کارآفرینان میباشد که متن زیر مقدمه ای بر این پژوهش است.

رابطه بین کارآفرینی و روانشناسی

سازمان های عصرحاضرباتحولات وتهدیدات گسترده بین المللی روبرو هستند.
تضمین وتداوم حیات وبقاء سازمان ها نیازمند راه حلها وروشهای جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری وابداع , خلق محصولات , فرآیندها وروشهای جدید بستگی زیادی دارد . یکی از نقشهای اصلی فاصله زیادمدیران نقش کارآفرینی آنها فاصله زیادست. کارآفرینان به عنوان موتورحرکت توسعه اقتصادی محسوب می شوند؛ در واقع کارآفرین عامل اصلی، ایجاد خلاقیت و نوآوری است.

کارآفرینی و روانشناسی: ازآنجایی که خلاقیت و نوآوری و توان کشف فرصت های جدید از بارزترین ویژگیهای کارآفرینان است و ازآنجا که اصولاً خصوصیات روانی رفتاری این گونه افراد ( ازقبیل استقلال طلبی ، نیاز به پیشرفت , ریسک پذیری و … ) و ماهیت طبیعی نوآوری، شرایط خاص و متفاوتی را می‌طلبد، لذا شناخت ویژگی ها بستری مناسب برای جذب و رشد کارآفرینان است که اولین قدم و اساسی ترین مساله است.

باتوجه به ویژگیهای کارآفرینان که شامل توفیق طلبی ، مرکز کنترل، ریسک پذیری، نیازبه استقلال، خلاقیت و تحمل ابهام است بطور مختصر به تعریف هرکدام ازآنها می پردازیم:
۱- نیازبه توفیق عبارت است ازتمایل به انجام کار در استانداردهای عالی جهت موفقیت درموقعیتهای رقابتی.
۲- عقیده فرد نسبت به این که وی تحت کنترل وقایع خارجی می باشد را مرکزکنترل می نامند.
۳- ریسک پذیری عبارت است از مخاطره های معتدل که می توانند از طریق تلاشهای شخصی مهار شوند.
۴- نیازبه استقلال از ویژگیهایی است که به عنوان یک نیروی بسیار برانگیزاننده مورد تأکید واقع شده است . تمایل به استقلال، یک نیروی انگیزشی برای کارآفرینان معاصر است، لذا آزادی عمل، پاداش دیگرکارآفرینی است. درواقع نیازبه استقلال، عاملی است که سبب می شود تا کارآفرینان به اهداف ور ویاهای خود دست یابند.
۵- خلاقیت همانا توانایی خلق ایده های جدید است که این ایده ها ممکن است به محصولات یاخدمات جدید نیز منجرشوند. درواقع خلاقیت نیرویی است که درپس نوآوری نهفته است.
۶- قدرت تحمل ابهام عبارت است ازپذیرفتن عدم قطعیت به عنوان بخشی اززندگی ، توانایی ادامه حیات با دانشی ناقص درباره محیط و تمایل به آغاز فعالیتی مستقل بی آنکه شخص بداند آیا موفق خواهد شد یا خیر.
/کارآفرینی و روانشناسی/

  • 0/5
  • 0 ratings
0 ratingsX
Very bad!BadHmmmOkeGood!
0%0%0%0%0%
برچسب ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close